• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociąg-pomnik jest młodszy od nadal jeżdżącej SKM-ki

Maciej Naskręt
18 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociąg serii EN-57 o numerze 838 - najstarszy skład trójmiejskiego przewoźnika. Pochodzi z 1971 r. Pociąg serii EN-57 o numerze 838 - najstarszy skład trójmiejskiego przewoźnika. Pochodzi z 1971 r.

9 września 1971 r. ukazał się album "Imagine" Johna Lennona. Dzień później wyjechała na tory najstarsza w SKM-ce kolejka, która służy pasażerom do dziś i ma więcej lat "na karku" niż pociąg-pomnik ustawiony kilka dni temu w bazie SKM.



Czy przeszkadza ci wiek taboru kolejowego, którym podróżujesz?

Niedawno kolejarze ze spółki SKM informowali o zamontowaniu przy hali napraw pociągu-pomnika. Przypomnę, że była to kabina składu pociągu serii EW-58 z 1979 r. Wydawać by się mogło, że montaż kolejowego pomnika to taka gruba kreska - koniec epoki. Niewielu jednak wie, że pomnik nie był i nie jest najstarszym składem w barwach trójmiejskiego przewoźnika.

10 września 1971 w lokomotywowni dzisiejszej SKM-ki pojawił się nowy skład serii EN-57 o numerze 838 i pozostaje z nami do dzisiaj. O mały włos w 1999 r. ogień strawiłby go w całości. Na szczęście spłonęło tylko jedno czoło pociągu, więc kolejarze postanowili znaleźć wagon zastępczy z innej jednostki, a ta powstała w 1969 r.

Skład o numerze 838, choć już nie jest oryginalny, ma się dobrze i pewnie przejedzie jeszcze wiele kilometrów po trójmiejskich torach. Musi jednak wcześniej przejść tzw. naprawę rewizyjną - przegląd podzespołów z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Pociąg pomnik z 1979 r. serii EW-58 o numerze 019. Pociąg pomnik z 1979 r. serii EW-58 o numerze 019.
Dodajmy przy okazji, że pociąg-pomnik z 1979 r. był (zanim go pocięto) jeszcze "mężczyzną pełnym wigoru" w porównaniu do innego składu Przewozów Regionalnych (dzisiaj PolRegio) na Pomorzu. Tam najstarszej elektrycznej kolejce - chodzi o EN-57 nr 646 - stuknęło 50 lat pod koniec czerwca. Należy więc szczerze gratulować jej takiej "kondycji".

Kolejarzom z Polregio i SKM pozostało jedynie zasugerować, by podnieśli ceny biletów we wspomnianych składach. Przecież to już pociągi retro. Turyści słono płacą za podróże tego typu składami m.in. po Polsce. Zwrócą się wreszcie wysokie koszty eksploatacji.

I choć spostrzeżenia wywołują uśmiech, to mnie bardzo martwią. Dlaczego? Stan taboru przewoźników z Pomorza pokazuje, że pasażerowie kolei podróżują tutaj najstarszymi składami w Polsce.

Najnowszy, czyli jeden z dwóch pociągów Impuls w barwach SKM

Opinie (188) ponad 10 zablokowanych

  • SKM ma być koleją metropolitarną - obsługującą mieszkańców metropolii, a pan prezes Lignowski realizuje swoje durne ambicje (1)

    Podnosi ceny biletów by finansować zakup taboru do Słupska.

    • 23 1

    • Tam powinno polergio jezdzic a tabor powinni miec z Urzędu M.

      • 2 0

  • EN57-646 - Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych (3)

    rok produkcji: 1967

    • 4 2

    • obecna nazwa Pol Regio (2)

      • 1 0

      • PolRegio to tylko marka. (1)

        • 0 1

        • Nowa jakość ...tak już było ...hahhaha
          Sama zmiana marki nic nie zmieni

          • 1 0

  • (1)

    W tych starych trupach najlepsze są przedziały barowe z tyłu! Można se spokojnie browarka wypić i zajarać szluga.

    • 9 5

    • Nic dziwnwgo bo SOK tam nie zaglada

      • 1 0

  • Ceny są chore !!!! (1)

    • 10 1

    • Bo tabor stary ktory ciagle sie psuje i trzeba remontować.
      A to kosztuje.

      • 1 1

  • (1)

    W zadnym niescie nie ma tak starych bydlecych skladow

    • 14 5

    • Do Tczewa sklady juz odchudzili do jednej jednostki. I obojetnie czy jest tysiac czy 10 tys osob na peronie zawsze podstawiaja jedną jednostke.

      • 2 0

  • skm to pomnik (1)

    chroniony zabytek, dlatego nie modernizują

    • 9 1

    • Moze warto wpisac na liste swiatowego dziedzictwa unesco ? Wraz z dziadkami leśnymi z Urzedu Marszałkowskiego.

      • 2 0

  • Nonsens w SKM (2)

    Nowsze (co z tego, że energochłonne, jak wystarczyłoby wymienić silniki elektryczne) i lepsze EW-58 dają na złom, zamiast zmodernizować, a stare wraki EN-57 dalej eksploatują. Gdzie tu logika?

    • 13 1

    • Pewnie uslyszysz odpowiedz ze nikt nie chcial remontowac lub koszt remontu byl ogromny.

      Dlaczego...bo zamowienie na remont bylo niewielkie.

      • 1 0

    • EW 58 są dostosowane do ruchu po mieście EN 57 na trasy typu do Słupska. Lignowski woli wiejskie skłądy kupować

      • 2 0

  • (1)

    Jak człowiek pojedzie w głąb Polski to od razu uderzają zupełnie inne pociągi. U nas sam złom.

    • 12 3

    • Tam urzedy marszalkowakie wiedza ze jesli unia kase daje to trzeba brać.

      U nas herbatka...kawka..herbatka...i do domu.

      • 1 0

  • Najstarsze składy w nowojorskim metrze są z 1964 roku :) (1)

    • 3 5

    • Metrze...

      • 3 1

  • Po torach już jeździ od dłuższego czasy EN71 5B 6B 6B 5B z 1969r po remoncie generalnym (1)

    nr operacyjny 039 sb, nr fabryczny 264
    Tak więc to nie jedyny staruszek na naszych torach

    • 9 0

    • Hohoho

      Moze slowo komentarza kogos z UM? Oczywiscie po drugiej kawie.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane