• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino z Gdyni do Warszawy w 3 godziny 23 minuty

Krzysztof Koprowski
13 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Dotychczas pociągi Pendolino było można zobaczyć tylko podczas testów lub prezentacji (nz. ubiegłoroczne targi Trako w Gdańsku). Pod koniec roku będą już stałym bywalcem na polskich torach. Dotychczas pociągi Pendolino było można zobaczyć tylko podczas testów lub prezentacji (nz. ubiegłoroczne targi Trako w Gdańsku). Pod koniec roku będą już stałym bywalcem na polskich torach.

Do Warszawy z Gdyni dotrzemy w 3 godziny 23 minuty, a z Gdańska w 2 godziny 57 minut - nieoficjalnie znany jest już rozkład jazdy PKP, który wejdzie w życie pod koniec br. i który obejmuje połączenia pociągami Pendolino między Trójmiastem a Warszawą, Krakowem i Katowicami.



Czy Pendolino będzie konkurencją dla innych form transportu z Trójmiasta do Warszawy?

Do założeń rozkładu jazdy na 2014/2015 r., czyli pierwszego, w którym jeździć będą pociągi Pendolino, dotarł nieoficjalnie Portal Rynek Kolejowy.

Pociągami Pendolino dotrzemy z Trójmiasta do Warszawy, Krakowa i Katowic.

Z Gdyni pociągi będą ruszały w trasę o godzinach: 5:07 (do Krakowa Gł.), 6:07 (do Warszawy Zachodniej, kursuje od poniedziałku do soboty, a w wakacje codziennie), 7:07 (do Katowic), 8:07 (do Krakowa Gł.), 11:07 (do Krakowa Gł.), 14:07 (do Krakowa Gł.), 15:07 (do Krakowa Gł.), 16:07 (do Katowic), 17:07 (do Krakowa), 18:07 (do Warszawy Zach., tylko w niedziele poza okresem wakacji), 19:22 (do Warszawy Zach.).

W kierunku odwrotnym, czyli z Warszawy do Trójmiasta, pociągi będą odjeżdżały z Dworca Centralnego o godz. 6:35 (pociąg z Warszawy Zachodniej), 8:35 (z Krakowa Gł.), 9:35 (z Katowic), 10:35 (z Krakowa), 12:35 (z Krakowa), 14:35 (z Krakowa), 16:35 (z Krakowa), 17:35 (z Katowic), 18:35 (z Krakowa), 20:35 (z Krakowa).

Czas przejazdu z Gdyni do Warszawy Centralnej wyniesie 3 godziny 23 minuty. Do Krakowa dotrzemy w 5 godz. 53 min., zaś do Katowic w 6 godz. 11 min. Czas jazdy z Gdańska Głównego będzie krótszy o 26 minut.

Pociągi w relacji Gdynia-Katowice-Gdynia będą miały 20-minutowy postój na stacji Warszawa Centralna, zaś dla relacji Gdynia-Kraków-Gdynia postój ten wyniesie 5 minut.

W Trójmieście pociągi będą zatrzymywały się na stacjach: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa, Sopot i Gdynia Główna. W drodze do Warszawy zaplanowano zatrzymania w Tczewie, Malborku, Iławie oraz Warszawie Wschodniej.

Na trasie do Krakowa, pociągi będą miały postoje tylko na stacji Warszawa Zachodnia, zaś do Katowic zatrzymają się na stacjach Włoszczowa Północ i Sosnowiec Główny.

Dodatkowo, oprócz Pendolino, na trasie między Trójmiastem a Warszawą będą uruchomione pociągi Express Intercity (pociągi Pendolino będą nosiło nazwę Express Intercity Premium), które będą odjeżdżały co ok. godzinę w godz. 5:07 - 9:06 z Gdyni oraz 14:35-20:35 z Warszawy. Będą one stanowiły uzupełnienie oferty przejazdu pociągami Pendolino.

Pociągi Pendolino, oprócz Trójmiasta, Warszawy, Krakowa i Katowic, docierały będą również z Warszawy do Wrocławia przez Częstochowę i Opole. Dwa kursy w relacji do stolicy Dolnego Śląska zatrzymają się w Lublińcu.

Zobacz wnętrze Pendolino. Materiał archiwalny z targów Trako 2013.


Pendolino po raz pierwszy w Trójmieście.


Przejazd Pendolino przez Gdańsk Główny.

Opinie (401) 5 zablokowanych

  • (1)

    ja naszym dizelkiem dojade w 3 godziny

    • 13 3

    • no to tylko autostrada

      Czyli 30 zł na dzisiaj (a będzie drożej) i przy takiej prędkości , ok. 160 km/h to 200 zł za paliwo

      • 0 0

  • (3)

    Dogonilismy lata 90! Wtedy z Gdanska do Wawy tez sie jechalo 3 godziny.

    • 68 4

    • (1)

      taaa i dwa dni

      • 6 18

      • w d..e byłeś i g...o widziałeś, a się wymądrzasz

        • 11 4

    • Nie do końca

      Nigdy nie jechało się 3 godziny, w dodatku pociągi jadące nieco ponad 3 h nie robiły przystanków na trasie, a tu ma być ich kilka. Gdy zakończą się remonty, a spółka zdecyduje się puścić część pociągów przez przystanków, to realne jest osiągnięcie czasu rzędu 2:20-2:30. A to już bardzo przyzwoicie.

      • 4 1

  • w 1990

    zwykle PKP jechalo 3:30 i bilet nie byl drogi

    • 46 3

  • A myślałem.... (1)

    że skład sam będzie jeździł, a tutaj lokomotywa potrzebna (nawet dwie) i jeszcze wagon doczepiany :)

    • 14 1

    • I deska.

      • 5 1

  • Czyli średnio ok. 120km\h (2)

    Szału nie ma jak na pociąg za tyle milionów. No, ale pewnie premijki dla jakiś prezesików poleciały.

    • 51 2

    • za miliardy, a nie miliony (1)

      • 16 0

      • Racja, sorki.

        • 2 0

  • trza było kupić PINDOLINO aby jeździć jak 15 lat temu (7)

    dlaczego nie Pesa ?!

    • 53 13

    • Bo polskość to nienormalność (4)

      - Donald Franz Tusk

      • 23 12

      • Szanownych Czytelników uprasza się o przeczytanie ze zrozumieniem CAŁEGO eseju D.Tuska z czasopisma "Znak". (3)

        Jątrzący i trollujący,cytujacy medialne komunały przedPiŚca jest niestety stracony.

        • 3 8

        • co ma przeczytanie ze zrozumieniem z faktem, ze Pindolino juz ktos wzial za lapowke ?! (2)

          • 8 2

          • Naucz się PiSać poprawnie po polsku,to podyskutujemy. (1)

            • 0 8

            • raczej popiszemy yntelygentny POkemonie :-)

              • 5 0

    • PESA

      Bo nie stanęła do przetargu?

      • 16 4

    • Bo PESA nie robi takiego taboru. PESA robi tabor podmiejski jak na razie.

      • 6 3

  • w ostatnim filmie slychac niecenzuralne slowa.

    • 12 0

  • za komuny (1)

    za komuny ekspres Gdynia-Warszawa 3 godz. 30 minut. Stawał tylko w Tczewie i Malborku. Kilka miliardów złotych później i wracamy do punktu wyjścia. Sorry, ale średnia prędkość poza miastem powinna wynosić ponad 150km/h, wtedy to ma sens. W

    • 53 4

    • Czytasz ze zrozumieniem ? Bo wątpię.

      • 1 7

  • A jaki to postęp? (4)

    W porównaniu do zwykłego pociągu ekspresowego "Kaszub" z lat dziewięćdziesiąt-cośtam ten "Pendolino" nie będzie jechał wiele krócej, ale za to pewnie znacznie drożej.
    Spodziewałem się jakiegoś postępu pod względem czasu podróży, zwłaszcza po przebudowie torowisk, a tu d*pa.

    • 46 2

    • tak pamietam (2)

      tylko ten kaszub nie zatrzymywał sie do warszawy wschodniej nigdzie to po pierwsze po drugie jechał na stykubezpieczestwa na niektórych zakretach o mało go nie wywalało, a pan co chodzil z kawą o mało nie wylądował z nią na ścianie, po ptrzecie pociągi nie miały zostawionej takiej rezerwy jak teraz . Przecietna rezerwa dla takiego ic to obecnie 20 min. Jest to posrednio efekt działania komisji europejskiej, która każe nakładac na przewoźników kary za opóźnienia. No więc ci przewoźnicy robia dłufie rezerwy. Według obecnej prędkości spokojnie bez rezerwy wyrobiłby się w 2 godz. 40 min. W 2015 r po zainstalowaniu ertms 1 tzn,.urządzeń do odczytywania prędkości i automatycznego hamowania na odcinkach Gdańsk -Malbork i Działdowo -nasielsk prędkość zwiększą do 200 km/h i przejaz dbędzie krótszy o 20 25 min. Więcej niestety z tej linii nie da się wycisnąć. I tak zbudowano ją od nowa , zamontowano na całej długości samoczynną blokade czterostawną , wyreguowano lub wyprostowano łuki . Jest to obecnie całkiem inna linia sterowana nowocześnie z nowymi nastawniami. Więcej to tylko kolej dużych prędkości . Do tego trzeba by wybudować całkiem nową linię o innych parametrach wyposażona w ertms 2 z sygnalizacją kabinową i wtedy monaby pojechać nawet do 300 km.h lub 350 . To tyle gwoli wytłumaczenia i nie mówcie , że długi czas to brak wychylnych pudeł, bo prędkość handlowa nie od tego tylko zależy. to mogłoby przyspieszyć pociąg może o 15 min. Poza tym nazwa pendolino jest w ogóle nieadekwatna. Pendolino to były zamówienia Włochów z wyhylnymi pudłami pendolino oznacza bowiem wahadło. ten pociąg robią Francuzi na zamówienie Polaków i należało go inaczej nazwać . Ja bym proponował "błekitna strzała"

      • 6 2

      • Wychylne pudło na trasie Gdańsk - Warszawa dałoby może 5 minut, nie więcej. Wychylne pudło ma sens na bardzo krętych odcinkach, gdzie promienie łuków są stosunkowo małe (np. obszary górskie), natomiast na trasach Gdańsk - Warszawa - Kraków czy Katowice to się po prostu nie opłaca, zbyt mały zysk względem komplikacji konstrukcji, zwiększonej awaryjności (patrz Pendolino w Czechach) i droższego serwisowania.

        • 4 0

      • Dzięki za info. Jeżeli, jak piszesz, w 2015 roku czas jazdy skróci się do około trzech godzin, to już będzie znośnie.

        • 1 0

    • Najszybszy czas BEZ zatrzymywania się i BEZ obecnej rezerwy 10 minutowej wynosił 3:20. Docelowy czas Pendolino w 2015 to 2:37 z TRZEMA postojami po drodze Z 10 minutową rezerwą. Bez rezerwy i bez zatrzymywania się mogłyby jeździć w czasie ok. 2:20. Co najmniej godzinę szybciej niż Kaszub z czasem 3:20. No i wygodniej na bezstykowych szynach i bezpieczniej z nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa. Nie mówiąc już o komforcie jazdy Pendolino (jeździłem za granicą starszymi wersjami).

      • 1 0

  • Ile za ten szajs wziął 'zegarmeister' z kolesiami? Jak wyglądał poDZIAŁ???!!!

    CZEMU DOTĄD stoi w krzakach?!

    • 27 7

  • (2)

    a czy w Warsie będzie czarny Specjal ?

    • 21 1

    • oczywiście, cena będzie specjal - nie wysoka

      • 4 2

    • Nawet EB będzie.

      Jak powrót do przeszłości,to (jasną) pełną gębą

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane