• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piękne plany: SKM co dwie-trzy minuty

Michał Jamroż
18 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 22:15 (18 lutego 2008)
Warta 35 mln zł modernizacja systemu kierowania ruchem SKM-ki pozwoli jeździć kolejkom nawet co 2-3 minuty. To 2-3 razy częściej niż teraz. Warta 35 mln zł modernizacja systemu kierowania ruchem SKM-ki pozwoli jeździć kolejkom nawet co 2-3 minuty. To 2-3 razy częściej niż teraz.

Szybka Kolej Miejska często nazywana jest metrem. Jednak do metra wiele jej brakuje. Przez niezbyt wysoką częstotliwość kursowania i przestarzały tabor najbardziej pasuje do niej określenie Kolej Miejska. Jednak za kilka lat wiele może się zmienić.



Czy gdyby kolejki jeździły częściej, chętniej byś z nich korzystał(a)?

W listopadzie rozpoczęto wdrażanie nowego systemu komputerowego sterowania ruchem, a w lutym zawarto umowę na budowę Dyspozytorskiego Centrum Sterowania ruchem na sieci SKM, które znajdować się będzie w podziemiach Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna. Będzie to miejsce, w którym znajdzie się nowoczesny sprzęt komputerowy pozwalający jego pracownikom zarządzać ruchem na całej sieci SKM, a wszystkie pociągi będą widoczne na elektronicznej tablicy.

Obecnie sterowanie ruchem opiera się na systemie, który powstał w latach 70, a jego najpoważniejsza modernizacja miała miejsce w latach 80. Maksymalna częstotliwość, z jaką mogą jeździć dziś pociągi to 7,5 minuty. Nowe Centrum wraz systemem komputerowym ma sprawić, że będzie można znacznie zmniejszyć odstępy między pociągami. Kierowanie całym ruchem na SKM ma się odbywać z jednego miejsca, a po zakończeniu prac związanych z jego wdrożeniem pociągi SKM będą mogły jeździć z częstotliwością co 2-3 minuty.

Koszt całej inwestycji to 35 mln złotych, a jej koniec zaplanowano na rok 2010. Obecnie w Polsce system taki funkcjonuje w Metrze Warszawskim. Jednak aby możliwe było pełne wykorzystanie jego możliwości w Trójmiescie, trzeba będzie zmodernizować istniejący tabor oraz kupić nowe składy. A tutaj niestety konkretne daty już się nie pojawiają.


Początek remontu peronu w Gdyni

Od dzisiaj do końca lipca zamknięte będzie wejście na peron SKM od strony holu Dworca Głównego. Aby dostać się na peron musimy skorzystać ze schodów przy Dworcu Podmiejskim. Jest to początek kompleksowego remontu, w wyniku którego peron zyska nowe oblicze. Całkowicie wymieniona zostanie nawierzchnia, pojawi się nowa, dłuższa wiata oraz winda dla osób niepełnosprawnych.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (128) 7 zablokowanych

  • nie dajcie sobie robic wosy z mózgu...

    Bzdura, dzisiaj pociągi mogą jeździć co 3 min, co zapewnia stary, ale dobry
    system SBL (Samoczynnej Blokady Liniowej) oraz 2 tory ruchu na najbardziej
    obciążonym odcinku, co gwarantuje całkowitą bezkolizyjność. Jednakże
    ograniczenia techniczne (przestarzały węzeł Gdańsk Główny) oraz brak taboru
    powoduje, że pociągi jeżdżą co 7,5 minut (kilka nowych składów umożliwiło by
    wejście w takt 6 - minutowy). Wystarczy chcieć... (tzn. kupić kilka nowych składów i wyposażyć stację Gdańsk Główny w nowy system rozjazdów...)
    Oj, nieładnie, dziennikarze. Kto wam płaci za kopiowanie niesprawdzonych, niepełnych informacji?

    • 0 0

  • A tych wagonów jest ze czterdzieści
    i sam nie wiem co się w nich jeszcze mieści

    • 1 0

  • Zapewne zanim ukończą modernizację

    to już szybka kolej nie będzie mi potrzebna, no ale cóż, dobry pomysł tylko żeby wypalił. Trzymam kciuki.

    • 0 0

  • Policzą sobie że bardziej opłaci im się puszczać skład co 7,5

    Policzą że bardziej opłaci im się puszczać przepełniony skład co 7 min, niz w połowie pusty co 3 minuty i będzie jak teraz.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane