• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płażyński obiecuje budowę linii tramwajowej z południa Gdańska do Wrzeszcza

Maciej Naskręt
13 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tramwaj na ul. Łostowickiej to propozycja Kacpra Płażynskiego na szybszy dojazd między południem Gdańska a Wrzeszczem. Tramwaj na ul. Łostowickiej to propozycja Kacpra Płażynskiego na szybszy dojazd między południem Gdańska a Wrzeszczem.

Kolejny dzień - kolejne obietnice kandydatów na prezydenta Gdańska. Tym razem Kacper Płażyński zapowiedział, że jeżeli wygra wybory, to będzie chciał stworzyć linię tramwajową z południa Gdańska do Wrzeszcza. Jej koszt to ok. 600 mln zł. Swoje wizje na usprawnienie komunikacji - krytykując zarazem pomysł Płażyńskiego - przedstawił także Paweł Adamowicz. Wcześniej na temat komunikacji w mieście wypowiedzieli się także przedstawiciele Lepszego Gdańska.



Jak oceniasz pomysł stworzenia szybkiego tramwaju?

W czwartek, podczas specjalnie zwołanej konferencji, Kacper Płażyński, przedstawił pomysł budowy trasy tramwajowej tzw. szybkiego tramwaju, która miałaby połączyć dzielnice południowe z Wrzeszczem i stanowić nową alternatywę komunikacyjną dla 100 tys. osób zamieszkujących m.in. Ujeścisko, Orunię Górną czy Łostowice. Kandydat przyznał też, że w wypadku wygranej w wyborach nie zamierza odchodzić od dotychczasowych planów administracji Pawła Adamowicza i dokończy realizację ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej.

Zapowiedziana przez Płażyńskiego trasa szybkiego tramwaju miałaby się zaczynać, patrząc od strony południa Gdańska, na wysokości ul. Wilanowskiej. zobacz na mapie Gdańska Konieczne byłoby wykonanie tam rozjazdu na istniejącym torowisku. Tramwaje miałyby jeździć dalej środkiem w kierunku ul. Kartuskiej. Pierwszym problemem, który należałoby rozwiązać, to duże natężenie ruchu samochodów na skrzyżowaniu trasy w-z i ul. Łostowickiej. zobacz na mapie Gdańska Poprowadzenie tramwaju całkowicie zakorkowałoby tę trasę.

- W tym celu wybudowalibyśmy estakady dla kierowców jadących z obwodnicy do centrum, jak i w drugą stronę. Ruch w poziomie obecnej jezdni uspokoiłby się - tramwaj przejechałby szybciej - stwierdził Kacper Płażyński.
Budowa estakady mogłaby wywołać większe korki na Węźle Groddecka. zobacz na mapie Gdańska Kandydat na prezydenta nie obawia się jednak przesunięcia porannych korków bliżej centrum twierdzi, że skoro niedawno skrzyżowanie przy Forum Gdańsk zostało mocno rozbudowane, to problemów z większym ruchem być nie powinno.

Trasa Szybkiego tramwaju według projektu pokazanego przez Kacpra Płażyńskiego. Trasa Szybkiego tramwaju według projektu pokazanego przez Kacpra Płażyńskiego.

Nachylenia wyższe niż pozwalają na to przepisy



Czy realizacja zaproponowanej przez Płażyńskiego inwestycji jest w ogóle możliwa? Problemem byłoby nachylenie, które musiałby pokonać pojazd szynowy, a to wynosi na ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska 5,7 proc., czyli o 0,7 proc. więcej niż przewidują przepisy.

- W tym celu należałoby się pofatygować do ministerstwa infrastruktury w celu uzyskania odstępstwa od przepisów. Sądzę, że nie byłoby z tym problemów. Zaznaczę jeszcze, że jeżdżące dziś po Gdańsku tramwaje Pesa mają homologację na znacznie wyższe nachylenia - zapewnił Płażyński.
Zdaniem kandydata należałoby też nieco przemodelować mury oporowe w celu zapewnienia miejsca pod tramwaj. Obowiązkowym elementem infrastruktury tramwajowej na ul. Łostowickiej musiałaby być również estakada tramwajowa nad ul. Kartuską. Według przedstawionego przez Płażyńskiego wstępnego projektu, dalej tory wpinałyby się w istniejącą trasę na Morenę.

Szybki tramwaj wg. Kacpra Płażyńskiego from Trojmiasto.pl

Tramwaj do Wrzeszcza pojechałby ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska



Kacper Płażyński przekonuje, że szybki tramwaj powinien zjechać z ul. Nowolipie i pojechać ul. Schuberta. Następnie trasa pobiegłaby rezerwą terenową pod ul. Nową Politechniczną do ul. Do Studzienki.

- Nie chcemy jednak budować tam drogi o dwóch jezdniach po dwa pasy, a wyłącznie ograniczyć się do torowiska i dwóch jezdni po jednym pasie w obu kierunkach. Przewidujemy tam za to, podobnie jak wzdłuż całej trasy, ścieżki rowerowe - mówił kandydat.
Szybki tramwaj dalej miałby jeździć w kierunku pl. Komorowskiego i tam wjeżdżać już na istniejące tory. W tym celu konieczna byłaby modernizacja wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Miszewskiego.

Plany Płażyńskiego zakładają, że na całej trasie powstałoby tylko siedem przystanków, co umożliwiłoby pokonanie jej w 15 minut.

Doradcy Kacpra Płażyńskiego wyliczyli na podstawie obecnie budowanych linii tramwajowych, że koszt budowy szybkiego tramwaju wyniósłby ok. 600 mln zł. Są to jednak bardzo wstępne szacunki.

Skąd miasto miałoby wziąć tak gigantyczne środki? Płażyński przekonuje, że udałoby się je uzyskać ze środków unijnych, miejskich oraz rządowych.

Plan najbliższej rozbudowy tras tramwajowych na południu Gdańska według administracji Pawła Adamowicza. Plan najbliższej rozbudowy tras tramwajowych na południu Gdańska według administracji Pawła Adamowicza.

Paweł Adamowicz obiecuje budowę drogi z Gdańska Południa



Niemal jednocześnie z konferencją Kacpra Płażyńskiego swoją wizję przedstawił w portalu społecznościowym komitet Wszystko dla Gdańska, w którego skład wchodzi Paweł Adamowicz. Tu także skoncentrowano się na zapewnieniu lepszej komunikacji z rejonu Gdańska Południa. W jaki sposób?

W ramach inwestycji powstać miałyby nowe linie tramwajowe:
  • Nowa Warszawska
  • Nowa Bulońska
  • linia tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz

Zaprezentowany przez kandydata projekt przewiduje też nowe ulice, którymi jeździć miałyby autobusy elektryczne po specjalnie wydzielonych buspasach:

Ponadto zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak, skrytykował pomysł kandydata PiS, twierdząc, że nie będzie można poprowadzić linii właśnie z powodu stromego zjazdu. Co więcej, przyznał, że pomysł Płażyńskiego, tak naprawdę nie jest pomysłem kandydata Prawa i Sprawiedliwości, bo jakiś czas temu miał być już analizowany przez urzędników z gdańskiego magistratu. Ostatecznie uznano, że jest on niemożliwy do realizacji.

Lepszy Gdańsk: tramwaj na torach kolejowych



Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, również przedstawił wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.

Opinie (420) 4 zablokowane

  • tramwajowa linia

    nie jest to pomysł pana Płażyńskiego. Budowa nowych linii tramwajowych i nie tylko była planowana
    w latach 60 ub. wieku. Chodzi tylko o pieniądze na te prace.

    • 2 1

  • (6)

    Jaka skala. Plazynski. Jaki na miarę naszych możliwości.

    • 127 30

    • Jaki (3)

      Dodał by do tego ze dwie linie metra i kolej magnetyczną.

      • 17 6

      • ... i czeską Pragę nad Wisłą. Z rabladorem ;) (2)

        Pamiętajcie, Szanowni: 'Poland first to FIGTH" - 'zwycięSCom' wolno więcej... Miłego.

        • 19 5

        • Squirrel-lka

          Eee tam, czepiasz się, toż to istna hatakumba.

          • 0 1

        • Takie rzeczy to tylko w San Escobar

          • 15 4

    • Na miarę twoich możliwości to jest Budyń. Tyle w temacie. (1)

      • 5 16

      • Budyń to na Adriana Du*ę mówią :-)

        • 11 5

  • Tramwaj to przeżytek XIXw - głośny i ciężki (4)

    Lepiej zbudować BUS-pas i elektryczne lub gazowe pośpieszne autobusy. Jeden popsuty tramwaj lub stłuczka na torach i całe miasto stoi, karetka po torach nie pojedzie, pełno słupów i kabli. Tramwaje to były konne gdy nie było utwardzonych dróg.

    • 3 7

    • Miałoby to sens, (2)

      gdyby były BUS-pasy ,a nie od czasu do czasu kawałek.Niestety to nie w Gdańsku, który to niedawno zajął jedno z czołowych miejsc jako miasto przyjazne kierowcom. Pamiętam,gdy z Chełmu jeździły autobusy to pomimo trzech pasów na Armii Krajowej BUS-pasa nie było. Owszem był na długości kilkuset metrów,ale tam gdzie były największe korki już zniknął.

      • 0 2

      • (1)

        Ale zamiast ogromnej infrastruktury tramwajowej, która kosztuje krocie, buduje się osobny bus pas i tyle. Tanio, szybko i wygodnie. Ludzie nie wiedzieć z jakiej przyczyny uparli się na tramwaje i nie przemówisz im do rozsądku.

        • 0 1

        • Jak znam życie to wkrótce lobby samochodowe żądałoby przekształcenia BUS-pasów w dodatkowe pasy dla samochodów. I pewnie by do tego szybko doprowadzili.
          Mogliby nimi jeździć :a to gdy są w aucie 2 osoby,lub dzieci,radni,posłowie itp.

          • 0 1

    • ja obiecuje osobistego drona pasażerskiego

      dla każdego mieszkańca Gdańska, który przedstawi mi dowód, że na mnie głosował.

      • 3 1

  • (1)

    Po co kupujecie mieszkania na południu, a później jeździcie do centrum i oliwy do pracy? Nie lepiej 200 zł więcej raty zapłacić a mieszkać przy robocie?Oszczędzicie na busach, autach i chronicie środowisko i jeszcze macie 2 godzinki dziennie w gratisie na dodatkowe bara bara!Rocznie prawie 600 godzin życia!!!Czy nie warto?!!!

    • 11 20

    • Nie każdy chce mieszkać przy biurowcu.

      • 1 0

  • bicz plis (1)

    a ja zbuduje metro, kolejkę linową! k..wa

    • 2 0

    • I to by było coś. Metro z ujesciska :)

      • 0 0

  • (2)

    Tramwaj przez Schuberta??! Przeciez ta waska ulica jyz jest zawalona na maxa, moze sobie pod oknem niech pusci tramwaj. Moze tory puscic przez ogrody, bo gdzie indziej. Tory to mialy isc z tylu Schuberta, gdzie szeroki pas od 30 lat jest przygotowany. Tylko ze tam bogaci wplywowi ludzie mieszkaja, wiec skutecznie blokuja. Nie dla tramwaju przez Schuberta.

    • 6 1

    • Chodzi o odcinek pomiędzy stacją paliwową Carrefour a rondem. Później tramwaj przechodzi w rezerwę terenową. (1)

      • 0 0

      • Gdzie ta rezerwa? :') bo chyba nie domy w całym ciągu ulicy. Ludzie, kto w to wierzy?tam nie ma miejsca na tramwaj. Chyba, że zniknie ulica, a powstaną same tory. Laczenia aut z tramwajami na tak wąskim obszarze nie zaleca się przy takim ruchu jaki jest na Sobieskiego

        • 0 0

  • Pomysł dobry (2)

    A którędy objazd na czas robót? Bo te rejony Gdańska są nieprzejezdne w godzinach szczytu. Więc warto zapytać którędy będą ludzie jeździć. Ciągle jest za mało dróg a dużo aut.

    • 2 1

    • no tak (1)

      nie budujmy nic bo bedą korki

      • 0 3

      • Budujmy z głową. Swoją drogą ciekawe jak chcą wcisnąć tramwaj w lostowicka, a do studzienki to juz całkiem. Musieliby budynki wokół po obu stronach wyburzyc tam we Wrzeszczu komunikacja w Gdańsku jest do bani. Na armii krajowej jest tramwaj, a co chwilę awaria. I wszystkie stoją.komunikacji zastępczej zawsze brak. Problem nie w trasie, ale w zarządzaniu Gait. Dlatego przesiadam się na auto.

        • 0 0

  • (1)

    Kandydaci piwinni być rozliczani pod groźba utraty własnego majątku z obietnic wyborczych.

    • 56 2

    • dokładnie....

      Należy rozliczyć obecnego prezydenta .......

      • 0 0

  • Nie jestem pisowcem ale pomysł w pełni popieram (2)

    Od dawna uważam, że łostowicka powinien jeżdzić tramwaj. Bedzie mniej autobusow i mniejsze korki.

    • 21 25

    • Ale po co tramwaj? Nie lepiej wyznaczyć tam buspas (nawet wybudować nowy) i puścić autobus, który zabiera tyle samo pasażerów, a jest tańszy, cichszy i mniej uciążliwy dla okolicznych mieszkańców.

      • 0 0

    • Chyba kolejka gorska

      • 10 2

  • co za skończone d**ile planują te trasy????????????? (5)

    na morene to niedługo już chyba samoloty będą latały, bo 20 autobusów i 5 linii tramwajowych będzie za mało. a na południu 2 autobusy stojące w korku. z ujeściska tramwaj na... morene.......... po co? morena jest chyba najlepiej skomunikowaną dzielnicą w Polsce. tramwaje, autobusy, pkm... czemu ten tramwaj ma iść na morene a nie od lawendowych wzgórz do linii na havla gdzie wszyscy rano jadą do centrum. nikt nie jedzie na morene rano. to samo z tym kawałkiem od siedlec do havla. kupić 1-2 nowe tramwaje które by tam podjeżdżały, zrobić ten kawałek torów i połączyć linie. ale nieeeeee.... wypakujmy kolejne miliony na nikomu nie potrzebną linie na morene...

    • 19 13

    • Tak samo linia tramwajowa przez Sobieskiego

      Przecież tam są domki jednorodzinne, to ile osób skorzysta? Kilka rodzin? Linie buduje się w miejscach gęsto zaludnionych.

      • 0 0

    • Nie martw się, na pewno na Jabłoniową coś ma nowego niebawem ruszyć

      • 1 0

    • Dlatego tramwaj powinien iść bokiem Moreny w ciągu rezerwy terenowej (wzdłuż Piekarniczej, pod wiaduktem Rakoczego, przy GPNT

      Wciąganie tramwaju na Morenę przez Wileńską po poroniony pomysł, zero oszczędności czasu.

      • 1 0

    • Przecież będzie itramwaj i na Morenę i w Warszawskiej

      • 0 1

    • ale linię na Morene planuje Mieszkaniowicz

      a nie Płażyński. To o co się ciskasz????

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane