• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parowozownia znika, zamiast niej Droga Zielona

Maciej Naskręt
16 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Na razie robotnicy sprzątają teren parowozowni, ale już niebawem zaczną się prace rozbiórkowe.



127-letnia parowozownia przy ul. Uczniowskiej znika z krajobrazu Gdańska. Rozbiera ją wykonawca Drogi Zielonej, która będzie częścią Trasy Słowackiego.



W miejscu parowozowni pojawi się do końca 2012 r. Droga Zielona i pętla autobusowa. W miejscu parowozowni pojawi się do końca 2012 r. Droga Zielona i pętla autobusowa.
W czwartek ruszyły wyburzenia dawnej parowozowni na granicy Wrzeszcza i Letnicy zobacz na mapie Gdańska. Jako pierwsi pokazujemy, jak one przebiegają.

Parowozownia musi zostać rozebrana, bo stoi dokładnie w świetle Drogi Zielonej, która powstaje jako fragment Trasy Słowackiego. W miejscu parowozowni powstanie wiadukt, którym trasa pobiegnie nad torami kolejowymi oraz tymczasowa pętla autobusowa. Sprawę szczegółowo poruszaliśmy w artykule z maja.

Na razie trwają prace porządkowe wewnątrz pomieszczeń, w których kilkadziesiąt lat temu na rozruch oczekiwały lokomotywy. Praca zacznie tam wrzeć od poniedziałku. Wtedy zacznie się burzenie ścian i stalowego nitowanego dachu.

Na razie zostanie wyburzona tylko północna część obiektu, bowiem w południowym skrzydle rezyduje wciąż firma spedycyjna.

Najbardziej spektakularne prace przy rozbiórce jeszcze przed nami. Saperzy planują zburzyć przy użyciu środków pirotechnicznych dwa 25-metrowe kominy o konstrukcji murowanej.

Parowozownia została wybudowana w 1884 r. i mimo strategicznego charakteru dla transportu na Pomorzu nie została zniszczona podczas I ani II Wojny Światowej. Kolei służyła prawie 105 lat. W ostatnim czasie kolejarze wynajęli pomieszczenia dawnej parowozowni.

Przypomnijmy: inwestorem budowy Drogi Zielonej jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą natomiast została firma Budimex. Wybuduje ona 2,1-kilometrową drogę za 135 mln zł. Nową trasą pojedziemy już pod koniec przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (183) 3 zablokowane

  • wieża (1)

    hmm ale wieże ciśnień basztę czy jak by ją nazwać mogli by zostawić.....

    • 3 0

    • przecież wieża ciśnień jest zabytkiem i niezostanie wyburzona

      Rozebrana będzie tylko parowozownia.

      • 0 0

  • do płaczka

    Do kolegi płaczka, czy ty w ogóle byłeś koło tej lokomotywowni i widziałeś ją na żywo? Czy ty w ogóle wiesz gdzie to miejsce się znajduje? Założę się, że gdyby nawet lokomotywownia stała nadal, to i tak bardzo mało ludzi odwiedzałoby ją, cokolwiek miałoby tam być. Jest tyle innych ciekawszych zabytków: Choćby twierdza wisłoujście, która jest dużo bardziej atrakcyjna do zwiedzania... Co każdy rok, zmienia się na lepsze. Drogi są potrzebne, bez komunikacji i transportu, miasto się zwija, a nie rozwija. Wbijcie sobie to do głowy. Płaczkom mówimy nie.

    • 0 0

  • Kolejny zabytek idzie w pył !!!!!! - gdzie jest rząd!!!!????

    ...Jak by to nie można było ominąć dawnej parowozowni!!!Typowe polakowate podejście do tematu!!Kretynizm i prostactwo!!!!Niemcy to przynajmniej umieją szanować takie budowle kolejowe - ba! .. cała Europa - tylko nie Polacy żądni sasy (135 mln zł za dwa kilometry ) - co za złodziejstwo w biały dzień i g*wno!!!Rzygać mi się chce jak czytam takie koszmarne wiadomości!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane