• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg Impuls trafił na tory siedem miesięcy przed terminem

Rafał Borowski
19 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
  • Koszt zakupu jednego, fabrycznie nowego pociągu Impuls wynosi 20 mln zł netto.
  • Koszt zakupu jednego, fabrycznie nowego pociągu Impuls wynosi 20 mln zł netto.
  • Koszt zakupu jednego, fabrycznie nowego pociągu Impuls wynosi 20 mln zł netto.

Jest klimatyzowany, wyposażony w wi-fi, może się rozpędzić do 160 km/h i został wyprodukowany przez spółkę z polskim kapitałem. Na pomorskie tory wyjechał właśnie kolejny pociąg Newag Impuls. Fabrycznie nowy egzemplarz został dostarczony siedem miesięcy wcześniej, niż przewidywała umowa z samorządem województwa. Będzie kursował między Słupskiem i Elblągiem.



Jak oceniasz stan pociągów w województwie pomorskim?

Przypomnijmy: w lipcu 2018 roku informowaliśmy o tym, że samorząd województwa pomorskiego podpisał kontrakt z polską spółką Newag z Nowego Sącza. Przedmiotem umowy było dostarczenie pięciu fabrycznie nowych pociągów Impuls.

W kolejnych miesiącach udało się pozyskać dodatkowe finansowanie z kasy unijnej, dzięki czemu samorządowcy zdecydowali o domówieniu kolejnych pięciu składów.

Dziewięć z dziesięciu mknie już po pomorskich szynach, zaś ostatni, zamówiony jesienią ubiegłego roku, miał zostać dostarczony za ponad siedem miesięcy.

Dokładnie 225 dni wcześniej



Jednak, ku zaskoczeniu samorządowców, odebranie ostatniego Impulsa nastąpiło znacznie wcześniej, bo już we wtorek, 18 lutego. Nowy nabytek wyjechał już na tory, a jego trasa wiedzie przez Trójmiasto.

- Pociąg dotarł do nas dokładnie 225 dni wcześniej, niż zakładała umowa, co jest zjawiskiem wręcz niespotykanym w tego typu zamówieniach. Nowy Impuls, tak jak poprzednie, będzie jeździł na trasie Słupsk-Elbląg, a po planowanej elektryfikacji linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej część nowoczesnych pociągów na pewno pojedzie też w kierunku Kartuz i Kościerzyny - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Finał kontraktu za ponad 200 mln zł



Wyprodukowane przez nowosądecką spółkę Impulsy to jedne z najnowocześniejszych elektrycznych zespołów trakcyjnych, jakie kursują w naszym kraju. Na pokładzie każdego pociągu znajduje się 195 miejsc siedzących oraz co najmniej 20 miejsc przeznaczonych do przewozu rowerów.

Podróżni mają do dyspozycji m.in. wzmacniacze sieci wi-fi, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz defibrylatory. Szerokie drzwi i obniżona podłoga umożliwiają korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym. Impulsy są klimatyzowane, objęte monitoringiem i mogą rozwinąć prędkość do 160 km na godz.

Cena jednego nowego pociągu wyniosła 20 mln zł netto, zaś wartość całego zamówienia to 221 mln zł. Źródła jego finansowania przedstawiają się następująco: 85 proc. pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, 10 proc. z budżetu państwa i 5 proc. ze środków własnych samorządu województwa. Impulsy sukcesywnie trafiały na Pomorze, począwszy od początku 2019 roku.

  • Pasażerowie mogą korzystać z takich udogodnień, jak klimatyzacja, wzmacniacze sieci wi-fi czy system dynamicznej informacji pasażerskiej.
  • Pociągi Impuls są w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • A dlaczego zamawiamy qw w pisowie

    Nie ma pociagow w bydgoszcz czy w niemczech

    • 0 6

  • takie cuda to tylko podczas kampanii wyborczej (5)

    teraz jeszcze ten milion elektryków i mieszkania dla młodych, mają 3 miechy żeby się wyrobić

    • 40 55

    • Jakiej kampanii wyborczej?

      Z takim myśleniem możnaby uznać, że zawsze jest kampania wyborcza i nic nie można robić...

      • 5 1

    • Idioci powinni miec zakaz komentowania (2)

      • 14 3

      • To czemu to robisz ?

        • 3 3

      • za co tak nienawidzisz polców i polaków?

        • 2 3

    • z tego co kojarzę to marszałek Struk nie startuje na prezydenta RP

      • 10 3

  • Tymczasem promów obiecanych przez premiera nadal nie ma (3)

    Samochodów elektrycznych - też nie :(

    • 7 7

    • (2)

      I podatku liniowego byłego ( na szczęście) premiera T., też nie ma:)

      • 2 3

      • (1)

        za to masz inflację 4%, smacznego pisiorku

        • 2 1

        • Realnie jest z 9%

          • 1 0

  • (1)

    A kiedy go puszczą na SKM na południe?

    • 15 2

    • Nigdy bo on nie nalezy do skm

      • 0 1

  • jest szerszy wygodniejszy i tanszy niz pseudolino i jedzie tak samo szybko!! (1)

    • 3 4

    • Nie jedzie tak samo szybko. Pendolino może jeździć z prędkością 250 km/h, obecnie na terenie Polski jeździ z prędkością do 200 km/h.

      • 3 0

  • (1)

    Patrząc na komentarze ciesze się że urząd marszałkowski nie przejął SKM....

    • 5 3

    • Troll

      • 2 2

  • (1)

    To tylko kilka sztuk. Znikoma liczba. Marszałku odejdź

    • 10 1

    • Tymczasem w pisiorskim pkp skm

      Nadal te same złomy co 40 lat temu. Kto tu jest nieudolny?

      • 2 1

  • (1)

    Marszałek i kolej - to sie nie klei. Nie ma o tym pojecia

    • 9 2

    • A kto ma?

      • 0 1

  • opinia (1)

    widać urzędnikom w Urzędzie Marszałkowskim bardziej pasuje "blichtr: niż zmęczony pasażer po pracy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 5 5

    • Ty weź się wyśpij w domu jak masz okazję

      A nie trolluj w internetach bez sensu

      • 3 0

  • 85% z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego (1)

    Czy nie prościej napisać, - że 85% dofinansowania pochodzi z funduszy UE. Mógłby ktoś pomyśleć, że to Wojewoda (wojewoda reprezentuje rząd w terenie) daje kasę na pociągi. A UE nic nie ma do tego.
    Już Wojewoda się wstydzi, że korzystamy z funduszy UE. - Tak na marginesie.

    • 13 3

    • Mylisz wojewodę z marszałkiem

      To ten drugi rozdysponowuje kasę z UE. Ten pierwszy w zasadzie nic nie robi. Czasem powie coś w stylu "nie wysyła się wojska do grabienia liści". I tyle...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane