Fakty i opinie

stat

Pociąg Kolei Dolnośląskich będzie kursował na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Najnowszy artukuł na ten temat

Chłopcy układali kamienie na torach PKM

Niebawem na szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojawi się szynobus Kolei Dolnośląskich. Nie będzie to jednak debiut kolejnego przewoźnika na tej linii, lecz efekt wymiany taborowej pomiędzy trójmiejską SKM, a spółką z Legnicy. SKM w ramach umowy użyczy kolejarzom z Dolnego Śląska elektryczny skład zmodernizowany w 2013 r.



Czy zwracasz uwagę na schemat malowania pojazdów komunikacji miejskiej?

tak, za każdym razem, aby mieć pewność czy posiadam odpowiedni bilet 36%
tak, w końcu ich wygląd jest wizytówką przewoźnika 39%
nie, nie ma to dla mnie żadnego znaczenia 25%
zakończona Łącznie głosów: 821
Umowa zawarta pomiędzy Szybką Koleją Miejską a Kolejami Dolnośląskimi zawarta została na jeden rok z możliwością przedłużenia. W tym czasie spalinowy zespół trakcyjny KD będzie eksploatowany na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, zaś elektryczny zespół trakcyjny na torach Dolnego Śląska.

Umowa ma wyłącznie charakter tymczasowego użyczenia pociągów - tj. żadna ze stron nie wnosi dodatkowych opłat za korzystanie z taboru innego przewoźnika.

- Jeszcze przed epidemią koronawirusa rozpoczęliśmy poszukiwania bardziej pojemnego taboru, który zaspokoi rosnący popyt na przewozy na PKM. Oferta ze spalinowym składem KD wydawała się korzystna dla obu stron, ponieważ na Dolnym Śląsku brakuje taboru elektrycznego - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.
Pociąg, który już dotarł do bazy SKM w Gdyni, to Pesa SA 132-002 serii 218M, wyprodukowana w Bydgoszczy w 2006 r. Najważniejszą cechą, która wyróżnia ten pociąg na tle innych spalinowych jednostek, są aż trzy pary drzwi, co powinno znacznie ułatwić wymianę pasażerską w godzinach szczytu. Pociąg jednorazowo jest w stanie przewieźć ok. 300 osób (przy braku restrykcji związanych z epidemią koronawirusa).

Jego sprowadzenie pozwoli też na zwiększenie rezerwy taborowej w razie awarii pociągu lub zaplanowanych przeglądów. Obecnie SKM eksploatuje 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, starając się zachować w rezerwie co najmniej jeden skład.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


- Obecnie nasi maszyniści przechodzą tzw. autoryzację, czyli uczą się obsługi tego konkretnego typu pojazdu. Na trasach PKM będzie można go zobaczyć za ok. dwa tygodnie. Pociąg nie będzie przemalowany na nasze barwy, ale zaklejone zostaną logotypy KD, które mogą w obecnej formie wprowadzać w błąd - dodaje rzecznik SKM.
Z tego pociągu niebawem skorzystają pasażerowie kolei na Dolnym Śląsku.
Z tego pociągu niebawem skorzystają pasażerowie kolei na Dolnym Śląsku. fot. Tomasz Sonntag/SKM
Na Dolny Śląsk w ramach wymiany trafi niebawem elektryczny zespół trakcyjny EN57, który w 2013 r. przeszedł gruntowną modernizację w nieistniejących już zakładach Taboru Szynowego Opole.

Szczegółowo zmodernizowany pociąg opisaliśmy w grudniu 2013 r.

TS Opole miał początkowo zmodernizować 21 składów SKM, lecz przedsiębiorstwo popadło w tarapaty finansowe i zakończyło realizację na jednym pociągu (jej majątek od syndyka wydzierżawiła spółka Wagon Opole, zaś na początku marca br. sąd ogłosił jej upadłość).

Modernizacji pozostałej partii EZT-ów podjęła się bydgoska Pesa poprzez podległą spółkę Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki.

Opinie (213) ponad 100 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.