• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągiem z Trójmiasta w Polskę. Które linie kolejowe doczekają się remontu?

Krzysztof Koprowski
10 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jako stację początkową dla wszystkich wyliczeń przyjęliśmy Gdańsk Główny. Jako stację początkową dla wszystkich wyliczeń przyjęliśmy Gdańsk Główny.

W ostatnich latach dyskusję o modernizacji linii kolejowych z Trójmiasta zdominowało połączenie do Warszawy. Podniesienie prędkości do 200 km/h ma pozwolić na pokonanie 327-kilometrowej trasy do stolicy w 2 godz. 35 minut. To prawie dwa razy krócej niż przejazd na trasie o podobnej długości do Łodzi czy Szczecina. Sprawdziliśmy, jakie plany mają kolejarze na liniach do wybranych miast.



Gdańsk Gł. - Warszawa Centralna: 327 km w 2 godz. 49 minut



Która trasa kolejowa wymaga najpilniejszej modernizacji i podniesienia prędkości szlakowej?

Wspomniana już trasa kolejowa do stolicy jest na razie najszybszym połączeniem, z którego mogą skorzystać mieszkańcy naszej aglomeracji.

Odcinek z Gdańska Głównego do Warszawy Centralnej najszybszy pociąg Pendolino, rozwijający prędkość do 160 km/h, pokonuje rozkładowo w 2 godz. 49 minut, co daje średnią prędkość ok. 117 km/h.

W przyszłym roku pociągi mają pokonywać tę trasę z prędkością 200 km/h, co przełoży się do skrócenia czasu przejazdu o ok. 14 minut (średnia prędkość ok. 127 km/h).

Pierwotnie podwyższenie maksymalnej prędkości na szlaku miało nastąpić w grudniu br., ale ze względów technicznych termin ten uległ opóźnieniu o kilka miesięcy.

Gdańsk Główny - Łódź Kaliska: 388 km w 4 godz. 57 minut



Pasażerowie udający się do Łodzi mogą tylko pomarzyć o czasach przejazdu, jakie osiągają pociągi Pendolino. 388-kilometrową trasę przez Bydgoszcz - Toruń - Kutno najszybszy pociąg (IC Doker) pokonuje w niespełna pięć godzin ze średnią prędkością 78 km/h.

Alternatywna trasa do Łodzi wiedzie przez Warszawę - bezpośrednio lub z przesiadką. Choć dystans wynosi wówczas aż 468 km, czas przejazdu oscyluje również wokół pięciu godzin, przy czym na bilet musimy wydać znacznie więcej pieniędzy (szczególnie gdy część trasy pokonamy pociągami Pendolino).

- Trwające obecnie prace na linii nr 18 między Toruniem a Kutnem skrócą czas podróży z Gdańska do Łodzi o ok. 15 minut. Zakończenie inwestycji podzielonej na cztery etapy planowane jest w IV kw. 2023 r. W podobnym okresie planowane jest zakończenie modernizacji linii nr 16 między Kutnem a Łodzią, co skróci czas podróży o kolejne około 19 minut. Ta inwestycja, podzielona na trzy etapy, znajduje się na etapie prac projektowych - zapowiada Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Wpływ na czas przejazdu pociągów do Łodzi będą miały też zaplanowane prace na odcinku Tczew - Inowrocław, z którego korzystają pociągi do Poznania (czytaj niżej).

Gdańsk Główny - Poznań Główny: 312 km w 2 godz. 53 minuty



W ciągu ostatniej dekady dzięki sukcesywnym remontom szlaku kolejowego do Poznania udało się "zejść" z czasem przejazdu z ponad 5,5 godz. do nawet 2 godz. 53 minut (międzynarodowy IC ze stacją docelową Berlin Hbf), co daje średnią prędkość ok. 108 km/h.

Jak zapowiadają kolejarze, pociągi do Poznania mają docelowo rozwijać prędkość nawet 200 km/h na odcinku Tczew - Inowrocław. Prace budowlane obejmujące m.in. zastosowanie nowoczesnych urządzeń zabezpieczenia ruchu oraz budowę bezkolizyjnych przejazdów drogowych przez tory, zaplanowano na lata 2022 - 2026.

Gdańsk Główny - Wrocław Główny: 476 km w 5 godz. 58 minut



Z punktu widzenia Trójmiasta, trasa do Wrocławia stanowi "przedłużenie" szlaku do Poznania - każdy pociąg dalekobieżny do stolicy Dolnego Śląska przejeżdża przez Poznań.

Najszybciej 476-kilometrową trasę z Gdańska Głównego pokonuje IC Piast - w niespełna sześć godzin (średnia prędkość ok. 80 km/h), przy czym najdłużej podróż trwa pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem, gdzie przejechanie 164 km zajmuje aż 2 godz. 34 minuty.

- Dotychczas zrealizowane inwestycje PLK na tej trasie, czyli przebudowa odcinków Wrocław - Rawicz oraz Poznań - Czempiń umożliwiły skrócenie czasu przejazdu o około 30 minut. Po zakończeniu robót między Czempiniem a Rawiczem czas przejazdu skróci się dodatkowo o 20 minut. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze składy pokonają trasę między Poznaniem a Wrocławiem w około 1:30 godz [średnia prędkość ok. 109 km/h - dop. red.] - informuje Przemysław Zieliński.

Gdańsk Główny - Szczecin Główny: 371 km w 4 godz. 51 minut



Do Szczecina najszybciej dostaniemy się pociągiem IC Gryf, któremu pokonanie 371-kilometrowej trasy zajmuje 4 godz. 51 minut (średnia prędkość ok. 76 km/h).

Wąskim gardłem tej trasy kolejowej jest odcinek na północ od Chyloni, gdzie na tych samych torach poruszają się zarówno pociągi dalekobieżne, regionalne i SKM, zaś za Wejherowem linia kolejowa składa się z zaledwie jednego toru.

Obecnie trwają prace projektowe, które mają doprowadzić do rozbudowy odcinka Gdynia Chylonia - Wejherowo do czterech torów, zaś Wejherowo - Słupsk do dwóch torów. Zmodernizowane będą też wszystkie pośrednie stacje oraz sieć trakcyjna oraz obiekty inżynieryjne.

Prace budowlane (rozpoczęcie najwcześniej po 2020 r.) mają skrócić czas przejazdu pociągów na odcinku do Słupska o ok. 15 minut.

Aktualny rozkład pociągów PKP


Zmiana rozkładów jazdy od połowy grudnia

15 grudnia wejdzie w życie jesienno-zimowa korekta rozkładów jazdy pociągów w całym kraju. Nowe rozkłady jazdy w formie plakatowej (tabelarycznej) są udostępnione na Portalu Pasażera, prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Opinie (169) ponad 20 zablokowanych

  • Jechałem kiedyś ze Szczecina do Gdańska i PKP miał 50 minut spoczynku na dworcu w Gdyni

    Rozkładowo. Po prostu stał :D Szybciej by mi było przesiąść się po drodze w SKM, ale nie ma honorowania biletów :D

    • 10 0

  • Mazury (5)

    A kiedy modernizacja linii na Mazury i zwiekszenie czestotliwosci kursów? Bardzo duzo osob udaje sie w tamte strony i stamtąd przyjeżdża. Obecnie czas przejazdu na tym odcinku to ok 4-5h, jest to bardzo dlugo biorac pod uwage ze odległość jest bliska, a dodatkowo cena biletow jest zdecydiwanie za wysoka.

    • 9 3

    • kiedy powstanie brakujące 40km torów z Ełku do Augustowa? (1)

      Czy zawsze muszę zwiedzać Białystok, jadąc do Suwałk?

      • 3 0

      • Linia z Ełku do Suwałk jest.

        Tylko że trzeba zmienić czoło w Olecku no i jej stan techniczny jest fatalny... Dlatego IC tam nie jeździ, choć 10 lat temu jeszcze jeździło.

        • 1 0

    • W lipcu rusza elektryfikacja Korsze - Ełk. (2)

      Pociągi pojadą objazdem przez Pisz.

      • 1 0

      • projekt, który miał być zrealizowany w 1990 (1)

        mają tempo.

        • 1 0

        • Takie mamy państwo.

          Na ponad 20 lat kurek z kasą dla kolei był całkowicie zakręcony.

          • 0 0

  • Szybko to już było ...

    W latach 1991 - 1993 roku jeździłem do Szczecina, pociąg trasę Gdańsk - Szczecin pokonywał w 4.15h. Tyle samo zajmowało pokonanie trasy Gdańsk - Zduńska Wola Karsznice. To taki węzeł komunikacyjny na Centralnej Magistrali Węglowej 50 km na wschód od Łodzi. Najszybsza wówczas trasa z Gdańska do Katowic. Bardzo ubolewam, że nie kursują nią pociągi dalekobieżne. Rozumiem, że lata zaniedbań doprowadziły do sytuacji, że ludzie wolą jeździć autami gdyż jest szybciej i w wielu wypadkach taniej niż koleją. Kiedy menadżerowie PKP zrozumieją, że klient wybierze podróż pociągiem gdy będą spełnione dwa warunki... cena biletu nie może być z kosmosu i czas podróży musi być jak najkrótszy . Nowoczesny tabor nie sprawi, że ludzie zamienią auta na pociągi.

    • 14 0

  • Kolejny przykład ze jestesmy w Ogonie europy ze wszystkim!!Nawet kolej unas jedzie z epoki PRLu (2)

    70km pociągiem hahaha W Niemczech taka odległość pokonuje się 2 razy szybciej a bilet jego cena podobna!! Gdyby podać kolej w Chinach z ich predkoscią 400km to już wogle niema co porównywać!!
    PKO w Polsce to moloch z epoki PRLu urzędasy tam zasiadające to kolesie polityków . Klient nasz pan w tym państwowych zacofaniu traktowany jest jak intruz!!

    Najpierw Donek wmawiał nam ze już przegoniliśmy europe zachodnią we wszystkim jesteśmy zieloną wyspą drugą Irlandią.Wczesniej nam Bolek obiecywał drugą Japonie.
    A obecna władza tez wciska kit ze jetesmy liderem w Europie !!Jka już to wysokich cen w sklepach i niskich zarobków !!

    • 7 2

    • w PRL to kolej dobrze daiałała

      banda okragłostołowa wprowadziła burdel i złodziejstwo.

      • 4 0

    • nie obrażaj PRL - u

      • 1 2

  • Przykłady dwa i tyle w temacie (2)

    4 osoby (2+2) - wyjazd 16.12 - trasa Gdańsk Oliwa - Giżycko
    pociąg: 198, 86 zł / 4:29 h (dane ze strony bilety.intercity)
    samochód (skoda octavia ok. 14-17 l na 300 km): 85 zł / 3:30 h (z postojem na kawę)
    ----------------------------------------------------
    4 osoby (2+2) - wyjazd 16.12 - trasa Gdańsk Oliwa - Wrocław Główny
    pociąg: 231,46 zł / 6:00 h (dane ze strony bilety.intercity)
    samochód (skoda octavia ok. 20-22 l na 473 km): 110 zł / 5:30 h (z postojem na kawę lub dwoma)
    ---------------------------------------------------
    Policzcie sobie w dwie strony - bo to wyliczenia za przejazd TAM.
    Dane na podstawie średnie zużycia w samochodzie.
    O czym mówimy?

    • 6 5

    • edit

      do kosztu Wrocławia trzeba doliczyć jeszcze opłatę za autostradę 29,90

      • 7 0

    • Hak. Twoje obliczenia nie biorą pod uwagę rzeczywistych kosztów związanych z samochodem:
      - ubezpieczenie,
      - inne wydatki eksploatacyjne (serwis, ogumienie, mycie itd.),
      - koszt samego samochodu.
      W moim przypadku dochodzi jeszcze coś - jadąc pociągiem często pracuję. Jadąc samochodem - cóż - trzeba prowadzić samochód ;), co zresztą też bywa męczące. Rozumiem Twój punkt widzenia, ale porównanie kolei z samochodem nie zawsze wygląda tak, jak to pokazujesz.

      • 5 0

  • A trasa na Chojnice (1)

    Tam też ludzie mieszkają .Wielu pasażerów z tej trasy dojeżdża do pracy do Trójmiasta.I jak zatrzymaliśmy się na latach 70 ubiegłego wieku zarówno tabor (lokomotywy , wagony bez ciepła i światła) dno.To i spóźnienia codziennie.A Wy piszecie o Warszawie.Zróbcie porządek na terenie województwa pomorskiego.Przewozy regionalne schodzą na psy.Ostatni pociąg zawsze musi czekać na wszystkie spóźnione z Polski.Tak to druga kategoria.

    • 10 2

    • Nie przesadzaj.

      Tabor to prawie same kilkuletnie lub nowe autobusy szynowe. Nie mówię że jest idealnie ale nie ma też dramatu.

      • 1 1

  • Rozwalono PKP

    Proszę pamiętać ze w latach 90 tych pociągi jeździły szybciej. Na przełomie lat 90 i 2000 rozwalono PKP w dawnej strukturze i trasy kolejowe nie były remontowane!!! Czyja to wina????

    • 9 1

  • Przedewszystkim do przebudowy potrzebne są linie

    Trojmiasto-Szczecin, Trojmiasto-Białystok(przez mazury), Trojmiasto-Łódź, Trójmiasto-Poznań (Wrocław)oraz Trójmiasto-Chojnice przez Starogard.

    • 4 1

  • Kolej i wszelką komunikację publiczną można naprawić w pół roku (1)

    Wystarczy ustawowo nakazać członkom zarządów i dyrekcji korzystanie podczas podróży służbowych wyłącznie z usług własnej firmy.

    • 10 0

    • To jest bardzo dobra myśl

      Przedstawiciele PKP podróżują tylko taborem PKP!!

      • 1 1

  • a kiedy kolej...

    na północ Gdyni?
    I na południe Gdańska?
    Oraz do Bytowa?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane