• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plac Waryńskiego: mieszkańcy chcą zieleni

Krzysztof Koprowski
1 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Podczas spotkania zaprezentowano kilka scenariuszy dla przebudowy terenu. Podczas spotkania zaprezentowano kilka scenariuszy dla przebudowy terenu.

Plac Waryńskiego przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu prawdopodobnie się nie zmieni. W czasie konsultacji społecznych mieszkańcy zdecydowali się na zmiany mało inwazyjne, ale niemal niemożliwe do realizacji pod względem finansowym.



Która koncepcja najbardziej ci się podoba?

Podczas spotkania planistów z mieszkańcami poświęconego zmianom na placu przy ul. Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska zaprezentowano pomysły, które padały podczas wcześniejszych debat na ten temat. Można je podzielić na trzy grupy: bez zabudowy, za to z zielenią (wariant I), zabudowę od strony al. Grunwaldzkiej wraz z zielenią między nową zabudową a ul. Czarnieckiego (wariant II) oraz realizację zabudowy bliżej ul. Czarnieckiego z zostawieniem placu od strony al. Grunwaldzkiej (wariant III).

Wszystkie koncepcje zakładają przeniesienie miejsc parkingowych pod plac, choć nie zawsze oznacza to budowę całkowicie podziemnej konstrukcji. Może być np. częściowo tylko schowana poniżej poziom chodnika, tak by utworzyć część zieloni nieco powyżej otaczającą przestrzeń (wariant I, gr. 3) lub utworzenie na dachu parkingu przestrzeni dla pieszych (wariant I, gr. 5). Takie rozwiązanie nie oznaczałoby jednak zwiększenia miejsc parkingowych.

- Według naszych wyliczeń na jednym poziomie takiego parkingu zmieści się ok. dziewięćdziesięciu aut. Natomiast na istniejącym parkingu znajduje się ok. stu miejsc parkingowych - tłumaczył Tomasz Lewandowski, projektant z Biura Rozwoju Gdańska.

Jeśli chodzi o małą architekturę, to niemal w każdej koncepcji pojawiała się fontanna. Ponadto sugerowano plac zabaw, a nawet lodowisko. Zwracano także uwagę na takie zaprojektowanie ścieżek dla pieszych, by można było przechodzić przez zieleniec w poprzek.

Wariant I, gr. II. Wariant I, gr. II.
Wariant I, grupa 3. Wariant I, grupa 3.
Wariant I, gr. 5. Wariant I, gr. 5.
Wariant II, gr. 4. Wariant II, gr. 4.
Wariant II, gr. 6. Wariant II, gr. 6.
Wariant III, gr. 1. Wariant III, gr. 1.
W dwóch wariantach pojawiła się zabudowa placu od al. Grunwaldzkiej: raz przez pięciokondygnacyjny budynek z parterową częścią handlową, raz przez budynek parterowy i jednopiętrowy. W obu koncepcjach przejście do al. Grunwaldzkiej zapewniałaby brama. Obie koncepcje okazały się także najbardziej korzystne pod względem ograniczenia hałasu.

W wielu koncepcjach pojawiło się przejście przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Sobótki, czyli odtworzenie przejścia dla pieszych, które zlikwidowano w latach 70.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (70)

  • Przejście dla pieszych (15)

    Przywróćcie tam przejście dla pieszych, to ożywi i Waryńskiego, i Sobótki.

    • 22 23

    • przejście dla pieszych na przycisk! (6)

      oraz duży zieleniec, plac zabaw i parking podziemny. najlepiej jeszcze kawiarnie w parterach kamienic i mamy super przestrzeń.

      • 16 5

      • Słusznie, słusznie. (5)

        Korki w tym miejscu sa jeszcze zdecydowanie zbyt małe i zbyt mało uciązliwe dla pasazerów i otoczenia, z mieszkańcami włącznie. Należy je koniecznie powiększyć budując przejswcia dla pieszych ze światłami na przycisk.

        • 11 21

        • Nie mówiąc o tramwajach... (4)

          ...które są generalnie dłuższe i wymagaja duzo dłuższej drogi hamowania od samochodów. To ledwo 200 metrów od przystanku na wysokości Dmowskiego i niewiele więcej od skrzyżowania z Miszewskiego. Urządzenie tam przejscia dla pieszych ze swaitłami na przycisk znakomicie usprawni ruch tramwajów na tym odcinku...

          • 9 6

          • Spójrz z różnych perspektyw, zanim zaczniesz obrażać (3)

            "To ledwo 200 metrów od przystanku na wysokości Dmowskiego i niewiele więcej od skrzyżowania z Miszewskiego". Czyli przejście do sklepu lub knajpy po przeciwnej stronie ulicy, zamiast 20m ma długość 400m. Tak właścnie tworzy się sztuczne odległości w "mieście". Gdzieś pomiędzy tymi 20m a 400m leży cienka linia, po przekroczeniu której mieszkańcowi Sobótki/Waryńskiego nie chce się dylać na piechotę. Bierze auto i jedzie na zakupy do CH. Tworząc korek.

            • 4 3

            • Wybudowac stacje BP

              Ona ma zielony kolor, wiec wilk bedzie syty i owca cala :)

              • 0 0

            • sory ale jak dla kogos 400 m

              to taka odleglosc ze musi jechac samochodem to znaczy przejsice mu nie pomoże takiemu delikwentowi pomoze tylko bat aby go z lenistwa wyleczy

              • 2 0

            • a kogo ja obrażam?

              Jeśli z powodu kogoś, dla kogo 400 metrów to za dużo na przejście piechotą mamy się narażać na zwiększenie korków i zmniejsenie bezpieczenstwa (tak, włąśnie bepieczeństwa - to jest przelotowa arteria z tramwajami, taki pomysł oznacza nagłe hamowania na krótkim odcinku i potrącenia pieszych) - to niech ten ktoś faktycznie wsiada w samochód i jedzie 400 metrów.

              • 1 0

    • miasto jest dla ludzi (3)

      przejście powinno być. Poza tym parków z fontannami nigdy za wiele:) synonimem nowoczesnego miasta nie są wieżowce i wszędobylski beton.

      • 22 3

      • Oczywiście... (2)

        ..niech ludzie wdychaja tam jeszcze wiecej spalin z samochodów i autobusów zatrzymanych w powiększonych korkach. Świetnie to robi na drogi oddechowe. Niech wpadają pod tramwaje, które nie zdążą wyhamowac sekunde po ruszeniu z przystanku. To swietnie robi na kondycję...

        • 4 10

        • bo nie mają jeździć, do diabła! (1)

          przecież właśnie o to chodzi, by zniechęcić do transportu indywidualnego. W nowoczesnych miastach jest go tylko tyle, co niezbędne - samochodami po centrum jeżdżą ci, co pracują w samochodach.

          • 10 3

          • Po Grunwaldzkiej...

            ... kursują tez autobusy i tramwaje. O ile się orientuję to nie są one "transportem indywidualnym". I wiem na pewno, że to właśnie ich droga zatrzymania - zwłaszcza tramwajów - jest cokolwiek dłuższa niż samochodów osobowych. I to te włąśnie pojazdy będa miały problem ze sprawnym przejechaniem tego odcinka.

            • 1 0

    • kolejne przejście (3)

      i poróbmy jeszcze więcej przejśc - najlepiej co 200m na Grunwaldzkiej i Alei Zwycięstwa wtedy chyba szybciej będzie rowerem niz autem w tym rejonie

      • 4 10

      • Co tam 200...

        najlepiej co 50 metrów i koniecznie z sygnalizatorami uruchamianymi przyciskiem.

        • 4 7

      • I o to chodzi! (1)

        Wówczas może i ty się przesiądziesz z wiejskiego na miejski środek komunikacji.

        • 4 3

        • Tylko, że...

          ...zważywszy na prawa fizyki i wynikające z nich drogi zatrzymania środków komunikacji masowej - to właśnie one nie będą w stanie normalnie kursować. A ich pasażerowie będą rzucani we wszystkie strony z powodu naprzemiennych nagłych hamowań i przyśpieszen.

          • 1 0

  • zbudujcie tam banki, za mało banków (6)

    ma być więcej niż na grunwaldzkiej we wrzeszczu. Później pozwężajcie parkingi i drogi, postawcie parkometry, i poinstalujcie wszędzie światła żeby usprawnić ruch, no i to w sumie tyle. Wspominałem juz żebyście zbudowali banki ?

    • 49 6

    • To jest grunwaldzka we wrzeszczu osiołku. (1)

      • 9 1

      • wybacz, mylą mi się ulice w tej wiosce

        • 3 6

    • Zapomniałeś jeszcze o bankach

      To ważne, żeby były tam jeszcze jakieś banki. To uprzyjemni życie mieszkańcom i w ogóle.

      • 11 2

    • Ja ze swojej strony dodałbym banki (1)

      żeby banki tam powstały.

      • 4 1

      • Banki, banki, a może by tak galerię handlową? Bank może być w galerii. Nawet kilka banków. Galeria to jest coś. Trzeba mieć dużo galerii, żeby było bardziej europejsko.

        • 1 1

    • ktos

      A moze po prostu banki tam zbudujemy?

      • 0 0

  • Dajcie już spokój z tą zielenią mamy i tak pełno parków i lasów a budować trzeba od czegoś zacząć Nowy Jork to kupe betonu za (4)

    to jakie wspaniałe miasto

    • 13 40

    • jak taki beton wspaniały

      to niech cię grucha zaleje.....

      • 4 1

    • No to ganiaj do tego NYC, jak tu tak źle

      • 3 0

    • To chyba zapomniałeś, że samo centrum Nowego Jorku to Central Park - a tam by tyle betonu weszło...

      • 4 0

    • Nowy Jork to kupa betonu

      z przewagą kupy.

      • 3 0

  • parking (1)

    to zawsze jest dobre rozwiązanie

    • 11 15

    • Nie zawsze

      • 1 0

  • Hmmmm (4)

    Podziemny parking na 1200 miejsc (całkowicie podziemny, płatny i strzeżony przez strażnika parkingowego i miejsca abonamentowe dla mieszkańców!), a na górze zielony plac z ewentualną fontanną (może mały staw?). Ważne, aby można było sobie swobodnie usiąść na trawie, co nie powinno oznaczać braku ławek. Fajny jest też pomysł z alejkami w poprzek dla pieszych wykorzystujących plac jako skrót do miejsc za placem. Dobrze by było, aby wzorem miast zachodnich tym poprzecznym alejką towarzyszyło częściowe lub całkowite zadaszenie, ale też aby nie było inwazyjne w stosunku do zieleni, czy okolicznej zabudowy. No i latarnie LED oraz plac zabaw ;)

    • 22 0

    • ok da się zrobić za 2 lata (1)

      Ale w przyszłym roku podwyżka czynszów o 20%, woda i ścieki 15%, śmieci 30%.
      Pasuje?

      • 5 2

      • nieeeeee,

        na to nie ma chętnych!:))

        • 1 0

    • trawa? zaraz będzie zasrana przez psy!!! (1)

      • 6 2

      • nie wiem co gorsze:

        z****nie przez psy, zadeptanie przez ludzi, zajechanie przez parkujące samochody - zawsze są rozwiązania złe oraz gorsze!:))

        • 4 0

  • Koncepcja z fontanną najlepsza.

    W ciepłe dni miejscowa żulia będzie gdzie miała nogi moczyć.

    • 21 3

  • (1)

    Sala gimnastyczna 17-stki wygląda tak samo jak kończyłem ta szkołe tzn. 15 lat temu.:)

    • 13 0

    • 30 lat temu też tak ....

      • 0 0

  • Wrzeszcz to ponura dzielnica - szaro, buro i ponuro oraz setki eklektycznych banerów na zmurszałych murach (3)

    Jak przejeżdżam przez Wrzeszcz, to się nie rozglądam, aby tym widokiem nie psuć sobie nastroju.

    • 13 17

    • jedz na Orunię

      ale dolną - tam se humor poprawisz, hehehehe

      • 4 2

    • to jest to co zdobywcy zrobili z gdanskiem..

      • 2 3

    • kurka, z ust mi to wyjąłeś

      choć i tak uważam, że jesteś głupim kijem

      • 0 0

  • KONIECZNIE NOWY KOŚCIÓŁ !!!!!! (2)

    A NIE JAKAS TAM ZIELEN....

    • 19 4

    • taaaaaaaa!!!!!!!!!

      bazylikę JP2 - najlepsze miejsce!

      • 5 1

    • Bóg wam zamiast mózgu internet dał

      • 0 0

  • Mieszkańcy chcą zieleni (1)

    Ale jak oglądam te projekty, to i tak w oczy rzuca się beton chodników... Czy nie da się zwęzić chodnikiem, a więcej trawy zasiać i roślin nasadzić?

    • 11 1

    • jak powstanie pas zieleni obok chodnika

      to tworzy się "idealne" miejsce do parkowania! Zobacz wrzeszcz

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane