• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany w tajemnicy

PiF
8 marca 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 

Transport paliwa z Gdańska do Niemiec, budowa instalacji IGCC i produkcja olejów silnikowych to niektóre z propozycji, jakie ma dla Rafinerii Gdańskiej PKN Orlen. Przedstawiciele koncernu zapewniaja, że na połączeniu obu firm skorzysta zarówno gmina Gdańsk, jak i obydwa podmioty.



Zdaniem Krzysztofa Mikołajczyka, doradcy prezesa PKN Orlen, istnieją trzy warianty wejścia płockiego koncernu do Rafinerii Gdańskiej. Pierwszy to dokończenie transakcji na dotychczasowych zasadach z udziałem Rotch Energy, drugi - to unieważnienie przetargu i ogłoszenie trzeciego oraz trzeci to fuzja i stworzenie koncernu narodowego.

- Wersja nie zależy od nas, a od Nafty Polskiej. Dlatego nie upieramy się przy żadnej - stwierdził Mikołajczyk.

Jego zdaniem Gdańsk może jedynie zyskać na połaczeniu RG z Orlenem, chociaż przedstawiciele koncernu nie chcieli ujawnić, jaki program rozwoju dla rafinerii przygotowali. Zdradzili jedynie, że popierają budowę instalacji IGCC oraz zainteresowani są dalsza produkcją w Gdańsku olejów Lotos.

- Ponadto rafineria mogłaby skorzystać na naszej inwestycji w Niemczech. Z Gdańska poprzez Naftoport moglibysmy przewozić paliwo do Niemiec. Dla nas byłoby to tańsze - powiedział Mikołajczyk.

PKN Orlen kupił bowiem prawie 500 stacji benzynowych w północnych Niemczech, a transport paliwa do nich z Płocka jest nieopłacalny. Rurociagi koncernu są z kolei za krótkie. Marcin Krysiak, członek zespołu doradców prezesa PKN Orlen, dodał, że rozumie niepokój środowisk biznesowych i samorządu pomorskiego z powodu braku informacji o planach koncernu w stosunku do RG. Ale do momentu rozstrzygnięcia przetargu przez Naftę Polską szczegóły nie mogą być ujawnione.

- Cieszy nas jednak współpraca "Solidarności" obu zakładów, która popiera nasz plany - dodał Mikołajczyk. Swoje plany połączenia PKN Orlen i RG przedstawiciele płockiego koncernu podparli prezentacją światowych tendencji na rynku paliwowym. Procesem dominującym jest konsolidacja firm produkujących paliwa, zwłaszcza, że dysponują one nadmiarem mocy przerobowych. Ich zdaniem sytuacja taka występuje w całej Europie, a w jej środkowowschodniej części dominującymi podmiotami są: austracki OMV, wegierski MOL i polski PKN Orlen.

- W 2007 roku chcemy doprowadzić do powstania koncernu regionalnego z połączenia tych trzech firm - stwierdził Krysiak. Dodał, że realizację wielu działań wstrzymuje brak jasnych decyzji w sprawie prywatyzacji RG i ewentualnego połączenia z PKN Orlen.
Głos WybrzeżaPiF

Opinie (6)

  • No i dobrze

    to by nie było złe gdyby pienądze z podatków zostały by w gdańsku nich sie łączy z orlenem zawsze lebiej niż sprzedać za granice

    • 0 0

  • I będzie tak jak z pewnym Browarem

    Najpierw kupią, a za miesiąc zamkną.

    • 0 0

  • zeby to sie udalo

    wreszcie export a nie import

    • 0 0

  • Planiści hej planiści -co ztego wam się ziści?

    Oj plany nasze plany
    Coraz to inne wymyślamy!
    A lud może powiadać
    Że gówno z tego mamy! hej!

    • 0 0

  • Ciekawe pomysly

    ha

    • 0 0

  • Plan jest 1 rozbic RG na spolki i puzniej rozlozyc tak jak wiele irm

    A przykladow nie brak obecny prezes juz ma doswiadczenie jak rozlozyl na lopatki ABB Zamech ,powodzenia dlugo to nie potwa ten rzud juz jest spalony razem z tym rzazadem

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane