• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Podkręcają" prędkość tramwajów. Szybciej pojedziemy jeszcze w grudniu

Szymon Zięba
8 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Podniesienie prędkości tramwajów zaplanowano w trzech etapach. Podniesienie prędkości tramwajów zaplanowano w trzech etapach.

Tramwaje w Gdańsku pojadą szybciej - na wybranych trasach ze średnią prędkością wyższą od 21 do ponad 30 proc. niż obecnie. Zmian należy spodziewać się jeszcze w grudniu. Na pierwszy ogień pójdą odcinki między przystankami Budapeszteńska - Siedlce, Lawendowe Wzgórze - Budapeszteńska i od pętli Łostowice - Świętokrzyska do Śródmieścia. To początek prac zmierzających do podniesienia średniej prędkości kursujących po mieście składów: z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.



Ile czasu dziennie średnio spędzasz w komunikacji miejskiej?

Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (ich średnia prędkość to 16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (średnio - 18 km/h).

Miejscy urzędnicy pracują nad tym, by podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.

"Podkręcenie" prędkości składów niemal pół roku temu zapowiedział wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski. Samorządowiec przyznał, że tramwaje po Gdańsku jeżdżą zbyt wolno. Nad zmianą stanu rzeczy pracuje specjalnie powołany zespół. Sprawdziliśmy, co do tej pory urzędnikom udało się zrobić.

Jak usłyszeliśmy w magistracie, prace nad przyspieszeniem komunikacji miejskiej podzielono na trzy etapy.

Trzy etapy "podkręcania prędkości". Pierwszy jeszcze w grudniu



W ramach pierwszego etapu wprowadzania priorytetów na skrzyżowaniach, na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, przygotowywane są projekty nowych programów sygnalizacji dla trasie Nowolipie - Rakoczego.

- Ponieważ będą to pierwsze programy priorytetyzujące ruch tramwajów na poziomie dotychczas niestosowanym w Gdańsku, ZTM, projektanci oraz producenci infrastruktury sygnalizacji (sterowników, detektorów) muszą zaimplementować sporo nowych rozwiązań. Termin wdrożenia pierwszego etapu pozostaje aktualny - jest nim grudzień tego roku - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.

Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów



Bezpośrednio po zakończeniu prac nad I etapem rozpoczną się prace nad nowymi programami sygnalizacji dla kolejnych etapów: II - obejmującego resztę trasy od Rakoczego do Lawendowego Wzgórza, a następnie III - od pętli Łostowice-Świętokrzyska do centrum Gdańska.

- Te kolejne etapy będą wdrażane zdecydowanie szybciej, gdyż pewne uniwersalne rozwiązania techniczne i programistyczne zostaną określone i sprawdzone w ramach obecnie przygotowywanego I etapu - mówi Gołąb.

Prędkość wzrośnie o 21 do nawet 30 proc.



Jak planowane zmiany przekładają się na realne podniesienie prędkości na wspomnianych odcinkach?

  • etap I - na odcinku od przystanku Budapeszteńska do przystanku Siedlce planowane jest podniesienie prędkości komunikacyjnej (czyli średniej) z obecnych 16,9 km/h do 21,7 km/h, tj. o ponad 28 proc.;
  • etap II - na odcinku od Lawendowego Wzgórza do przystanku Budapeszteńska odpowiednio z obecnych 17,9 km/h do 23,3 km/h, tj. o ponad 30 proc.;
  • etap III - na odcinku od pętli Łostowice - Świętokrzyska do przystanku Śródmieście odpowiednio z obecnych 20,5 km/h do 24,9 km/h, tj. o ponad 21 proc.

- Kontynuacja prowadzonych działań na kolejnych odcinkach umożliwi uzyskanie znaczących oszczędności czasowych, np. dla trasy Jelitkowo - Łostowice-Świętokrzyska będzie to oszczędność ponad 10 minut. Tym samym umożliwi ona, przy dziesięciominutowej częstotliwości danej linii, obsługę tej samej liczby kursów mniejszą liczbą pojazdów i motorniczych - mówi Zygmunt Gołąb.

Audyty ograniczeń prędkości



Przyspieszenie tramwajów obejmuje także audyt istniejących już ograniczeń prędkości, z których niektóre mogą zostać podniesione (bo np. polepszył się stan torowiska po pracach utrzymaniowych).

Od urzędników dowiadujemy się, że taki audyt został już wykonany wspólnie ze służbami Miejskiego Inżyniera Ruchu i Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni. Obecnie ZTM przygotowuje we własnym zakresie odpowiednie projekty organizacji ruchu uporządkowujące istniejące ograniczenia prędkości.

- Niestety, zgodnie z przepisami każda zmiana organizacji ruchu, w tym w zakresie maksymalnej prędkości, wymaga projektu organizacji ruchu i jego zatwierdzenia przez odpowiednie służby - mówi Zygmunt Gołąb.
Do tej pory podniesienie maksymalnej prędkości na wybranych, odpowiednio przygotowanych odcinkach tras tramwajowych zostało wstępnie omówione z zainteresowanymi służbami (policją, innymi jednostkami miejskimi).

By zmiany mogły wejść w życie, ZTM przygotowuje odpowiednią dokumentację - projekty organizacji ruchu.

Co zrobić, by tramwaje jeździły szybciej?



Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

Ważne jest także wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że - po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę - może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem, światło zmieni się na "stój".

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

  1. Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
  2. Drugie związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Opinie (277) 3 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    No to będę 5 minut wcześniej w domu. Mam wrażenie że niektórzy słabo wiedzą jak funkcjonuje miasto i jego zasadnicze elementy. Jeżeli ktoś myśli że przejazd jeżeli ze względów bezpieczeństwa i ze względu na uwarunkowania techniczne czyli stan taboru i torowisk jest możliwy nawet z prędkością 40 km /h między przystankami oddalonymi od siebie 500- 700 metrów zmieni zasadniczo czas przejazdu to jest w błędzie . Kiedy na Jana z Kolna zwiększono dopuszczalną prędkość od III bramy SG do wiaduktu przy Klinicznej tj ok 2 km z 50-70km/h czas przejazdu skrócił się o ...8 sekund

    • 59 10

    • 5 minut, 2x dziennie x ok 20

      to ponad 3 godziny uszczednosci miesiecznie, a ponad 30 godzin rocznie, to juz jest rezultat

      • 3 0

    • Czy wy ludzie możecie zacząć czytać ze zrozumieniem?!

      Nie podnoszą prędkości tramwajów tylko średni czas przejazdu wyrażony w średniej prędkości na godzinę. Chyba że tramwaj porusza się według was wolniej niż "emeryt na rowerze" (nie obrażając emerytów).

      • 1 0

  • Kilka dni temu czytałem na tym portalu artykuł ,w którym napisano o dużej liczbie wypadków jest tramwajów z samochodami (2)

    A teraz nagle w okresie zimowym kiedy będzie woda śnieg lud na drogach , genialni urzędnicy chcą podnosić szybkość tramwajów ? A gdzie nagle podziała się troska o bezpieczeństwo ? O którym tak dużo mówili przy obniżaniu limitów szybkości dla kierowców . Przecież tramwaj ma ogromną masę , i gigantycznie długą drogę hamowania !!! Logiki urzędników nigdy normalny człowiek nie pojmie .

    • 13 17

    • Czyli co? mamy zamknąć miasto bo kierofczyki jeździć nie potrafią? (1)

      • 6 3

      • Robisz się już nudny.

        • 2 1

  • Nie można było przy tworzeniu założeń danej linii od razu zmaksymalizować prędkości? (1)

    Jak zwykle biurwy bohatersko walczą z problemami, które sami stworzyli. Oczywiście wszystko dla dobra mieszkańców i za ich pieniądze.

    • 13 3

    • nie, nie można było!

      • 1 2

  • Brak biletomatu na pętli Jabkoniowa (8)

    Dlaczego do dziś na wielkiej Petli na Jabłoniowej nie ma ani jednego biletomatu. Pętla oddana już od dwóch lat. Nie ma bezpośredniego połączenia z tej pętli na PKM Bretowo gdzie jest niemal nieużywany nowy przystanek tramwajowy

    • 34 9

    • aplikacja

      • 7 9

    • (3)

      Odpowiadam na twoje pytanie: ponieważ jest to Gdańsk, miasto słabo zarządzane. Nieoficjalnie zaś dodam, że żaden z podwykonawców nie zaoferował żadnego wziatku. A więc niech pasażerowie spadają na drzewo. Przecież nie dla mieszkańców robi się tego typu inwestycje, mieszkańcy jedynie mogą przy okazji czasem skorzystać.

      • 7 4

      • A ja się akurat cieszę. (2)

        Czemu mamy wydawać pieniądze z podatków żeby zrobić dobrze ludziom którzy z premedytacją nie chcą się nauczyć podstaw technologii?

        Biletomaty miały sens 20 lat temu.

        • 4 3

        • gotówkę też zlikwidować (1)

          • 1 1

          • Można, przecież to i tak nie ma znaczenia odkąd pieniądze nie mają same w sobie żadnej wartości.

            Co za różnica czy to kawałek papieru, czy wpis w bazie danych?

            • 0 2

    • jak zwykle sami narzekacze. zainstaluj se apke i po kłopocie, masz nawet taniej bilet. co za ludzie, uwielbiam tych frustratów na forum, co na wszystko narzekają. jak lecisz gdzieś na wakacje, to też domagasz się od linii lotniczych biletomatu, czy kupujesz przez internet?

      • 3 3

    • jeszcze saunę i spa niech ci zrobią

      w 2021 nie umiesz biletu kupić w telefonie ale umiesz pisać bzdurne komentarze, a z tym pkm brętowo to już największa głupota jaką kiedykolwiek ktoś tu napisał na temat tras tramwajów

      • 0 3

    • Umiesz pisać komentarz w internecie, to naucz się kupować bilet przez telefon.

      • 0 2

  • Priorytet dla tramwajów oznacza krótsze zielone dla samochodów. (1)

    Brawo Gdańsk

    • 6 17

    • a co ich obchodzą samochody??

      • 5 2

  • (2)

    Ja to proszę pana mam bardzo dobre połączenie . Wstaję rano za piętnaście trzecia.......

    • 21 3

    • (1)

      dwóch nie załapało:-)

      • 5 1

      • za młodzi by załapać

        • 5 1

  • No ! Aby tylko nie było odwrotnie od zamierzeń włodarzy. (6)

    W tym mieście i z tymi włodarzami tak jest. Ktoś któregoś ranka przyszedł i stwierdził, że ma pomysła , aby tramwaje przyspieszyć.

    • 21 12

    • (1)

      Gorzej się nie da obecnie tramwaj stoi na każdych światłach

      • 7 1

      • Samochody też, i urzędników to nie obchodzi

        • 0 0

    • Spokojnie, Ci projektanci zmian w sygnalizacji robią to "na oko". Nie używają specjalistycznych narzędzi w których mogą wykazać ile naprawdę tramaje zyskają a ile przez to stracą piesi i rowerzyści. Także to tylko pic na wodę

      • 4 3

    • Oby tylko progów zwalniających dla tramwajów nie porobili... (2)

      • 3 0

      • Już tu jeden próbował dla rowerów progi robić :D

        • 0 2

      • tramwaje same sobie te progi robią

        Pogięte szyny np. na Marynarki Polskiej czy na Podwalu Przedmiejskim wystarczą.
        Co prawda, niektórzy prowadzący tramwaje próbują brać je na prędkości ale prędzej czy później skończy się to nieszczęściem.

        • 2 0

  • (1)

    To tej pory tramwaje Pesy (Swingi na pewno) miały ograniczenie założone do 60km/h, podczas gdy Dortmundy (N8C) mogły śmigać 70km/h. Argumentowano to: "aby części się mniej zużywały"

    • 4 0

    • Swingom zdjeto jakies 2 miesiace temu

      Na polecenie nie kogo innego jak MT

      • 4 0

  • (2)

    I dobrze że przyspieszą, obecnie tramwaj jadąc z Lostowic stoi po 2 minuty na każdych światłach z dróżkami osiedlowymi bo taką ma czerwoną falę absurd

    • 21 1

    • (1)

      słusznie ! tramwaj kiedy ty nim jedziesz powinien mieć zawsze zielone a plebs na "dróżkach osiedlowych " niech stoi.

      • 5 4

      • Tak powinno byc

        • 6 0

  • Wiecej naziemnych przejsc dla pieszych. (1)

    Bedzie szybciej na bank

    • 16 5

    • więcej dzbanowatych kierowców w śmierdzących gruchotach

      Bedzie szybciej na bank

      • 6 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane