Fakty i opinie

Pomysły rad dzielnic: Śródmieście Gdyni

W najbliższych latach Śródmieście Gdyni czekają spore zmiany.
W najbliższych latach Śródmieście Gdyni czekają spore zmiany. fot. galeria Trojmiasto.pl

Zaczynamy cykl opisujący plany rad dzielnic działających w Trójmieście. Dziś o pomysłach inwestycyjnych gdyńskiej Rady Dzielnicy Śródmieście. Ich realizacja zależy od możliwości finansowych miasta, ale społecznicy działający na rzecz swoich małych ojczyzn mają wiele ciekawych pomysłów. W przyszłym tygodniu opiszemy plany radnych Orłowa.



Czy wiesz o tym, jakie plany ma twoja rada dzielnicy?

tak, znam szczegółowe plany 12%
coś tam słyszałe(a)m, ale bez konkretów 23%
nie, nie mam o tym zielonego pojęcia 65%
zakończona Łącznie głosów: 472
Rady dzielnic to jednostki pomocnicze miasta, które mają wspierać Radę Miasta w realizacji oddolnych działań. Dzielnicowi radni mają lepszy kontakt z mieszkańcami, pracują społecznie i najczęściej doskonale znają swoją okolicę. Dzięki temu wiedzą co w niej zmienić i mogą to podpowiedzieć władzom miasta.

W Gdyni rady przekazały już prezydentowi propozycje wszystkich inwestycji, planowanych na najbliższe lata. Dziś przedstawiamy pomysły Rady Dzielnicy Śródmieście. Nie wszystkie zostaną zrealizowane, ale część - jak choćby słupki uniemożliwiające nielegalne parkowanie - już teraz są realizowane przez gdyński Zarząd Dróg i Zieleni. To plany inwestycji na najbliższe cztery lata.

Jakie zmiany zajdą w centrum Gdyni?



Rada dzielnicy ma aż kilkanaście pomysłów na najbliższe lata.

Przedstawiamy wszystkie, z krótkim opisem:

  1. Stworzenie parku kieszonkowego przy ul. 3 Maja, pomiędzy ul. Starowiejską a ul. Jana z Kolna. Zasadzone tam będą nowe drzewa, pojawią się ławki, latarnie i kamery monitoringu miejskiego.
  2. Stworzenie parku kieszonkowego na rogu ul. Abrahama i ul. Kilińskiego. Tam planowane jest również stworzenie niewielkiego placu zabaw np. z linami do wspinania.
  3. Stworzenie skweru z zielenią po zachodniej stronie ul. 3 MajaMapka, na wysokości Domu Rzemiosła. W miejscu trzech miejsc parkingowych staną kwietnik i rabaty.
  4. Zmiany na ul. BatoregoMapka: wykonanie żywopłotu od ul. 3 Maja do ul. Jastaka, nasadzenia trzech drzew (kosztem trzech miejsc postojowych) na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Jastaka, postawienie donic wzdłuż krawężnika w północnym odcinku ul. Jastaka.
  5. Posadzenie drzew przy ul. Wójta RadtkegoMapka, ul. Abrahama, al. Piłsudskiego, ul. 10 Lutego i ul. Portowej.
  6. Postawienie latarni na ul. Zygmunta AugustaMapka na wysokości skrzyżowania z ul. 10 Lutego.
  7. Remont chodnika po zachodniej stronie Władysława IV od ul. Wójta Radtkego do ul. Jana z Kolna na wysokości Urzędu Skarbowego.
  8. Utworzenie przejść dla pieszych na skrzyżowaniach ulic 3 Maja/Armii Krajowej; Armii Krajowej/ks. Jastaka; Władysława IV/Armii Krajowej (przy przystanku).
  9. Zabezpieczenie wjazdów na chodniki i przejścia: przez przejścia dla pieszych na Plac KaszubskiMapka, przy ul. Armii Krajowej i parkingu przy ul. Zawiszy Czarnego, ul. 10 Lutego na odcinku pomiędzy ul. Abrahama a ul. Świętojańską, przy ul. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego 3, ul. Kilińskiego oraz ul. Żwirki i Wigury po obu stronach.
  10. Likwidacja zatoczek parkingowych: przy ul. Zygmunta AugustaMapka na wysokości Urzędu Pocztowego nr 1 i poszerzenie chodnika; na ul. Batorego na wysokości nr 7 i 9 oraz poszerzenie chodnika.
  11. Wyznaczenia strefy zamieszkania na ul. Mściwoja i ul. ZgodaMapka.
  12. Zaznaczenie linii brzegu morskiego sprzed 1931 roku na Molo PołudniowymMapka. Miałyby być to litery z metalu wtopione w płaszczyznę chodnika, przypominające czasy, gdy jeszcze nawet nie planowano Mola Południowego.


Za pomoc w przygotowaniu artykułu bardzo dziękuję Jędrzejowi Szerle, wiceprzewodniczącemu Rady Dzielnicy Śródmieście.

Opinie (128) 6 zablokowanych

  • Tragedia (7)

    Plany, biała farba, koncepcje a miasto sypie się w oczach...

    • 107 25

    • (3)

      Aleja topolowa obecnie wygląda jak ulica w jakimś Mielnie. Kto pozwolił na stawianie w centrum miasta odstraszajacych i wydobywajacych zapach starego oleju busow, nie wspominając już o automatach typu boxer... czy panowie I spanie z urzędu widza jak to wygląda?

      • 6 5

      • (1)

        aleja topolowa to teren prywatny, wrócił niedawno do poprzednich właścicieli którzy wygrali proces w sądzie. od tego czasu mamy tam Władysławowo bis.

        • 6 0

        • Dziękuję za konkretną odpowiedź, chociaż wierzę że plan zagospodarowania terenu coś powinien zmieniać....

          • 1 0

      • Jeśli się zgadzasz, to z naszych podatków miasto może odkupić ten teren

        Bodajże 200 baniek satysfakcjonowało właścicieli.

        • 3 0

    • lepiej mieć koncepcje niż ich nie mieć (1)

      antykoncepcja może prowadzić do bezpłodności, tak jak wpisy trolli. Wszelka zmiana na lepsze zaczyna się od koncepcji.

      • 3 6

      • edzio jak zawsze pierwszy komentarz o białej farbie mimo, że artykuł

        dotyczy zupełnie czego innego.

        • 6 5

    • Jak to?

      Przecież mamy lotnisko nowoczesne.

      • 3 1

  • Rady dzielnicy lepsze niż rada miasta (3)

    Przynajmniej mają pomysł, a nie czekają co wódz każe przegłosować. I to za darmo

    • 48 14

    • farbę mają ty politykierze

      • 0 6

    • ale wódz tupnie nogą, bo mu nie będzie pasować i tyle

      • 4 1

    • A kto rzadzi armia trolli pisowskich?

      • 3 1

  • A coś konkretnego i sensownego? (21)

    A cha mam " likwidacja zatoczek parkingowych" i kolejny sukces włodarzy w terenie. Potem będzie lament że nie ma sklepów i firm w centrum a na świętojańskiej puste lokale. O to wam chodzi?

    • 97 34

    • (3)

      Zważywszy że z tych miejsc korzystają głównei wlasciciele sklepów a nie kupujacy to wplyw powinien być nawet pozytywny - przespacerowany i dotleniony sprzedawca bedzie milszy dla kilentow

      • 18 10

      • A własciciel to co? Rowerkiem ma dojeżdzać? (1)

        • 4 3

        • A jak!

          Rowerem cargo to i towar przywiezie. Aktywiści miejscy pomogą.

          • 4 5

      • Jeżeli przez 8 godzin właściciel wykorzystuje miejsce parkingowe, to do miasta leci 800zł (a przynajmniej będzie lecieć od przyszłego roku) za abonament na okaziciela.

        • 6 1

    • Badania w ramach programu Civitas Dynamo sprzed kilku lat pokazały... (11)

      ...że zdecydowana większość klientów sklepów w Śródmieściu przychodzi, a nie przyjeżdża po zakupy. Więc to mit, że 20 wolnych miejsc parkingowych przed sklepem jest receptą na sukces.

      • 19 9

      • oczywiście, (9)

        sklepy w Śródmieściu stają się praktycznie wyłącznie dla klientów tam mieszkających, czy pracujących. kto będzie na zakupy jeździł do centrum autobusem z siatami, heloł

        • 23 5

        • Kto będzie jeździł autem... (8)

          ...z Kaczych Buków zrobić zakupy spożywcze do Żabki na Starowiejskiej albo z Cisowej kupić umywalkę w metalowym przy 3 Maja?
          Poza tym parkingi są i miejsc jest sporo - tylko płacić się nie chce.

          • 11 5

          • Kiedyś Świętojańska (7)

            stanowiła centrum i były tam najlepsze sklepy. Warto było tam przyjachać na zakupy. Teraz nie warto.

            • 12 1

            • Tak, w PRL-u Świętojańska stanowiła centrum. (6)

              Później powstała Riviera i w Gdyni - podobnie jak w całej Polsce - zakończyła się era ulic handlowych. I trzeba nauczyć się z tym żyć.

              • 9 7

              • Śmierć miasta

                Trzeba nauczyć się z tym żyć..

                • 7 5

              • zgadzam się (4)

                Nauczyłem się. Nie ma parkingu, nie jadę. Jest wiele innych fajnych miejsc, gdzie można wydać pieniądze. Potem nie płaczcie, że miasto nie ma kasy. Że jedyne zmiany to malowanie dróg farbą. Tylko trochę mi szkoda, bo jednak Gdynia to moje rodzinne miasto.

                • 13 9

              • Nie zauważyłem... (3)

                żeby gdyńskie Śródmieście cierpiało na brak zainteresowania ze strony przyjezdnych. Od lat internetowi komentatorzy deklarują, że już nigdy do centrum nie przyjadą - i jakoś nie widać tych masowych bojkotów. Knajpek jest o wiele więcej niż dekadę temu, sklepy są - generalnie kręci się.

                • 5 8

              • to jest właśnie ten problem (2)

                - nie zauważyłem. Często mam do czynienia z goścmi zagranicznym, którzy przylatują do Gdańska, żaden z nich nie wybiera się do Gdyni.

                • 9 0

              • I to dlatego, że w Gdyni nie ma miejsc parkingowych? (1)

                W przeciwieństwie do Starego i Głównego Miasta w Gdańsku, gdzie... też nie ma miejsc parkingowych? Bez sensu.

                • 8 0

              • to dlatego

                ze w Gdyni nie ma nic interesującego dla turysty zagranicznego, a nie ma bo kasy brak. Ale oczywiście można nie widzieć związku, to wszystko przypadek.

                • 3 3

      • Całe szczęście

        Civitas Dymano już się skończyło, bo by te szkodniki dalej sie bujały i psuły za publiczne pieniądze. Teraz demontaż infrastruktury w Gdyni oczywiście trwa, ale już nie idzie tak sprawnie.

        • 5 4

    • Jak się nie potrafisz odspawać od czterech kółek

      To na co zatoka, skoro i tak nie dasz rady wysiąść z auta?

      • 8 15

    • Tak

      o to im chodzi, ale nie chcą się przyznać. Wolą coś bredzić o jakimś komforcie i bezpieczeństwie. Pewnie to przeczytali w biuletynie partyjnym pt. Ratusz.

      • 4 3

    • W Gdyni????

      • 3 0

    • rozumiem, że konkretne i sensowne były by zwężenie chodników, (1)

      dobudowanie pasów i miejsc parkingowych?

      • 6 4

      • Spowoduje to zwiększenie ilości samochodów. Jeżeli ludzie wiedzą o tym, że mają gdzie zaparkować samochód, to może się zdarzyć że kupią nowe/dodatkowe auto.

        Ale rozważamy odwrotną kwestię: ludzie odpowiedzieli na podaż miejsc parkingowych odpowiednią ilością parkowanych samochodów, nagle liczba miejsc się zmniejsza (dla przypomnienia, obok oceanarium także zostały usunięte miejsca parkingowe), a ilość samochodów z dnia na dzień nie ubędzie.

        Już teraz widać wielkie problemy, jakie są stwarzane w centrum miasta - wystarczy przejść się na parking Alfa Plaza (za tablicą "droga wewnętrzna") by zobaczyć jaki panuje tam ścisk (ze względu na to, że jest to droga wewnętrzna, miasto nie może pobierać tam opłat), jak ludzie ostatnio zaczęli tam parkować także na zakazie zatrzymywania się. Przed zmianami przy oceanarium nie było takich zachowań.

        • 3 1

  • Zakład, że max 2 punkty zrobią ?:) (4)

    Mieszkam w Gdyni 21 lat, jestem przekonany, że praktycznie nic z tego nie wyjdzie. Ile to ja już razy czytałem o planach, kończy się na rysunkach i mydleniu oczu. O czym my tu mówimy, przecież mamy kilkadziesiąt mln w plecy z tytułu pandemi, a tu plany. Po co to w ogóle pisać. A szkoda.

    • 60 8

    • Panie Marku, (1)

      czyż nie jest cudownie oglądać wizualizacje naszego miasta z morza, marzeń, farby i niespełnionych obietnic?

      • 4 3

      • przecież ten pan ''Marek'' to tak naprawdę Edzio. Troll który hejtuje Gdynię od 5 lat

        ps. Edzio a kiedyś pisałeś, że mieszkasz na Chwarznie od 40 lat... edzio znowu odleciał

        • 6 3

    • Panie Marku, naprawdę Pan sądzi że Gdynia się nie zmieniła na lepsze?

      Faktycznie, pod pewnym względem się sytuacja pogarszała: coraz trudniej było przejść na drugą stronę ulicy i coraz więcej chodników było zawłaszczanych przez samochody. Teraz nastał czas na odwrócenie trendu: stopniowa likwidacja zatoczek do parkowania, ulice bardziej przyjazne pieszym, uspokojenie ruchu, więcej zieleni. Proponuję kibicować sensownym zmianom a nie liczyć na zarobek trolla.

      • 6 6

    • Ale akurat zabieranie miejsc parkingowych i sadzenie sztucznej trawy na betonie idzie im sprawnie :(

      • 2 1

  • Wszystko oprócz dyskusyjnych "parków kieszonkowych", (2)

    jest w gestii miasta. Znowu BO na chodniki i latarnie?

    • 45 5

    • A mogę wiedzieć, co może być dyskusyjnego w zagospodarowaniu klepisk?

      • 3 0

    • a co konkretnie byś zaproponował w zamian?

      • 0 1

  • Żenada z tymi gdyńskimi donicami (1)

    • 60 8

    • Zwłaszcza zenada z ty witominem

      • 1 0

  • Uczulenie na samochody (11)

    likwidacja miejsc parkingowych, rozszerzenie stref płatnego parkowania, oczywiście to wszystko dla dobra mieszkańców. Wszyscy będą szczęśliwi, będą jeździć rowerkami po chodnikach albo zasuwać komunikacją miejską.

    • 68 18

    • To jest ironicznee, że ironizujesz a jednocześnie dajesz receptę na porządnie zorganizowane miasto.

      • 9 10

    • No i prawidłowo chyba, nie? (6)

      Najbardziej skorzystają zmotoryzowani - zero korków, zawsze miejsce parkingowe. Skoro auto świadczy o statusie społecznym, czy czym tam, to dycha za parkowanie prosto pod sklepem chyba nie problem?

      • 11 8

      • auto jest narzędziem (5)

        nie każdy jest bezrobotnym bezdzietnym kawalerem, który ma czas na przemieszczanie się komunikacją miejską lub rowerem. Mieszkańcy centrum zawłaszczają to miejsce.
        Wynikiem takich działań są np. plajtujące sklepy na Świętojańskiej.

        • 12 13

        • No nie no (2)

          Sklepy plajtują, bo nie ma tranzytu przez centrum, też mi teoria. A może plajtują dlatego, że Śwtętojańska nie jest najlepszym miejscem dla turystyki i odpoczynku (restauracje, kluby, kawiarnie - ich jest mniej niż ruder i banków) ze względu na duży ruch samochodowy, spaliny?
          Poza tym jesteś mi w stanie powiedzieć ile czasu dziennie przeznaczasz na dojazdy autem w korku? Ja jadę 5 minut tą straszną skm

          • 6 4

          • Nie każdy pracuje 5 minut od domu.

            • 5 4

          • Ja mieszkam bardzo blisko centrum i unikam Świętojąńskiej

            Niestety w bezwietrzne dni, ulica jest nieprzyjemna, hałas i smog od spalin.

            • 5 2

        • Rower też może być narzędziem! (1)

          Najbardziej "urowerowiona" grupa zawodowa to obecnie złomiarze. Jest wśród nich więcej rowerzystów niż wśród aktywistów miejskich.

          • 2 3

          • Ojej, jaki dumny, dorosły kierowca

            Każdy biedak, zarabiający poniżej 4tys,ktorego znam, ma samochód i musi nim wszędzie jeździć. Za to ludzie zarabiający kilkanaście tysięcy i więcej, często nawet nie mają samochodu i najczęściej komunikacja jeżdżą. Ale na nas zły szef nie nakrzyczy jak 5 minut się spóźnimy i nie mieszkamy na polu za obwodnica. Buziaczki dumny kierowco majatku na kółkach

            • 1 1

    • szczęśliwe miasto zamieszkane przez decydentów, którzy nie zapominają o potrzebach pieszych (2)

      dążąc do zapewnienia im komfortu i bezpieczeństwa na coraz szerzej zakrojonych obszarach miasta wolnych od parkujących i jeżdżących samochodów.

      • 7 6

      • wasi decydenci

        mieszkają poza centrum, pewnie z powodu tego komfortu i bezpieczeństwa.

        • 3 1

      • szczęśliwe miasto zamieszkane przez decydentów, którzy nie zapominają o preferencjach mieszkańców

        48% mieszkańców tego miasta dojeżdża do pracy samochodem.

        • 4 3

  • Po lekturze takiej listy (7)

    można odnieść wrażenie, że wszystko co ważne zostało już w Gdyni zrobione.
    W gestii rad tylko kosmetyka.

    • 66 5

    • Za te środki dzielnicowe nie oczekuj tunelu do Oksywia

      RD mogą najwyżej decydować o małych inwestycjach

      • 11 0

    • (5)

      Rady Dzielnic, w tym budżecie inwestycyjnym 5 letnim, o którym jest artykuł, mają od 800 tys do 2 mln złotych w zależności od dzielnicy. Co ty chcesz za to zrobić?

      • 5 1

      • Chyba nikt nie oczekuje od Rad Dzielnic poważnych inwestycji z ich budżetów, (4)

        chodzi o to, żeby nie były to jedyne inwestycje. Gdynia zamiera i parki kieszonkowe niewiele zmienią.

        Enegię trzeba skierować na rzeczy najważniejsze.

        • 2 1

        • (1)

          Ale wyżej czepiano się, że rady robią tylko kosmetykę. No kasę mają właśnie na kosmetykę. Większe inwestycje (jak parkingi itd) zależą od miasta.

          • 2 0

          • Nie sądzę, żeby kolejne parkingi poprawiły estetykę tego smutnego miasta

            • 1 1

        • W Śródmieściu nie ma ani jednego parku. (1)

          Więc trudno stwierdzić, że parki kieszonkowe, czyli dwie pierwsze pozycje na liście, były czymś niepotrzebnym.

          • 4 1

          • niedawno był

            ale Hossa zbudowała tam osiedle.

            • 1 1

  • Plany, plany, plany. I na planach się skończy! Przecież mówimy o Gdyni. Brakuje mi w artykule, wizualizacji, koncepcji, w niedalekiej przyszłości.

    • 19 2

  • Droga (3)

    Jestem ciekawa kiedy ,,miasto,, zrobi obiecana 15 lat temu droge na Pogorzu czyli ulice uranowa bo jakos dziwnie tylko w centrum sa inwestycje.Jak zawsze polnocne dzielnice kwiczą

    • 37 5

    • Jak na Uranowej zamieszka prominent to i ulica będzie zrobiona. Inaczej won mieszkańcu!

      • 9 1

    • Kasiu, ten tekst jest na temat Śródmieścia Gdyni (1)

      Na omówienie projektów podejmowanych w innych dzielnicach przyjdzie czas, i to niedługo. Bądź gotowa na wnoszenie swoich konstruktywnych jak mniemam uwag.;-)

      • 5 4

      • Urzędniczy bełkot w najlepszym wydaniu

        • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.