• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej kursów na pętlę, by autobusy jeździły punktualnie

Patryk Szczerba
31 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.
  • Pętla autobusowa Chwarzno "Sokółka" jest obecnie wykorzystana w małym stopniu, co nie podoba się mieszkańcom.

Zmiany w rozkładzie jazdy autobusów kursujących na Chwarzno i Wiczlino spowodowały likwidację dwóch linii 103 i 172, a także ograniczyły kursy na pętli SokółkaMapka, co nie podoba się części mieszkańców. Przedstawiciele ZKM odpowiadają, że intencją była poprawa punktualności i optymalne wykorzystanie pojazdów.



Przypomnijmy, że 1 marca zmienił się rozkład kursów z centrum Gdyni do Chwarzna-Wiczlina. Władze miasta tłumaczyły, że to efekt badań oczekiwań mieszkańców peryferyjnych dzielnic Gdyni.

Zapewniono, że dzięki temu rano i po południu autobusy różnych linii będą jeździć w stronę centrum w stałych odstępach pięciominutowych, co ma zachęcić mieszkańców do przesiadki z samochodów.

Korekty tras spowodowały, że opustoszała wykorzystywana do tej pory intensywnie pętla Sokółka. W dni powszednie odjeżdża stamtąd tylko 15 odjazdów. Przestały zajeżdżać tam autobusy linii 140, 147 i 160, a to nie podoba się części mieszkańców.

Pętla pusta, nowy przystanek ciasny



- Wielu z nich nie rozumie tych zmian. Przy pętli jest parking, gdzie wielu przesiadało się na autobus, są sklepy i można tam bezpiecznie dotrzeć chodnikiem. Przez decyzje ZKM utrudniono wielu mieszkańcom dostęp do komunikacji. Przystanek "Bryla", gdzie teraz zatrzymuje się 147, jest przy wąskim chodniku, co powoduje tłok przy wsiadaniu - relacjonuje pani Magda, mieszkanka osiedla.

Rozkład ZKM Gdynia



Autobusy jadą teraz bliżej osiedli Zielenisz i Patio Róży. Co istotne, trasa ulicami Zaruskiego i Staniszewskiego pojawiła się w rozkładzie linii 147 w 2017 roku - jeździł nią co drugi kurs.

- Ale nikt nie spodziewał się, że w końcu dojdzie aż do takiej rewolucji. Rozumiem, że trzeba zmieniać i dostosowywać ofertę do mieszkańców, ale można było przemyśleć korekty - wskazuje czytelniczka.
Od 1 marca znacznie zmniejszyła się liczba linii, które dojeżdżają na pętlę. Od 1 marca znacznie zmniejszyła się liczba linii, które dojeżdżają na pętlę.

ZKM: zmiany, by autobusy jeździły punktualnie



Przedstawiciele ZKM Gdynia odpowiadają, że zmiany w rozkładzie mają skrócić czas przejazdu i pozwolić uniknąć pojawiających się na ul. Chwarznieńskiej korków.

- Wycofanie zajazdów linii 140, 147, 160 pozwoliło na skrócenie czasów dojazdów większości pasażerów do miejsc przesiadania się i do miejsc docelowych ich podróży, w tym do przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana i Śródmieścia. W godzinach szczytów przewozowych ze względu na zatory drogowe zajazdy te pochłaniały stosunkowo dużo czasu, co było krytykowane przez pasażerów niekorzystających z pętli - wyjaśnia w odpowiedzi do radnych dzielnicy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM.
Kolejne kontrowersje w dzielnicy wywołała likwidacja linii 103 kursującej z Obłuża do Chwarzna i 172 kursującej z Wiczlina do Karwin. O likwidacji pierwszej z nich miały zdecydować trudności w utrzymaniu punktualności, a w przypadku drugiej małe zapełnienie pojazdu pasażerami.

3/4 środków ZKM to dofinansowanie z budżetu miasta



Dyrektor ZKM nie ukrywa jednocześnie, że likwidacja wymienionych wcześniej dwóch linii była konieczna, by możliwa była zmiana tras i poprawa częstotliwości kursowania innych autobusów.

- W budżecie ZKM już tylko 25 proc. środków pochodzi z biletów, a aż 75 proc. z budżetu miasta. Środki z likwidacji linii 172 zostały przeznaczone na wzrost liczby kursów linii 140, a z likwidacji linii 103 na wzrost i zmianę liczby kursów linii 160 w celu zwiększenia częstotliwości kursowania autobusów na trasie Śródmieście - Chwarzno oraz skierowania autobusów linii 147 we wszystkich kursach przez Staniszewskiego i Zaruskiego - wyjaśnia Kołodziejski.
ZKM Gdynia nie wyklucza uruchomienia nowej linii midibusowej w dzielnicy, gdzie autobusy teraz nie jeżdżą, o ile pojawią się dodatkowe środki finansowe w budżecie miasta.

Miejsca

Opinie (123) 3 zablokowane

  • Chwarzno ruszyć d*pcie na przystanek trochę dalej

    Macie problem!!!!! nie dosyć że autobus jeździ przez tą waszą wieś to jeszcze najlepiej że by pod każdą klatką stawał.

    • 0 9

  • Ludzie macie problemy (2)

    Rozumiem pogoń za czasem, ale jak tak wam zależy to kupta sobie auto. Prawda jest taka, że kiedyś zanim sprowadziły się na Chwno słoiki autobusy jeździły co 20 minut w dni powszednie i co 40 minut w weekendy i dało się żyć. Zimą, kiedy z "pola" P. Poznańskich zawiało śniegu (mimo ustawionych "płotków"), to Chwarznieńska była totalnie sparaliżowana i przez godzinę nic nie jechało. Ludzie tłumnie szli wtedy na pętlę na 140 (160 wprowadzili z nowymi mercedesami niskopodłogowymi). Nie wspomnę już jak zajechał krótki jelcz, a do środka nie dało się wejść bez wciskania na chama. Dziś ktoś by powiedział, że molestują, bo za blisko stoją, że komfort nie taki bo za ciasno, że do europy daleko - zawsze źle. Takie były lata '80 i '90 - norma. Przypominam, że 140/160 przez większość istnienia linii dojeżdżał tylko do pętlii przy kościele. Ludzie na ówczesną Sokółkę szli na piechotę i też się żyło. A teraz to trzeba d*pe wieźć już teraz bo jakto, że trzeba czekać. I tak siedzita w telefonach marnując życie w tym czasie więc w czym problem.

    • 6 7

    • mamy rok 2021 pragnę przypomnieć.

      I twoje wynurzenia typu "kiedyś to było..." do nas nie przemawiają. Ewidentnie zatrzymałeś się w rozwoju na latach osiemdziesiątych.

      • 1 1

    • Ok boomer.

      • 0 3

  • Wiczlino (4)

    Czemu nie napiszecie że ta zmiana to porostu była reklama developera (zmiana nazwy przystanków). Generalnie nic się nie zmieniło nadal wszystkie autobusy jeżdżą do centrum. A co z SKM Redłowo jak ktoś chce jechać do Gdańska?

    • 58 5

    • (1)

      121

      • 4 0

      • Wiczlino 121

        Tak masz rację jest 121 tylko jeździ za rzadko. Rano są tylko 2 kursy. Ja nie mówię żeby zwiększać kursy 121 ale żeby np puścić 140 przez Redłowo a nie zwiedzanie Witomino. Generalnie jak ZKM chce konkurować z autem to musi brać pod uwagę czas dojazdu. I tak najlepsze jest to że przędz zmiana jadąc do Gdańska Głównego z Gierdziejewskiego był kurs co zajmował poniżej 50 minut a po zmianie już nie ma. Dlatego ta zmiana to reklama developera.

        • 1 0

    • (1)

      Jechałem popołudniowym kursem linią 121 do szpitala. Sam jeden w autobusie plus kierowca.

      • 6 3

      • No to 121 będzie do wywalenia.

        • 7 3

  • Mieszkań na Wiczlinie i jeżdżę samochodem do pracy właśnie przez takich specjalistów od zmian, nie narzekam

    • 8 0

  • W gda zatrudnili michała t., to gdy musiała podbić stawkę na większą niekompetencję

    Dlaczego te miasta nie rywalizują na polu tanich mieszkań socjalnych?

    • 8 1

  • Weźcie się wreszcie zdecydujcie. Narzekacie, że 3/4 środków pochodzi z dofinansowania

    równocześnie wprowadzając po całym mieście strefy płatnego parkowania, po to aby kierowcy przesiadali się na komunikację zbiorową. Wniosek jak dla mnie z tego jest taki, że chcecie kroić kierowców w SPP po to aby mieć kasę na utrzymanie transportu organizowanego przez ZKM Gdynia, czyż nie ?
    Druga rzecz to konieczność szybkiego i bezpośredniego połączenia najkrótszą drogą z dzielnicami północnymi. Nie przez Centrum i nie przez Chylonię, tylko Estakadą Kwiatkowskiego.

    • 11 1

  • Najlepiej wycofać wszystkie połaczenia - wtedy autobusy będa na pewno punktualne.

    • 11 1

  • Proponuję całkowicie zlikwidować autobusy wtedy nie będzie wcale problemu z punktualnością (3)

    • 134 9

    • (2)

      Przy liczbie autobusow zmierzajacej do zera, punktualnosc dazy do nieskonczonosci

      • 20 2

      • To Ciebie powinni zatrudnić w Gait (1)

        A nie młodego Tuska

        • 12 4

        • to są podstawy

          matematyki. Wiem, czepiam się, w TVN nic o tym nie mówili.

          • 0 0

  • Wszystkie te zmiany nastąpiły bez konsultacji

    I miały na celu ograniczenia kursów i wymuszenia na mieszkańcach przesiadek co wiąże się z kosztami. Pętla na Sokółce była potrzebna a 160 na Polanki bezsensowna (dla 4 budynków mieszkalnych). Do przystanku na Chwarznienskiej w stronę Gdyni z Sokolki nie ma jak dojść bezpośrednio trzeba 3 razy przechodzić przez ulice bo koło przystanku zbudowano tylko ścieżkę rowerowa i teraz ludzie tłumnie spacerują po ścieżce rowek w kierunku przystanku. Praktycznie nie można przejechac na rowerze o stwarza niebezpieczeństwo.

    • 13 0

  • Częstotliwość (1)

    Podobno ilość autobusów 147 miała być zwiększona, fakt bo jeżdżą co 10 min, ale do 17. Po godz.17 jeżdżą juz co 20 min. Jest to godzina, gdzie wraca dużo ludzi. Chyba to nie jest dobre rozwiązanie, czekanie na autobus 20 min( w niedzielę podobnie) i wracanie w tłoku, a do tego przepisy covidowe. Coś poszło nie tak.

    • 14 5

    • Bo pan Ubych robi testy tylko w godzinach umiarkowanego ruchu

      i mu wyszło, że tak jest dobrze więc tak musi być dobrze. I nie ważne, że nie jest, on wie lepiej.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane