• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pesa dostarczy pociągi dla linii PKM. Odwołanie Newagu oddalone

Maciej Naskręt
22 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Póki co, Urząd Marszałkowski korzysta z wizualizacji składu Pesy serii SA133, dostarczonych podczas podpisywania umowy na dostawę pojazdów do obsługi połączeń między Malborkiem a Grudziądzem. Póki co, Urząd Marszałkowski korzysta z wizualizacji składu Pesy serii SA133, dostarczonych podczas podpisywania umowy na dostawę pojazdów do obsługi połączeń między Malborkiem a Grudziądzem.

Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła wniosek firmy Newag, odwołujący się od rozstrzygnięcia przetargu na dostawę 10 spalinowych zespołów trakcyjnych dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pociągi, które obsłużą pasażerów na nowej linii, zostaną wyprodukowane przez firmę Pesa za kwotę 114 mln zł.



Wnętrze pociągu serii SA133. Wnętrze pociągu serii SA133.
Zapadł wyrok w sprawie odwołania od rozstrzygnięcia przetargu na dostawę 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Krajowa Izba Odwoławcza, pracująca przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, uznała wniosek firmy Newag z 4 lipca za niezasadny.

Oznacza to, że przetarg na dostawę siedmiu trójczłonowych i trzech dwuczłonowych składów spalinowych wygrała firma Pesa, która zaproponowała ofertę opiewającą na kwotę 114 mln zł. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, by samorząd województwa pomorskiego mógł podpisać umowę z bydgoską spółką.

Warto przypomnieć, że złożona przez spółkę Newag S.A. i opiewająca na kwotę 120 mln zł oferta została odrzucona przez urzędników samorządu województwa z przyczyn formalnych. Stało się tak z dwóch powodów.

Czy ważny jest dla ciebie rodzaj taboru na nowej linii PKM?

Po pierwsze, firma nie potwierdziła zgodności ze specyfikacją tzw. "wewnętrznej łączności" w pociągu, która umożliwia komunikację między obsługą pociągu, a pasażerami. To sprawiło, że według członków komisji przetargowej, oferta stała się niezgodna z warunkami przetargu.

Problem pojawił się także w innym punkcie propozycji. Newag zaproponował podłogę, której wysokość miała się zmieniać na pochylni. Propozycja ta nie spełniała specyfikacji technicznej, ale mimo to urzędnicy poprosili o szczegółowe wyjaśnienia jej zastosowania. W odpowiedzi spółka, zamiast wyjaśnień, dokonała korekty oferty w opisanej części.

Zdaniem urzędników wyjaśnienia mają służyć rozwiązywaniu wątpliwości, które wynikają zarówno z niejasnych lub sprzecznych ze sobą dokumentów, natomiast nie mogą prowadzić do zmiany oferty, gdyż będzie to naruszać zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową, pierwszy skład nowego pociągu PKM ma dotrzeć do Trójmiasta jeszcze w grudniu tego roku. Pozostałe składy powinny pojawić się do połowy maja przyszłego roku. Należy jednak pamiętać, iż jako datę rozpoczęcia realizacji wskazano 20 maja 2014 r., więc nie można wykluczyć, że dostawy zakończą się jednak później.

Zobacz dostawę szyn na plac budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (103) 3 zablokowane

  • W końcu coś optymistycznego

    Specem od kolejnictwa nie jestem, ale kilka razy jeździłem sprzętem Pesy i złego słowa powiedzieć o nim nie mogę. W porównaniu do starego taboru różnica ogromna. Dlatego ten nius bardzo mnie cieszy, brakuje nam takich pozytywnych informacji.

    • 1 1

  • jak coś moze być spalinowym zespołem trakcyjnym? (1)

    Albo coś jest spalinowe albo używa trakcji do jazdy... wtf?

    • 1 1

    • Albo ktoś sprawdzi w słowniku...

      ...co oznacza słowo "trakcja" oraz czym się to znaczenie różni od pojęcia "sieć trakcyjna".

      • 1 0

  • A czemu właściwie nie zbudowali linii zelektryfikowanej? (6)

    • 12 14

    • Bo PLK nie było gotowe na elektryfikację linii 201 między Gdynią a Osową (5)

      Elektryfikacja odcinka Wrzeszcz - Osowa planowana jest jako następny etap prac równolegle z elektryfikacją linii 201. Bo inaczej to by i tak wymagało taboru spalinowego albo przesiadek w Osowie.

      • 9 2

      • A czemu elektryfikacja tego odcinka nie została wciągnięta do projektu PKM? (4)

        ?

        • 5 1

        • Bo PKM nie jest właścicielem torów od Osowy do Gdyni. (3)

          Tam właścicielem są PLK. Na tym odcinku PKM bedzie funkcjonowac wyłącznie jako przewoźnik.

          • 7 0

          • (2)

            Czy na tą trasę trzeba będzie kupować w związku z powyższym osobny bilet na odcinek PKM do Osowy i osobny na dalszą część trasy w PLK jak to w Polsce? Bo na pewno pozostanie osobny bilet na ZKM w każdym mieście i SKM i TLK i Intercity.....może jeszcze powstanie osobny bilet na komunikację tramwajową w Gdańsku ?

            • 4 2

            • Przewoźnik sprzedaje bilety.

              A nie właściciel infrastruktury.

              • 0 0

            • w 3city wszystko mozliwe

              Nie można więc i tego wykluczyć

              • 3 0

  • PESA czyli kolejowa "chinszczyzna" (2)

    Jeszcze bedziecie przeklinac te wagony Pesy i przeklinac towarzyszy decydentow, ktorzy nie kierowalisie wzgledami technicznymi tylko politycznymi i ukladami . Kiedy wreszczcie, tak jak np w Niemczech o wszystkim beda decydowali prawdziwi specjalisci (bezpartyjni) a nie politycy bedacy w danym momencie przy korycie. Wiadomo,ze "ktos" wzial w lapke, ze wybral Pese a nie Newag, ktory buduje duzo lepsze, technicznie pociagi. Madry czlowiek mowil:Nie stac nas na tanie rzeczy, bo jestesmy biedni". Otoz to, czasami lepiej zaplacic wiecej, ale kupic dobra, rzecz (pociag), a nie ladna, piekna zewnetrznie "chinska" tandete (Pesa) Problem jest, ze u nas wszystkie przetargi sa ustawiane. To kazdy wie, ale nie mowi, no i za reke nie zlapiesz, bo to sie zalatwia "pod stolem".

    • 2 9

    • A propos

      Skoro piszesz o wzorze niemieckim, ciekawe czym Deutsche Bahn się kierował kupując i to w dużej ilości w bydgoskiej fabryce pociągi PESA Link?

      • 1 0

    • Do psychiatry!!!

      • 3 0

  • Niestety znowu gore wziely osobiste interesy i animozje! (2)

    Newag produkuje znacznie lepsze zestawy, o czy nawet wiedza Niemcy, ktore wlasnie od nowosadeckiej firmy kupuja pojazdy a nie od Pesy. Niestety wlasciciel Newagu podpadl panom z PO i po ptokach , czyli bedziemy mieli Pese. Jesli to jest ten zestaw na pokazanym zdjeciu, to juz widze pierwsza (nie jedyna)) wade. Jest zwyczajnie za malo drzwi.Pojazdy poruszajace sie w ruchu miejskim, powinny miec duzo drzwi, aby mozliwic szybkie wsiadanie i wysiadanie pasazerow, bez przepychania sie., tak jak w tramwajach. Nie moga to byc wagony typu "dalekobieznego". No ale niestety, ze wzgledow "politycznych" wybrano Pese.

    • 3 8

    • Ne kłam łgarzu!

      Fajnie jest sobie tak szkalować co? PESA nie tylko, że produkuje dla Niemców, ale z samym Deutsche Bahnem ma kontrakt na podstawie którego zlecona może być produkcja nawet do 470 sztuk pojazdów! To jest liczba absolutnie nieosiągalna dla Newagu. Więc daruj sobie swoje teorie spiskowe i nie wprowadzaj ludzi w błąd.

      • 2 0

    • To nie jest tramwaj kolego.

      Ani trochę. Spójrz na mapę, Średnie odległości pomiędzy stacjami 2-3 razy większe niż w SKM, nie mówiąc już o tramwajach. Co kilka kilometrów, nie co 200-300 metrów. Będzie mnóstwo czasu żeby dojść do drzwi, byle zacząć trochę wcześniej niż dopiero na stacji. Wydaje się że wnętrze pojazdu i same drzwi też są szersze niż w tramwaju, więc tym bardziej nie obawiałbym się przepychania.

      • 1 2

  • ważne że kapitał zostanie w Polsce, że polski przedsiębiorca zarobi.

    • 3 0

  • one też będą też żółto-niebieskie?

    Żeby tylko te pociagi nie miały tego obrzydliwego zółto-niebieskiego koloru jak wszystkie inne linie w trojmieście! to bardzo utrudnia rozpoznanie czy wsiada sie do dobrego pociągu.

    • 1 1

  • lila

    stawiać na Polski przemysł !!!!

    • 1 0

  • Za mało drzwi. (2)

    Wysiadanie i wsiadanie będzie problematyczne, a przecież odległości między przystankami niewielkie. Sz. P. Naskręt mógłby poświęcić uwagę temu zagadnieniu.

    • 29 11

    • (1)

      Te składy po kilku latach będą jeździć tylko na Kaszuby, na elektryfikację PKM i zakup nowych składów elektrycznych (aglomeracyjnych) będzie osobny projekt z dofinansowaniem UE.

      • 9 4

      • Będzie albo nie będzie, prowizorki są baaaardzo trwałe

        • 5 0

  • Jak powstanie PKM wpłynie na ilość wypadków? (1)

    Czy jest pewność, że pomyslano o wszytkim w zakresie bezpieczeństwa?

    • 1 6

    • A jak ma wpłynąć

      Nie ma żadnych przejazdów kolejowych na trasie.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane