• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pesa zapłaci karę za szynobusy dla PKM? Naliczono już 1 mln zł

Maciej Naskręt
27 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pierwszy z trójczłonowych składów dedykowany dla linii PKM na estakadzie przy lotnisku. Pierwszy z trójczłonowych składów dedykowany dla linii PKM na estakadzie przy lotnisku.

Firma Pesa ma problemy z terminowym przekazaniem dla województwa pomorskiego szynobusów, które obsłużą pasażerów na linii PKM. Urzędnicy naliczyli już 1 mln zł kary umownej. Bydgoski producent za każdy dzień opóźnienia płaci 10 tys. zł od każdego zamówionego składu.



Czy szynobusy od Pesy zapewnią komfort podróży?

Władze województwa pomorskiego rozliczają bydgoską firmę Pesa z dostaw 10 szynobusów, które mają po 1 września obsłużyć pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kara naliczana jest od dostawy trzeciego składu przekazanego władzom województwa pomorskiego.

- Postępujemy zgodnie z zapisami umowy, którą zawarliśmy po rozstrzygnięciu przetargu z firmą Pesa - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
10 tys. zł za każdy dzień spóźnienia

Do czwartku władze województwa naliczyły firmie z Bydgoszczy 1 mln zł kar. To oznacza, że kara umowna wynosi 10 tys. zł za każdy dzień opóźnienia za szynobus.

Do tej pory województwo pomorskie odebrało sześć składów z fabryki Pesa. Na dniach do floty pojazdów powinien wejść kolejny skład - dwuczłonowy. Jednak na razie nie wiadomo, czy spółce z Bydgoszczy uda się dostarczyć wszystkie składy przed 1 września, czyli do czasu, kiedy ma ruszyć Pomorska Kolej Metropolitalna.

- Na dziś kary umowne zostały jedynie naliczone przez urzędników. Zobaczymy, jaka część z nich będzie wymagalna. Na razie nie potrafimy odpowiedzieć, czy wszystkie 10 składów będzie gotowych przed 1 września. Harmonogram dostaw będzie jeszcze omawiany z zamawiającym - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy firmy PESA.
Kontrakt za 144 mln zł

Projekt zakupu pojazdów do obsługi linii PKM dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość umowy zawartej z bydgoską firmą PESA S.A. to ponad 114 mln zł. Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł.

Teraz szynobusy można spotkać na linii Reda - Hel, gdzie m.in. są testowane. Potem skład z powrotem przyjedzie do Gdańska, by wziąć udział w testach na linii PKM. Będzie m.in. sprawdzane jego przyspieszenie, a także czasy przejazdu między poszczególnymi przystankami.

Miejsca

Opinie (204) 2 zablokowane

  • Nie dość, że 3 wagonowy skład tylko o 1 mln droższy, a więcej osób zabiera, to jeszcze po 1 parze drzwi na wagon/stronę... Lipa z tymi pociągami! A w Siedlcach takie sensowne pociągi robią!

    • 0 0

  • Walcie większe kary. (32)

    Niech rodzima produkcja upadnie całkowicie! Przecież jesteśmy w UE i możemy wszystko importować. Po jakiego nam polska gospodarka co nie?

    • 306 162

    • są spóźnienia to trza płacić (21)

      Może faktycznie trzeba było u niemca kupić albo szwajcara, żeby było jak w zegarku

      • 66 36

      • Wole (17)

        polską jakość ze spóźnieniem niz wywalenie milionów na szmelc z zachodu . Trasa jeszcze nie skonczona ale kary za brak szynobusów już są .

        • 54 47

        • (15)

          ...a jak 1 września nie ruszy z braku taboru, to sam będziesz najgłośniej krzyczał, że "skandal", " kupa kamieni" i "teoretyczne województwo"?

          • 68 9

          • Tabor na 1 września (2)

            już jest. Napisano , że odebrano 6 składów i 7 ma byc na dniach. 1 września na cały rozkład jazdy wystarczy 5 składów na trasie Osowa -Wrzeszcz . Zostaniie do odbioru 3 składy . do grudnia się uporają. Od 1 października potrzebne będą dodoatkoqo 2 składy do Kartuz, co juz mają.

            • 8 3

            • Czyli zbędnie newagi PR-om zabiorą? Ech...

              • 0 0

            • Jak dwa składy na Kartuzy?

              Przecież rozkładowy czas przejazdu to około godziny,czyli dwa składy to by były potrzebne przy założeniu że nie ma żadnych poślizgów na trasie i że maszynista z kierpociem pracują non stop,a tak się nie da. Obieg musi być na 3 składy. Wrzeszcz -Osowa na 5 składach,to OK.

              • 1 0

          • (11)

            Nie ruszy bo trasa będzie nie skończona.

            • 17 26

            • Ale trasa jest już skończona i przejezdna (9)

              • 30 11

              • (3)

                W Gdańsku do lotniska i Osowy - jest.

                • 5 1

              • Osowej!

                • 0 0

              • (1)

                To jest jeszcze świat poza wielkim kacem?

                • 12 2

              • pomyliło ci się z Wielkim Murem.

                • 1 2

              • (4)

                W Wielkim Kacku nie ma torów (po których planowo ma przejeżdżać PKM). Jak to się ma do "Ale trasa jest już skończona i przejezdna"?

                • 19 22

              • Wielki Kack nie jest trasa PKM, ktora objeta byla inwestycja wojewodzka

                201 bedzie prawdopodobnie wykorzystywane przez PKM w przyszlosci. Jednak nie oznacza to, ze jest ona wlasnoscia spolki

                • 6 2

              • (2)

                a czytałeś poprzedni artykuł? Wynika z niego że pociągi pojadą do Osowej a od października pojadą dalej. W całości i tak będzie od grudnia.

                • 21 4

              • W artykułach też pisano o uruchomieniu systemu Tristar w tamtym roku do dziś nie działa i zakończenie budowy tunelu pod Martwą Wisłą które było planowane na 2014 rok.

                • 14 2

              • Jak PLK skończy swój zakres, a to wcale nie jest pewne.

                • 10 0

            • Dla pis-decka biale jest czarne , a czarne biale !

              • 3 3

        • Szmelc z zachodu? Ten szmelc jest symbolem jakości

          • 5 5

      • Too idz sobie kup 15 letniego rzecha u Niemca (1)

        .

        • 31 34

        • polaki buraczki

          Nikt nie zmuszał PESY do startu w przetargu, z kar też zdawali sobie sprawę.
          Nagle się obudzili z ręką w nocniku?

          A jak słyszę tekst:
          " Na dziś kary umowne zostały jedynie naliczone przez urzędników. Zobaczymy, jaka część z nich będzie wymagalna. "

          Gratuluje inteligencji. Na pewno po to są kary zapisane w umowie żeby nie były wymagane. Z drugiej strony skoro pan taki pewny że część nie będzie wymagana to Ile już mają w kopertach poupychane żeby to umorzyć?

          • 3 0

      • wloskie mialy opoznienia,a i te niemieckie zlomy tez nie wszytkie przyjechaly punktualnie

        • 15 5

    • Umowa

      Witam,
      Pragnę zaważyć, że PESA podpisała umowę z PKM, więc wyraziła zgodę na takie kary, a tu dochodzimy do wniosku, że PESA jest sama sobie winna.
      Pozdtawiam

      • 5 0

    • Alstom

      • 1 0

    • Nie ma znaczenia czy rodzima czy zagraniczna firma

      Jak się zobowiązała i min dlatego wygrała przetarg, a nie wywiązała się z terminów to niech płaci, trudno. Takie są zapisy umowne, a UM działa w trosce o nasza kasę.

      • 2 0

    • tak działa wolny ryneg lewaku - załusz swoją firmę i sam produkuj terminowo a nie płaczesz (1)

      • 3 3

      • A Ty się pisać po polsku naucz

        prawicowy analfabeto.

        • 2 4

    • (2)

      Przecież sama PESA taki kontrakt podpisała wiec o co ci chodzi???
      Zresztą czym się przejmujesz tyle ile kary zapłaci tyle mniej podatku odprowadzą wolą dostarczyć towar w pierwszej kolejności niemiaszkom którzy pałacom 10mln ale Euro ;)

      • 15 1

      • Kary zmniejszają w całości dochód, a podatek tylko częściowo.

        • 1 1

      • Chyba pomyłka

        Kary nie są refakturowane

        • 1 5

    • (1)

      czyli - jak rozumiem - według Ciebie mogą miec i z rok spóźnienia, bo w koncu "polska Firma". A co tam. Niech się i dwa lata spóźnią. W końcu trzeba swoje wspierać.

      • 33 8

      • Może niech Gdańsk wykaże się karając za opóźnienia w budowie martwego tunelu.

        • 36 4

  • Ładne te pociągi, ale ja bym dodał im trochę kolorów

    • 0 0

  • I tak nikt nie będzie jeździł tym g*wnem!!! To dopiero początek cyrku o nazwie PKM! (3)

    - Burdel z brakiem wspólnego biletu dla całej aglomeracji trójmiejskiej! Pie*dole kupować następny bilet do kolekcji, bo 15 letnim trupem na LPG wychodzi taniej!!!

    - Przesiadki we Wrzeszczu żeby dojechać do/z centrum Gdańska! To będzie ewenement na skale światową! Sami sobie osły latajcie z walizkami po peronach!!!

    - Tylko 10 pociągów do/z Gdyni przez lotnisko w ciągu całego dnia!!! To ma być kolej aglomeracyjna? ZKM Gdynia powinno wzmocnić częstotliwość kursów linii 4A żeby utrzeć nosa imbecylom z zarządu PKM!!!

    - Szynobusy z jednymi drzwiami na człon! To dopiero będzie Sajgon przy wsiadaniu/wysiadaniu! Chyba od początku wiedzieli że na początku będzie szał (efekt nowości) a potem będzie woziło powietrze!

    - Brak biletomatów! Weź teraz tłumacz obcokrajowcom ten cały burdel z biletami i brakiem jednego wspólnego na cały zbiorokom w trójmieście, i na dodatek to że muszą we Wrzeszczu biegać z tobołami po peronach!!!

    - Brak połączeń do/z lotniska w nocy, brak alternatywy dla taxi! W nocy nadal te pier*olone złotówy będą kroić ludzi jak za zboże!!!

    • 22 6

    • Gdzieniegdzie masz rację,

      Ale za użycie bolszewicko-lewackiego słowa (tfu!) "zbiorkom" otrzymujesz "the famous Archie slap".

      • 0 0

    • (1)

      po co wzmacniać 4A do lotniska? 80% pasażerów i tak wysiada na Agrarnej i drałuje do IKEI... bo to najszybszy dojazd.

      Myślę, że jak PKM będzie jeździć już na stałe do Gdyni z gotowymi przystankami na Karwinach i Stadionie, linię 4A można śmiało wyciąć albo przetrasować zamiast do Lotniska - w lewo w Słowackiego i do Wrzeszcza lub do Brętowa przez Potokową. I zrobić ją na wzór 171, naprzemiennie obsługiwaną przez ZTM i ZKM z wzajemnym honorowaniem biletów.

      • 0 0

      • Jeśli PKM będzie już jeździć na stałe do Gdyni + nowe stacje w Gdyni to ok!

        Z tym przetrasowaniem 4A jeśli PKM będzie już na stałe jeździć do Gdyni to bardzo dobry pomysł! Ale jak widzisz to na razie mamy jeden wielki burdel!

        • 0 0

  • Po co narazie te szzyno busy

    A może nałożyć kary na tych którzy przystanki robią i są nie skończone i cała reszta

    albo panie adamowicz kupmy od niemców albo żułtków
    bo kupowanie od i sprzedawanie obcym narodom nasz kapitał panu wychodzi najlepiej

    z poważanie obywatel gdańska
    ps. Pora było by odejści nikt pana tu nie chce

    • 0 0

  • (17)

    Pesa jest przereklamowana.

    • 87 225

    • Dokładnie tak !!! (3)

      Firma bazuje na tym,że jest polska a w zamian daje nam ledwo średniej klasy pojazd szynowy który wyposażony jest w około 60 % w podzespoły zachodniej produkcji / jednostki napędowe, elektronika, hydraulika /. Całość złożona do"kupy" często dośc niedbale...patrz tramwaje Jazz,daje nam produkt "dobre bo polskie"który na rynku środkowo i wschodnio europejskim może robić wrażenie,ale nigdzie indziej.No cóż mamy to na co nas stać.Przyglądajmy sie dalej co z tych SZT-ów da sie wyciągnąć.Patrząc jak daje sobie radę na linii helskiej,zwłaszcza pod"górkę mrzezińską"to myślę,że można mieć obawy co do założonych czasów przejazdów między przystankami na PKM-ce

      • 15 3

      • (2)

        Rozumiem, że Niemcy, gdzie Deutsche Bahn kupuje pesy, to też "rynek środkowoeuropejski", w rozumieniu Pana wpisu?

        • 10 6

        • Czy aby na pewno kupuje PESY

          PESA wygrała przetarg, ale z niego się wycofała. Oficjalnie bo nie miała homologacji, a nie oficjalnie bo wyprodukowała cięższe pociągi niż w przetargu.

          • 0 0

        • być może ich specyfikacje przetargowe w zakresie wyposażenia wozów i ich procedury odbiorów są inne niż w Polsce. Ale to tylko moje gdybanie..

          • 1 0

    • polskie firmy to naliczaja (3)

      ale jak pendolino wloskie mialo opoznienia i sie psulo, to juz naliczania nie bylo

      propaganda i wyniszczanie polskiego kapitalu.. coraz czesciej widze przyklady ze te wszytkie teorie spiskowe nie sa teoriami a faktami

      • 22 31

      • z tym że Alstom kary zapłaci bo to korporacja a PESA zapłaci... pod stołem.

        • 2 2

      • (1)

        alstom placil jeszcze wieksze kary, wiec nie pie*dol bo rodzine powiekszysz.

        • 23 2

        • Alstom ma do zapłacenia 48 mln euro kar dla IC.

          • 12 0

    • (1)

      Pesa dostarczyła 3 lokomotywy na Podkarpacie - żadna z nich nie jest w stanie przejeździć całego dnia bezawaryjnie.

      • 20 2

      • stałem przez awarię jednej z nich w Jaśle...

        całe kolejowe towarzystwo skupione na peronie, od torowego po mechanika psioczyło na ten wyrób...

        • 4 0

    • Mersedez (1)

      Ty smieciu !! Sam jestes przereklamowany ! Wypierdzielaj mi stad !!

      • 4 16

      • Uau, ale ostro! Od razu wiadomka, że jesteś największym kosiorem w całym gimnazjum!

        • 23 0

    • Niestety, ale to prawda (2)

      PESA zadławiła się sukcesem i nie jest w stanie tego przełknąć, a do tego wpadka w Niemczech pogrążyła nas w chaosie. Ludzi gonią i nikt nie patrzy na jakość, byle wyjechał z fabryki, a potem serwis nie nadąża z poprawkami.
      Niby roboty od cholery, ale nie tylko Gdańsk nalicza nam kary.

      • 34 4

      • Widać to po tramwajach Pesa Jazz (1)

        Słaba jakość

        • 28 3

        • Wszystko tam trzesczy a pierwsze pesy są juz w środku rdzewiejące ( M.in przy drzwiach na dole)trzeszczą jakby stare były do tego z zewnątrz łuszczy sie miejscami farba
          Stare dortmundy jakos solidniej sie trzymają

          • 22 2

    • Chyba Ty!

      • 21 9

    • Ty jestes przereklamowany

      • 42 24

  • "Przeznaczony", a nie "dedykowany"

    Dedykować można utwór literacki, piosenkę itp. Sprzęt, technologie, usługi można przeznaczać.l

    • 0 0

  • Szanowna Redakcjo! To nie są szynobusy. (3)

    To są spalinowe zespoły trakcyjne. Czyli kolejki spalinowe. Szynobus to jeden samodzielny wagon.

    "Flota" to jest statków wodnych, powietrznych, kosmicznych lub między wymiarowych. Pojazdy lądowe to tabor.

    • 20 1

    • "międzywymiarowych."

      • 0 0

    • Inne media taki sam bład.

      • 0 0

    • Jeszcze jest korporacyjna flota kratkowozów dla pechowców ;)

      • 2 1

  • I tak nikt tym nie będzie jeździł. (6)

    Nikt nie będzie kupował jeszcze kolejnego biletu do kolekcji.

    Wracając do tematu. Te kary odbiją się na jakości ;)
    -Zenek.
    -Co?
    -Nie dokręcaj, czasu mało. 2 lata gwarancji, zdąży się dokręcić później.

    • 92 25

    • To będę jeździł sam a ty czym ? (4)

      • 7 4

      • rower (3)

        rower wszedzie dobry

        • 5 7

        • (2)

          od dluzszego czasu obowizuje zakaz pedalowania.

          • 7 4

          • Co Ty możesz wiedzieć o pedałowaniu ? (1)

            • 1 2

            • on akurat bardzo dużo....

              • 0 0

    • Cebula

      Dziekujemy marudzącym cebulakom za ich fantastyczne komentarze

      • 9 6

  • Kara???

    Pesa tą kare sobie odrobi kosztem części i obsługi,tak jak robili z tramwajami ;)

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane