• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w kolejnej dzielnicy Gdańska. Brakuje ponad 300 parkomatów

Maciej Korolczuk
14 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Urzędnicy mówią, że aby spełnić potrzeby w obowiązujących i planowanych strefach płatnego parkowania potrzeba ok. 330 nowych parkomatów.

Strzyża jest kolejną - po Wrzeszczu Dolnym - dzielnicą, która chce utworzenia strefy płatnego parkowania. Urzędnicy otrzymują też sygnały o konieczności ustawienia nowych parkomatów z dzielnic, gdzie pobór opłat już obowiązuje. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma ani zapasowych urządzeń, ani też środków, by je kupić. W sumie może chodzić nawet o 330 nowych parkomatów. Władze miasta deklarują, że środki się znajdą, jeśli wolę objęcia opłatami za parkowanie wyrażą mieszkańcy.



Czy miasto powinno rozszerzać strefy płatnego parkowania?

Dwa tygodnie temu informowaliśmy, że radni Wrzeszcza Dolnego podjęli uchwałę, w której zwracają się do rady miasta o objęcie całej dzielnicy strefą płatnego parkowania. Teraz na podobny krok zdecydowali się radni Strzyży.

Dzielnica położona między Oliwą a Wrzeszczem Górnym, a więc dzielnicami, gdzie pobór opłat za parkowanie obowiązuje już od kilku lat, cierpi na nadmiar samochodów pozostawianych przez kierowców szukających darmowych miejsc postojowych. Jak przyznają radni dzielnicy, największy kłopot występuje na ulicach: Kisielewskiego, Karłowicza, Sychty, Zamenhofa i Żeleńskiego, gdzie parkują kierowcy przyjeżdżający do Garnizonu czy studenci Wyższej Szkoły Bankowej (w ich przypadku problem narasta głównie w weekendy).

  • Problem z parkującymi nawet na wjazdach na posesję autami narasta w dzielnicy Strzyża od lat.
  • Często jedynym sposobem na walkę z nielegalnym parkowaniem jest interwencja Straży Miejskiej.
  • O problemie z autami studentów rozjeżdżających dzielnicę Strzyża pisaliśmy już w 2015 r.

- Pytania o utworzenie strefy płatnego parkowania docierały do rady dzielnicy od ok. 10 lat - przyznaje Andrzej Witkiewicz, przewodniczący zarządu dzielnicy. - Na ostatnim spotkaniu z mieszkańcami odbyła się spontaniczna sonda, kto jest za strefą a kto przeciw. Ok. 70-75 proc. osób obecnych na sali - a frekwencja była bardzo wysoka - opowiedziało się za utworzeniem strefy. Uchwałę zamierzamy poddać pod głosowanie jeszcze przed końcem roku, by na styczniowej sesji rady miasta mogli się tym zająć radni.
Intencyjna uchwała rady dzielnicy jeszcze niczego nie przesądza, ale jest pierwszym etapem do utworzenia SPP. Podobnie, jak w przypadku Wrzeszcza Dolnego, miałaby ona zostać wprowadzona od razu w całej dzielnicy, ale o tym, na których ulicach wprowadzono by pobór opłat, zadecydowaliby w konsultacjach społecznych mieszkańcy poszczególnych ulic.  

Nowe parkomaty także w Śródmieściu



O rozszerzenie poboru opłat apelują do władz miasta także radni dzielnicy Śródmieście. Nowe parkomaty miałyby się pojawić na Długich Ogrodach i przyległych ulicach: Szafarni, Świętej Barbary, Seredyńskiego, Sadowej czy Łąkowej. Kłopot w tym, że magazyn GZDiZ jest pusty.

- Temat pojawił się jeszcze podczas poprzedniej kadencji rady dzielnicy, ale usłyszeliśmy, że GZDiZ nie ma ani środków, ani też nowych parkomatów. Kazano nam się uzbroić w cierpliwość. Rozumiemy tę sytuację, bo nie zostaje nam nic innego - przyznaje Maximilian Kieturakis, przewodniczący zarządu dzielnicy Śródmieście.
Wobec kłopotów z nielegalnym parkowaniem w Śródmieściu, radni zaproponowali nawet, że mogą pokryć część kosztów z nowego, wyższego budżetu rady dzielnicy. Pomysł jednak upadł, bo koszt jednego parkomatu wynosi kilkanaście tysięcy złotych, a tylko w Śródmieściu potrzeba co najmniej kilkunastu nowych urządzeń.

Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe. Długie Ogrody są jedną z ostatnich dogodnych lokalizacji w centrum Gdańska, gdzie parkowanie wciąż jest darmowe.

W kolejce Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Oliwa i Śródmiejska SPP



Zapotrzebowanie na nowe parkomaty jest jednak większe. Poza Wrzeszczem Dolnym, Strzyżą, Śródmieściem o nowe parkomaty zabiegają też radni Oliwy. Niewykluczone również, że w przyszłym roku powstanie w Gdańsku Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Wówczas pobór opłat obejmie prawdopodobnie kolejne ulice na Głównym i Starym Mieście, Starym Przedmieściu czy Dolnym Mieście.

Łącznie - jak wynika z szacunków urzędników - już teraz potrzeba ok. 330 nowych parkomatów. Problem w tym, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie ma na to środków. Zapytaliśmy więc władz miasta, czy w przyszłorocznym budżecie znajdą się na ten cel pieniądze.

- Nowe parkomaty są sukcesywnie instalowane na ulicach Gdańska - przypomina z-ca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju Piotr Grzelak.- W minionej kadencji, jesienią 2016 roku, na ulicach miasta pojawiło się 160 takich urządzeń. Jeśli będzie wola mieszkańców, by na kolejnych ulicach wprowadzić pobór opłat, to zgodnie z naszą umową społeczną o wcześniejszych konsultacjach, będziemy reagować na te wnioski. Decyzje w sprawie ewentualnych środków, które umożliwią zakup kolejnych parkomatów, zapadną w grudniu - deklaruje wiceprezydent Gdańska.

Opinie (614) ponad 20 zablokowanych

  • Glosowanie na dulcze44ę uderza po kieszeni

    • 5 1

  • POlitykowanie kosztuje.

    Ktoś musi za to zapłacić/. Pewnie będą to wyborcy. SZkoda że wszyscy, a nie tylko wyborcy Platformy.

    • 3 1

  • mieszkam na chrzanowskiego przy garnizonie

    odkąd przez większą część dnia każdy wolny kawałek betonu wokół posesji był zawalony samochodami przyjezdnych postawiliśmy szlaban i to był jedyny i zarazem skuteczny sposób na odepchnięcie tabunów obcych aut z naszego terenu wokół budynku

    • 0 0

  • Miasto wprowadza nowy podatek od posiadania samochodu !!!

    Kolejne prześladowania kierowców !! Politka dogowa urzędu miejskiego jest dywersją skierowaną przeciwko mieszkańcom .

    • 3 2

  • (1)

    Rozwiązanie z płatnym parkowaniem, ale z abonamentami dla mieszkańców jest chyba najbardziej optymalne na tą chwilę. "Przyjezdni", jak chcą se na uczelnię, czy do sklepu podjechać mają nie kombinować tylko zapłacić przykładowe 3 zł/h, a miejscowi, którym zależy na posiadaniu samochodu będą mieli możliwość zakupu abo za np. 50,80 czy 100 zł/m-c, ale za to jak zaparkują, to nie będą musieli się obawiać blokad kół. Prawie tak jak z komunikacją miejską, jesteś stały mieszkaniec kupujesz miesięczny i masz wszystko w 4 literach, jesteś "od święta" w danym miejscu, kupujesz bilet jednorazowy.

    • 5 14

    • "najbardziej optymalne" - czy ty wiesz, że tak się nie mówi?

      • 0 0

  • Na strzyży jest duży problem z parkowaniem niestety. Powinno się pojawić więcej miejsc parkingowych równoległych (np. fragment Al. Wojska Polskiego od skrzyżowania z Zamenhofa w kierunku Grunwaldzkiej aż się o to prosi albo fragment wzdłuż Wita Stwosza). Ale niestety widzę że "rada dzielnicy wie lepiej" i niestety lepiej stawiać parkomaty i sadzić jakieś krzaki - na to tu idzie właśnie kasa. Szkoda, że nikt nie myśli praktycznie.

    • 2 1

  • Brak parkingów wielopoziomowych,powoduje że ludzie zostawiają samochody byle gdzie.Parking widmo koło Trzech Krzyży jest nie przemyślaną lokalizacją,natomiast takiego parkingu brakuje przy Akademii Medycznej,gdzie niedołężni chorzy pacjęci muszą pokonywać odległości niewyobrażalne. Pacjęci Szpitala Wojewódzkiego korzystają z Forum Gdańsk.Epidemia stawiania parkometrów gdzie się tylko da jest świetnym dochodem budżetu Miasta- bez wysiłku.

    • 2 1

  • skandal !! (1)

    Mafia parkingowa w akcji !

    • 4 1

    • Duży obciach !

      Banksterstwo gdzieś musi się dokształcać ...

      • 0 0

  • Zaraz krew mnie zaleje. Zdjecia zrobione na ul. Chopina , ktorej dziwnie parkometry ominą!!!!! I kto ma problem???? Ul. Chopina najwiekszy!!!

    • 3 1

  • Parkometry nie rozwiązują problemów z brakiem miejsc do parkowania

    co już dawno udowodniono.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane