- 1 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (114 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (206 opinii)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (632 opinie)
- 4 35 mln na remont gmachu Straży Granicznej (46 opinii)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (89 opinii)
- 6 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (525 opinii)
Wyjaśniamy, dlaczego tramwaje jeżdżą dużo wolniej, niż mogą
Tramwaje miały przyspieszyć, a przy niektórych torowiskach stanęły znaki uprawniające motorniczych do rozpędzenia składów nawet do 70 km/h. W teorii - bo w praktyce średnia prędkość pojazdów komunikacji miejskiej jest kilkukrotnie mniejsza. Nie ma w tym jednak nic dziwnego. Wyjaśniamy, dlaczego tramwaje jeżdżą wolniej, niż mogą.
Na wybranych trasach mają jeździć szybciej od 21 do ponad 30 proc., a rozkładowe czasy jazdy skrócą się z 9 do 7 minut.
Pod koniec grudnia ubiegłego roku znaki pozwalające tramwajom na jazdę z prędkością 70 km/h stanęły m.in. przy al. Adamowicza, w pobliżu skrzyżowania z ul. Kartuską.
"Podkręcona" miała być także prędkość składów na innych odcinkach.
- Zgodnie z przepisami, jeżeli oznakowanie nie wskazuje inaczej, na trasach tramwajowych będących częścią drogi publicznej położonej w obszarze zabudowanym dopuszczalna prędkość tramwajów wynosi 50 km/h. Dopuszczalna prędkość tramwajów została dotychczas podniesiona przy wykorzystaniu oznakowania BT-1 na trzech odcinkach tras tramwajowych posiadających cechy tramwaju szybkiego - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM.
Chodzi o następujące fragmenty torowisk:
- odcinek trasy Śródmieście - Chełm Witosa, pomiędzy przystankami Pohulanka a Chałubińskiego (1200 m, prędkość 60/70 km/h),
- odcinek trasy Kliniczna - Nowy Port, pomiędzy przystankami Stadion a Marynarki Polskiej (1500 m, prędkość 60/70 km/h),
- odcinek trasy Migowo - Ujeścisko, pomiędzy przystankami Królewskie Wzgórze a Zabornia (1200 m, prędkość 70 km/h).
Faktycznie jednak składy takich prędkości na całych odcinkach nie rozwijają. I nie ma w tym nic dziwnego. Dlaczego?
Warto zaznaczyć, że średnia prędkość ruchu tramwajów zawiera w sobie również czas postoju tramwajów na przystankach i skrzyżowaniach oraz rezerwę czasu umożliwiającą nadrobienie niewielkich opóźnień i nazywana jest prędkością komunikacyjną.
Stąd też wartość średnia prędkości zależy nie tylko od maksymalnej prędkości możliwej do rozwinięcia przez tramwaje, ale również od gęstości położenia przystanków, strat czasu związanych z sygnalizacją świetlną oraz od czasu wymiany pasażerów na poszczególnych przystankach.
Prędkość komunikacyjna zaplanowana rozkładem jazdy na odcinkach z wprowadzoną nową organizacją ruchu dopuszczającą jazdę z wyższymi niż standardowo prędkościami dotyczy:
- odcinka trasy Śródmieście - Chełm Witosa, pomiędzy przystankami Pohulanka a Chałubińskiego 25,5 km/h w kierunku Chełmu i 34 km/h w kierunku Centrum,
- odcinka trasy Kliniczna - Nowy Port, pomiędzy przystankami Stadion a Marynarki Polskiej 24 km/h,
- odcinka trasy Migowo - Ujeścisko, pomiędzy przystankami Królewskie Wzgórze a Zabornia 26 km/h.
Średnia prędkość komunikacyjna zaplanowana rozkładem jazdy na sieci tramwajowej w Gdańsku wynosi około 17,3 km/h.
- Prowadzone statystyki realizacji czasu przejazdu wykazują, że na wymienionych odcinkach czas przejazdu jest dobrany poprawnie w stosunku do typowych czasów przejazdu tramwajów - mówi Sebastian Zomkowski.
Do jakich prędkości rozpędzają się tramwaje w Gdańsku?
Z kolei realne, uśrednione prędkości komunikacyjne osiągane przez motorniczych na wymienionych odcinkach wynoszą:
- na odcinku trasy Śródmieście - Chełm Witosa, pomiędzy przystankami Pohulanka a Chałubińskiego 28,6 km/h w kierunku Chełmu i 32,9 km/h w stronę Centrum.
- na odcinku trasy Kliniczna - Nowy Port, pomiędzy przystankami Stadion a Marynarki Polskiej 27,7 km/h,
- na odcinku trasy Migowo - Ujeścisko, pomiędzy przystankami Królewskie Wzgórze a Zabornia 25 km/h.
- Odcinki te praktycznie nie generują opóźnień. Wręcz przeciwnie - dostrzegalne są spore rezerwy, na poziomie 0,5 min., które w przyszłości mogą być wykorzystane do skrócenia planowanego czasu przejazdu. Sposobem osiągnięcia tego celu jest jak najszersze wprowadzenie priorytetu dla tramwajów w sygnalizacji świetlnej, który zminimalizuje potencjalne opóźnienia na pozostałych odcinkach tras tramwajowych - mówi Sebastian Zomkowski.
W ZTM słyszymy, że zauważono sporą poprawę w punktualności, co wynika chociażby z rezygnacji sprzedaży biletów przez motorniczych. Wcześniej, w przypadku chęci zakupienia przez pasażera biletu u motorniczego, prowadzący pojazd musiał czekać na przystanku na zakończenie transakcji, co często doprowadzało do opóźnień.
Tramwaje czasem się rozpędzają, ale nie zawsze warto
Na koniec należy zaznaczyć, że są miejsca, w których tramwaje jadą odczuwalnie szybciej.
- Na odcinkach wzdłuż ul. Marynarki Polskiej i al. Armii Krajowej, gdzie pozwalają na to długie bezkolizyjne odcinki toru, prędkości te są rozwijane. W jeździe pod górkę zdarza się, że tabor nie jest zdolny rozpędzić się do 70 km/h ze względu na zbyt duże obciążenia do zbyt małej mocy silników. Nie zawsze jednak jest potrzeba rozwijania 70 km/h, np. w weekend, gdy pasażerów jest mniej i skraca się czas obsługi przystanków. W skrajnych przypadkach może powstawać nadmiar czasu, który jest przez motorniczych wytracany np. przez przejazd z mniejszą prędkością - słyszymy od jednego z motorniczych.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-04-14 08:35
(25)
Tylko PKM na południe rozwiąże problemy tramwajowe Gdańska... Z Łostowic tramwaje odjeżdżają rano co 2 minuty i są już przepełnione, a na drugim przystanku jest już tyle ludzi, że są problemy z zamykaniem drzwi.
- 113 8
-
2022-04-15 06:53
Zgadza się. Na Płockiej juz przyjezdza pełny. I tu też czeka masa ludzi. Czasami wręcz skraplaja się szyby od środka z duszności. Co prawda latem będzie za to jeździć lodówka. Może kolo 6 rano jest luźniej. Ale w godz 7-7:10 tłok
- 0 0
-
2022-04-14 19:33
O tak, PKM to prawdziwe pacaneum na wszelkie bolączki.
A na hemoroidy zwłaszcza.
- 2 1
-
2022-04-14 12:47
Raczej wyprowadzka ludzi z Gdańska południe do dolnej części Gdańska. (1)
Gdańsk południe to pomyłka spowodowana zachłannością i im prędzej o niej zapomnimy tym lepiej dla Gdańska
- 2 2
-
2022-04-14 13:20
Jak im dorzucisz kasy na 50% droższe mieszkania
To pewnie o tym pomyślą. To jak, sponsorujesz kredyty?
- 5 4
-
2022-04-14 11:54
(1)
gdyby powstały dwie nowe linie tramwajowe to ruch by się rozładował. W innych miastach typu Bydgoszcz( Fordon ma porównywalną ilość mieszkańców jak całe południe Gdańska) albo Poznań(szybki tramwaj z powodzeniem obsługuje dużą część miasta) czy też Warszawa(tramwaj na Wilanów)
- 0 1
-
2022-04-14 15:02
2 nowe linie tramwajowego szrotu?
- 1 2
-
2022-04-14 09:57
U tu jestes w błedzie bo zastapienie tego szrotu tramwajowego autobusami bez emisyjnymi rozwiąże problem komunikacyjny (4)
tylko i wyłacznie to tramwaj jest najmniej efektymym srodkiem transportu miejskiego i na dodatek najbardziej kosztowny
- 3 15
-
2022-04-14 11:32
w jaki sposób mierzy Pan efektywność tramwajów? (3)
- 3 2
-
2022-04-14 15:01
Jesli miał bys mózg to bys nie zadawał prostych pytań ,wiec masz prosta odpowiedz (2)
Dzien bez awari tramwaju to dzien stracony jeden tramwaj blokuje całą linie nie mozna go wyminąć. Ale jest wiecej przykładów dla które tez pewnie są ci obce.
- 1 3
-
2022-04-14 16:55
Ale dlaczego takie inwektywy na dzień dobry (1)
Smutne niekulturalne czasy
- 4 0
-
2022-04-14 20:12
to inwektywy, którym nie towarzyszą sensowne argumenty
przypuszczalnie troll cieszący się z rozniecania konfliktów
- 0 0
-
2022-04-14 09:11
PKM na południe dubluje tramwaj. (13)
Tak właśnie wygląda komunikacja - brak przemyślanej strategii, wszystko na hura. Kilka osób z pewnej gazety z mieszkaniami na południu zaczęło lansować ten pomysł i tak zostało. A w Gdańsku potrzebne jest myślenie holistyczne o komunikacji. Często sąsiednie dzielnice nie mają połączeń, źle dograne są przesiadki, trasy naokoło, które trwają 3-4 razy dłużej niż przejazd samochodem. I za drogie bilety.
- 20 20
-
2022-04-14 13:30
nic nie dubluje, daje dodatkowe możliwości poza autem...
- 3 0
-
2022-04-14 09:17
(11)
Nie dubluje. Zobacz jak wygląda trasa PKM Południe a jak tramwaju. Jedyny wspólny fragment to Pętla Łostowice która będzie węzłem przesiadkowym.
- 28 2
-
2022-04-14 11:57
(3)
to zobacz na plany tramwaju do Wrzeszcza - PKM z południa docelowo ma się łączyć z obecną linią kolejową. Kto więc będzie jeździł tramwajem dwa razy dłużej niż pociągiem?
- 0 2
-
2022-04-14 13:30
(2)
ktoś, kto ma bilet na tramwaj, a nie ma na pociąg
- 4 1
-
2022-04-14 15:46
(1)
rozumiem ze z Centrum nikt nie jeździ SKM do Oliwy tylko tramwajem?
- 4 0
-
2022-04-15 06:51
95% tak. Dużo niższe koszty. Ale dłużej. Wbrew pozorom nie każdy pracuje w IT 15k
- 0 0
-
2022-04-14 09:23
Zamiast PKM (6)
- 1 7
-
2022-04-14 09:32
Zamiast PKM Południe powinno się wybudować tramwaj do lidla na Kowalach (5)
w dwóch wariantach: - wariant podstawowy tj. w śladzie nowej świętokrzyskiej przez Niepołomicką i ofiar grudnia 70 oraz wariant alternatywny wzdłuż ulicy świętokrzyskiej w wersji jednotorowej (brak miejsca na dwa tory bez znaczącej ingerencji w krajobraz) z mijankami w obrębie przystanków.
Wówczas linie 2 i 6 przedłużamy do Osiedlaw dwóch wariantach: - wariant podstawowy tj. w śladzie nowej świętokrzyskiej przez Niepołomicką i ofiar grudnia 70 oraz wariant alternatywny wzdłuż ulicy świętokrzyskiej w wersji jednotorowej (brak miejsca na dwa tory bez znaczącej ingerencji w krajobraz) z mijankami w obrębie przystanków.
Wówczas linie 2 i 6 przedłużamy do Osiedla Świętokrzyskiego (Lidl Kowale) jako nowa świętokrzyska i co drugi-trzeci kurs (w zależności od przepustowości) puszczamy przez świętokrzyską, również w przypadku awarii mamy objazd.
Natomiast PKM Południe niestety ale nie mieści się w granicach naszych dzielnic i powoduje wiele uciążliwości takich jak: hałas, tunele i wiadukty niszczące krajobraz, ekrany akustyczne, przebieg sieci wysokiego napięcia 3kV w obrębie domów mieszkalnych, bariera architektoniczna i wiele innych.- 2 21
-
2022-04-14 09:42
(4)
i jechac do Wrzeszcza ile ? 3 godziny ?
- 28 2
-
2022-04-14 15:20
nie 3 godziny, a 180 minut
- 5 0
-
2022-04-14 11:59
nie wiem skąd wytrzasnąłeś 3 godziny skoro szybki tramwaj spokojnie by osiągnął ok 40 minut. Po za tym do Wrzeszcza by nie jechali przez Centrum tylko obecną trasą na Morenę i dalszy odcinek projektowany do Wrzeszcza
- 1 3
-
2022-04-14 09:49
Do wrzeszcza jest skm z śródmieścia lub głównego lub 162/262 z pętli a rolą tramwaju na tym odcinku (1)
jest odkorowanie dzielnic południowych na trasie do pętli świętokrzyskiej a nie robienie tranzytu do wrzeszcza czy oliwy.
- 2 12
-
2022-04-14 10:28
162/262 stoi w korku na Jaskowej
- 13 2
-
2022-04-14 08:11
(5)
Co nadrobi na zwiększeniu dozwolonej prędkości na krótkim odcinku od razu straci z nawiązką np. na 2-3 minutowym postoju w rejonach przystanku Śródmieście SKM.
I to właśnie w sygnalizacji jest największy problem, zwłaszcza że zatrzymuje ona tramwaje nie tylko w godzinach szczytu ale i np. wieczorami w weekendy.- 123 1
-
2022-04-14 11:27
Tristar jest problemem, bo to pseudo inteligentny system sterowania ruchem.
- 5 2
-
2022-04-14 10:25
(2)
Bo sygnalizacji zmienić "nie da się" bo samochody za długo by stały. Dotąd nikt w Gdańsku nie odważył się dać priorytetu komunikacji w obawie przed gniewem kierowców.
- 8 6
-
2022-04-14 12:46
martwiłbym się raczej tym, że większość kierowców nie zauważyłaby tej różnicy i jeździliby na pamięć jak wcześniej. A potem byłoby więcej wypadków, bo biedni kierowcy nie wiedzieli że jest priorytet dla komunikacji.
- 2 4
-
2022-04-14 11:33
Nie jest to prawdą
Po prostu osoby decyzyjne same mieszkają poza miastem i używają samochodów.
Na jakimkolwiek spotkaniu o komunikacji publicznej sugeruję poprosić decydentów o pokazanie biletu miesięcznego...
I jak ma być dobrze, jak to jest planowane dla obywateli drugiej kategorii. Szlachta jedzie samochodem.- 11 2
-
2022-04-14 08:51
Sygnalizacja wogóle jest problemem, nie tylko dla tramwajów. Mam od wielu lat wrażenie że projektował ją jakiś przedszkolak.
- 18 3
-
2022-04-14 07:26
Tramwaje przy Operze się ślimaczą (9)
Zamknięta Piramowicza dla samochodów skutkuje tym że samochody wjeżdżają na torowisko przy Operze i tramwaje stoją zamiast jechać.
- 107 16
-
2022-04-14 11:51
Taaa, bo wcześniej nikt na torowisko nie wjeżdzał, tak? A ci który pojechaliby Piramowicza stoją na lewym pasie? (1)
Dajcie już spokój z tą Piramowicza, półtora roku minęło, ruch się unormował dawno temu
- 8 7
-
2022-04-14 13:52
Polski kierowca nie potrafi zmiescic sie w pasie drogowym o szerokosci trzech metrow.
Albo w glupim zakrecie nie najechac na wszystkie mozliwe linie ciagle itp. itd. To ci na prawym pasie blokuja tramwaj.
- 5 4
-
2022-04-14 08:33
(4)
Nie ważne jakim kosztem, byle tylko utrudnić poruszanie się samochodem po mieście. Jeśli widzicie ten absurd polecamy się!
- 17 12
-
2022-04-14 20:15
kierofczyki sami zadbają o utrudnianie poruszanie się samochodem po mieście
samochód w mieście stał się ofiarą własnego sukcesu. To nie jest pojazd do poruszania się po mieście (wg. opinii dyrektora firmy Volvo z 2000 roku).
- 3 1
-
2022-04-14 10:59
(2)
Samochodem to powinno się jeździć tylko za miasta, a w mieście powinno się polepszać komunikację miejską wszelkim kosztem, a szczególnie kierowców.
- 11 5
-
2022-04-14 13:22
(1)
Idealne miasto to chińska wioska z lat siedemdziesiątych
- 2 1
-
2022-04-14 16:57
Wincyj rowerów i skuterów (jak kto bogatszy)! ;)
- 2 1
-
2022-04-14 07:59
(1)
Niech nie wjeżdżają na torowisko.
Widzę ze uczniowie ławrowa i za blachosmordziankę się wzięli- 19 25
-
2022-04-14 13:21
Siostro
Pacjent majaczy
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.