• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Perony dalekobieżne w Gdyni i Gdańsku wciąż bez monitoringu

Patryk Szczerba
20 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Elementy zapowiadające monitoring na peronach w Gdyni pojawiły się już kilka miesięcy temu. Mimo to, na by zaczęły działać, będzie poczekać nawet do końca roku. Elementy zapowiadające monitoring na peronach w Gdyni pojawiły się już kilka miesięcy temu. Mimo to, na by zaczęły działać, będzie poczekać nawet do końca roku.

Na peronach dalekobieżnych na stacjach w Gdańsku i Gdyni kamery miały działać najpóźniej w grudniu. Odpowiedzialne za inwestycję PKP Polskie Linie Kolejowe przesunęły wdrożenie systemu do końca 2017 roku, tłumacząc decyzję skomplikowanym charakterem inwestycji.



Czy na trójmiejskich dworcach czujesz się bezpiecznie?

Blisko rok temu na brak monitoringu na peronach dalekobieżnych w Gdyni zwrócił uwagę jeden z czytelników. Dopytywał, jak to możliwe, że po remoncie budynku, budowie nowych wiat wind, modernizacji holu zapomniano zainstalować kamery. Podkreślał, że na peronach, przy których zatrzymuje się SKM, kamery są, a rejestracja zdarzeń często pomaga ująć sprawców.

Pasażerowie chcą kamer

- Jeśli cokolwiek wydarzy się na peronie dalekobieżnym - np. bagaż zostanie skradziony pasażerowi czy zostanie on pobity przez jakiegoś bandytę - to rozumiem, że pokrzywdzony usłyszy "przykro nam, znajdował się na niewłaściwym peronie"? - ironicznie komentował sytuację.
Głos czytelnika z Gdyni nie okazał się być odosobniony. Wyniki ankiety przy tekście wskazały bez wątpliwości, że dworce kolejowe powinny być chronione przez zapis kamer. Przedstawiciele PKP PLK na pytania, kiedy to się stanie, odpowiadali w marcu, że monitoring będzie, ale na urządzenia trzeba będzie poczekać do końca 2016 roku.

Co ciekawe, monitoring działał do wiosny zeszłego roku na peronach w Gdańsku. Kamery były podłączone jednak do miejskiej sieci. Zniknął, bo jak tłumaczyły władze Gdańska, jego utrzymanie było zbyt drogie, a kolejarzom nie zależało na jego obsłudze. Ci z kolei przekonywali, że był przestarzały i szwankował, dlatego zniknął. Tu również padały zapowiedzi ze strony PKP PLK, że powróci na perony do końca 2016 roku.

Monitoring to wyczekiwana przez pasażerów inwestycja. Na zdj. jeden z peronów w Gdyni Monitoring to wyczekiwana przez pasażerów inwestycja. Na zdj. jeden z peronów w Gdyni
Wiadomo już, że kolejarzom nie udało się dotrzymać tej obietnicy. Kamer nie ma. W ostatnich tygodniach w Gdyni pojawiły się za to niedziałające jeszcze nowe wyświetlacze, które razem z monitoringiem mają tworzyć powiązany system.

PKP: trzeba jeszcze poczekać

Będzie obejmował swoim zakresem przede wszystkim głowice rozjazdowe w torach głównych stacji, perony, przejścia podziemne, kładki, przejazdy w poziomie szyn, budynki nastawni na całej trasie E-65 z Gdyni do Warszawy.

Na peronach w Gdyni będzie 31 kamer, w Gdańsku zaś 18 z racji tego, że dalekobieżnych peronów jest tam mniej. Osobne urządzenia zostaną zamontowane w przejściach podziemnych. W sumie będzie ich kilkadziesiąt, a razem na całej trasie zamontowanych zostanie blisko 1500 nowych kamer stałych i obrotowych.

  • Wcześniej rozpoczną działanie wyświetlacze, na których pojawi się min. czas odjazdu najbliższych kilkunastu pociągów.
  • Oprócz braku monitoringu na peronach, pasażerom w Gdyni doskwierają też za krótkie wiaty, obejmujące zasięgiem tylko niewielką powierzchnię peronu.
Urządzenia zaczną działać nie wcześniej niż pod koniec roku. PKP PLK wciąż bowiem wdraża system. Aby został uruchomiony, musi funkcjonować na ośmiu dworcach na trasie z Gdyni do Warszawy. Oprócz dwóch wymienionych także w Gdańsku, Tczewie, Malborku, Iławie Działdowie, Ciechanowie i Nasielsku.

- A to wymaga czasu, stąd przesunięcie terminu zakończenia tego projektu o kilka miesięcy. Wiąże się nie tylko z instalacją kamer, ale też m.in. nowych wyświetlaczy na peronach i kiosków informacyjnych dla podróżujących w Gdyni i Gdańsku i dworcach na trasie do Warszawy - komentuje Ewa Symonowicz-Ginter z PKP PLK.
Obraz z kamer do Straży Ochrony Kolei

Obraz z kamer będzie przekazywany do trzech centrów monitoringu Straży Ochrony Kolei w Gdańsku, Iławie i Warszawie. Podgląd z kamer będzie możliwy w pomieszczeniach Centrum Utrzymania i Diagnostyki oraz w budynkach Lokalnego Centrum Sterowania w Nasielsku, Ciechanowie, Działdowie, Iławie, Malborku, Tczewie, Gdańsku i Gdyni.

- Do końca tego roku chcemy uruchomić system w pełni - zapewnia Symonowicz-Ginter.
Koszt inwestycji to 20 mln zł.

Miejsca

Opinie (62) 2 zablokowane

  • Mają zmiany (2)

    Wystarczy dobry zawiadowca, bo w Gdyni Pani buduje zdanie dłużej niż to wymagane, przez co komunikat jest niezrozumiały. Druga sprawa to nagłośnienie... Na litość boską, polecam posłuchać, jest za cicho!! Jeszcze jak nad torze obok jedzie skład to ch... można usłyszeć. Ma się wrażenie jakby zawiadowca robił to specjalnie. Kto tym w ogóle zarządza? Ludzie pytają siebie nawzajem czy ten pociąg przyjdzie czy ma opóźnienie. W ramach ćwiczenia zapraszam Panią zawiadowcę na peron, żeby posłuchała jak gowniana jest jakość komunikatów i jak bardzo niezrozumiała.

    • 27 3

    • (1)

      Najpierw dowiedz się jak działa ten zawód a dopiero potem pisz takie śmieciowe komentarze. Do pielęgniarki też masz pretensje, że łózko w szpitalu jest stare? Każdy ma jakieś wytyczne i jeśli nie zmieszczą się w czasie zapowiedzi będą wyciągać wobec nich konsekwencje.

      • 0 3

      • Działa? Haha dobre sobie.

        Wystarczy mi obserwacja jak ten zawód jest wykonywany, żeby sądzić co nieco o nim. Logika. A ty pewnie działasz w tym zawodzie za długo, skoro nie dostrzegasz już tej beznadziei?

        • 0 0

  • Niech dadzą nowszy sprzęt to będzie lepiej słuchać na peronach :)

    • 1 0

  • po co to komu ???

    A po jakiego grzyba wam te kamery??? Lubicie być inwigilowani wszędzie gdzie sie da?? Zastanówcie cie oszołomy...

    • 1 0

  • S....km

    Co do tego monitoringu i info,należy wspomnieć przystanek Gdynia Cisowa.Niby dawno ukończony,a dalej nic nie działa.Jak długo tak jeszcze będzie?

    • 0 1

  • mniej kamer więcej zaufania do SOK

    Straż Ochrony Kolei powinna:
    1) być ciut lepiej opłacana
    2) pasażerowie na peronach powinni mieć prawo poproszenia o pomoc ochronę Kolei w każdej sprawie, np przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu lub odepchnięcia osób pod wpływem alkoholu.
    3) mieć bezpośrednią łączność z policją i liczyć na pomoc policji
    4) mieć uprawnienia zatrzymania osób podejrzewanych o przestępstwa tak jak policjanci, wylegitymowania ich,posiadać kajdanki,gaz pieprzowy w celu obrony
    5) być odpowiedzialnymi za leżących bezdomnych ludzi na peronach i na dworcach - to nie są ludzie niczyi
    6) mieć dobre buty,mundury policyjne i żarówiaste kurtki żeby było wiadomo że to SOK

    • 1 0

  • Ech ta polska kolej.........

    Zawsze i wszystko na pół gwizdka !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nigdy nie ma kasy i chęci na solidną inwestycję w pkp,ciągle łatanie dziur a bilety coraz droższe !! Nic się w tym kraju nie opłaca ,tylko jeżdzić tymi syfiastymi pociągami lub skmkami wiecznie spóżnionymi ---wstyd polsko !!!!!!!!! Perony zadaszone w gdyni tak śmiesznie krótko jak dla liliputów ,nie ma porządnej wiaty aby schronić się od ulewy lub wiecznie wiejących i urywających głowę huraganów !!!! Kto podejmuje takie głupie decyzje?????

    • 2 0

  • Zbędny rzecznik prasowy PLK w Gdańsku

    Czy w zapewnienia szanownej pani Ewy Symonowicz-Ginter jako rzecznika prasowego PKP PLK można wierzyć? 6 lat po zakończeniu remontu linii E-65 Warszawa - Gdańsk do dnia dzisiejszego nie uzyskano parametrów szybkości dla jakich ta linia była remontowana za 10,5 mld zł. A tyle razy zapewniała szanowna rzeczniczka że nastąpi to od następnego rozkładu jazdy, tylko którego. Na pewno nie na rozkład jazdy 2017/2018 zgodnie z przyjętą uchwała zarządu PKP PLK dotyczącą konstrukcji rozkładu jazdy na przyszły rok.

    • 2 0

  • Monitoring peronów!

    Jest to problem mafijny, pielęgnowany jeszcze od prosperity PRL-u! Problem będzie blokowany jeszcze długo!

    • 2 0

  • Żenada.....monitoring?

    W Gdańsku Głównym na peronach dalekobieżnych nawet tablic informacyjnych wyświetlających odjazdy i przyjazdy pociągów nie ma.

    • 3 0

  • Zarząd i kierownictwo PKP do wymiany. Ci ludzie mentalnie tkwią w czasach komuny. Nie mają wizji, nie potrafią. Do wymiany

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane