• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy dzień komunikacji w czerwonej strefie. Egzamin zdany

Maciej Korolczuk
19 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"
Od rana urzędnicy sprawdzali sytuację na głównych pętlach przesiadkowych i centrum Gdańska. Przepełnienia stwierdzono tylko na pojedynczych liniach autobusowych. Od rana urzędnicy sprawdzali sytuację na głównych pętlach przesiadkowych i centrum Gdańska. Przepełnienia stwierdzono tylko na pojedynczych liniach autobusowych.

Zamknięcie części szkół przy jednoczesnym zwiększeniu liczby pojazdów w ruchu pozwoliło w poniedziałek uniknąć paraliżu komunikacyjnego w Trójmieście. W Gdańsku na trasy wypuszczono o 55 więcej tramwajów i autobusów więcej niż w poprzednim tygodniu. Podobnie postąpiono w Gdyni. Na zaostrzone rygory i obecną sytuację reaguje też Szybka Kolej Miejska.



Pierwszego dnia czerwonej strefy w Trójmieście korzystałem:

Po wprowadzeniu czerwonej strefy w Trójmieście we wszystkich pojazdach może być zajętych zaledwie 30 proc. miejsc. W uniknięciu paraliżu komunikacyjnego - oprócz wzmocnienia rozkładów i "bisowanych kursów" [jadą wówczas na raz dwa pojazdy tej samej linii] - pomogło głównie zamknięcie szkół średnich i uczelni. Włodarze miast nie ukrywają też, że procentują doświadczenia zdobyte wiosną, gdy w transporcie publicznym wprowadzano pierwsze obostrzenia.

Dziś na gdańskie ulice i tory wyjechało 115 tramwajów oraz 243 autobusy. To cały dostępny tabor, jakim dysponują przewoźnicy i aż o 55 pojazdów więcej niż w ubiegłym tygodniu.

Zwiększenie mocy przewozowej było możliwe dzięki przesunięciu 2,3 mln zł z rezerwy budżetowej. Pieniądze zapewnią dodatkowe kursy do końca roku.

Rano sytuacji na pętlach przesiadkowych przyglądał się wiceprezydent Piotr Borawski, dyrektor ZTM Sebiastian Zomkowski, prezes GAiT Maciej Lisicki oraz pracownicy z nadzoru ruchu.

- Byliśmy w kilku miejscach m.in. na pętli na Siedlcach, Pieckach-Migowo, pętli Łostowice-Świętokrzyska oraz w centrum miasta przy dworcu i na Hucisku - mówi Piotr Borawski. - W tramwajach sytuacja wydawała się opanowana. Pojazdy kursują zgodnie z przewidzianą normą napełnień i raczej nie stwierdziliśmy przekroczeń w tym zakresie. Odebraliśmy za to kilka sygnałów z konkretnych linii autobusowych dowożących pracowników dużych zakładów - głównie w porcie i na terenie stoczni. W porannych godzinach wzmocnimy dodatkowo te linie, by uniknąć przepełnień. Będziemy też jeszcze raz apelować do największych zakładów o takie ułożenie godzin pracy załogi, by w maksymalnym stopniu rozrzedzić potoki pasażerów w pojazdach.
Jak przyznaje Borawski z obserwacji i rozmów z kierującymi wynika, że większość pasażerów stosuje się do obostrzeń, nosi maseczki i zachowuje dystans społeczny. Jednocześnie sporo pasażerów skarży się na zawieszenie w pojazdach sprzedaży karnetów.

- Odbieramy sporo sygnałów w tej sprawie, ale musieliśmy to zrobić, by chronić naszych kierowców i motornicznych. Nie możemy sobie pozwolić, by za cenę tych wciąż relatywnie wysokich przychodów zostać bez ludzi do pracy. Obecnie absencja motorniczych wynosi ok. 10 proc., a kierowców autobusów ok. 7 proc. [bezpieczny próg wynosi 25 proc. - red.] - dodaje Borawski.
Jak mówią władze Gdańska, pasażerowie stosują się do obostrzeń, ale narzekają na wstrzymaną sprzedaż karnetów w pojazdach. Jak mówią władze Gdańska, pasażerowie stosują się do obostrzeń, ale narzekają na wstrzymaną sprzedaż karnetów w pojazdach.

W Gdyni prawie 300 pojazdów i bisowe kursy



Więcej autobusów i trolejbusów wyjechało też na ulice Gdyni. Jak mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni konieczność bisowania pojazdów wystąpiła dopiero dziś.

- Pomimo zdalnego trybu nauki w szkołach średnich, obowiązuje rozkład ważny w powszednie dni nauki szkolnej, bez żadnych ograniczeń. Rozkład ten zakłada w szczycie porannym w ruchu aż 206 autobusów i 87 trolejbusów, co łącznie daje 293 pojazdy - wylicza wiceprezydent Gdyni. - Ponadto, zmaksymalizowana została liczba pojazdów przegubowych w ruchu. Trafiły one na część zadań przewozowych przeznaczanych w normalnych warunkach do obsługi taborem standardowej pojemności. Niektóre midibusy - głównie na liniach w Sopocie - zostały z kolei zastąpione autobusami standardowymi. Dodatkowo, na kursy bisowe skierowanych zostało 18 autobusów i trolejbusów, a więc zostały wykorzystane nie wszystkie z zamówionej puli 20 dodatkowych pojazdów.
ZKM Gdynia zabezpieczył tylko na dziś 18 pojazdów rezerwowych. ZKM Gdynia zabezpieczył tylko na dziś 18 pojazdów rezerwowych.
Podobnie jak w Gdańsku, także w Gdyni w niektórych miejscach pracownicy ZKM zaobserwowali, że na wybranych liniach pasażerów jest za dużo. Centrala Ruchu włączała wówczas w tych miejscach rezerwowe pojazdy. Jak zapewniają urzędnicy, były to jednak pojedyncze przypadki i przekroczenia nie były duże.

- Zarządzanie podażą ma charakter dynamiczny. Centrala Ruchu, uruchamiając kursy bisowe, bazuje na doświadczeniu zdobytym podczas wiosennego lockdownu, zgłoszeniach od kierowców i pasażerów, a także od Inspektorów Nadzoru Ruchu i innych pracowników ZKM, monitorujących sytuację na wybranych punktach. Dzięki temu proces włączania pojazdów bisowych jest stale optymalizowany i wciąż kreowane są nowe rezerwy - tłumaczy Gruszecka-Spychała.
Władze Gdyni podkreślają też zdyscyplinowaną postawę pasażerów podróżujących w maseczkach. Pozytywne efekty przynosić ma kampania informacyjna, w tym odtwarzane komunikaty foniczne i eksponowane w pojazdach plakaty.

- Przypadki osób niezasłaniających ust i nosa zdarzają się, aczkolwiek są pojedyncze. Osoby takie z reguły powołują się na problemy z oddychaniem i po zwróceniu uwagi, w przeważającej większości dostosowują się do obowiązujących reguł. Warto tu jednak przypomnieć, że pracownicy ZKM i kierowcy nie mają uprawnień, by egzekwować noszenie masek, mogą tylko zwracać uwagę oraz powiadamiać policję - dodaje wiceprezydent Gdyni.
Tak wyglądał skład SKM w poniedziałek ok. godz. 14. Tak wyglądał skład SKM w poniedziałek ok. godz. 14.

SKM: jeździ 90 proc. pociągów



Na zaostrzone rygory i obecną sytuację reaguje też Szybka Kolej Miejska. Już przed tygodniem, gdy Gdańsk i Gdynia były jeszcze w strefie żółtej, przewoźnik zmienił zestawienia wybranych pociągów. Obecnie na tory wyjeżdża 90 proc. taboru. Pozostałe 10 proc. to składy pozostające na przeglądach i remontach.

Dziś - podobnie jak w Gdańsku i Gdyni - w zaledwie kilku przypadkach stwierdzono w SKM przepełnione składy. Za dużo pasażerów jechało pociągami z Lęborka i Wejherowa, a na linii PKM - dwóch składach z Kartuz.

Opinie (149) 7 zablokowanych

  • zdjęcie pustego składu z 14:00 (1)

    a kto normalny jeździ o takiej godzinie? tylko ci co nie siedzą w pracy i szkole, jasne jest że zrobienie zdjęcia na stacji początkowej o 14:00 będzie dokładnie tak wyglądało, wodę z mózgów robicie, wejdźcie do tramwaju o 15:30 albo godzinę później. Zapraszam do bramy wyżynnej albo Śródmiescie skm.

    • 4 0

    • o 14.00 autobusy też nie są puste

      o 14.00 też tłok -moje dziecko wraca o tej porze ze szkoły kierowca już 2x stanął; nie ruszył z przystanku, bo za dużo ludzi było oczywiście dzieciaka by stratowali nie dostał się

      • 0 0

  • Chyba na bocznicy.

    • 0 0

  • Pojazdy widma.

    Rano przed szóstą tłok, po czternastej powtórka. Po co tak kłamać, żeby liczby się zgadzały?

    • 3 0

  • Naj bardziej zalecanym transportem na swiecie w pandemii jest własnie rower czy inne sposoby przemieszkania sie bez emisji

    Ale niestety W trójmieście nadal jest traktowany jako zbedny dodatem bo naklady na ruch rowerowy czy wogle komunikacje miejską nakłady sa marginalne!!

    • 0 1

  • W takie sytuacji najbezpieczniej jechać autem (12)

    Dlaczego miasta nie zawieszą pobierania opłat za parkowanie???

    • 77 42

    • I tu jestes w błędzie bo najbezpieczniejszy jest rower czy hulajnoga itp

      • 1 0

    • i hoddożka w łapę za darmo

      • 1 0

    • Czy ja wiem? (3)

      Ryzyko śmierci w wypadku drogowym jest również całkiem spore, pewnie statystycznie rzecz biorąc znacznie większe niż to że w autobusie zarazisz się koroną ze skutkiem śmiertelnym.

      • 14 16

      • Oczywiście że większe jest ryzyko śmierci w wypadku! (2)

        W wypadkach co roku ginie prawie 3 tysiące ludzi, ledwie kilkaset mniej niż do tej pory z powodu Covid. Tyle że koronawirusem możesz się zarazić praktycznie w każdej zamkniętej przestrzeni (szpital, sklep, restauracja, kino, itd.) a nie tylko w komunikacji miejskiej. Do tego w wypadkach giną często ludzie młodzi natomiast na Covid umierają osoby stare i schorowane.

        • 11 2

        • Tylko w tych statystykach (1)

          są również potrąceni rowerzyści, piesi, ofiary wypadków komunikacji zbiorowej...

          • 1 3

          • Dlatego nie należy zachęcać do jazdy samochodem.

            • 2 0

    • A dlaczego masz nie płacić za parking?

      Miasto i tak jest stratne. Kto za to wszystko zapłaci?

      • 2 1

    • Bo wtedy nie miałbyś gdzie zaparkować a tak jest chociaż rotacja dla tych którzy maja coś do załatwienia. Nie ma tylu miejsc parkingowych by pomieścić wszystkie samochody.

      • 8 2

    • (2)

      a kto ma za to zapłacić i załatać powstałą w ten sposób dziurę?

      • 16 5

      • Po co miliony na arkę czy muzeum emigracji? (1)

        • 20 4

        • miliony niepotrzebnie, ale parkowanie powinno być płatne

          • 10 8

    • a godziny szczytu będą od 6 do 20 bez chwili wytchnienia

      gdy praca była zdalna , mało ludzi jeździło a teraz prawie wszyscy na miejscu pracują plus jeszcze z komunikacji miejskiej na auta

      • 6 2

  • W Gdyni w autobusie tłok. (4)

    • 76 11

    • W Gdyni Tłok

      podaje najlepsze serniczki w Polsce. Kawa też dobra

      • 0 0

    • W Gdyni kierowcy wywalali ludzi z autobusów bo za dużo chciało jechać

      • 13 3

    • wybierz trolejbus, tam silnik elektryczny, bez tłoków

      • 16 9

    • Będzie spadać zaufanie do komunikacji zbiorowej i wiele osób będzie wolało kupić sobie tanie starsze auto niż jeździć autobusami, takie będą tego skutki.

      • 33 6

  • (1)

    Wiecie kto najbardziej cieszy się z dodatkowych kursów? Seniorzy!! Jeżdżą dalej jakby do nich nic nie docierało po marchewkę na rynek itd..... A i narzekają że to wina dzieci i młodzieży że mamy pandemie.

    • 10 6

    • Nie chwal się swoją głupotą i prostactwem

      • 0 0

  • SKM

    skm w godzinach szczytu przepełnione, ludzie spóźniają się do pracy bo nie ma szans wsiąść. Brawo dla ZKM Gdynia za dodatkowe busy

    • 3 0

  • Co za bzdury!!!!! (2)

    W godzinach szczytu tramwaj na pętli Świętokrzyska stoi sobie i odpoczywa 10 minut.... W międzyczasie przyjeżdża 5 autobusów.....to sami sobie odpowiedzcie ile jest ludzi w tramwajach.??? Jedna wielka żenada. A najlepsze jest to że w takim ścisku słyszymy komunikat żeby zachować odstęp hehe śmiechu warte. Tramwaje powinny przez cały dzień jeździć co 2 minuty. Nie tylko w godzinach szczytu. I wtedy można by było powiedzieć że coś się robi dla bezpieczeństwa. I od marca nie widać było żadnej kontroli odnośnie maseczek. Ludzie robią co chcą. Siadają na niedozwolonych miejscach bez maseczek i mają wszystko gdzieś. A kontroli jak nie było tak nie ma. I tyle w temacie.

    • 8 5

    • (1)

      To nie tramwaj odpoczywa tylko motorniczy,rozumiem że ty pracujesz bez żadnej przerwy.

      • 3 1

      • Akurat pracuje w służbie zdrowia. Odpowiedz sobie sam

        • 0 0

  • Przepełnione

    Te foto to ściema, skm przepełnione

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane