• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Podkręcają" prędkość tramwajów. Szybciej pojedziemy jeszcze w grudniu

Szymon Zięba
8 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Podniesienie prędkości tramwajów zaplanowano w trzech etapach. Podniesienie prędkości tramwajów zaplanowano w trzech etapach.

Tramwaje w Gdańsku pojadą szybciej - na wybranych trasach ze średnią prędkością wyższą od 21 do ponad 30 proc. niż obecnie. Zmian należy spodziewać się jeszcze w grudniu. Na pierwszy ogień pójdą odcinki między przystankami Budapeszteńska - Siedlce, Lawendowe Wzgórze - Budapeszteńska i od pętli Łostowice - Świętokrzyska do Śródmieścia. To początek prac zmierzających do podniesienia średniej prędkości kursujących po mieście składów: z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.



Ile czasu dziennie średnio spędzasz w komunikacji miejskiej?

Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (ich średnia prędkość to 16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (średnio - 18 km/h).

Miejscy urzędnicy pracują nad tym, by podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.

"Podkręcenie" prędkości składów niemal pół roku temu zapowiedział wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski. Samorządowiec przyznał, że tramwaje po Gdańsku jeżdżą zbyt wolno. Nad zmianą stanu rzeczy pracuje specjalnie powołany zespół. Sprawdziliśmy, co do tej pory urzędnikom udało się zrobić.

Jak usłyszeliśmy w magistracie, prace nad przyspieszeniem komunikacji miejskiej podzielono na trzy etapy.

Trzy etapy "podkręcania prędkości". Pierwszy jeszcze w grudniu



W ramach pierwszego etapu wprowadzania priorytetów na skrzyżowaniach, na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, przygotowywane są projekty nowych programów sygnalizacji dla trasie Nowolipie - Rakoczego.

- Ponieważ będą to pierwsze programy priorytetyzujące ruch tramwajów na poziomie dotychczas niestosowanym w Gdańsku, ZTM, projektanci oraz producenci infrastruktury sygnalizacji (sterowników, detektorów) muszą zaimplementować sporo nowych rozwiązań. Termin wdrożenia pierwszego etapu pozostaje aktualny - jest nim grudzień tego roku - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.

Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów



Bezpośrednio po zakończeniu prac nad I etapem rozpoczną się prace nad nowymi programami sygnalizacji dla kolejnych etapów: II - obejmującego resztę trasy od Rakoczego do Lawendowego Wzgórza, a następnie III - od pętli Łostowice-Świętokrzyska do centrum Gdańska.

- Te kolejne etapy będą wdrażane zdecydowanie szybciej, gdyż pewne uniwersalne rozwiązania techniczne i programistyczne zostaną określone i sprawdzone w ramach obecnie przygotowywanego I etapu - mówi Gołąb.

Prędkość wzrośnie o 21 do nawet 30 proc.



Jak planowane zmiany przekładają się na realne podniesienie prędkości na wspomnianych odcinkach?

  • etap I - na odcinku od przystanku Budapeszteńska do przystanku Siedlce planowane jest podniesienie prędkości komunikacyjnej (czyli średniej) z obecnych 16,9 km/h do 21,7 km/h, tj. o ponad 28 proc.;
  • etap II - na odcinku od Lawendowego Wzgórza do przystanku Budapeszteńska odpowiednio z obecnych 17,9 km/h do 23,3 km/h, tj. o ponad 30 proc.;
  • etap III - na odcinku od pętli Łostowice - Świętokrzyska do przystanku Śródmieście odpowiednio z obecnych 20,5 km/h do 24,9 km/h, tj. o ponad 21 proc.

- Kontynuacja prowadzonych działań na kolejnych odcinkach umożliwi uzyskanie znaczących oszczędności czasowych, np. dla trasy Jelitkowo - Łostowice-Świętokrzyska będzie to oszczędność ponad 10 minut. Tym samym umożliwi ona, przy dziesięciominutowej częstotliwości danej linii, obsługę tej samej liczby kursów mniejszą liczbą pojazdów i motorniczych - mówi Zygmunt Gołąb.

Audyty ograniczeń prędkości



Przyspieszenie tramwajów obejmuje także audyt istniejących już ograniczeń prędkości, z których niektóre mogą zostać podniesione (bo np. polepszył się stan torowiska po pracach utrzymaniowych).

Od urzędników dowiadujemy się, że taki audyt został już wykonany wspólnie ze służbami Miejskiego Inżyniera Ruchu i Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni. Obecnie ZTM przygotowuje we własnym zakresie odpowiednie projekty organizacji ruchu uporządkowujące istniejące ograniczenia prędkości.

- Niestety, zgodnie z przepisami każda zmiana organizacji ruchu, w tym w zakresie maksymalnej prędkości, wymaga projektu organizacji ruchu i jego zatwierdzenia przez odpowiednie służby - mówi Zygmunt Gołąb.
Do tej pory podniesienie maksymalnej prędkości na wybranych, odpowiednio przygotowanych odcinkach tras tramwajowych zostało wstępnie omówione z zainteresowanymi służbami (policją, innymi jednostkami miejskimi).

By zmiany mogły wejść w życie, ZTM przygotowuje odpowiednią dokumentację - projekty organizacji ruchu.

Co zrobić, by tramwaje jeździły szybciej?



Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

Ważne jest także wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że - po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę - może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem, światło zmieni się na "stój".

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

  1. Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
  2. Drugie związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Opinie (277) 3 zablokowane

  • Niech w weekend tramwaj czeka na nastepny celem przesiadek niech niejezdza jak wariaci bo te 10 letnie pesy to sa gorsze niz consale 105 niz te stare tramwaje

    • 7 19

  • Z Jasienia do oliwy to wręcz wyprawa (9)

    O ile skróci się czas przejazdu? Minuta, trzy minuty ?
    Potrzeba alternatywnych tras. Gdyby zrobili nową linię skręcającą z moreny bezpośrednio na wrzeszcz to obecne tramwaje jeździłyby pustawe.
    Nie problemem tu jest prędkość, lecz częstotliwość przejazdów i długość trasy.

    • 31 9

    • Przecież tą trase obslugują autobusy (5)

      • 1 7

      • Taaa powodzenia (4)

        Najpierw 12-tką z Jasienia na Morenę, przesiadka na 227 do Galerii Bałtyckiej albo Jaśkową do Manhattanu, kolejna przesiadka na tramwaj do Oliwy. Szybciej wychodzi zostać w tej 12-tce. Równo godzina podróży.

        • 9 1

        • Jak masz potrzebę sie tak maltretowac (3)

          168 do wrzeszcza i stamtąd biorę skm.

          • 2 5

          • (1)

            zaoszczedzisz 10 min a drozej zaplacisz za bilet

            • 0 0

            • Nie, mam miesięczny ZTM na Gdańsk

              Wiec SKM i PKM w cenie.

              • 3 0

          • Korek na Kartuskiej, 5 minut jeżdżenia w kółko po pętli na Siedlcach, kolejny korek na Sobieskiego. SKM ma przystanki tak rzadko, że jak nie masz celu podróży tuż przy peronie, to cały plan idzie w diabły.

            • 0 1

    • jak żyć ?

      • 1 0

    • do Koluszek to dopiero jest wyprAWA

      • 3 0

    • Bo co kesdzic taki kawal?

      • 0 0

  • Jak tam tristar? (3)

    Dalej oprogramowanie za naprawdę wielkie pieniądze nie działa? Dalej nie ma zielonej fali?

    • 38 3

    • (2)

      Kolejny który myśli że Tristar spowoduje że wszyscy będą mieli zielone...

      • 3 11

      • A zielone mają tylko twórcy... w kieszeni:)

        • 7 0

      • Nie wszyscy

        Tylko pojazdy komunikacji miejskiej-taki był cel instalacji Tristar

        • 3 2

  • Oj będzie się działo...

    Jak tylko czytam że pracują nad tym miejscy urzędnicy , to już się boję wsiąść do takiego tramwaju.

    • 17 3

  • (4)

    Zrobić jeden wspólny bilet na trójmiasto, tylko nie zwalać na wirusa.

    • 13 2

    • Jest od jakichs 15 lat (1)

      • 2 6

      • Nie ma. Pytalem w kilku kioskach i nie da rady kupic. W internecie po kilku przekierowaniach przenosi na strone, ktora ma w adresie Wejherowo wiec wole nie sprawdzac gdzie poleca moje pieniadze.

        • 3 2

    • Przecież jest

      • 1 1

    • Jest od dawna tylko absurdalnie drogi. 230 zł zdaje się.

      • 0 0

  • Jozef Bak w akcji!

    • 8 2

  • I tak wszystko na Hucisku stanie. (1)

    Dopóki nie zrobia dodatkowego toru do skrętu w prawo na Kartuską.

    • 26 2

    • Pomysł na przyszłość...

      Można by taki skręt puścić Podwalem Grodzkim. Pomijałby obecny przystanek na Hucisku, ale wystarczyłoby postawić tam kolejny (na nowej trasie).

      • 0 0

  • średnia tramwaju 17-25 km/h, średnia samochodu 25-30 km/h a wy dalej narzekacie że rowerem za wolno? (2)

    • 6 10

    • Przesiadam się do balonu!

      • 3 1

    • ale rowerem trzeba kilka razy stać na światłach żeby jedno skrzyżowanie przejechać

      gdyby infrastruktura rowerowa była na jezdni to byłoby szybciej ale mamy to co mamy.

      • 0 3

  • Jeśli Borawskiemu wydaje się że tramwaje (3)

    jadą zbyt wolno,to zapraszam go do siebie.Róg Pomorskiej i Orłowskiej.

    • 5 3

    • (2)

      do domu go zaproś a nie na Róg

      • 6 1

      • Żeby mi wszystko wyżarł? (1)

        • 3 2

        • jak sie kogoś zaprasza to trzeba go ugościć a nie liczyć na to że przyniesie wałówkę . tak mnie uczono

          • 1 0

  • Trzeba tylko uważać, żeby tramwaje nie przekraczały prędkości dźwięku (1)

    Bo fala uderzeniowa mogłaby wtedy płoszyć dziki.

    • 17 3

    • Kolejny który nie odróżnia prędkości średniej od maksymalnej. Myślisz że jak Grunwaldzką jedziesz stówką i potem czekasz na światłach to średnia ci wzrasta?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane