• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięciu chętnych do stworzenia wizji Kolei Metropolitalnej

ms
16 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Studium ma ustalić czy Kolej Metropolitalna to rzeczywiście będzie kolej, czy też może połączenie tramwaju, który dojeżdżałby z Gdańska... Studium ma ustalić czy Kolej Metropolitalna to rzeczywiście będzie kolej, czy też może połączenie tramwaju, który dojeżdżałby z Gdańska...

Jest pięciu chętnych do opracowania studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Za niecały rok powinniśmy wiedzieć czy Rębiechowo połączy z Gdynią i Gdańskiem pociąg, czy tramwaj - pisze Dziennik Bałtycki.



...z szynobusami, które jeździłyby do Rębiechowa z Gdyni. ...z szynobusami, które jeździłyby do Rębiechowa z Gdyni.
Co ma ustalić studium? M.in to, czym za kilka lat - prawdopodobnie jeszcze przed Euro 2012 - pojedziemy z centrum Gdańska i Gdyni na lotnisko w Rębiechowie. Pod uwagę brana jest zarówno budowa kolei elektrycznej na całej trasie, ale także tramwajów od strony Gdańska i spalinowych szynobusów dojeżdżających z Gdyni. Autorzy studium rozstrzygną także, czy linia do Rębiechowa będzie jedno- czy dwutorowa.

Z coraz bardziej realnej budowy nowej linii cieszy się Andrzej Osipów, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej.

- To kolejny krok do rozwoju SKM. Chcielibyśmy, by do lotniska dojeżdżała kolej elektryczna. O tym zdecyduje jednak studium wykonalności - zastrzega Andrzej Osipów w rozmowie Dziennikiem Bałtyckim.

Marszałek województwa pomorskiego chce wydać na opracowanie studium nie więcej niż 2,6 mln zł. Trzy, z pięciu złożonych ofert, zmieściły się w tej kwocie. Najtańsza nie przekraczała dwóch milionów, najdroższa dochodziła do sześciu.

To i tak jedynie niewielki odsetek kosztów budowy całej Kolei Metropolitalnej, które szacuje się 612 mln zł. Połowę tej kwoty wyłoży Unia Europejska.

Połączenie Gdańska i Gdyni z Rębiechowem będzie pierwszym etapem budowy KM. Plany zakładają, że później powstaną bezpośrednie połączenia m.in. z Kartuzami, Kościerzyną i Bytowem.
ms

Opinie (217) ponad 20 zablokowanych

  • Ma być Kolejka Elektryczna a nie jakieś dziwolągi! (10)

    Za prawdziwe pieniadze należą się prawdziwe rozwiązania a nie jakieś oszczędnościowe h**u-muju na wrotkach

    • 0 0

    • (5)

      pieniadze sa prawdziwe, tyle ze jest ich za malo, a jesli chodzi a spalinowe szynobusy to jezdza na Hel i wg mnie sa mile i przyjemne i nie widze problemu zeby akurat na tej trasie jezdzily. to samo tyczy sie mijanek, dorzuccie 300-500 mln i nie ma problemu, dwa tory i trakcja na calej dlugosci, tyle ze jesli dobrze ustali sie rozklad jazdy 2 tory sa niepotrzebne...
      najwiekszy syf w temacie jaki mozna odwalic to 2 lotnisko w Gdyni, wtedy samoboj dla 3city jak bum cyk cyk, ale mam nadzieje ze na to sie pieniadze nigdzie nie znajda...

      • 0 0

      • byłeś kiedyś na lotnisku w Rębiechowie? (2)

        radzę tam pojechać, zobaczyć i wtedy sie wypowiadać, czy drugie lotnisko jest nam potrzebne.

        • 0 0

        • dwa lotniska - ok

          przecież dociągnąć tę skmkę kiedyś jeszcze w Gdyni pod lotnisko, to wcale nie byłby taki problem. A jakie zalety! Lotniska stanowiłyby jeden organizm! A połączenie między nimi, to w sumie byłaby chwila. Nie chodzi o to, żeby jedno miasto rozwijało się kosztem drugiego, tylko żeby razem się wspierały.

          Oczywiście: normalna, często jeżdżąca kolej miejska.
          Jakie korzysci? mieszkasz w Osowej i nie chcesz stać na spacerowej? Wsiądź do skmki jesteś w pracy za 40 min. (wersja dla tych, którym nie uwłacza poruszanie się transportem miejskim)

          • 0 0

        • i co tam widziałaś/eś?

          Jakie to rzeczy każą budować BD?

          • 0 0

      • Jednak są przesłanki z połączeniem 2 torowym. Główny czynnik, który ma skłonić mieszkańców dojeżdżających do pracy aby przesiedli się na kolej jest stabilność i pewność połączenia. Samochód może utknąć w korku z różnych przyczyn. Kolej na połączeniu 1 torowym też nie jest zbyt pewna. Bo może być awaria składu (i już blokuje wszystkie składy). Poza tym pamiętajmy, że co jakiś czas będzie trzeba torowisko remontować, a przy jednym torze to zamykamy interes na rok i dopiero byłby cyrk na drogach.
        Ta trasa ma być też "oknem" na Kaszuby. Są plany by puścić z Gdańska szynobusy do Żukowa i dalej Kartuz itp. Tam coraz więcej ludzi mieszka, to też by ożywiło te tereny. Więc jak sobie wyobrażasz rozwiązanie tych połączeń na mijankach. Składów Gdańsk-Lotnisko-Gdynia i Gdańsk-Żukowo-.... ??
        Prędzej można zrezygnować z trakcji elektrycznej, ale rezygnacja z 2 torów nie wydaje się dobrym pomysłem.
        Zróbmy raz a porządnie, nie stać nas na poprawki.

        • 0 0

      • no takie myslenie to jest naprawde genialne ... po co nam drogi dwupasmowe? przeciez jak czesc ludzi samochodami zamiast o 7 jechac do pracy pojedzie o 4tej, to nie bedzie korkow... no i niech wracaja kolo 23... wystarczy troche godziny poprzestawiac, zrobic dobry rozklad dla kazdego mieszkanca i koniec z korkami! :D

        potrzeba nam dobrego niemieckiego podejscia - oni zawsze powtarzaja, ze jesli sie cos robi, to trzeba zrobic duzo lepiej, bo sa zbyt biedni, zeby to co chwile poprawiac czy remontowac... zrobia jeden tor a za x-lat sie okaze, ze nawet dobry rozklad nie pomoze i potrzebny drugi tor...

        • 0 0

    • TYLKO KOLEJKA ELEKTRYCZNA - ŻADEN TRAMWAJ!!!

      • 0 0

    • (1)

      DOKŁADNIE. Poza tym ktoś tu ZNOWU SCIEMNIA, bo ostatnio czytałem że pieniądze na kolej już są, że będzie budowana w latach 2009-2011. I co? Teraz się okazuje że dopiero przetarg na wykonalność, a kolej BYĆ MOŻE będzie wybudowana przez 2012 (jeżeli zdążą)? I co Gdańsk PITOLI z tym tramwajem? Porąbani ci radni czy co??
      Ciekawe czy tramwajem będzie można przewieźć rower, czy też rowerzysta usłyszy chamowate
      "Z ROWEREM NIE WOLNO!!" ??
      Bo do pociągu zawsze wolno.

      • 0 0

      • Do tramwaju już teraz można wejść ze wszystkim i nie powinno sie słyszeć jakiegokolwiek sprzeciwu w tej sprawie tylko biorąc pod uwagę fakt że będzie to tramwaj który jest mało pojemny niż kolejka a ludzi będzie jak sądzę niemało to ten rower chyba na rękach będzie się trzymało pod warunkiem że będzie sie miało jak go trzymać nie przeszkadzając przy tym innym pasażerom bo nie sądzę że będzie jakiekolwiek miejsce na podłodze - nie wspominając o ludziach z wózkami oraz z bagażem jakiejkolwiek wielkości!!!

        • 0 0

    • tak jest ....

      ma być wygodna kolejka dla ludzi z bagażami, a nie ciasny i niewygodny tramwaj. Tramwaje są dobre na korki w centrum miasta, a nie na długie trasy.

      • 0 0

  • KOLEJ KOLEJ I JESZCZE RAZ KOLEJ

    Podpisuje się pod kolegi komentarzem - tylko kolej. Nie ma mowy o tramwaju!!! A co do tramwaju, można tutaj jeszcze dodać że w zimę zamiast grzać, to ziębią bo albo nie grzeją albo/i są olbrzymie szczeliny w wagonach które masowo przepuszczają powietrze. W nowych składach lub tych po remontach jest podobnie. Z tą jednak różnicą że one może i wielkich i szerokich szczelin w wagonach nie mają ale zamiast grzać to chłodzą wpuszczając przez nawiewy zimne powietrze. Wielokrotnie byłem tego świadkiem. Więc skoro podczas podróży owym tramwajem z "ciepłoty" ma mi zamiar osiąść szron na rzęsach, to ja dziękuję za taki komfort jazdy!!!

    • 0 0

  • TRAMWAJ ODPADA!!! KOLEJ GÓRĄ!!! (1)

    Żaden tramwaj (mały, drobny, krótki, wolny, mało pojemny, wiecznie awaryjny nawet ten nowy) - tylko kolej (szybka, większa, pojemniejsza, dłuższa, pewna!) - nic dodać, nic ująć!!!

    • 0 0

    • KOLEJ KOLEJ I JESZCZE RAZ KOLEJ

      Podpisuje się pod kolegi komentarzem - tylko kolej. Nie ma mowy o tramwaju!!! A co do tramwaju, można tutaj jeszcze dodać że w zimę zamiast grzać, to ziębią bo albo nie grzeją albo/i są olbrzymie szczeliny w wagonach które masowo przepuszczają powietrze. W nowych składach lub tych po remontach jest podobnie. Z tą jednak różnicą że one może i wielkich i szerokich szczelin w wagonach nie mają ale zamiast grzać to chłodzą wpuszczając przez nawiewy zimne powietrze. Wielokrotnie byłem tego świadkiem. Więc skoro podczas podróży owym tramwajem z "ciepłoty" ma mi zamiar osiąść szron na rzęsach, to ja dziękuję za taki komfort jazdy!!!

      • 0 0

  • niema takiej opcj

    za drogo wykonane ( tylko tramwaj ) i to przez Niedzwiednik

    • 0 0

  • Nie bedzie zadnej kolei!! (11)

    To sa mrzonki wlodarzy, farmazony w ktore nawet oni uwierzyli...
    Gdansk nawet nie ma pieniedzy na dokonczenie hali w sopocie....
    Popatrzcie jak to miasto wyglada wiecznie zakorkowane, dziurawe drogi i wiecznie slychac tylko aspiracje bycia metropolia....
    Prezydent dba tylko o centrum gdanska, on nawet pewnie nie wie gdzie jest orunia albo gdansk poludnie, chyba ze nie jest swiadomy, slucha swoich doradcow i wierzy im na slowo ze jest super... np ze mamy najtanszy bilet komunikacji w Polsce.
    Jesli wydarzy sie cud i kolej jednak powstanie to znajac kompetencje i kreatywnosc urzedasow pewnie powstanie kolej z jednymi torami z mijankami i wszyscy bedziemy sie wstydzic....

    • 0 0

    • do kolesia co napisal: Nie bedzie zadnej kolei!! (3)

      Wlasnie dzieki takiemu podejsciu ten kraj wyglada jak wyglada

      • 0 0

      • BRAWO ZA TRAFNE STWIERDZENIE!!!

        • 0 0

      • (1)

        pierw by sioe zabrali za drogi aby spokojnie mozna bylo samochodem jechac i rowerem po poboczu a jeszcze lepiej drogi rowerowe bo ciagle ich malo

        drogami by sie zajeli to autobysy by w leprzym stanie byly i dluzej by sluzyly a nie kombinuja

        • 0 0

        • A nie uważasz, że sensowniej będzie najpierw wybudować połączenie kolejowe z przedmieść do szeroko pojętego centrum, a dopiero później przystąpić do remontu dróg? Dałoby to sporej części mieszkańców alternatywę komunikacyjną i częściowo rozładowało korki na drogach, szczególnie dokuczliwe podczas remontów.
          Co do dróg rowerowych, to nie łudźmy się: nigdy nie będą poważnym sposobem na rozładowanie ruchu drogowego. Nie zmienia to faktu, że im więcej, tym lepiej.

          ps. Prosiłbym osoby, które z wygłoszonym poglądem się nie zgadzają i opinię tą chcą wyrazić, aby kontrargumentowały – nie opluwały.

          • 0 0

    • a jakie ty masz kompetencje?

      szkołę podstawową na miernych ?

      • 0 0

    • (5)

      Przecież z tego co wiem to tory są!! Tylko dawno nie były używane. Pewnie nie ma ich pod same lotnisko, ale to i tak dużo.

      • 0 0

      • (4)

        nie ma torów :) jeździłem rowerem po starym nasypie od abrachama w srone niedzwiednika i dalej i torów nigdzie nie było :)

        • 0 0

        • Tory sa ida przez klukowo do rebiechowa ponoc tamtedy dostarczaja wagonami paliwo na lotnisko slyszalem od ludzi mieszkajacyhch przy tych torach i zeczywiscie jestem tam co jakis czas i te tory niesa calkowicie zarosniete w porownaniu do pobocza wiec cos tam czasem musi przejechac

          • 0 0

        • (2)

          trochę torów jest za Moreną :) fajna będzie ta kolej, powstanie dużo wiaduktów na drogami, jazda przez las jesienią też będzie cudna. Dzielnice w pobliżu SKM dostaną ogromnego kopa, a za 15 lat obwodnica stanie się drugą Grunwaldzką w środku miasta. I dodam tylko, że na co dzień to jestem pesymistą, ale tym razem się uda :)

          • 0 0

          • (1)

            Dokladnie obwodnica stanie sie taka. Tyle ze nie za 15 tylko za 5 lat .Zobaczcie jak buduja sie osiedla.

            • 0 0

            • nom a wokol beda staly szklane domy....

              • 0 0

  • Chcemy więcej wagonów tramwajowych antycznych z niemiec

    wtedy będzie wiekszy ruch turystyczny zwłaszcza z Niemiec, aby sobie nimi pojeździć i powspominać stare dobre czasy

    • 0 0

  • wyremontujcie najpierw tory tramwajowe (1)

    żeby mieszkający przy nich nie nabawili się palpitacji serca kiedy to o 5 rano tramwaje wyjeżdżają z zajezdni jeden za drugim hucząc na pół wrzeszcza. Nniech sobie urzędnicy staną przy budynkach chociażby w okolicach wysepki przy galerii bałtyckiej i spróbowali wymienić jedno zdanie. Jest to niemożliwością. Co maja poweidzieć mieszkańcy na codzień? Jakoś w słowacji już z 10 lat temu albo lepiej puścili kolejkotramwaj w górach na trasie tatrzańska łomnica i wogóle go nie słychać jak jedzie. Czyli się da. A tym bardziej na równym terenie w mieście. Wstyd panowie, wstyd

    • 0 0

    • co bardziej przeszkadza, drogi Panie, mały chałas o poranku w kilku mieszkaniach czy KATORGA WIELOGODZINNEGO DOJAZDU DLA KILKUDZIESIĘCIU TYSIĘCY OSÓB DZIENNIE????????????????????

      • 0 0

  • Do przeciwników ze Strzyży (3)

    Moi drodzy. My też się organizujemy - wszyscy mieszkańcy Moreny, Kiełpinka, Kiełpina Banina. Rębiechowa. Przyjedziemy do Was i popędzimy Wam takiego kopa, że wywieje Wam z głów ten durny pomysł blokowania budowy kolei.

    • 0 0

    • I ja

      chętnie dokopie chamulcowym oszołomom

      • 0 0

    • JA TEŻ

      • 0 0

    • PRZYŁĄCZAM SIĘ

      • 0 0

  • A co się dzieje z dalszą budową trasy W-Z w Gdańsku? Zaczęli i znowu przerwa? (2)

    Jak ze wszystkim. Pozaczynać i nie dokończyć. Może czas zaczynać i kończyć. By nie przywoływać powiedzenia jednego z byłych (na szczęście) premierów.

    • 0 0

    • a co sie ma dziać? wstrzymano, aby można było dokończyć hale widowiskowo-sportową (1)

      • 0 0

      • Dobre :))

        Szkoda tylko, że głupota totalna. Proponuję zerknąć sobie w WPI. Budowa ruszy w przyszłym roku i skończy się w 2009. Problem jest taki, że węzeł z obwodnicą buduje nie miasto, a GDDKiA, która tak a nie inaczej zaplanowała czasowo budowę. A dokończenie WZ bez węzła dopiero by dało używanie wiecznie niezadowolonym krzykaczom :)

        • 0 0

  • KOLEJ METROPOLITALNA

    W którą stronę będzie się rozwijać Gdańsk? Zachód i południowy zachód. Może to nie do uwierzenia, ale nowe dzielnice też będą potrzebować komunikacji. Kierunek rozwoju miasta powinien być deklarowany jasnym układem komunikacyjnym. Niedopuszczalne jest to co się dzieje teraz, czyli szybka i perfekcyjnie prowadzona budowa deweloperów (w miejscach bezrozumnie planowanych przez miasto!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) i po kilkunastu latach paniczne i tymczasowe ratowanie komunikacji przez miasto. Naprawde stać nas na to by dogonić poziom komunikacji niemicekiego gdańska przed wojną. ZADANIEM WŁADZ, CZYLI LUDZI KTÓRZY ŚWIADCZĄ NAM USŁUGĘ ZAŻĄDZANIA MIASTAM, JEST PRZEDE WSZYSTKIM ZAPEWNIENIE DOBREJ KOMUNIKACJI I BEZPIECZEŃSTWA.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane