- 1 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (79 opinii)
- 2 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (91 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (222 opinie)
- 4 Kandydaci z KO do Europarlamentu (270 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (38 opinii)
- 6 Martwe dziki z Karwin miały ASF (309 opinii)
"Podkręcają" prędkość tramwajów. Szybciej pojedziemy jeszcze w grudniu
Tramwaje w Gdańsku pojadą szybciej - na wybranych trasach ze średnią prędkością wyższą od 21 do ponad 30 proc. niż obecnie. Zmian należy spodziewać się jeszcze w grudniu. Na pierwszy ogień pójdą odcinki między przystankami Budapeszteńska - Siedlce, Lawendowe Wzgórze - Budapeszteńska i od pętli Łostowice - Świętokrzyska do Śródmieścia. To początek prac zmierzających do podniesienia średniej prędkości kursujących po mieście składów: z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.
Miejscy urzędnicy pracują nad tym, by podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.
"Podkręcenie" prędkości składów niemal pół roku temu zapowiedział wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski. Samorządowiec przyznał, że tramwaje po Gdańsku jeżdżą zbyt wolno. Nad zmianą stanu rzeczy pracuje specjalnie powołany zespół. Sprawdziliśmy, co do tej pory urzędnikom udało się zrobić.
Jak usłyszeliśmy w magistracie, prace nad przyspieszeniem komunikacji miejskiej podzielono na trzy etapy.
Trzy etapy "podkręcania prędkości". Pierwszy jeszcze w grudniu
W ramach pierwszego etapu wprowadzania priorytetów na skrzyżowaniach, na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, przygotowywane są projekty nowych programów sygnalizacji dla trasie Nowolipie - Rakoczego.
- Ponieważ będą to pierwsze programy priorytetyzujące ruch tramwajów na poziomie dotychczas niestosowanym w Gdańsku, ZTM, projektanci oraz producenci infrastruktury sygnalizacji (sterowników, detektorów) muszą zaimplementować sporo nowych rozwiązań. Termin wdrożenia pierwszego etapu pozostaje aktualny - jest nim grudzień tego roku - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.
Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów
Bezpośrednio po zakończeniu prac nad I etapem rozpoczną się prace nad nowymi programami sygnalizacji dla kolejnych etapów: II - obejmującego resztę trasy od Rakoczego do Lawendowego Wzgórza, a następnie III - od pętli Łostowice-Świętokrzyska do centrum Gdańska.
- Te kolejne etapy będą wdrażane zdecydowanie szybciej, gdyż pewne uniwersalne rozwiązania techniczne i programistyczne zostaną określone i sprawdzone w ramach obecnie przygotowywanego I etapu - mówi Gołąb.
Prędkość wzrośnie o 21 do nawet 30 proc.
Jak planowane zmiany przekładają się na realne podniesienie prędkości na wspomnianych odcinkach?
- etap I - na odcinku od przystanku Budapeszteńska do przystanku Siedlce planowane jest podniesienie prędkości komunikacyjnej (czyli średniej) z obecnych 16,9 km/h do 21,7 km/h, tj. o ponad 28 proc.;
- etap II - na odcinku od Lawendowego Wzgórza do przystanku Budapeszteńska odpowiednio z obecnych 17,9 km/h do 23,3 km/h, tj. o ponad 30 proc.;
- etap III - na odcinku od pętli Łostowice - Świętokrzyska do przystanku Śródmieście odpowiednio z obecnych 20,5 km/h do 24,9 km/h, tj. o ponad 21 proc.
- Kontynuacja prowadzonych działań na kolejnych odcinkach umożliwi uzyskanie znaczących oszczędności czasowych, np. dla trasy Jelitkowo - Łostowice-Świętokrzyska będzie to oszczędność ponad 10 minut. Tym samym umożliwi ona, przy dziesięciominutowej częstotliwości danej linii, obsługę tej samej liczby kursów mniejszą liczbą pojazdów i motorniczych - mówi Zygmunt Gołąb.
Audyty ograniczeń prędkości
Przyspieszenie tramwajów obejmuje także audyt istniejących już ograniczeń prędkości, z których niektóre mogą zostać podniesione (bo np. polepszył się stan torowiska po pracach utrzymaniowych).
Od urzędników dowiadujemy się, że taki audyt został już wykonany wspólnie ze służbami Miejskiego Inżyniera Ruchu i Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni. Obecnie ZTM przygotowuje we własnym zakresie odpowiednie projekty organizacji ruchu uporządkowujące istniejące ograniczenia prędkości.
- Niestety, zgodnie z przepisami każda zmiana organizacji ruchu, w tym w zakresie maksymalnej prędkości, wymaga projektu organizacji ruchu i jego zatwierdzenia przez odpowiednie służby - mówi Zygmunt Gołąb.
Do tej pory podniesienie maksymalnej prędkości na wybranych, odpowiednio przygotowanych odcinkach tras tramwajowych zostało wstępnie omówione z zainteresowanymi służbami (policją, innymi jednostkami miejskimi).
By zmiany mogły wejść w życie, ZTM przygotowuje odpowiednią dokumentację - projekty organizacji ruchu.
Co zrobić, by tramwaje jeździły szybciej?
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:
- zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
- zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
- przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
- podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.
Ważne jest także wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że - po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę - może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem, światło zmieni się na "stój".
"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej
Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".
- Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
- Drugie związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.
Opinie wybrane
-
2021-11-08 09:50
(7)
No nie wiem czy to jest taki dobry pomysł. Myślę, że ludzie byliby bardziej zadowoleni z komfortu jazdy, częstotliwości, niezawodności, punktualności i bezpieczeństwa niż z zyskania 3-5 minut na godzinnej trasie. Jadąc godzinę czy z ciężkimi zakupami wolę mieć miejsce siedzące niż byc 3 minuty szybciej. Z transportu miejskiego korzystają też
No nie wiem czy to jest taki dobry pomysł. Myślę, że ludzie byliby bardziej zadowoleni z komfortu jazdy, częstotliwości, niezawodności, punktualności i bezpieczeństwa niż z zyskania 3-5 minut na godzinnej trasie. Jadąc godzinę czy z ciężkimi zakupami wolę mieć miejsce siedzące niż byc 3 minuty szybciej. Z transportu miejskiego korzystają też starsze osoby, obserwując jak to wygląda, kilkanaście razy widziałam niebezpieczne sytuacje związane z ruszaniem i hamowaniem, musiałam łapać pasażerów. Przed wprowadzeniem zmian proponuje testy czy osoby starsze i z ograniczoną możliwością poruszania będą mogły bezpiecznie korzystac z szybszych przejazdów
- 47 74
-
2021-11-08 21:50
Czytanie ze zrozumieniem się kłania (1)
Nikt nie mówi że tramwaje będą jeździć szybciej czyli z wyższą niż dopuszczalna prędkość, tylko np. nie będą stać na światłach przed skrzyżowaniem. Albo zwalniać przed skrzyżowaniem bo za chwilę zmieni się światło i będzie musiał zatrzymać tramwaj. Tylko będzie mieć pewność że dojeżdżając do skrzyżowania zablokuje się sygnalizacja umożliwiając mu przejazd. Takie proste a trzeba było czekać 20 lat żeby zachodnie rozwiązania wdrożono u nas.
- 7 0
-
2021-11-08 22:10
Owszem mówi. W artykule jest także fragment mówiący o przeglądzie dotychczasowych ograniczeń prędkości i możliwości podniesienia jej po poprawie stanu torowiska
- 0 0
-
2021-11-08 12:58
dokładnie.. co z bezpieczeństwem, (4)
które przecież jest tak ważne dla urzędników???
- 3 8
-
2021-11-08 13:05
(3)
Starszy pasażer jest bezpieczny gdy siada lub wstaje jeszcze podczas postoju na przystanku, idąc gdy tramwaj jest w ruchu ryzykuje wywrotkę, co więc da przyśpieszenie o kilka sekund pomiędzy przystankami? Lepiej wydłużyć składy na najbardziej obleganych trasach i godzinach szczytu, to więcej komfortu, szybsze wsiadanie i wysiadanie
- 4 10
-
2021-11-08 19:37
Wow (2)
Rozwiązania znane już 30 lat temu, kto by pomyślał. Wielkie halo, trzeci wagon, miś na miarę naszych możliwości. Fajnie że mamy najnowocześniejsze tramwaje tylko dlaczego ciągle zapchane w godzinach szczytu? Dlaczego trakcja na Klinicznej jest notorycznie zrywana a jedyna rozwiązania to podniesienie kilka cm - Bareja wiecznie żywy. Najgorzej i tak
Rozwiązania znane już 30 lat temu, kto by pomyślał. Wielkie halo, trzeci wagon, miś na miarę naszych możliwości. Fajnie że mamy najnowocześniejsze tramwaje tylko dlaczego ciągle zapchane w godzinach szczytu? Dlaczego trakcja na Klinicznej jest notorycznie zrywana a jedyna rozwiązania to podniesienie kilka cm - Bareja wiecznie żywy. Najgorzej i tak z SKM, wsiadając cofasz się w czasie 50 lat, te same problemy, ta sama niepunktualność, ten sam syf, to samo przepełnienie... dziwić się, że nawet mieszkając i pracując blisko przystanków skm ludzie wybierają samochód albo rower... gdzie nam do zachodu albo Skandynawii... no ale ale, jesteśmy najlepsi, inni pożyczają i biorą z nas przykład, szczególnie jeżeli chodzi o utrzymanie czegokolwiek
- 7 0
-
2021-12-13 07:52
Dokładnie
Bo wpierw ktoś musi zrobić opracowanie czy podczepienie 3 wagonu jest możliwe i skasować kasę za te opinie. Co do zrywania trakcji - jasne ze można - tyle ze ktoś musi mieć co naprawiać i z tego żyje paru podwykonawców - wiec raczej nikt nie podcina gałęzi na której siedzi
- 0 0
-
2021-11-08 20:06
No właśnie "wow". Sam widzisz, że lepsze jest wrogiem dobrego. Takie proste, że trzeba czasami wrócić do tego co było, zamiast wyspinać się na wyżyny kreatywności, a potem wychodzą z tego absurdy oderwane od rzeczywistości. Może "trzeci" wagon, jak 30 lat temu, rozwiązałby część problemów
- 1 0
-
2021-11-08 07:47
(2)
No to będę 5 minut wcześniej w domu. Mam wrażenie że niektórzy słabo wiedzą jak funkcjonuje miasto i jego zasadnicze elementy. Jeżeli ktoś myśli że przejazd jeżeli ze względów bezpieczeństwa i ze względu na uwarunkowania techniczne czyli stan taboru i torowisk jest możliwy nawet z prędkością 40 km /h między przystankami oddalonymi od siebie 500-
No to będę 5 minut wcześniej w domu. Mam wrażenie że niektórzy słabo wiedzą jak funkcjonuje miasto i jego zasadnicze elementy. Jeżeli ktoś myśli że przejazd jeżeli ze względów bezpieczeństwa i ze względu na uwarunkowania techniczne czyli stan taboru i torowisk jest możliwy nawet z prędkością 40 km /h między przystankami oddalonymi od siebie 500- 700 metrów zmieni zasadniczo czas przejazdu to jest w błędzie . Kiedy na Jana z Kolna zwiększono dopuszczalną prędkość od III bramy SG do wiaduktu przy Klinicznej tj ok 2 km z 50-70km/h czas przejazdu skrócił się o ...8 sekund
- 59 10
-
2021-11-08 21:55
Czy wy ludzie możecie zacząć czytać ze zrozumieniem?!
Nie podnoszą prędkości tramwajów tylko średni czas przejazdu wyrażony w średniej prędkości na godzinę. Chyba że tramwaj porusza się według was wolniej niż "emeryt na rowerze" (nie obrażając emerytów).
- 1 0
-
2021-11-08 21:12
5 minut, 2x dziennie x ok 20
to ponad 3 godziny uszczednosci miesiecznie, a ponad 30 godzin rocznie, to juz jest rezultat
- 3 0
-
2021-11-08 07:07
Zaczyna się coś dziać! Teraz jeszcze punktualność i częstotliwość i będzie idealnie (18)
Kolejny krok to budowa buspasow np na Bulońskiej gdzie teraz ponownie autobusy 130 i 127 stoja w korkach
- 76 28
-
2021-11-08 19:42
Jeszcze przywrócenie 142
I będzie idealnie. Likwidacja tego autobusu do dzisiaj utrudnia poruszanie się na trasie Wrzeszcz-Morena-Gdańsk. Tramwaje, które miały go zastąpić jeżdżą znacznie wolniej niż 142, gdy stał w korku (!). Do tego są wciąż spóźnione lub wypadają z kursu.
- 1 2
-
2021-11-08 09:35
Zaczyna się coś dziać tylko w pustej głowie urzędnika
- 2 2
-
2021-11-08 08:31
Powinny być trambuspasy
Kompletnie nie mogę zrozumieć dlaczego od początku na całym odcinku od Ujeściska, przez Nową Bulońską, Bulońską nie zaprojektowano trambuspasów. Dopiero na Warneńską się wjeżdża i jak światła pozwolą to jedziemy szybko przez kolejne skrzyżowanie.
- 6 1
-
2021-11-08 08:06
Idealnie zaprojektowane Wały Adamowicza (14)
i taki mamy wynik, ścieżka rowerowa szerokości buspasu oraz tylko jeden pas dla samochodów.
Porażka- 15 16
-
2021-11-08 08:19
(12)
A ma byc absurd jak na Al Zwyciestwa gdzie rowerzysci mijaja sie o centrymetry a dla aut 3 jezdnie po 3 pasy??
- 13 10
-
2021-11-08 11:14
Przecież na Al. Zwycięstwa jest ścieżka rowerowa, daleko od samochodów
- 3 0
-
2021-11-08 08:53
(10)
może masz zaburzenia równowagi kiedy jedziesz rowerem? może wizyta u lekarza?
- 9 5
-
2021-11-08 09:06
To może zwęźmy pasy na jezdni do 2m i zobaczymy jaki będziesz kozak? (9)
Przecież samochód się zmieści, nie?
- 3 5
-
2021-11-08 09:49
(8)
nie
- 5 2
-
2021-11-08 09:59
No widzisz. Mój rower ma szerokość 81cm. Większość nowych rowerów ma kierownice dłuższe niż 75cm. (7)
Widziałeś gdzieś ścieżkę która ma 1.60m, nie mówiąc o jakichś 2m, żeby się bezpiecznie minąć?
Tylko ta nowa na Adamowicza jest zbudowana z jako takim pomyślunkiem...- 3 6
-
2021-11-08 15:18
A może rower nie jest dostosowany do ścieżek? Tylko do jazdy po polu.
- 3 1
-
2021-11-08 11:05
(3)
patrz Pan nie przewidzieli twojego 81 jak budowali miasto!
- 4 3
-
2021-11-08 11:36
Jak najbardziej przewidzieli. (2)
1. Szerokość ścieżki rowerowej, do której nie wlicza się szerokości krawężnika i obrzeża, powinna być dostosowana do natężenia ruchu rowerów oraz wynosić nie mniej niż:
1) 1,5 m gdy jest ona jednokierunkowa;
2) 2,0 m gdy jest ona dwukierunkowa.- 3 1
-
2021-11-08 12:18
(1)
No własnie natężenia ruchu. Czyli 1 rower na godzinę.
- 3 3
-
2021-11-08 13:38
Ciężko zrozumieć "nie mniej niż", nie?
- 0 0
-
2021-11-08 11:04
6 cm a jaka różnica
- 1 0
-
2021-11-08 10:49
A z kim Ty chcesz się tam mijać, jak rowerzystów jak na lekarstwo? Jeżdżę tą drogą codziennie od oddania drogi i może z raz widziałem kilku rowerzystów na raz. Z reguły jak się jeden trafi to cud. Skoro te drogi są tak potrzebne, to gdzie są Ci wszyscy rowerzyści?
- 6 4
-
2021-11-08 08:17
Och nie, jak można było oddać kierowcom marne 60% pasa drogowego
Zamiast standardowych 90%?
- 11 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.