• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Planiści ustalili jak podróżujemy po Gdańsku

Maciej Naskręt
4 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W Gdańsku niemal identyczna liczba mieszkańców podróżuje samochodem co komunikacją zbiorową. W Gdańsku niemal identyczna liczba mieszkańców podróżuje samochodem co komunikacją zbiorową.

Specjaliści od transportu ustalili w jaki sposób mieszkańcy poruszają się po Gdańsku, oraz jak będą poruszać się w przyszłości. Ich prognozy wskazują, że nie ma odwrotu od budowy Drogi Czerwonej przez Wrzeszcz, a planowana ul. Nowa Świętokrzyska odciąży tę "starą" o ok. 60 proc.



Planiści z Biura Rozwoju Gdańska przedstawili we wtorek tzw. transportowy model symulacyjny Gdańska. Za jego pomocą mają być przedstawiane efekty realizacji nowych - hipotetycznych i rzeczywistych - inwestycji drogowych. Analizy tego typu pomagają w wyborze wariantu przebiegu przyszłych dróg.

Opracowany przez specjalistów od transportu model odsłania też strukturę ruchu w Gdańsku, na podstawie badań z 2009 r. Według nich 39 proc. osób podróżujących po Gdańsku wybiera komunikację zbiorową, zaś 38 proc. jazdę samochodem. Aż 21 proc. wszystkich podróży po mieście odbywa się piechotą. Przemieszczanie się rowerzystów w Gdańsku stanowi zaledwie 2 proc. ogółu ruchu.

Model prognozuje w jaki sposób mieszkańcy będą przemieszczać się po mieście za dwa, dwanaście i dwadzieścia dwa lata. Utkniemy wtedy w korkach? A może są drogi, które już teraz trzeba budować, by sprostać potrzebom naszych dzieci albo wnuków?

Planiści zwrócili uwagę - choć do tego model akurat nie jest konieczny - że największe natężenie codziennych podróży mieszkańców odbywa się w wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej. To odwieczny argument gdańskich planistów za budową Drogi Czerwonej, która miałaby pobiec przez Wrzeszcz po wschodniej stronie torów kolejowych.

- Prognoza w modelu potwierdza, że z chwilą wybudowania Drogi Czerwonej spadnie natężenie ruchu na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska - przekonuje Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Czy kierowcy przesiądą się do komunikacji zbiorowej?

- Droga Czerwona jest podstawowym elementem w strategii rozwoju układu komunikacyjnego miasta. Nie ma ona być prostym dołożeniem kolejnych pasów ruchu do al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej, ale ma pomóc w rewitalizacji i uspokojeniu ruchu na całym tym historycznym układzie alei - dodaje zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski.

Model pokazał jak trudna sytuacja będzie panować w najbliższych latach na południu Gdańska. Planiści spodziewają się tam wzrostu podróży w dzielnicy o 50 proc. Podobny scenariusz czeka też Osowę.

Co ciekawe model transportowy ukazał też, że mimo powstania w przyszłości Obwodnicy Metropolitalnej ruch na Obwodnicy Trójmiasta i tak będzie stale rósł. W 2035. r ma wynieść ok. 3,5 tys. samochodów w szczycie między godz. 15 i 16, podczas gdy dziś w tym okresie obwodnicą jedzie ponad 2 tys. pojazdów.

Transportowy model symulacyjny zbudowano w oparciu o program Visum firmy PTV, który stosuje m.in. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa lub Szczecin. Program ten jest jednym z najlepszych narzędzi do określania zapotrzebowania na podróże, analizy i oceny istniejących oraz planowanych układów transportowych. Visum jest programem integrującym wszystkie typy transportu prywatnego i publicznego w jednym modelu są to tzw. modele multimedialne.

Założenia transportowego modelu symulacyjnego Gdańska.

Miejsca

Opinie (193)

  • Kartuska miała być

    przejezdna,a ja wczoraj rano od 7.27 stałam od rozjazdu koło Biedronki do 8.10 do skrzyzowania z Łostowicką.

    • 6 0

  • doświadczenia światowe wskazują (3)

    że budowa udogodnień dla samochodów w jednej relacji powoduje wzrost skali ruchu na sąsiednich ulicach - inaczej mówiąc budowa Drogi Czerwonej nie zmniejszy ruchu na Grunwaldzkiej i ulicach łączących ją z Czerwoną Drogą, ale raczej zwiększy, nie mówiąc o generowaniu popytu na parkowanie w całym centralnym pasie Trójmiasta. Więźba ruchu wewnątrzmiejskiego nie daje prawdziwego obrazu obciążeń sieci ulicznej ruchem, który jest generowany zwłaszcza przez rozrost osiedli za obwodnicą trójmiasta. Inaczej mówiąc łagodnie: ekspertyza do ponownego opracowania przy pomocy innego modelu, nie mająca nic wspólnego ze współczesnym dorobkiem wiedzy o rozwoju miast i ich systemów przestrzennych i transportowych. Transport w mieście jest sprawą zbyt poważną, by pozostawiać go do decyzji wyłącznie inżynierów od komunikacji.

    • 24 10

    • (2)

      Oczywiście że budowa Drogi Czerwonej znacząco zmniejszy ruch na Grunwaldzkiej i ulicach łączących ją z Drogą Czerwoną, bo tych pojazdów nie będzie na wspomnianych drogach tylko będą one na Drodze Czerwonej, bo znacznie szybciej dotrą tą nową drogą do celu, czyli będzie ich w danym czasie na tej trasie mniej. Do tego dochodzi znaczne zmniejszenie ilości spalin bo pojazdy te nie będą musiały stawać "na czerwonym" jak to ma miejsce teraz.

      • 4 7

      • anonimie, rozumujesz kategoriami technicznymi (1)

        a nie strategicznymi. Budowa Drogi Czerwonej spowoduje wzrost tzw. popytu indukowanego czyli zwiększenie ogólnej skali korzystania z samochodów przez ludzi wyprowadzających się coraz dalej od centralnego pasa Trójmiasta i ruch na Grunwaldzkiej nie zmaleje. (o ile nie podejmie się innych działań niż inżynieryjne). Budowa obwodnicy Paryża miała zmniejszyć ruch tranzytowy w Centrum, ale się zatkała w rok po uruchomieniu. To samo miało miejsce w wielu innych miastach Europy i USA. Czy uruchomienie obwodnicy południowej Gdańska zmniejszyło ruch tranzytowy na Wałach Jagiellońskich co przewidywali "eksperci"?

        • 6 2

        • to nie budujmy nic i zacznijmy inwestować w

          telepracę. Nie będzie potrzeby się przemieszczać, a jak zajdzie, to skorzysta się z komunikacji miejskiej (czyli na 5 przesiadek aby dojechać z jednego końca miasta na drugi)

          • 4 2

  • Czyli wygrywa model moskiewski zamiast berlinskiego (2)

    Pan wiceprezydent zachecał do korzystania z komunikacji miejskiej... na poczatek polecam likwidacje parkingow "sluzbowych" przy urzedach i zapodanie dobrego przykladu gawiedzi ;)

    • 28 2

    • (1)

      Przez Berlin przebiega miejska autostrada.

      • 4 4

      • Przez Utrecht też miała przebiegać, ale została rozebrana i zamieniona na kanał

        w Nowym Jorku obwodnica estakadowa Manhattanu się zawaliła i resztki zostały rozebrane. W San Francisco też miały miejsce podobne działania. Po co budzić się z ręką w nocniku, z którego na tzw. zachodzie niekiedy nie wiedzą jak wyjść?

        • 6 2

  • Nie modele multimedialne tylko multimodalne

    • 2 1

  • tramwaje są za rzadko........... (8)

    w porannych i popołudniowych godzinach szczytu jest masakra, zapchane na maksa...........z żabianki do centrum w srodku strefa potu...............

    • 124 9

    • To kup sobie samochód cieniasie. (7)

      I wtedy jak gość lecisz.

      • 11 42

      • Ta, lecisz... 5 km/h za podobnym frajerem od skrzyżowania do skrzyżowania :) (6)

        • 28 6

        • sam jesteś frajer! (1)

          właśnie obraziłeś mnie, mojego ojca, wujków, kumpli i wielu innych ludzi, którzy poruszają się od niepamiętnych czasów samochodami po mieście!

          • 4 13

          • Stłasne

            I co teraz będzie? Łączę się w bólu.

            • 6 2

        • Co, zazdrość zżera kolege z Gdyni? (3)

          Ja sobie na podgrzewanym fotelu, a ty na desce w tramwaju. Też bym, się wkurzył.

          • 7 30

          • jeśli latem nie jesteś w stanie wyłączyć podgrzewania (2)

            to wolę tramwaj od twojego rzęcha. przynajmniej nie poci mi się d..

            • 24 5

            • (1)

              taaak w tramwaju nie poci sie d*pa.. taaak...

              • 5 5

              • U mnie w samochodzie staruszki nie trącają mnie siatami

                I nikomu nie wali kiełbasą z ryja.

                To mi wystarczy. I choć bym jechał tico to i tak mam lepiej.

                • 7 9

  • Podróżujemy jak kretyni. (4)

    W korkach, po dziurach, w cygańskich furach. I jeszcze do tego "mistrzowie kierownicy" z okolicznych wiosek biją do nas z tabunami.

    • 140 15

    • rasista pier..... (2)

      masz coś do cyganów?

      • 5 18

      • Rasizm to by był jak by Pan bambusów nie lubił.

        Nie wiem jak się nazywa brak szacunku do zwierząt, ale nie jest na pewno rasizm, a cygneria to na pewno nie ludzie.

        • 5 8

      • Ja mam.

        Niech ktoś wreszcie usunie te cygańskie wyłudzaczki z ulicy Heweliusza. To wstyd, aby na głównej ulicy prowadzącej z dworca PKP na Główne Miasto przyjezdnych od lat witały - romskie naciągaczki i tłumy dzieciaków rozdających ulotki jakichś szkółek policealnych dla przygłupów.

        • 23 2

    • najlepszy komentarz

      popieram

      • 12 2

  • droga czerwona czyli smierc dolnego wrzeszcza, kolejne kilometry ekranow

    akustycznych w miescie oraz oczywiscie wyburzenia starych wrzeszczanskich kamienic. bielawski i cala reszte budyniowego ratusza to przyglupy bez wyobrazni. zurawie w stoczni jeszcze stoja panie adamowicz?

    • 9 3

  • Zapowiada się dramat na trasie Drogi Różowej: "Rozi" zostanie rozebrana par excellence (1)

    • 13 1

    • par excellence

      ładnie powiedziane...

      • 4 0

  • 666 (2)

    Jezeli wiem że skonczę pracę w godzinach od 14 do 20 urzywam S.K.M .Sytuacja się zmienia jeżeli konczę w okolicy godz 23 i powrót do domu trwa 1,5 h .Jestem zmuszony kożystac z samochodu jutro na 8 rano np jadę.Trakt św Wojciecha niszczy mi zawieszenie a włodarze sobie kpią z ludzi.

    • 1 5

    • (1)

      ja tam koRZystam z wbudowanego słownika i czasami też uŻywam zwykłego

      • 5 0

      • No, ale, bo po co?

        Za ciężko, za trudno, zbyt skomplikowane.

        • 0 0

  • (1)

    budujmy drogi, drogi, drogi, drogi bo to na pewno rozwiąże nasze problemy i korków nie będzie. akurat!! bzdura!! w"prawdziwych" miastach nie stawia się tylko i wyłacznie na komunikację samochodową. i "planisci" niech najlepiej zaplanują też to, jak zmniejszyć liczbę samochodów.

    • 4 3

    • Proste

      zakazać jazdy autobusem nie dość, że są powolne, do tego zatruwają znacznie bardziej środowisko niż samochody, to zajmują znacznie więcej jezdni od samochodu osobowego.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane