• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy z kontenerowców-gigantów jest już w Gdańsku

Wioletta Kakowska-Mehring
11 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Maersk Elba mieszczący na swoich pokładach 13 tys. kontenerów przypłynął dziś do Gdańska. Maersk Elba mieszczący na swoich pokładach 13 tys. kontenerów przypłynął dziś do Gdańska.

Do gdańskiego terminalu DCT wpłynął kontenerowiec Maersk Elba, który może przewozić na raz ponad 13 tys. kontenerów. Tak dużego kontenerowca ten terminal jeszcze nie gościł. Statek przypłynął z Dalekiego Wschodu, a opuści Gdańsk 13 maja.



Czy duże kontenerowce wzmocnią rangę gdańskiego portu i terminalu DCT ?

Więcej zdjęć ogromnego kontenerowca można znaleźć w serwisie agencji KFP

Jako pierwszy, w ramach dalekowschodniej linii transportowej AE 10, do gdańskiego portu zawinął kontenerowiec Maersk Taikung. W styczniu 2010 r. jego ładowność wynosząca 8,4 tys. kontenerów robiła na wszystkich ogromne wrażenie. I nadal robi, tyle że dzisiejszy gość - Maersk Elba - kontenerów mieści ponad 13 tys.! Ale to nie koniec: w następnych tygodniach spodziewane są jeszcze Maersk Eubank i największy - Eleonora Maersk, o pojemności 15,5 tys. TEU!

Linia AE 10 łączy porty Dalekiego Wschód z Europą. Na jej trasie znajdują się porty chińskie Ningbo, Shanghai, Yantian i Hongkong, tajwański - Kaohsiung i europejskie - Zeebrugge, Gdańsk, Aarhus, Gothenburg i Rotterdam. W drodze powrotnej kontenerowce zawijają do Singapuru i portów w Japonii. Połączenie to prowadzi duński armator Maersk Line, jeden z największych operatorów kontenerowych należący do koncernu A.P. Moller-Maersk.

DCT Gdańsk został oficjalnie otwarty 1 października 2007. W przeciwieństwie do innych terminali zlokalizowanych w pobliżu, DCT Gdańsk posiada nieograniczone możliwości rozwoju. Roczna zdolność przeładunkowa DCT Gdańsk zostanie podwyższona do 1 mln TEU po otrzymaniu dodatkowych urządzeń przeładunkowych w trzecim kwartale 2011 roku. Następne plany ekspansji DCT przewidują dalszy rozwój infrastruktury, co pozwoli na czterokrotne zwiększenie terminalowej rocznej zdolności przeładunkowej do 4 mln TEU.

Statek Mearsk Elba stoi w terminalu DCT. Jest dobrze widoczny z plaży (patrz zdjęcia). Aby go zobaczyć trzeba ul. Kontenerową zobacz na mapie Gdańska dojechać do parkingu przed terminalem DCT, plaża jest tuż obok parkingu.

Porównanie statków wpływających do trójmiejskich portów. Porównanie statków wpływających do trójmiejskich portów.

Maersk Elba w Gdańsku.


Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (130) ponad 10 zablokowanych

  • pytanko

    ktoś wie może o której godzinie wypływa?

    • 3 1

  • W Sopocie należy wybudować

    port, aby odciążyć, resztę Trójmiasta i stworzyć nowe miejsca pracy w Sopocie.

    • 4 3

  • Drugi kontenerowiec ( Emma Maersk)

    • 0 1

  • co innego radio co innego telewizja (1)

    zastanawiam sie czy on w ogóle przywiózł jakieś kontenery ?
    radio - może zabrać 13 tyś
    panorama gdańska - 15 tyś
    jak by jeszcze dodać dziennik tv to uzbiera sie pewnie ze 20 tyś
    Kabaret

    • 0 1

    • pisze się tys. a nie tyś

      • 1 0

  • Świtenie! (1)

    Niemcy nie chcą przeładowanych kontenerów, więc my je bierzemy - przecież mamy świetne drogi, to się pomieszczą, i dróg nie zniszczą.

    • 2 2

    • 2x30 ton na naczepe

      Tak to prawda niejednokrotnie byłem świadkiem jak kierowcy brali dwa kontenery 20 TEU każdy po 30 ton, to daje wynik 60 ton ładunku + zestaw jakieś 12 ton to razem ponad 70 ton. A u nas dopuszczalna masa całkowita pojazdu nie może przekraczać 41 ton. Niestety terminal nie może kontrolować spedytorów. A powinien w sumie takiej ciężarówki nie wypuszczać poza bramki terminala. Jedno co dobre to DCT nie obsługuje już ciężarówek z naczepami nieprzystosowanymi do przewozów kontenerów. Jedynie naczepy z systemem ISO. Czasami na placu pojawiały się takie naczepy, że strach było na nie ładować kontenery.

      • 0 0

  • z Pirsu Rudowy

    musi być ładny widok, pozdrowienia dla strażników z budku na tym pirsie !!!!!

    • 0 0

  • a czemu nie do gdyni ? (3)

    • 0 5

    • Bo Gdynia jest słaba

      • 3 1

    • już mówię (1)

      W Gdyni jest za płytko max13,5m zanurzenia a ogólnie na terenach portu północnego i DCT jest 17-18,5m więc taki statek nie jest w stanie się przedostać na terminal

      • 1 0

      • no faktycznie tym bardziej ze ten statek i tak jest w połowie pusty bo by przez cisnine nie przepłynął.

        • 0 0

  • kontenery (2)

    to jak to jest z ta iloscia kontenerow?
    jeden kontener ma np. 20 TEU standartowo.

    • 0 0

    • Kontener może mieć 1 lub 2 TEU, w zależności od od rozmiaru:

      - 20 stopowy
      - 40 stopowy

      pozdrawiam

      • 0 0

    • Teu to jets wymar w stopach 20x8x8,5 jezeli dobrze pamietam i znaczy twenty-feet cos tam costam;p czyli jak mozna tak powiedziec to 1 kontener to 1 teu.

      • 0 0

  • Sołdek.

    Sołdek to jest statek:)

    • 4 0

  • inni mogą !- a my ?...

    Czas uruchomić w końcu naszą flote -"Sołdek" ,"Dar Pomorza" ,"Błyskawica "...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane