• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w kolejnej dzielnicy Gdańska. Brakuje ponad 300 parkomatów

Maciej Korolczuk
14 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów.

Strzyża jest kolejną - po Wrzeszczu Dolnym - dzielnicą, która chce utworzenia strefy płatnego parkowania. Urzędnicy otrzymują też sygnały o konieczności ustawienia nowych parkomatów z dzielnic, gdzie pobór opłat już obowiązuje. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma ani zapasowych urządzeń, ani też środków, by je kupić. W sumie może chodzić nawet o 330 nowych parkomatów. Władze miasta deklarują, że środki się znajdą, jeśli wolę objęcia opłatami za parkowanie wyrażą mieszkańcy.



Czy miasto powinno rozszerzać strefy płatnego parkowania?

Dwa tygodnie temu informowaliśmy, że radni Wrzeszcza Dolnego podjęli uchwałę, w której zwracają się do rady miasta o objęcie całej dzielnicy strefą płatnego parkowania. Teraz na podobny krok zdecydowali się radni Strzyży.

Dzielnica położona między Oliwą a Wrzeszczem Górnym, a więc dzielnicami, gdzie pobór opłat za parkowanie obowiązuje już od kilku lat, cierpi na nadmiar samochodów pozostawianych przez kierowców szukających darmowych miejsc postojowych. Jak przyznają radni dzielnicy, największy kłopot występuje na ulicach: Kisielewskiego, Karłowicza, Sychty, Zamenhofa i Żeleńskiego, gdzie parkują kierowcy przyjeżdżający do Garnizonu czy studenci Wyższej Szkoły Bankowej (w ich przypadku problem narasta głównie w weekendy).

  • Problem z parkującymi nawet na wjazdach na posesję autami narasta w dzielnicy Strzyża od lat.
  • Często jedynym sposobem na walkę z nielegalnym parkowaniem jest interwencja Straży Miejskiej.
  • O problemie z autami studentów rozjeżdżających dzielnicę Strzyża pisaliśmy już w 2015 r.

- Pytania o utworzenie strefy płatnego parkowania docierały do rady dzielnicy od ok. 10 lat - przyznaje Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu dzielnicy. - Na ostatnim spotkaniu z mieszkańcami odbyła się spontaniczna sonda, kto jest za strefą a kto przeciw. Ok. 70-75 proc. osób obecnych na sali - a frekwencja była bardzo wysoka - opowiedziało się za utworzeniem strefy. Uchwałę zamierzamy poddać pod głosowanie jeszcze przed końcem roku, by na styczniowej sesji rady miasta mogli się tym zająć radni.
Intencyjna uchwała rady dzielnicy jeszcze niczego nie przesądza, ale jest pierwszym etapem do utworzenia SPP. Podobnie, jak w przypadku Wrzeszcza Dolnego, miałaby ona zostać wprowadzona od razu w całej dzielnicy, ale o tym, na których ulicach wprowadzono by pobór opłat, zadecydowaliby w konsultacjach społecznych mieszkańcy poszczególnych ulic.  

Nowe parkomaty także w Śródmieściu



O rozszerzenie poboru opłat apelują do władz miasta także radni dzielnicy Śródmieście. Nowe parkomaty miałyby się pojawić na Długich Ogrodach i przyległych ulicach: Szafarni, Świętej Barbary, Seredyńskiego, Sadowej czy Łąkowej. Kłopot w tym, że magazyn GZDiZ jest pusty.

- Temat pojawił się jeszcze podczas poprzedniej kadencji rady dzielnicy, ale usłyszeliśmy, że GZDiZ nie ma ani środków, ani też nowych parkomatów. Kazano nam się uzbroić w cierpliwość. Rozumiemy tę sytuację, bo nie zostaje nam nic innego - przyznaje Maximilian Kieturakis, przewodniczący zarządu dzielnicy Śródmieście.
Wobec kłopotów z nielegalnym parkowaniem w Śródmieściu, radni zaproponowali nawet, że mogą pokryć część kosztów z nowego, wyższego budżetu rady dzielnicy. Pomysł jednak upadł, bo koszt jednego parkomatu wynosi kilkanaście tysięcy złotych, a tylko w Śródmieściu potrzeba co najmniej kilkunastu nowych urządzeń.

Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe. Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe.

W kolejce Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Oliwa i Śródmiejska SPP



Zapotrzebowanie na nowe parkomaty jest jednak większe. Poza Wrzeszczem Dolnym, Strzyżą, Śródmieściem o nowe parkomaty zabiegają też radni Oliwy. Niewykluczone również, że w przyszłym roku powstanie w Gdańsku Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Wówczas pobór opłat obejmie prawdopodobnie kolejne ulice na Głównym i Starym Mieście, Starym Przedmieściu czy Dolnym Mieście.

Łącznie - jak wynika z szacunków urzędników - już teraz potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma na to środków. Zapytaliśmy więc władz miasta, czy w przyszłorocznym budżecie znajdą się na ten cel pieniądze.

- Nowe parkomaty są sukcesywnie instalowane na ulicach Gdańska - przypomina z-ca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju Piotr Grzelak.- W minionej kadencji, jesienią 2016 roku, na ulicach miasta pojawiło się 160 takich urządzeń. Jeśli będzie wola mieszkańców, by na kolejnych ulicach wprowadzić pobór opłat, to zgodnie z naszą umową społeczną o wcześniejszych konsultacjach, będziemy reagować na te wnioski. Decyzje w sprawie ewentualnych środków, które umożliwią zakup kolejnych parkomatów, zapadną w grudniu - deklaruje wiceprezydent Gdańska.

Opinie (614) ponad 20 zablokowanych

  • Takich radnych wybraliscie

    To macie.

    • 14 1

  • Kiedy wprowadzą zakaz parkowania na chodnikach!!!!

    W ogóle parkowanie powinno być tylko dozwolone w miejscu oznaczonym, a nie wolna amerykanka - trawniki, chodniki ...

    • 14 3

  • Nigdy bo stare babcie i dziadki z Głównego Miasta przegłosują na wiecach nie budowanie czegokolwiek bo za blisko, bo drzewka tam a tam rosną!!!!!

    • 2 13

  • docelowo postawią parkomaty w prywatnych parkingach podziemnych

    przepis na to się wymyśli

    • 5 2

  • Długie Ogrody (1)

    tam nie ma potrzeby rotacji. To jest praking dla zwiedzających. Nigdy nie miałem problemu aby tam znaleźć wolne do parkowania miejsce. Po co tam opłaty?

    • 7 5

    • dokładnie - jak będzie płatny to parkujący będą się pchać do centrum

      • 0 1

  • Mam kilka pomysłów jak jeszcze złupić ...... (1)

    masz samochód - płać abonament - za radio i tv już musisz,
    masz lodówkę - jw
    masz odkurzacz - jw
    masz buty - jw
    itd , itd

    • 12 5

    • A nie płacisz ?

      • 1 0

  • Pytanie (1)

    Należy zadać sobie pytanie czemu ma służyć strefa płatnego parkowania?
    1. Czy ma zlikwidować ruch w danej strefie? Jeśli tak to należy zrobić zakazy wjazdu.
    2. Czy ma ograniczyć ruch w strefie? Jeśli tak to należy wprowadzić ograniczenia dla danego typu pojazdów, nie mieszkańców, itp.
    3. Czy ma wymusić rotację? Wtedy opłata powinna być symboliczna za 1 godzinę, druga i trzecia już zdecydowanie wyższa oraz brak możliwości dokonania opłaty za więcej niż 3 godziny. Taki system funkcjonuje w miejscach turystycznych na zachodzie
    4. Czy ma przynieść tylko wpływy do budżetu miasta? Wtedy stawiany wszędzie parkometry i nie rozwijamy komunikacji miejskiej.
    Niestety, w Gdańsku nie ma wytyczonego jasnego celu czemu ma służyć strefa.

    • 11 1

    • Ależ cel jest wytyczony

      To odpowiedź nr 4 z Twojego posta.
      Bo czy widziałeś żeby poprawiano komunikację? Ja zauważam tylko cięcie kursów. Z mojego podwórka-autobus 124 jeden na godzinę przez większość dnia. W szczycie 2 na godzinę. 188 - 3 autobusy na cały dzień i to w godzinach z przysłowiowej d*py. 139 -od 10-13 w ogóle nie jeździ. Do tego wymuszanie przesiadek i skracanie linii.

      • 2 1

  • parkowanie na Strzyży (4)

    Jestem mieszkanką ul Strzyża, Rada dzielnicy twierdzi, że złożyła wniosek o wprowadzenie stref parkowania na wniosek mieszkańców, ale nie jest to zgodne z prawdą. Nie chcemy stref ypłatnego parkowania na ul. Sychty.

    • 12 9

    • (1)

      Podejrzewam że było jakieś zebranie i na którym była niewielka grupka mieszkańców i oni to zgłosili.
      Na moim osiedlu gdzie kiedyś mieszkałem tak właśnie to funkcjonowało a potem np z piaskownic robiono klomby żeby emerytom nie przeszkadzały krzyki dzieci.

      • 6 0

      • miasto potrzebuje pieniędzy

        • 1 1

    • nie chcemy popieram (1)

      na Sychty jest gabinet weterynaryjny do którego podwożone sa ranne i chore zwierzątką a i mieszkańcy muszą gdzięś stanąć ! lepsza korzyść byłaby ze zburzenia tych szpetnych garaży

      • 2 1

      • Ul. Sychty zastawiona "obcymi" autami. Trudno jest przejechać. I nie chcecie jej odblokować dla siebie? Koszt abonamentu dla właścicieli nieruchomości nie jest wysoki. A święty spokój jest bezcenny.

        • 0 0

  • "Wobec kłopotów z nielegalnym parkowaniem w Śródmieściu"?

    O co chodzi? Że niby parkowanie w ostatniej enklawie bezpłatnego parkowania na Długich Ogrodach jest nielegalne? Bo taki logiczny wniosek wysuwam z dalszej części zdania że radni mogą pokryć koszta z budżetu dzielnicy? Cóż za nachalna propaganda byleby tylko z ludzi wszędzie zdzierać kasę

    • 10 2

  • (9)

    Sytuacja z parkowaniem staje się dramatyczna już wszędzie. Córka odebrała właśnie mieszkanie w jednej z dzielnic górnego tarasu i zarządcy osiedla spowodowali że postawiono wzdłuż ulicy zakaz zatrzymywania się . Lokatorzy mają swoje miejsca parkingowe za szlabanem i w garażu a co ja mam zrobić jak przyjadę do wnuków z drugiego końca miasta , zabronić jest łatwo tylko co dalej.

    • 17 3

    • (6)

      1) Komunikacja miejska
      2) Wynajmij od kogoś miejsce za szlabanem
      3) Córka niech przestawia swój samochód gdzieś indziej na czas Twojego przyjazdu
      4) Córka niech po Ciebie przyjedzie i potem odwiezie
      5) Taksówka

      Nie dziękuj

      • 6 6

      • kolejny dzban z dobrymi radami wujka władka.

        Nie podziękuję.

        • 5 2

      • (4)

        Ad 1 - Póki co tory tramwajowe kończą się jakieś 3 km przed celem podrózy ale kupię sobie kijki i dla zdrowotności dam z buta .
        Ad 2 Ciekawy pomysł - dam ogloszenie o wynajęciu 15 minut przed przyjazdem tylko nie mam pilota do szlabanu
        Ad 3 to jest słuszna koncepcja , w czasie kiedy ja będe u wnuków córka wraz ze swoim samochodem będzie u mnie .
        Ad 4 jak córrka ma po mnie przyjechać i później mnie odwozić to przywiezie wnuki do mnie wiięc problem odwiedzin zostanie rozwiązany
        Ad 5 Taksówka powiadasz , pewnie taka co za jazdę ze Stągiewnej do centrum bierze 850 zł.
        Masz jeszcze jakies pomysły?
        Pozdrawiam

        • 4 4

        • (3)

          Rower najlepiej zwykły (bardzo zdrowy) ale może być też elektryczny lub skuter.

          • 3 5

          • (2)

            Słusznie , mam 65 lat i w zimę i w lato w słońcu i w deszcz pojadę sobie z Dolnego Miasta na Morenę rowerem .Po to mam samochód zeby z niego korzystać w razie potrzeby z niego korzystać a obowiazkiem miasta jest zapewnienie mi możliwość z jego korzystania .A swoje "dobre rady" zatrzymaj dla siebie. Wujek dobra rada.

            • 4 3

            • (1)

              Obowiązkiem miasta zapewnienie możliwości korzystania z samochodu? To się ubawiłem przednie :)

              • 4 3

              • bo zapewne obowiązkiem miasta jest ściąganie podatków od mieszkańców. A obowiązkiem mieszkaców jest głosowanie w wyborach:)

                • 1 2

    • Szczęśliwy człowiek jesteś, że tylko takie masz problemy. (1)

      Ale teraz konstruktywnie, jeszcze jedna rada. Wjedź sobie na górny taras autem, zaparkuj gdziekolwiek się da, i dojedź do córki składakiem wyjętym z bagażnika. Takie rozwiązanie leży w granicach ludzkich możliwości.

      • 3 6

      • hahaha albo hulajnogi wypożycz. Lewacto się szerzy w tym Gdańsku

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane