• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Podkręcają" prędkość tramwajów. Szybciej pojedziemy jeszcze w grudniu

Szymon Zięba
8 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Podniesienie prędkości tramwajów zaplanowano w trzech etapach. Podniesienie prędkości tramwajów zaplanowano w trzech etapach.

Tramwaje w Gdańsku pojadą szybciej - na wybranych trasach ze średnią prędkością wyższą od 21 do ponad 30 proc. niż obecnie. Zmian należy spodziewać się jeszcze w grudniu. Na pierwszy ogień pójdą odcinki między przystankami Budapeszteńska - Siedlce, Lawendowe Wzgórze - Budapeszteńska i od pętli Łostowice - Świętokrzyska do Śródmieścia. To początek prac zmierzających do podniesienia średniej prędkości kursujących po mieście składów: z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.



Ile czasu dziennie średnio spędzasz w komunikacji miejskiej?

Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (ich średnia prędkość to 16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (średnio - 18 km/h).

Miejscy urzędnicy pracują nad tym, by podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.

"Podkręcenie" prędkości składów niemal pół roku temu zapowiedział wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski. Samorządowiec przyznał, że tramwaje po Gdańsku jeżdżą zbyt wolno. Nad zmianą stanu rzeczy pracuje specjalnie powołany zespół. Sprawdziliśmy, co do tej pory urzędnikom udało się zrobić.

Jak usłyszeliśmy w magistracie, prace nad przyspieszeniem komunikacji miejskiej podzielono na trzy etapy.

Trzy etapy "podkręcania prędkości". Pierwszy jeszcze w grudniu



W ramach pierwszego etapu wprowadzania priorytetów na skrzyżowaniach, na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, przygotowywane są projekty nowych programów sygnalizacji dla trasie Nowolipie - Rakoczego.

- Ponieważ będą to pierwsze programy priorytetyzujące ruch tramwajów na poziomie dotychczas niestosowanym w Gdańsku, ZTM, projektanci oraz producenci infrastruktury sygnalizacji (sterowników, detektorów) muszą zaimplementować sporo nowych rozwiązań. Termin wdrożenia pierwszego etapu pozostaje aktualny - jest nim grudzień tego roku - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.

Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów



Bezpośrednio po zakończeniu prac nad I etapem rozpoczną się prace nad nowymi programami sygnalizacji dla kolejnych etapów: II - obejmującego resztę trasy od Rakoczego do Lawendowego Wzgórza, a następnie III - od pętli Łostowice-Świętokrzyska do centrum Gdańska.

- Te kolejne etapy będą wdrażane zdecydowanie szybciej, gdyż pewne uniwersalne rozwiązania techniczne i programistyczne zostaną określone i sprawdzone w ramach obecnie przygotowywanego I etapu - mówi Gołąb.

Prędkość wzrośnie o 21 do nawet 30 proc.



Jak planowane zmiany przekładają się na realne podniesienie prędkości na wspomnianych odcinkach?

  • etap I - na odcinku od przystanku Budapeszteńska do przystanku Siedlce planowane jest podniesienie prędkości komunikacyjnej (czyli średniej) z obecnych 16,9 km/h do 21,7 km/h, tj. o ponad 28 proc.;
  • etap II - na odcinku od Lawendowego Wzgórza do przystanku Budapeszteńska odpowiednio z obecnych 17,9 km/h do 23,3 km/h, tj. o ponad 30 proc.;
  • etap III - na odcinku od pętli Łostowice - Świętokrzyska do przystanku Śródmieście odpowiednio z obecnych 20,5 km/h do 24,9 km/h, tj. o ponad 21 proc.

- Kontynuacja prowadzonych działań na kolejnych odcinkach umożliwi uzyskanie znaczących oszczędności czasowych, np. dla trasy Jelitkowo - Łostowice-Świętokrzyska będzie to oszczędność ponad 10 minut. Tym samym umożliwi ona, przy dziesięciominutowej częstotliwości danej linii, obsługę tej samej liczby kursów mniejszą liczbą pojazdów i motorniczych - mówi Zygmunt Gołąb.

Audyty ograniczeń prędkości



Przyspieszenie tramwajów obejmuje także audyt istniejących już ograniczeń prędkości, z których niektóre mogą zostać podniesione (bo np. polepszył się stan torowiska po pracach utrzymaniowych).

Od urzędników dowiadujemy się, że taki audyt został już wykonany wspólnie ze służbami Miejskiego Inżyniera Ruchu i Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni. Obecnie ZTM przygotowuje we własnym zakresie odpowiednie projekty organizacji ruchu uporządkowujące istniejące ograniczenia prędkości.

- Niestety, zgodnie z przepisami każda zmiana organizacji ruchu, w tym w zakresie maksymalnej prędkości, wymaga projektu organizacji ruchu i jego zatwierdzenia przez odpowiednie służby - mówi Zygmunt Gołąb.
Do tej pory podniesienie maksymalnej prędkości na wybranych, odpowiednio przygotowanych odcinkach tras tramwajowych zostało wstępnie omówione z zainteresowanymi służbami (policją, innymi jednostkami miejskimi).

By zmiany mogły wejść w życie, ZTM przygotowuje odpowiednią dokumentację - projekty organizacji ruchu.

Co zrobić, by tramwaje jeździły szybciej?



Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

Ważne jest także wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że - po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę - może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem, światło zmieni się na "stój".

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

  1. Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
  2. Drugie związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Opinie (277) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Niech tylko się nie wykoleją (18)

    Zresztą cała ta komunikacja u nas jest robiona zupełnie na opak... Tyle się mówi o eko sreko a jak się chce w miarę dojeżdżać komunikacja to nagle trzeba kupować dwa bilety albo czekać 20 minut na przesiadkę.

    • 49 8

    • Za duża prędkość (4)

      Niektórzy motorniczy przesadzają z prędkością na zjeździe od skrzyżowania Schuberta, Nowolipie do Kartuskiej, to nie rollercoaster, jak się wykolei to tragedia murowana

      • 8 7

      • Oczywiście zostaną skrócone rozkłady jazdy a co za tym idzie : (3)

        zaczną się skargi że motorniczowie wożą kartofle , zaczną się wywracać w tramwajach i będzie czekanie na karetki . Same plusy a braki motorniczych będą się pogłębiały , bo tylko nieliczni będą chcieli pracować w wariatkowie . I jak zawsze za wszystkie uchybienia będą winni oczywiście motorniczowie .

        • 8 8

        • (2)

          Ale rozumiesz że nie chodzi o dociskanie gazu tylko minimalizację ilości zatrzymań, najlepiej tylko do przystanków?

          • 8 4

          • (1)

            Kiedy program minimalizujący liczbę zatrzymań samochodów?

            • 1 1

            • Mamy go od lat. Wystarczy jechać zgodnie z limitem.

              Szkoda tylko że kierowcy nie chcą z niego korzystać.

              • 2 2

    • Co za demagogia (4)

      Jak się chce dojeżdżać komunikacją, to się ma bilet okresowy i żadne "dwa bilety" nie są potrzebne.

      • 14 13

      • Nie każdy ma bilet okresowy. (3)

        Należy zachęcić również tych którzy chcą korzystać z komunikacji okazjonalnie. Mając takie podejście jak ty nigdy nie zwiększymy atrakcyjności komunikacji.

        • 13 5

        • (2)

          Cyk w aplikacji i jedziesz

          • 4 3

          • 20 gr taniej niż papierowy, na pewno mnie to przekona do jazdy tramwajem (1)

            Poniżej 5 km wciąż bardziej opłaca się samochód

            • 1 1

            • Jeżeli miałbym możliwość jazdy tramwajem do pracy - brałbym od razu.

              Teraz muszę jeździć przed 7, bo inaczej o parkowaniu nie ma mowy...

              • 2 0

    • To hulajnoga elektryczna jest szybsza od tramwaju. (3)

      • 4 2

      • I znowu mieszasz maksymalną prędkość ze średnią. (2)

        Wyciągnąć w mieście średnią 25km/h, da się chyba tylko motocyklem...

        • 5 0

        • (1)

          Na zwykłym rowerze trekingowym mam średnią powyżej 20km/h

          Motocykl choć wyciąga wyższą prędkość maksymalną to niestety ale musi stać w korkach, rower w korku nie stoi może jechać po drogach technicznych, pieszo-rowerowych a w niektórych miejscach nawet po chodniku.
          W dodatku prawie zawsze ma pierwszeństwo na skrzyżowaniach.

          • 0 2

          • Liczniki rowerowe zazwyczaj nie wliczają postojów do średniej.

            Motocykle też w korkach nie stoją :)

            • 2 0

    • W końcu (1)

      Chyba najwolniejsza komunikacja na świecie , nawet jadąc autem w korkach zawsze szybciej dojedziesz do celu jak tramwajem toż to paranoja , może w końcu coś ruszy z czasem przejazdu

      • 5 3

      • To prawda

        Rower jest szybszy od tramwaju

        • 1 3

    • Tak własnie będzie juz teraz czesto do chodzi do wykolejenia ! (1)

      By ten koszmarnie kosztowny i nie ekologiczny czołg na torach mógł jechac szybciej potrzebny jest wiekszy promień skrętu!A to oznacza ze zawłaszczy wiecej miejsca w Miescie!!Zamiast je likwidowac i zastepowac autobusami

      • 1 3

      • Hmm, a może po prostu przyznaj że się boisz o swoje miejsce parkingowe pod kamienicą?

        • 3 2

  • (6)

    Co z tego że pojedzie chwilowo szybciej,skoro potem wcześniej musi hamować przed przystankiem....

    • 23 28

    • (2)

      ooooo jesteś !mądrego dobrze poczytać !

      • 7 2

      • Ja to bym nie hamował przed przystankami tylko jechał, jechał i jechał - mega średnia wyszła by! (1)

        A poza tym to trąba trąbi wieś się pali a ja idę dalej.

        • 2 5

        • Posty Svencjusza na poziomie są ........ drugiej klasy szkoły podstawowej.

          • 4 2

    • coś dzisiaj nie w formie , popiłeś wczoraj za dużo?

      • 2 2

    • Wiadomo, że "sven" to lokalny troll, ale może warto wyjaśnić, ponieważ jeszcze ktoś weźmie go na poważnie i to rozniesie.

      Prędkość średnią podnosi się nie poprzez wyższe maksymalne, a optymalizacje ruchu na skrzyżowaniach, by krócej musiały stać na światłach itp.

      • 5 3

    • Sven dobrze mówi

      Trzeba zrobić wszystkie przystanki "na żądanie" tak jak to działa w Oslo. Tramwaj nie będzie musiał hamować i ruszać z miejsca na przystanku gdzie i tak nikt nie wsiada lub wysiada. Dodatkową korzyścią byłoby zmniejszenie spalania i poboru prądu.

      • 0 0

  • Nie prędkośc jest problemem. (10)

    Tylko w liczbie przystanków co 50 metrów i wiecznych czerwonych światłach. Polecam Pani Dulkiewicz wybrać sie choćby nocą i przejechać Bulońską- Adamowicza w dół, choćby nocą i sprawdzić czy faktycznie jest 'zielona fala', którą tak reklamuje.

    • 69 10

    • No ale chyba o tym jest ten tekst. O sygnalizacjach.

      • 13 1

    • (1)

      co byś zrobił ?

      • 2 3

      • Wprowadził przystanki "na żądanie"

        • 1 0

    • jakiś nowy wzorzec metra?

      • 1 1

    • (1)

      Które przystanki byś zlikwidował ?

      • 5 1

      • Co 2gi

        • 0 2

    • Ano, jest zielona fala.

      Szkoda tylko że nie da się z nią jechać, bo nawet jak jesteś pierwszy, kosmiczne manewry odchodzą żeby Cię wyprzedzić i zablokować przejazd na zielonym...

      • 2 3

    • Zielona fala jest taka, że jak jedziesz 45-50 to trafiasz na same czerwone, dopiero jadąc 60-65 masz zieloną falę. Tak jest i na Bulońskiej i na Kartuskiej od pętli Siedlce do 3 maja.

      • 11 2

    • bobex pytają o coś !

      • 0 0

    • 10/10 i d**ilne prowadzenie lubi, przeplatanie jej z jezdnia

      • 0 0

  • Czy powróci tramwaj z Siedlec na Stogi? (3)

    • 23 10

    • A po co, dla patusów ?

      • 9 14

    • Poszedł do innej i juz nie wróci

      • 1 4

    • Powinna być linia ze Stogów, przez Śródmieście SKM, 3 maja, Siedlce do Szadółkowego Wzgórza/Ujeściska. Na Śródmieściu łatwa przesiadka w SKM/tram 2, tram 6, na Siedlcach również w autobusy w wielu kierunkach.

      • 3 0

  • 25km/h?? (17)

    Żeby tylko emerytom czapki z głów nie pospadały.

    • 35 16

    • Ale Ty wiesz ze chodzi o predkosc srednią? (14)

      • 16 2

      • No i? (13)

        Samochodem i tak wychodzi co najmniej dwa razy szybciej.

        • 5 13

        • Srednia predkosc auta w Gdansku to jakies 30-35km/h (9)

          Wiec na pewno nie 2x szybciej.

          • 8 5

          • To zależy (3)

            Między godzinami szczytu autem średnia prędkość wychodzi dużo więcej, a tramwaj telepie się tak samo wolno.

            • 6 4

            • bo to jest tramwaj

              • 1 1

            • Nie wychodzi szybciej

              To że jedziesz Grunwaldzką 80 km/h i wydaje ci się że jedziesz szybko, nic nie zmienia w czasie oczekiwania na światłach, gdzie jedziesz 0 km/h przez odpowiednio dłuższy czas. Średnia się zbytnio nie zmienia, a już na pewno nie dobija do 50 km/h.

              • 5 2

            • Średnia prędkość auta wg Google maps

              Średnia prędkość autem po Gdańsku to od 20-30km/h w godzinach szczytu i od 30-40km/h o normalnej porze

              • 0 0

          • 30-35 to chyba jak dużo w nocy jeździsz. (4)

            90% mojej jazdy samochodem to dojazd do pracy. Efekt? Średnia z zeszłego tygodnia to 13km/h.

            • 10 2

            • brawo (2)

              Wielki szacun że to napisałeś - bez żadnego sarkazmu i ironi z mojej strony. Tak po prostu wygląda jazda samochodem w dużym mieście: 90% na stałej trasie z niewielką średnią prędkością. I za każdym razem kiedy słyszymy peany na cześć samochodu, wywody o jego absolutnej niezbędności i wożeniu babci na zabieg do szpitala pamiętajmy o tym właśnie bo to są wartości przekrojowe pasujące do większości populacji: 90% i 13km/h.

              • 6 3

              • (1)

                Jak doliczysz dojście do przystanku, czekanie na tramwaj, na przesiadkę, i trasę z przystanku to tramwajem wyjdzie poniżej 10km/h

                • 0 0

              • Szukanie miejsca parkingowego ani dojście do samochodu nie liczy się do średniej.

                Tak samo jak na przykład skrobanie zimą, czy grzanie silnika.

                • 1 0

            • W dużym korku to jest jak najbardziej możliwe

              • 0 0

        • jeździj samochodem

          • 4 0

        • No mi wychodzi z komputera między 25 a 17 na dystansie Oliwa-Łostowice (1)

          Z komputera w samochodzie, w godzinach szczytu

          • 5 1

          • mnie na rowerze z dojazdów do pracy wychodzi średnia 23km/h

            z zegarka garmin. oczywiście chodzi o czas przejazdu z wszelkimi możliwymi postojami na światłach, przejściach itp.
            aha, żeby nie było - w obie strony mam w sumie 40km.

            • 2 1

    • (1)

      Tak jest 120/h powinny jeździć. wtedy byś beret zgubił

      • 2 2

      • Był tu jeden taki, co proponował żeby jeździły 1680km/h...

        Ale chyba sobie na szczęście już poszedł...

        • 2 0

  • Łoł , będzie się działo . (5)

    Jak się urzędnicy bez pojęcia za to biorą . Nie wróżę niczego dobrego :(

    • 35 9

    • (3)

      Na szczęście w Gdańsku nie rządzi PiS.

      • 6 8

      • Dzięki temu mamy choćby świetnie funkcjonujący system roweru miejskiego. (1)

        • 4 0

        • Tak pięknie działa prawo przetargowe.

          Zresztą, niedawno KIO zmusiła metropolię do dopuszczenia kandydatury Nextbike do przetargu na "drugą próbę".

          • 1 1

      • Ci co rządzą w Gdańsku robią potężny bałagan

        • 3 1

    • Najważniejsz jednak rzecz będzie zrobiona .

      Pomieszają , pozmieniają i na papierze będzie to wyglądało super . A w praktyce wyjdzie jak zwykle czyli byle jak . Oby nie było gorzej .

      • 2 0

  • (3)

    Przystanki są co 500 metrów także da to może 2 sekundy szybciej....kiedy w końcu miasto Gdańsk i kniazini zajmie się fatalnym stanem dróg?

    • 30 20

    • Hallera za opera do remontu i dworzec pks

      • 3 1

    • (1)

      ...kiedy zniknie z nich nadmiar samochodów.

      • 9 4

      • Patrząc na to, że coraz więcej ludzi mieszka daleko od centrum, a połączenia są dla nich nie atrakcyjne... Nie prędko ;)

        • 0 0

  • Jakoś do wyłączenia przycisków na przejściach dla pieszych nie potrzebowali projektu zmiany organizacji ruchu (3)

    Także Pan Gołąb niech nie ściemnia... Tymczasową organizację ruchu mają obowiązek robić wykonawcy robót na drogach, ale pierwsze słyszę że do przeprogramowania sygnalizacji, no chyba że gdzieś dostawiają w co wątpię.

    • 14 28

    • Oczywiście że potrzebowali (1)

      W zdiz leżą cale stosy projektów po tytułem "wyłączenie przycisków dla pieszych na skrzyżowaniu tym i tym"

      • 9 1

      • Ehhhh 2 miesiące nocek by przygotować coś z czym się człowiek nie zgadza

        • 0 0

    • te przyciski są dla twojego bezpieczeństwa

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Zaczyna się coś dziać! Teraz jeszcze punktualność i częstotliwość i będzie idealnie (18)

    Kolejny krok to budowa buspasow np na Bulońskiej gdzie teraz ponownie autobusy 130 i 127 stoja w korkach

    • 76 28

    • Idealnie zaprojektowane Wały Adamowicza (14)

      i taki mamy wynik, ścieżka rowerowa szerokości buspasu oraz tylko jeden pas dla samochodów.

      Porażka

      • 15 16

      • Och nie, jak można było oddać kierowcom marne 60% pasa drogowego

        Zamiast standardowych 90%?

        • 11 8

      • (12)

        A ma byc absurd jak na Al Zwyciestwa gdzie rowerzysci mijaja sie o centrymetry a dla aut 3 jezdnie po 3 pasy??

        • 13 10

        • (10)

          może masz zaburzenia równowagi kiedy jedziesz rowerem? może wizyta u lekarza?

          • 9 5

          • To może zwęźmy pasy na jezdni do 2m i zobaczymy jaki będziesz kozak? (9)

            Przecież samochód się zmieści, nie?

            • 3 5

            • (8)

              nie

              • 5 2

              • No widzisz. Mój rower ma szerokość 81cm. Większość nowych rowerów ma kierownice dłuższe niż 75cm. (7)

                Widziałeś gdzieś ścieżkę która ma 1.60m, nie mówiąc o jakichś 2m, żeby się bezpiecznie minąć?

                Tylko ta nowa na Adamowicza jest zbudowana z jako takim pomyślunkiem...

                • 3 6

              • A z kim Ty chcesz się tam mijać, jak rowerzystów jak na lekarstwo? Jeżdżę tą drogą codziennie od oddania drogi i może z raz widziałem kilku rowerzystów na raz. Z reguły jak się jeden trafi to cud. Skoro te drogi są tak potrzebne, to gdzie są Ci wszyscy rowerzyści?

                • 6 4

              • 6 cm a jaka różnica

                • 1 0

              • (3)

                patrz Pan nie przewidzieli twojego 81 jak budowali miasto!

                • 4 3

              • Jak najbardziej przewidzieli. (2)

                1. Szerokość ścieżki rowerowej, do której nie wlicza się szerokości krawężnika i obrzeża, powinna być dostosowana do natężenia ruchu rowerów oraz wynosić nie mniej niż:
                1) 1,5 m gdy jest ona jednokierunkowa;
                2) 2,0 m gdy jest ona dwukierunkowa.

                • 3 1

              • (1)

                No własnie natężenia ruchu. Czyli 1 rower na godzinę.

                • 3 3

              • Ciężko zrozumieć "nie mniej niż", nie?

                • 0 0

              • A może rower nie jest dostosowany do ścieżek? Tylko do jazdy po polu.

                • 3 1

        • Przecież na Al. Zwycięstwa jest ścieżka rowerowa, daleko od samochodów

          • 3 0

    • Powinny być trambuspasy

      Kompletnie nie mogę zrozumieć dlaczego od początku na całym odcinku od Ujeściska, przez Nową Bulońską, Bulońską nie zaprojektowano trambuspasów. Dopiero na Warneńską się wjeżdża i jak światła pozwolą to jedziemy szybko przez kolejne skrzyżowanie.

      • 6 1

    • Zaczyna się coś dziać tylko w pustej głowie urzędnika

      • 2 2

    • Jeszcze przywrócenie 142

      I będzie idealnie. Likwidacja tego autobusu do dzisiaj utrudnia poruszanie się na trasie Wrzeszcz-Morena-Gdańsk. Tramwaje, które miały go zastąpić jeżdżą znacznie wolniej niż 142, gdy stał w korku (!). Do tego są wciąż spóźnione lub wypadają z kursu.

      • 1 2

  • ważne żeby tyle na światłach nie stały (7)

    nie może być tak ze prywatne samochody mają ciągle najwyższy priorytet.

    • 58 19

    • Zew komucha (5)

      • 7 16

      • Komuchy to chcą dróg i parkingów za cudze pieniądze. (4)

        Tylko dej i dej, ciągle mało...

        • 11 3

        • Do każdego miesięcznego za 100zł Gdańsku z podatków mieszkańcó dopłaca 300zł (3)

          i kto teraz jest komuchem?

          • 4 3

          • O, to połowa tego co dopłaca do jednego miejsca parkingowego :D (2)

            O drogach nawet nie wspominając.

            • 5 5

            • chyba śnisz (1)

              nikt nie płaci w tym kraju tylu podatków co kierowcy

              • 4 7

              • Wpływy z akcyzy z paliwa są mniejsze niż wpływy z akcyzy z alkoholu ;D

                Czyli co, zgodnie z Twoją filozofią oramy parkingi i budujemy tam puby z podatków?

                • 6 0

    • może.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane