- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (111 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (71 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (20 opinii)
- 4 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (63 opinie)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (329 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (192 opinie)
Krok do priorytetu dla autobusów i tramwajów. Zmiany w ponad 100 lokalizacjach
Do połowy przyszłego roku w ponad 100 lokalizacjach na terenie Gdańska poprawi się priorytet dla pojazdów komunikacji miejskiej. Umożliwi to aktualizacja oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Zbliżające się do nich autobusy czy tramwaje mają być w przyszłości szybciej i wcześniej "rozpoznawane", dzięki czemu zdecydowanie rzadziej będą musiały zatrzymywać się na czerwonym świetle.
Jest szansa, że wkrótce takie sytuacje uda się ograniczyć do minimum.
Dotychczas przekazywanie informacji o zbliżającym się do skrzyżowania tramwaju odbywało się przez tzw. radio krótkiego zasięgu.
Teoretycznie urządzenie jest przystosowane do "odczytania" tramwaju z dystansu nawet 200 metrów. W rzeczywistości jednak dystans jest krótszy - w zależności od uwarunkowań drogowych - może być to zaledwie 100, a nawet 50 metrów.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku
W efekcie reakcja sygnalizacji świetlnej jest spóźniona i zdarza się, że tramwaj musi albo zwolnić przed skrzyżowaniem, albo wręcz się przed nim zatrzymać.
Wkrótce komunikację radiową ma wesprzeć szybsze i bardziej wydajne połączenie poprzez sieć IP.
Jak to będzie wyglądać w praktyce?
Najprościej mówiąc: sygnalizacja z większym wyprzedzeniem "będzie wiedzieć" o zbliżaniu się do skrzyżowania tramwaju lub autobusu. W ciągu kilku lat ma to przynieść ok. 7-10 min. oszczędności na każdej linii.
- W większości przypadków umożliwi to lepsze "przygotowanie" skrzyżowania pod pojazd komunikacji miejskiej i da możliwość wdrażania wyższego priorytetu, a więc takiego, w którym np. tramwaj praktycznie nie jest nigdy zatrzymywany przez sygnalizację. W niektórych lokalizacjach te postoje zostaną całkowicie wyeliminowane - wyjaśnia Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM.
Przetarg ogłoszony przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, który zarządza w mieście sygnalizacją świetlną, to efekt dwuletnich prac i analiz przygotowanych m.in. przez dr Jacka Szmaglińskiego i Michała Tuska z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Syn byłego premiera pracuje w gdańskim urzędzie od 2,5 roku. W ZTM jednym z jego priorytetowych zadań było przyspieszenie pojazdów transportu publicznego. Pierwsze efekty było widać jeszcze pod koniec 2021 roku, gdy do 70 km/h przyspieszyły tramwaje na al. Pawła Adamowicza, a później na Armii Krajowej, Marynarki Polskiej i Rzeczypospolitej.
Co istotne, planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców. ZTM zapewnia, że rozbudowa oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej nie będzie miała negatywnego wpływu ani na dodatkowe korki, ani na dłuższe oczekiwanie na zielone światło.
Ponad 100 lokalizacji do połowy 2024 roku
Nowy moduł oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej przewidziano w 112 lokalizacjach.
Prace przy poszczególnych skrzyżowaniach mają postępować etapami i potrwają pół roku. Ich początek zaplanowano na początek 2024 roku, a wszystkie roboty mają zakończyć się przed wakacjami.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-11-08 07:05
więcej (22)
Tych lokalizacji powinno być więcej.
Autobusy także stoją na światłach przy przejściach dla pieszych, przez które nikt nie przechodzi i tracą cenne minuty - w takich miejscach światło powinno być wzbudzane przez pieszego. Nie tylko autobusy pojadą normalnie, ale i auta.- 137 39
-
2023-11-08 11:29
Po co więcej? Ludzie już zapomnieli o Tristar? Że ma dok)adnie taki sam, bliźniaczy system?
- 3 0
-
2023-11-08 09:48
O ile dla tramwaju ma to sens o tyle dla autobusów żaden (6)
Spójrzmy na dzisiejsze bus pasy. przecież ogromna część kierowców samochodów nie przestrzega obowiązujących przepisów i jeździ tymi pasami dla autobusów.
Kiedy w końcu straż miejska czy policja weźmie się za nich? Przecież zmiany ustawień świateł, "czytanie" autobusów ma sens jedynie wtedy, kiedy bus pasy będą dla nich przejezdne, a nieSpójrzmy na dzisiejsze bus pasy. przecież ogromna część kierowców samochodów nie przestrzega obowiązujących przepisów i jeździ tymi pasami dla autobusów.
Kiedy w końcu straż miejska czy policja weźmie się za nich? Przecież zmiany ustawień świateł, "czytanie" autobusów ma sens jedynie wtedy, kiedy bus pasy będą dla nich przejezdne, a nie zajęte przez osobówki jak ma to miejsce obecnie.
Wpierw zmiana prawa i podwyższenie mandatów za jazdę bus pasem (wprowadzić 1 tyś. mandatu) i ich stanowcze egzekwowanie przez służby, a później możemy mówić o innych zmianach.
A tak jak mandat wynosi 100 zł i praktycznie nie ma opcji, aby go dostać, to jest śmiech na sali.
Już wielokrotnie byłem świadkiem tego, ze straż miejska albo policja samochodem służbowym jechała bus pasem (mają prawo jak najbardziej), za autem "cywilnym, osobowym" który nie powinien znajdować się na bus pasie i nie następowała żadna reakcja na tą sytuację. I nigdy nie widziałem patrolu, który stałby na "boku" bus pasa i łapał kierowców którzy skracają sobie nim drogę.- 5 2
-
2023-11-08 15:39
a czy na pewno policja czy straż miejska może jechać po buspasie bez sygnałów świetlnych i dźwiękowych ?!
- 0 0
-
2023-11-08 13:56
Najpierw sprawdź ile elektryków może poruszać się buspasami. (1)
Dodaj do tego taxi, motocykle, skutery i czasem rowery. Wtedy zrozumiesz jaką głupotę palnąłeś. To, że ktoś się wbije na buspas, to są poszczególne przypadki, a nie norma.
- 1 1
-
2023-11-08 15:36
przy dworcu norma - buspas to trzeci pas ruchu, jak chcę zjechać pod tunel to ciężko się wbić ze środkowego.
- 0 0
-
2023-11-08 10:05
Lepszy plan: (2)
Autobusy mają kamery, rutynowo nagrywają drogę. Wystarczyłby etat dla człowieka, który przeglądałby nagrania z cwaniakami poginającymi buspasami i przerabiał je na mandaty.
- 3 1
-
2023-11-08 10:29
Dla 100 zł mandatu? To nie ma najmniejszego sensu (1)
- 1 0
-
2023-11-08 12:50
1 mandat na godzinę pracy już się zwróci, a będzie ich więcej.
Jak się ludzie nauczą jeździć, to etat będzie do likwidacji.- 0 1
-
2023-11-08 09:13
Miasto zrezygnowało z tej nowoczesnej technologii przycisku dla pieszych po COVID i usunęło przyciski z sygnalizacji :(
- 6 3
-
2023-11-08 07:28
Słuszna uwaga (5)
ale niestety miejscy spece są innego zdania w kwestii wbudzaczy na przejściach.
- 9 6
-
2023-11-08 07:40
Potem się kończy jak przejście przez tory na Warszawskiej przy Białostockiej. (4)
Nic w zasięgu wzroku, a pieszy musi stać jak kołek i czekać aż zapali się zielone.
Oczywiście, samo się nie zapala, tylko na przycisk, więc masz gwarancję straconego czasu.- 9 4
-
2023-11-08 07:52
(2)
Tylko naciskasz przycisk i po kilku sekundach masz zielone, ale oczywiście "dyskryminacja" wszystkich i wszedzie
- 6 6
-
2023-11-08 08:43
Po kilku sekundach?
Ty w ogóle wychodzisz z samochodu?
- 7 2
-
2023-11-08 07:57
Oczywiście, gdyby to był przejazd dla samochodów, zaraz byłby pisk że te kilka sekund to za długo i trzeba coś z tym zrobić.
Zresztą, dokładnie to było po budowie przejazdu przez tory na górze Bulońskiej...- 5 7
-
2023-11-08 07:45
Jak się samo zapala to tez najczęściej trzeba swoje odstać mimo ze nic nie jedzie. Przycisk to super sprawa na takich mało uczęszczanych przejściach, tylko powinien działać od razu włączając żółte
- 20 0
-
2023-11-08 07:28
A tam, gdzie jest mały ruch, światła dla aut też powinny być na przycisk. (6)
Brzmi głupio? Z perspektywy pieszego też.
- 28 20
-
2023-11-08 13:53
Po co na przycisk?
Już od dawna stosuje się w tym celu pętle indukcyjne w jezdni. Działa bardzo dobrze na samochody, zdecydowanie gorzej na pojazdy typu motocykl (nie działa). Są takie w Gdańsku - zapewniam cię.
- 2 0
-
2023-11-08 08:17
Zarazki
Przecież przez przucisk ginęli ludzie, dlatego zlikwidowałam, teraz zaraża się mniej, bo nie dotykają. Przycisków. By żyło się lepiej.
- 4 12
-
2023-11-08 08:07
(3)
Z perspektywy pieszego lepiej, żeby na przycisk od razu zmieniało niż jakby trzeba czekać w normalnym cyklu i albo się trafi albo czeka czasem i minutę.
Oczywiście z zachowaniem jakiegoś sensownego odstępu od poprzedniego zielonego.- 23 0
-
2023-11-08 08:41
Tylko w odróżnieniu od krajów cywilizowanych (2)
gdzie naciśnięcie takiego przycisku od razu zapala żółte dla samochodów, tu możesz sobie naciskać do woli. Co najwyżej zostaniesz łaskawie uwzględniony w następnym cyklu. Więc z perspektywy pieszego światła z przyciskami są totalnym nonsensem.
- 33 9
-
2023-11-08 12:46
Bez sensu są ustawione programy, be sensu je ustalają zarządcy dróg.
Same przycisk są ok jeżeli są zrobione z głową.- 7 0
-
2023-11-08 09:35
Nie są
- 5 9
-
2023-11-08 07:50
Nowe (19)
Nowe przejście dla pieszych przy dworcu głównym na pewno poprawi szybkość komunikacji miejskiej
- 256 68
-
2023-11-09 19:31
Czemu nie zbuduja tunelu przez cala ta ulice, albo srodmiescie?
W ogóle są takie plany, czy konserwator się nie zgodzi?
Teraz samochody wszędzie na świecie dają tunelami.
Wiem o tunelu obok forum- 0 0
-
2023-11-08 14:38
Czyli czerwoną falę dla pozostałych stworzą.
- 0 0
-
2023-11-08 13:17
Motorniczy włączy wycieraczki
I jazda.
- 0 1
-
2023-11-08 09:32
Idź pod bramę wyżynną i przekonaj się na własne oczy czy przejście powoduje korki (5)
Ciągłe odgrywanie tej samej zdartej płyty, a fakty są takie, że korki powodują głownie duże potoki aut, nie przejścia. W godzinach szczytu te światła i tak rozdzielają tylko samochody stojące w korku.
- 20 12
-
2023-11-08 16:17
Ty jeżdzisz w ogóle samochodem ? (1)
Przecież w Gdańsku przejścia są miejscami co 100 metrów. Np w Oliwie koło media marketu i tych biurowców.
Wiesz czemu jest "duży potok aut" ( co tak za neologizmy w ogóle), bo co chwila są światła, więc z natłoku aut robi się mega korek.
Zbudujcie jeszcze więcej świateł, wtedy korki znikną - Twoja logika.- 4 4
-
2023-11-08 21:22
Dokładnie 570 metrów jest między przejściem na wysokości Abrahama i biurowców Alchemia/biblioteki UG. Mniejsze odległości znajdziesz między stacjami metra w centrum Berlina. Jeżeli dla ciebie ponad pół kilometra to 100 metrów, to pozostaje mi tylko współczuć partnerce/partnerowi.
- 1 1
-
2023-11-08 15:27
zajrzyj na Podwale Przedmiejskie
- 2 0
-
2023-11-08 13:18
Powoduje korki (1)
I wypadki.
- 4 4
-
2023-11-08 14:20
Dorotka..."wpadki" sie zdarzają
- 0 2
-
2023-11-08 09:26
(1)
Na pewno poprawi możliwość dostania się do komunikacji miejskiej. I o to się też rozchodzi.
- 10 6
-
2023-11-08 15:26
tam gdzie ma być przejście nie ma dużo pieszych, bo i skąd. Zdecydowana większość idzie na albo od kolei.
- 2 0
-
2023-11-08 08:47
Przejście koło bramy go nie spowolniło. (2)
Więc to też go nie spowolni.
- 15 14
-
2023-11-08 15:25
spowolniło, zobacz jakie korki są na Podwalu Przedmiejskim i AK na wjazd do centrum
- 3 2
-
2023-11-08 09:13
To prawda, bo jedynym spowalniaczem tam jest nawrotka dla aut.
- 7 5
-
2023-11-08 08:44
Więc proponuję zlikwidowanie świateł (2)
przy Bastionie Elzbiety, mnie jako pieszemu sa zupełnie niepotrzebne, a nawrotkę możecie sobie szoferzy i szoferki robić na Hucisku. A wyjazd z "tunelu"....zrobić tę ulicę jedno kierunkową i po kłopocie. Bilans sygnalizacji wyjdzie na zero.
- 25 8
-
2023-11-08 08:55
Typowy przyklad ignoranta zapatrzonego na czubek swojego nosa (1)
- 5 20
-
2023-11-08 09:39
...powiedział egoista-ignorant szofer lub szoferka.
- 9 7
-
2023-11-08 08:43
No tak. Lepiej mjec szybki tramwaj do ktorego polowa pasazerow
nie ma się jak dostać. Taka sztuka dla sztuki. Typowe podejście PiS i prawaków.
- 26 39
-
2023-11-08 08:16
Ola
Smacznejmn kawusi, serdeczności.
- 17 17
-
2023-11-08 07:10
A co z pieszymi? (46)
Priorytet dla komunikacji miejskiej, ale w praktyce piesi będą musieli dłużej stać w oczekiwaniu na zielone światło, albo będą musieli przechodzić przez przejścia dwuetapowo tracąc więcej czasu.
- 63 169
-
2023-11-09 00:00
chodzę piechotą
Wtedy piesi będą drugimi.
- 0 0
-
2023-11-08 21:02
Zauważyłam,że pierwszeństwo dla tramwaju , które niedawno wprowadzono odbyło się kosztem pieszych.
- 0 0
-
2023-11-08 09:49
piesi maja sie przesiasc na komunikacje miejska i placic za bilety a nie sobie chodzic
- 4 1
-
2023-11-08 09:31
To pojadą tramwajem
- 1 1
-
2023-11-08 09:27
Sa pewne priorytety (1)
Tramwaj - Samochod - pieszy - rower
- 4 4
-
2023-11-08 10:03
Pieszy - tramwaj - rower - samochód.
Inaczej wszystko stoi w korkach.- 5 4
-
2023-11-08 08:06
(2)
Przestań jazgotać i tak masz pierwszeństwo i traktowany jesteś jak święta krowa. Mało ci roszczeniowcu?
- 18 13
-
2023-11-08 08:55
"traktowany jesteś jak święta krowa"
ojejku, Brajankowi nie pozwolili szrota za darmo parkować. tacy źli piesi. wszak on sam nigdy sam nie chodzi, mama nosi na rękach cudowne dziecko.
- 10 13
-
2023-11-08 08:39
Pojedź do Paryża i zacznij przechodzić na czerwonym, niezależnie od ruchu samochodowego
wtedy zobaczysz co to święta krowa. Na razie jesteś odrealniony.
- 8 5
-
2023-11-08 07:45
Naprawdę !? (17)
15 sek. cię zbawi ?? A i tak piesi przechodzą na czerwonym.
- 14 17
-
2023-11-08 12:09
skoro 15 sekund to luzik to należy o taki czas przedłużyć czerwone dla samochodów
- 0 3
-
2023-11-08 11:57
Śmieszne, że wytykasz pieszemu, że nie jest w stanie poczekać 15 sekund (3)
Tymczasem kierowcy nie są w stanie poczekać nawet 0,1 sekundy. Jak się zaświeci zielone to jest wyścig aby ruszyć jak najszybciej a jak zaświeci się żółte to zamiast się zatrzymać to wręcz przyśpieszają aby jeszcze zdążyć przed czerwonym.
- 5 4
-
2023-11-08 15:32
fajnie by było jakby tak szybko ruszali, ale niestety tak nie jest, o czym można się przekonać siadając za kierownicą.
- 2 0
-
2023-11-08 13:04
chyba w życiu w Polsce nie jechałeś samochodem (1)
jak się zaświeci zielone, to jaśniepaństwo myślące o niebieskich migdałach dopiero szuka jedynki. W tym kraju nie istnieje coś takiego jak płynne ruszanie ze świateł.
- 7 1
-
2023-11-08 14:19
Zgadza się nie jechałem ponieważ jako kobieta jechałam.
- 0 3
-
2023-11-08 09:29
15 sek. razy 45
- 1 1
-
2023-11-08 08:06
a kierowcę zbawi 15s??? (8)
w czym twoje 15s siedzenia na pupsku w aucie jest ważniejsze od moich 15s stania i wąchania spalin z twoich i tobie podobnych "zwolenników motoryzacji"??
- 28 21
-
2023-11-08 08:09
(7)
kierowcę autobusu i jego 50 pasażerów zbawi - sam nie jesteś w mieście.
- 15 5
-
2023-11-08 08:28
Dlatego powinniśmy rezygnować z zatok dla autobusów i budować przystanki na jezdni. (6)
Ale tu jakimś cudem już kierowcy są "sami w mieście".
- 17 13
-
2023-11-08 11:52
(2)
i co to da ? jeden autobus pojedzie minutę szybciej, kolejne utkną razem z osobówkami.
- 4 0
-
2023-11-08 12:10
(1)
To, że nie będzie się przesuwał w korku do tyłu co przystanek.
- 2 3
-
2023-11-08 13:50
Za to kolejny autobus za nim, z każdą minutą będzie coraz dalej.
Żelazna logika milordzie.
- 4 1
-
2023-11-08 09:26
(2)
powinniśmy zrezygnować z ulic w mieście, problem się rozwiąże
- 5 4
-
2023-11-08 09:33
Powinniśmy zrezygnować z miast i mieszkańców (1)
Będzie po problemie
- 9 1
-
2023-11-08 10:45
oddać miasta dzikom
- 6 1
-
2023-11-08 07:51
w Skandynawii tak jest (1)
- 10 6
-
2023-11-08 08:08
u nas też powinno tak być ale nie jest.
- 9 2
-
2023-11-08 07:34
zlikwidować naziemne (16)
i po problemie
- 41 37
-
2023-11-08 08:14
ja nie wiem jaki musiałby być podatek od samochodów aby to sfinansować (7)
- 4 3
-
2023-11-08 09:52
wystarczy jakikolwiek tylko dla kieorwcow , który będzie celowy. (5)
zbliżamy się do liczby 700 samochodów na 1000 mieszkańców, stać nas
- 5 5
-
2023-11-08 15:30
w moim bloku mieszka około 300 dorosłych mieszkańców, ale jakoś nie widzę 500 samochodów przed nim. Przed sąsiednimi też jakoś ich nie ma. A przed falowcem to musiałoby ich stać tysiące. Taka to statystyka.
- 2 3
-
2023-11-08 11:51
(3)
wierzysz w te dane, gdzie każdy dorosły ma 2 samochody i do tego jeden z nich to maluch albo polonez !!!!
- 3 0
-
2023-11-08 12:04
Historia z maluchami była sprzed kar za brak OC. (2)
A ten dalej klepie stan sprzed 15 lat, jakby to było dzisiaj.
- 0 4
-
2023-11-08 15:28
to zajrzyj do tej bazy, nic się nie zmieniło od 15 lat
- 2 0
-
2023-11-08 13:49
Poczekaj do nowego roku i planowanego wyczyszczenia bazy cepiku. Mocno się zdziwisz.
Już teraz jest tam ponad 6milionów pojazdów, które od co najmniej kilku lat nie miały ani przeglądu, ani OC.
- 4 0
-
2023-11-08 09:14
Wystarczy sfinansować podatkiem od pieszych i rowerzystów
- 6 5
-
2023-11-08 07:50
nie ma pieniędzy aby cały ruch samochodowy przenieść pod ziemie, niestety (1)
- 7 2
-
2023-11-08 12:08
problemem są tez cieki wodne
- 2 0
-
2023-11-08 07:39
Naziemne przejazdy dla samochodów? (5)
Racja, zlikwidujmy. Skoro kierowcom tak się podoba wizja stromego zjazdu, albo windy, to niech sobie ją mają.
- 39 25
-
2023-11-08 09:25
Dokładnie (4)
samochody do tunelu, piesi na powierzchnię. Wszyscy zadowoleni, problemy rozwiązane.
- 21 5
-
2023-11-08 12:08
I by zbilancowac koszt to po 5 zł od przejazdu tunelem (1)
- 2 3
-
2023-11-08 13:47
I by zbilansować koszt podróży komunikacją miejską
15zł za każdy bilet jednorazowy, 500zł za każdy bilet miesięczny.
- 4 0
-
2023-11-08 09:32
PiS da wam na to wszystko... (1)
Tylko trzeba się ukorzyć. Na kolana!
- 4 9
-
2023-11-08 10:44
Gdzie byłeś, jak były wybory?
Teraz nowa władza wszystko da. Teraz będzie przepięknie, teraz będzie normalnie :D
- 3 3
-
2023-11-08 07:27
Nie zdążysz biedactwo na promocję cukru w Lidlu? (1)
- 24 44
-
2023-11-08 11:48
Samochodziarz już udaru dostał xd
- 7 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.