- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (71 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (24 opinie)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (293 opinie)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (47 opinii)
- 6 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (3 opinie)
Pesa zapłaci karę za szynobusy dla PKM? Naliczono już 1 mln zł
Firma Pesa ma problemy z terminowym przekazaniem dla województwa pomorskiego szynobusów, które obsłużą pasażerów na linii PKM. Urzędnicy naliczyli już 1 mln zł kary umownej. Bydgoski producent za każdy dzień opóźnienia płaci 10 tys. zł od każdego zamówionego składu.
- Postępujemy zgodnie z zapisami umowy, którą zawarliśmy po rozstrzygnięciu przetargu z firmą Pesa - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
10 tys. zł za każdy dzień spóźnienia
Do czwartku władze województwa naliczyły firmie z Bydgoszczy 1 mln zł kar. To oznacza, że kara umowna wynosi 10 tys. zł za każdy dzień opóźnienia za szynobus.
Do tej pory województwo pomorskie odebrało sześć składów z fabryki Pesa. Na dniach do floty pojazdów powinien wejść kolejny skład - dwuczłonowy. Jednak na razie nie wiadomo, czy spółce z Bydgoszczy uda się dostarczyć wszystkie składy przed 1 września, czyli do czasu, kiedy ma ruszyć Pomorska Kolej Metropolitalna.
- Na dziś kary umowne zostały jedynie naliczone przez urzędników. Zobaczymy, jaka część z nich będzie wymagalna. Na razie nie potrafimy odpowiedzieć, czy wszystkie 10 składów będzie gotowych przed 1 września. Harmonogram dostaw będzie jeszcze omawiany z zamawiającym - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy firmy PESA.
Kontrakt za 144 mln zł
Projekt zakupu pojazdów do obsługi linii PKM dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość umowy zawartej z bydgoską firmą PESA S.A. to ponad 114 mln zł. Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł.
Teraz szynobusy można spotkać na linii Reda - Hel, gdzie m.in. są testowane. Potem skład z powrotem przyjedzie do Gdańska, by wziąć udział w testach na linii PKM. Będzie m.in. sprawdzane jego przyspieszenie, a także czasy przejazdu między poszczególnymi przystankami.
Miejsca
Opinie (204) 2 zablokowane
-
2015-07-27 17:38
Ciekawe czy fabryka Pendolino też płaciła kary. (9)
Ale zakład polski to kara
- 28 15
-
2015-07-27 17:46
(6)
Tak. Naliczono 48 mln EUR kary. To nie jest wiedza tajemna, ale po co w epoce internetu sprawdzać fakty, gdy można bezmyślnie powtarzać komunały?
inforail.pl/48-mln-%E2%82%AC-kar-za-opoznienia-w-dostawach-pendolino_more_72332.html- 15 1
-
2015-07-27 18:10
(5)
Naliczono ale czy wyegzekwowano?
- 3 7
-
2015-07-27 23:48
nie wyegzekwowano (3)
Alstom poddał w wątpliwość zasadność naliczenia kar, głównie ze względu na zamieszanie, jakie wprowadziło PKP IC w procedurze odbiorowej (test zgodności z ETCS II na polskich torach przy V=200km/h; takiej linii w Polsce nadal nie ma)
- 0 1
-
2015-07-27 23:59
(2)
Mogę poprosić źródełko? Na "Alstom kwestionuje" mam w googlu tylko "Referencje Alstomu na Bełchatów zakwestionowane".
- 1 1
-
2015-07-28 18:08
wygooglaj sobie "alstom etcs pkp" (1)
"PKP Intercity nalicza Alstomowi kary za niedostarczone składy, minister grzmi, że polskie pociągi już by jeździły, a producent nie ma gdzie przeprowadzić wymaganych testów. " - artykuł z Newsweeka
- 0 0
-
2015-07-28 18:46
No tak, ale gdzie jest napisane, jakie jest stanowisko Alstomu? W artykule, o którym Pan pisze, jest tylko cytat z ministra, ani słowa od Alstomu. A na stronie Intercity: "Sprawy sporne pomiędzy przewoźnikiem a producentem, w tym kwestia opóźnienia w realizacji umowy ze strony Alstom i naliczania w związku z tym kar umownych, stanowić będą przedmiot arbitrażu."
Zatem na chwilę obecną nie wiadomo, czy egzekucja kar będzie skuteczna,czy nie.- 0 0
-
2015-07-27 18:22
Jeszcze nie. Ale to nie Chiny, tylko Unia Europejska.
- 5 2
-
2015-07-27 17:45
Nic się nie martw zawsze znajdzie się id*ota co da Ci minus (1)
- 4 10
-
2015-07-27 17:49
Zawsze znajdzie się id*ota nie sprawdzający faktów, który poprze id*otę nie sprawdzającego faktów ;)
- 10 2
-
2015-07-27 21:30
Pesa pewnie "nie daje w łapę" jak pindolino (1)
więc ma kłopoty. Budyń pewnie miał już upatrzone mieszkania a i warszawka też.
- 8 8
-
2015-07-28 18:11
jak pociąg miałby dać w łapę?
Alstom przewalił sobie łapówkarstwem przy liniach energetycznych, nie składach kolejowych.
- 1 0
-
2015-07-27 18:30
a ile było (4)
wylanych pomyj na pendolino, które też miały kłopoty z dostawą, raczej z homologacją. Okazuje się, że Pesa też ni emoże się wyrobić i to polski producent. Oni koncentrują się na dartach. dla PKP intercity. 20 muszą dostarczyć do końca grudnia. . cała ta kołomyja jednak pokazuje , że polscy producenci nie mogliby sobie w całości poradzić z unowocześnianiem taboru kolejowego.
- 15 9
-
2015-07-28 10:10
Nie zgadzam się (1)
Gdyby terminy dostaw były ustalane według potrzeb polskiej kolei to polscy producenci poradziliby sobie bez problemu z unowocześnianiem rodzimego taboru kolejowego. Jednak terminy są ustalane od dotacji do dotacji. To jedni dostaną dotacje, potem drudzy chcą się załapać na dofinansowanie i tworzy się galimatias, bez jakiejkolwiek strategii i z góry narzuconymi brukselskimi terminami.
- 0 3
-
2015-07-28 14:43
ale to nie producenci dostają dotacje tylko zleceniodawcy (np spółki kolejowe, samorząd). Producenci muszą wyrobić się w zamówieniach zleceniodawców. Dziś mamy w Polsce Pesę, Stadlera, Solaris (coś tam bąkali o opcji produkcji pociągów, ale ostatecznie raczej g** wyjdzie z tego) i Cegielskiego jako poważnych graczy. Bez inwestycji w hale, ludzi nie wyrobią z potencjalnymi dostawami. Ja nie widze problemu, by zamawiać "zachodnie" pociągi albo i nawet "wschodnie", byleby były:
1) w terminie
2) jakościowo dobre
3) odpowiadające specyfikacji przetargowej w zakresie wyposażenia i gotowości do ruchu.- 0 0
-
2015-07-28 00:00
masz sporo racji, ale też paru kwestii nie rozumiesz
wspólny bilet blokuje główny beneficjent układu - PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. Dopóki samorząd(y) nie będą miały pakietu kontrolnego - nie ma narzędzi nacisku.
Przesiadki są normą tam, gdzie nie można wcisnąć pociągów na inną linię kolejową. To też urok kolei aglomeracyjnej.
Na razie tak, tylko 10 pociągów; przez przebudowę linii Gdynia - Kościerzyna na odcinku Gdynia - Osowa. Docelowo i tak tam będzie sajgon - cały ruch towarów niebezpiecznych ma omijać Gdańsk (i od razu zrobi się trochę luźniej - będą kursy do Głównego).
Te szynobusy do ruchu aglomeracyjnego rzeczywiście się nie nadają - były kupione na linie wojewódzkie, ale swoje na PKM muszą wyjeździć. Oby poszła elektryfikacja.
Co do reszty nie mam zastrzeżeń.- 4 0
-
2015-07-27 18:44
Bo tam mają większy kontrakt i potencjalnie większe kary do zapłacenia. To tam pędzą. Ale i tak Stadler się szybciej wyrobi..
- 5 0
-
2015-07-28 12:31
Skoro to ma być linia, której jednym z kluczowych zadań jest dowóz pasażerów portu lotniczego,
to jak rozumiem, drzwi są szerokie (zapewne dwuskrzydłowe rozsuwane) i zapewniona jest duża przestrzeń na kufry i walizy, a wszystko to dzięki prawidłowo ułożonym warunkom zamówienia.
- 2 0
-
2015-07-28 11:27
Za moło drzwi wejściowych.
Chyba że zakładają, że będą woziły powietrze, a na to się zapowiada, to jest ok.
- 3 0
-
2015-07-28 11:13
Polak Polakowi wydlubal by oczy
sprawdza sie to na kazdym kroku
- 3 3
-
2015-07-27 16:45
Tu walą kary za każdy dzień, a za brak tunelu pod Martwą Wisłą? Tam już rok opóźnień. (10)
Ale wiadomo spółka miejska, więc tam swoich nie będą karali.
- 236 11
-
2015-07-28 11:10
POczekaj, POzyjesz, zobaczysz ile dni opozniony bedzie tunel pod oknem budynia
..stawiam ze do wiosny 2016!!!, Poniewaz trykosko i inni budowniczowie wiochy gdansk, przez adamowicza reklamowanej jako metropolia brudu musza dostac premie na gwiazdkę!!!
- 3 1
-
2015-07-27 16:49
Jaki rok sprawdż dokładnie kiedy miał być oddany (2)
- 2 13
-
2015-07-27 17:51
uderz w stół a nożyce ozwą siem
na tym portalu hejtują trolle z nowych ogrodów.
a wszystko za publiczną kasę- 8 4
-
2015-07-27 17:44
No właśnie - sprawdziłeś?
Zanim zaczniesz pisać głupoty, to poczytaj może trochę, nawet dzisiejsze artykuły na tym portalu.
- 6 3
-
2015-07-27 16:52
(5)
OHL to spółka miejska? A ja, durny, myślałem, że czeska.
- 8 6
-
2015-07-27 17:29
Bo OHL nie miało budować samo (1)
Weszło konsorcjum z tego jedna z firm padła.
OHL weszło jako sama, ale też i warunki zmieniono.- 2 1
-
2015-07-27 17:50
G... prawda
To OHL było liderem konsorcjum, bo Hydrobudowa nie miała doświadczenia w budowaniu przy użyciu TBM, a OHL i owszem, tyle tylko, że liche. Co jak widać świetnie u nas się potwierdziło, niestety.
A co gorsze, odnosi się wrażenie, że oni celowo przeciągają budowę, żeby nas udupić na rozliczeniu dofinansowania z Unią.Wiedzą, że miasto nalicza kary i że nie dostaną zapłaty za ostatnią fakturę, dlatego próbują się po chamsku odegrać. Jak im to odpuszczą, to będzie wstyd na całą Europę, a te d*pki jeszcze bezczelnie startują do przetargów na roboty drogowe, których nie potrafią skończyć w tunelu.- 8 2
-
2015-07-27 17:40
Czeska??? (1)
Co brałeś?
Obrascan Huarte Lain to pepiki? Ale jaja.- 10 0
-
2015-07-27 17:43
No to się pomyliłem, ale to dlatego, że w KRSie OHL Polska są wpisani Czesi.
No, ale skoro Hiszpanie, to najwyżej zrobią mañana, bez spiny ;)- 8 1
-
2015-07-27 17:18
Urzędnicy miejscy
- 4 2
-
2015-07-27 16:59
Dlaczego nie zakupiono tylko trójczłonowych składów? (10)
"Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł."
Dopłata 1 mln zł to stosunkowo niewielki koszt za pojazd o 50% większej pojemności. Być może warto było kupić wyłącznie składy trójczłonowe?- 129 10
-
2015-07-28 10:42
Czegóż się spodziewasz, czytelniku, po m a t o ł a ch-decymbałach, którzy to
Zamawiają? Zacznij od "prezesika"-szczurzej gęby bez pojęcia, na którą nie chce się patrzeć: konowałka podradomska ustawiła psipsiółkę-niedojdę z pensją 60 tys. M-cznie(!) i cóż tu oczekiwać?Ma tyle samo pojęcia o strukturach kolejnictwa, co i jej pryncypałka o służbie zdrowia i premierowaniu!!!
- 5 1
-
2015-07-28 07:32
Od kiedy trzy to dwukrotność dwóch?
- 1 1
-
2015-07-27 17:00
a koszt eksploatacji policzył? (2)
I tak będą puste jeździć.
- 11 18
-
2015-07-27 19:56
Pewnie tak puste jak Pendolino? Ty chyba pociągi widziałeś tylko "teoretycznie".
- 11 1
-
2015-07-27 17:32
Przecież jak puste to nic nie waży ;-)
- 10 5
-
2015-07-27 17:42
Bo dalej istnieje bezkarność urzędnicza (4)
- 7 3
-
2015-07-27 17:51
Bo dalej ważniejsza od kompetencji jest legitymacja partyjna - komuna wciąż żywa (3)
I tak wygramy wybory i g... nam zrobicie
- 10 6
-
2015-07-27 17:56
(2)
Jakby rządziło Prawo i Sprawiedliwość, kupiono by składy bliźniacze!
- 18 7
-
2015-07-27 18:39
(1)
i wszystkie byłyby NISKOpodłogowe ;)
- 13 4
-
2015-07-27 19:00
Tak jest! Żeby pasowały do międzynarodowego wzorca peronu, przechowywanego we Włoszczowie pod Jędrzejowem!
- 15 6
-
2015-07-28 10:32
"Zegarmistrzowi" dziwnym trafem NIE naliczano?! Gdzie tkwi tajemnica przekretu???
Ten kundel jeszcze nie siedzi? Też ciekawe, dlaczego?!
- 3 2
-
2015-07-28 10:26
Kara
Jak będzie trzeba to Pesa zapłaci karę, bo to poważna firma, ale jestem ciekaw czy przy opóźnieniach w budowie też będą tacy konsekwentni? Ciekawe czy są równi i równiejsi, tacy którym można naliczać opłaty i tacy których to nie obowiązuje. Sam pociąg jest bardzo ładny.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.