- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (132 opinie)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (121 opinii)
- 3 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (66 opinii)
- 4 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (377 opinii)
- 5 Wzięli pod lupę punktualność SKM (33 opinie)
- 6 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (128 opinii)
Dłuższe przystanki będą, ale później. Szybsze tramwaje na Przymorzu
Korekta ustawień sygnalizacji świetlnej i wydłużenie przystanków tramwajowych były głównymi pomysłami na przyspieszenie tramwajów w Gdańsku. I o ile zmiany na poszczególnych odcinkach czy skrzyżowaniach regularnie postępują, to na wydłużenie przystanków trzeba będzie jeszcze poczekać. Powodem jest brak środków finansowych. - Nie oznacza to rezygnacji z realizacji tego zadania w przyszłości - zastrzega magistrat.
ZTM zwrócił się wówczas do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, by ten przeanalizował wydłużenie 30 przystanków tak, by mogły na nich w tym samym czasie zatrzymywać się po dwa tramwaje, co znacznie usprawniłoby i przyspieszyło komunikację miejską.
W pierwszej kolejności wskazano przystanki na głównym ciągu komunikacyjnym przez al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką, a także perony zlokalizowane na Chełmie, w Oliwie, Jelitkowie i Podwalu Przedmiejskim.
Tramwaj przytrzasnął i przez ok. 10 m przeciągnął pasażera
- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej. Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie - tłumaczyli wówczas przedstawiciele ZTM.
Na przeszkodzie brak środków
Postanowiliśmy wrócić do tematu i po prawie dwóch latach zapytaliśmy magistrat na jakim etapie są prace nad wydłużeniem przystanków.
I niestety nie ma dobrych wieści.
Jak mówią urzędnicy, na przeszkodzie stanął brak środków finansowych na zrealizowanie inwestycji. Z ambitnych planów od tamtej pory udało się zrealizować - i to przy użyciu środków zewnętrznych - zaledwie... jeden przystanek.
- W związku z trudną sytuacją finansową miasta nie rozpoczęła się realizacja zadania polegającego na wydłużeniu przystanków tramwajowych. Nie oznacza to rezygnacji z realizacji tego zadania w przyszłości. W 2022 r., w ramach GPKM IV A, został rozbudowany i przebudowany przystanek "Przemyska". Realizacja ta została dofinansowana ze źródeł zewnętrznych - tłumaczy Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Priorytetem przystanki na linii GPW
Jednocześnie urzędnicy wskazują, że wydłużenia przystanków w pierwszej kolejności można spodziewać się przy realizacji nowych inwestycji m.in. w ramach planowanej budowy linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.
- W pierwszej kolejności planujemy przystąpić do realizacji wydłużenia przystanków tramwajowych, które wpłyną na zwiększenie przepustowości linii tramwajowej w związku z planowaną budową linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Realizacja tego zadania będzie uzależniona od pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania - zastrzega Joanna Bieganowska.
Szybsze tramwaje na Przymorzu i w centrum
Tak jak melodią przyszłości na razie pozostaje przebudowa przystanków, by mogły się na nich zatrzymywać po dwa tramwaje równocześnie, tak obecnie toczą się prace nad koordynacją świateł na poszczególnych skrzyżowaniach.
W ten sposób udało się już wcześniej przyspieszyć tramwaje na Morenie i alei Adamowicza, a także na Marynarki Polskiej, gdzie składy kursują z maksymalną prędkością 70 km/h.
W grudniu szybciej niż zwykle pojadą tramwaje na Przymorzu. Dzięki zmianom wprowadzonym przez ZTM o dwie minuty uda się przyspieszyć ruch tramwajów między Kołobrzeską a Piastowską.
Po nowym roku rozpoczną się z kolei prace nad upłynnieniem ruchu tramwajowego w centrum: na Hucisku, przy nowym przejściu dla pieszych przy Bramie Wyżynnej i na węźle Unii Europejskiej.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-11-30 09:33
(5)
Na Klinicznej lepiej wyremontować kładkę nad tym przystankiem. Jest w tragicznym stanie. Rok w rok (szczególnie zimą) ktoś spada z tych bardzo stromych schodów, które się już kruszą.
Ten przystanek nie ma tylu chętnych pasażerów żeby ładować w niego pieniądze.
Natomiast kładka jest jedynym połączeniem z tej części Wrzeszcza do SKMki.- 42 1
-
2022-11-30 10:05
(3)
Ostatnio moja trasa do pracy wiedzie przez to skrzyżowanie i zachodzę w głowie jakim cudem ktoś stworzył coś takiego. Olbrzymia bariera dla pieszych, niewielki pożytek dla kierowców. Według mnie powinni wyburzyć estakadę a w jej miejscu stworzyć normalne skrzyżowanie. Dodatkowo uwolni się mnóstwo miejsca w centrum miasta.
- 14 25
-
2022-11-30 11:35
(2)
ani to centrum, ani mnóstwo miejsca ale skrzyżowanie rzeczywiście przekombinowane
- 3 8
-
2022-11-30 12:06
Gdy nie było tunelu, to było odpowiednie (1)
Dziś jest tunel, więc większość aut omija tą drogę.
- 3 7
-
2022-11-30 13:35
wręcz przeciwnie, zmienił się tylko kierunek. Teraz jadą z tunelu na Hallera i Al. Zwycięstwa a kiedyś Jana z Kolna.
- 10 0
-
2022-11-30 10:11
i po co tam podwójny przystanek, jak jeździ tam tylko jedna linia
- 9 0
-
2022-11-30 12:55
Czas podróży to także czas przesiadki (1)
Może więc ZTM pogoni PKP przy dworcu głównym. Tunel pod torami kolejowymi mogą sobie remontować dowolnie długo na własne konto, ale przejście przed dworzec umożliwiające przesiadkę autobus/tramwaj mogliby oddać ludziom. Tam na obchodzenie robót PKP traci się mnóstwo czasu.
- 20 0
-
2022-11-30 18:16
ale Ty wiesz co piszesz?
ZTM - lokalna jednostka ma pogonić PKP - rządowego molocha?
Seba z pewnością nie będzie miał posłuchu u wykonawcy remontu dworca- 2 0
-
2022-11-30 08:45
Przystanek Gdańsk Główny Dworzec PKP (11)
Dlaczego na przystanku Gdańsk Główny Dworzec PKP w stronę Lot-u/Huciska tramwaje jadą aż na koniec przystanku, zamiast zatrzymać się przy max drugiej wiacie, gdy o danej minucie przyjeżdża tylko jeden tramwaj? (rozumiem, że ma to sens w przypadku gdy na przystanek wjeżdżają dwa tramwaje i wówczas można się przesiąść).
- 32 38
-
2022-11-30 11:51
(2)
To jest właśnie odpowiedź na pytanie czy w ogóle potrzebne są podwójne przystanki. Przy Bramie Wyżynnej są już trzy zejścia z przystanku, więc chaos jest mniejszy, natomiast przy dworcu PKP jest jedno, wiecznie zakorkowane zejście do tunelu. Bieganie ludzi między tramwajami, przepychanie się, tłum ludzi stojący wiecznie przy wejściu z tunelu na
To jest właśnie odpowiedź na pytanie czy w ogóle potrzebne są podwójne przystanki. Przy Bramie Wyżynnej są już trzy zejścia z przystanku, więc chaos jest mniejszy, natomiast przy dworcu PKP jest jedno, wiecznie zakorkowane zejście do tunelu. Bieganie ludzi między tramwajami, przepychanie się, tłum ludzi stojący wiecznie przy wejściu z tunelu na peron i blokujący to wejście, ludzie stojący przy krawędzi peronu blokujący przejście wychodzącym z tramwaju, zajeżdżanie pierwszego tramwaju na taką odległość, że za nim zmieściłyby się jeszcze dwa inne wozy. Schodzenie z tego peronu trwa czasem kilka minut. W większości przypadków tworzenie podwójnego przystanku nie ma żadnego sensu, bo i tak oba wozy będą stały za chwilę za sobą na najbliższych światłach. Z pewnością bardziej usprawniłoby ruch tramwajów budowanie przystanków przed skrzyżowaniem ze światłami, a nie za nim. W wielu miejscach tramwaj przy skrzyżowaniu czeka w dwóch miejscach, przed skrzyżowaniem i za skrzyżowaniem na przystanku. A jeśli chodzi o przystanek przy dworcu PKP, według mnie konieczne jest drugie zejście z niego. Pierwotnie miało być podziemne (od dworca do Krewetki) z windą dla niepełnosprawnych, teraz mowa jest o naziemnym, które będzie blokowało ruch pojazdów. Niech jakiekolwiek powstanie jak najszybciej, ze względów bezpieczeństwa.
- 3 3
-
2022-11-30 22:29
naziemne przejście nie blokuje ruchu pojazdów
pojazdy typu samochody prywatne same się blokują w wyniku nadmiernej skłonności do korzystania z nich nawet na małe odległości. Przepustowość Wałów Jagiellońskich/ Okopowej dla samochodów nie uległa zmianie po zbudowaniu tam naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego. Poprawiła się za to mocno przepustowość przejścia dla pieszych i rowerów - system mobilności miejskiej stał się bardziej zrównoważony.
- 3 0
-
2022-11-30 12:42
niech robią cokolwiek, byle nie naziemne
- 0 4
-
2022-11-30 09:44
czekam na zbudowanie tam naziemnego przejścia dla pieszych (4)
oraz naziemnego przejazdu rowerowego - tak jak przy Bramie Wyżynnej. Możliwość dojścia do "peronu" przystankowego z obu stron (od strony tunelu dla pieszych oraz od strony nowego, naziemnego przejścia) spowoduje bardziej równomierne rozłożenie się grupy oczekującej na tramwaj i zmniejszy kłopoty związane z wsiadaniem do tramwajów, bez względu na to, gdzie się zatrzymają.
- 14 14
-
2022-11-30 12:41
(1)
a ja czekam na naziemne przejście na pasie startowym
- 3 3
-
2022-11-30 22:26
pseudoironię wywołaną samochodozą się leczy
- 2 0
-
2022-11-30 11:28
no jasne, naziemne przejscie zeby (1)
zeby nie bylo roznicy gdzie staje tramwaj... co za myslenie
- 2 5
-
2022-11-30 22:27
naziemne przejście by grupa pasażerów mogła rozmieszczać się bardziej równomiernie na całym przystanku
- 2 0
-
2022-11-30 09:34
Dlaczego na końcu tego przystanku (1)
stoi sygnalizator odnoszący się do najbliższego skrzyżowania? W momencie wyświetlania sygnału "Stój", tramwaj niepotrzebnie blokuje przystanek, a mógłby zatrzymać się 100 metrów dalej, bezpośrednio przed skrzyżowaniem.
- 14 1
-
2022-11-30 20:20
Tam nie świeci się "Stój" tylko "Jedź"
Tak jak np. na Chełmie przy Cebertowicza
- 1 1
-
2022-11-30 08:59
Przystanek podwójny
Więc jadą i zostawiają miejsce aby w razie potrzeby (lub ew. Awarii) było miejsce na drugi tramwaj, bo skąd motorniczy ma wiedzieć ile osób będzie faktycznie wsiadać do 'jego' tramwaju?
- 20 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.