• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do priorytetu dla autobusów i tramwajów. Zmiany w ponad 100 lokalizacjach

Maciej Korolczuk
8 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (279)
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Prace przy rozbudowie oprogramowania na ponad 100 skrzyżowaniach rozpoczną się z początkiem 2024 roku i potrwają 6 miesięcy. Prace przy rozbudowie oprogramowania na ponad 100 skrzyżowaniach rozpoczną się z początkiem 2024 roku i potrwają 6 miesięcy.

Do połowy przyszłego roku w ponad 100 lokalizacjach na terenie Gdańska poprawi się priorytet dla pojazdów komunikacji miejskiej. Umożliwi to aktualizacja oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Zbliżające się do nich autobusy czy tramwaje mają być w przyszłości szybciej i wcześniej "rozpoznawane", dzięki czemu zdecydowanie rzadziej będą musiały zatrzymywać się na czerwonym świetle.



Jakich zmian wymaga komunikacja miejska w Gdańsku?

Każdy, kto korzysta z komunikacji miejskiej, zna to uczucie, gdy tramwaj, którym spieszy się do pracy czy na uczelnię, zbliża się do dużego skrzyżowania i nagle zwalnia, albo - co gorsza - zatrzymuje się, oczekując na pionowy wskaźnik na sygnalizatorze (równoznaczne z zielonym światłem).

Jest szansa, że wkrótce takie sytuacje uda się ograniczyć do minimum.

Dotychczas przekazywanie informacji o zbliżającym się do skrzyżowania tramwaju odbywało się przez tzw. radio krótkiego zasięgu.

Teoretycznie urządzenie jest przystosowane do "odczytania" tramwaju z dystansu nawet 200 metrów. W rzeczywistości jednak dystans jest krótszy - w zależności od uwarunkowań drogowych - może być to zaledwie 100, a nawet 50 metrów.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



W efekcie reakcja sygnalizacji świetlnej jest spóźniona i zdarza się, że tramwaj musi albo zwolnić przed skrzyżowaniem, albo wręcz się przed nim zatrzymać.

Wkrótce komunikację radiową ma wesprzeć szybsze i bardziej wydajne połączenie poprzez sieć IP.

Planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców. Planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców.

Jak to będzie wyglądać w praktyce?



Najprościej mówiąc: sygnalizacja z większym wyprzedzeniem "będzie wiedzieć" o zbliżaniu się do skrzyżowania tramwaju lub autobusu. W ciągu kilku lat ma to przynieść ok. 7-10 min. oszczędności na każdej linii.

- W większości przypadków umożliwi to lepsze "przygotowanie" skrzyżowania pod pojazd komunikacji miejskiej i da możliwość wdrażania wyższego priorytetu, a więc takiego, w którym np. tramwaj praktycznie nie jest nigdy zatrzymywany przez sygnalizację. W niektórych lokalizacjach te postoje zostaną całkowicie wyeliminowane - wyjaśnia Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM.


Przetarg ogłoszony przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, który zarządza w mieście sygnalizacją świetlną, to efekt dwuletnich prac i analiz przygotowanych m.in. przez dr Jacka SzmaglińskiegoMichała Tuska z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Syn byłego premiera pracuje w gdańskim urzędzie od 2,5 roku. W ZTM jednym z jego priorytetowych zadań było przyspieszenie pojazdów transportu publicznego. Pierwsze efekty było widać jeszcze pod koniec 2021 roku, gdy do 70 km/h przyspieszyły tramwaje na al. Pawła Adamowicza, a później na Armii Krajowej, Marynarki Polskiej i Rzeczypospolitej.

Co istotne, planowane zmiany pozytywnie odczują pasażerowie komunikacji, ale nie kosztem kierowców. ZTM zapewnia, że rozbudowa oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej nie będzie miała negatywnego wpływu ani na dodatkowe korki, ani na dłuższe oczekiwanie na zielone światło.

  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.
  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.
  • Lokalizacje, w których nastąpią zmiany, dzięki którym tramwaje i autobusy będą zatrzymywać się rzadziej, a nawet w ogóle.

Ponad 100 lokalizacji do połowy 2024 roku



Nowy moduł oprogramowania sterowników sygnalizacji świetlnej przewidziano w 112 lokalizacjach.

Prace przy poszczególnych skrzyżowaniach mają postępować etapami i potrwają pół roku. Ich początek zaplanowano na początek 2024 roku, a wszystkie roboty mają zakończyć się przed wakacjami.

Miejsca

Opinie (279) 3 zablokowane

  • (5)

    Cięcie kursów,drogie bilety,FALA,i elektryki.To milowe kroki wstecz gdańskiego zbiorkomu.

    • 38 8

    • Plus wynurzenia niedoszlego socjologa

      • 5 0

    • wiecej zmian - to nasz betonowy elektorat

      • 1 0

    • To fakt. Wystarczy poprobowac komunikacji w innych dużych miastach (2)

      Jest o niebo lepiej

      • 3 1

      • ja nigdzie nie podrużuję i uważam, że w naszym mieście jest super

        • 1 1

      • a gdzie ostatnio byłeś? W Kartuzach? Tam tramwaje rzeczywiście szybciej jeżdżą

        • 0 0

  • Bardzo fajnie (2)

    Czas wyplenic samochody z centrum na dobre. Jedyna dobra opcja to komunikacja publiczna.

    • 16 31

    • zacznij od służbowych limuzyn z urzędniczych parkingów

      • 5 0

    • 30 lat temu trzeba było zacząć planowanie

      Przed dworcem można by było zostawić komunikację i deptaki.

      • 1 0

  • Festiwal przedwyborczych obietnic czas zacząć! (2)

    • 30 7

    • przeciez to nie obietnice tylko przenośnie (1)

      • 3 0

      • Metafizyka

        • 1 0

  • Jjesli wejdzie FALA pojada wolniej. (7)

    Już sobie wyobrażam ten ścisk przy kasownikach fali jak każdy bedzie odbijał bilet. Na każdym przystanku opóźnienie. Oczywiście jeśli ta fala w ogóle bedzie. Bo wszystko wskazuje na to że nie wejdzie . Projekt katastrofa.

    • 45 12

    • (2)

      oczywiście że tak gazeta wyborcza testowała fale w lęborku i napisali że działa dramatycznie wolno a każdy będzie musiał się odbić na wejściu

      • 8 5

      • Nie słyszalem o tym. Ale to prawdopodobne (1)

        • 5 1

        • Bo wszystko pomieszał, ale to normalne

          Jak z rozdawaniem rowerów na Placu Czerwonym

          • 0 0

    • A teraz to mamy psychokinetyczne kasowniki, co same kasują bilety ludziom w kieszeniach? (3)

      Tak samo trzeba kasować bilet przy wejściu, tylko dłużej to trwa.

      • 2 10

      • (1)

        Większość pasażerów jeździ na miesięcznym, więc o jakim "kasowaniu biletów w kieszeniach" mowa? Teraz wsiadasz do pojazdu i nic cię nie interesuje.

        • 8 2

        • Dopiero co płakaliście, że potrzebny jest jednorazowy bilet metropolitalny, a miesięczny nie wystarcza, bo nikt nie jeździ na miesięcznych.

          Przekaz zmienia rzeczywistość zależnie od tego, jak Wam wygodniej? :D

          • 2 8

      • Teraz mamy lwią część pasażerów na miesięcznych, którzy nic nie muszą robić.

        • 8 1

  • przestańcie głupio obiecywać bo i tak nic z tego nie będzie (7)

    Konkurencyjny portal ten co go cytowaliście liczy co roku średnią prędkość tramwajów co roku i jest tak samo źle młody Tusk dostał pracę po znajomości i nic się nie dzieje. obiecanki cacanki a głupiemu radość. Zrobicie jeszcze więcej przejść naziemnych to tramwaje będą jeszcze szybciej jeździć.

    • 44 14

    • Ale o przejściach naziemnych to nie on decyduje.

      Tylko Agata Lewandowska - Miejska Inżynier Ruchu.

      • 3 4

    • taa, bo tramwaje to stoją tylko na przejściach naziemnych (2)

      jakbyś wyszedł ze swojej puszki to byś już dawno zauważył że przejścia dla pieszych które nie są przy skrzyżowaniach w większości miejsc w Gdańsku w ogóle nie zatrzymują tramwaju bo tam są tylko sygnały ostrzegawcze dla pieszych a dla tramwaju nawet nie ma sygnalizatora, jedzie kiedy chce, tak jest np. przy politechnice i w wielu innych miejscach

      • 4 7

      • (1)

        Oczywiście że się nie zatrzymują, tylko rozjeżdżają pieszych. Przez ostatnie pół roku były potrącenia przy GUMedzie i Bramie Wyżynnej bo tramwaj musi mieć priorytet nawet kosztem przejechanych pieszych. Nawet rowerzyści nie muszą przepuszczać pieszych, bo miasto "zapomniało" postawić znaków pionowych, czyli wszystkie te akcje to jawna dyskryminacja kierowców.

        • 4 2

        • Nie rozjeżdżają, tylko zamuleni piesi wpadają pod tramwaje. Naprawdę trzeba być nieogarniętym aby wpaść pod tramwaj na przejściu lub jako kierowca pod pociąg na przejeździe. Wina jest jednostronna.

          Co do przejść i ogarnięcia rowerzystów, zgoda.

          • 1 4

    • I szybciej nie będzie (2)

      co da podniesienie dopuszczalnej prędkości do 70km/h czy priorytet na światłach jeśli tramwaj i tak musi się zatrzymać tuż za światłami, bo ma przystanek co 300 metrów?

      Dlatego ten priorytet nie przyspieszy autobusów ani tramwai, za to spowolni samochody i właśnie to jest głównym celem GZDiZ.

      Dzięki GZDiZ niczym w mieście nie będzie można się poruszać szybciej niż średnio 20km/h. To już w latach 90-tych było lepiej. Na tym polega ich defnicja rozwoju techniki i nowoczesności - wszystkim równo, wszystkim g*wno!

      • 3 4

      • (1)

        Bo aktualnie tramwaj musi się zatrzymać na światłach, a potem jeszcze na przystanku.

        • 2 1

        • To wystarczy przenieść przystanek tak, żeby był tuż przed światłami. Tyle że to nie przejdzie, bo nie spowolniłoby kierowców.

          • 1 1

  • więcej (22)

    Tych lokalizacji powinno być więcej.
    Autobusy także stoją na światłach przy przejściach dla pieszych, przez które nikt nie przechodzi i tracą cenne minuty - w takich miejscach światło powinno być wzbudzane przez pieszego. Nie tylko autobusy pojadą normalnie, ale i auta.

    • 137 39

    • A tam, gdzie jest mały ruch, światła dla aut też powinny być na przycisk. (6)

      Brzmi głupio? Z perspektywy pieszego też.

      • 28 20

      • (3)

        Z perspektywy pieszego lepiej, żeby na przycisk od razu zmieniało niż jakby trzeba czekać w normalnym cyklu i albo się trafi albo czeka czasem i minutę.
        Oczywiście z zachowaniem jakiegoś sensownego odstępu od poprzedniego zielonego.

        • 23 0

        • Tylko w odróżnieniu od krajów cywilizowanych (2)

          gdzie naciśnięcie takiego przycisku od razu zapala żółte dla samochodów, tu możesz sobie naciskać do woli. Co najwyżej zostaniesz łaskawie uwzględniony w następnym cyklu. Więc z perspektywy pieszego światła z przyciskami są totalnym nonsensem.

          • 33 9

          • Nie są

            • 5 9

          • Bez sensu są ustawione programy, be sensu je ustalają zarządcy dróg.
            Same przycisk są ok jeżeli są zrobione z głową.

            • 7 0

      • Zarazki

        Przecież przez przucisk ginęli ludzie, dlatego zlikwidowałam, teraz zaraża się mniej, bo nie dotykają. Przycisków. By żyło się lepiej.

        • 4 12

      • Po co na przycisk?

        Już od dawna stosuje się w tym celu pętle indukcyjne w jezdni. Działa bardzo dobrze na samochody, zdecydowanie gorzej na pojazdy typu motocykl (nie działa). Są takie w Gdańsku - zapewniam cię.

        • 2 0

    • Słuszna uwaga (5)

      ale niestety miejscy spece są innego zdania w kwestii wbudzaczy na przejściach.

      • 9 6

      • Potem się kończy jak przejście przez tory na Warszawskiej przy Białostockiej. (4)

        Nic w zasięgu wzroku, a pieszy musi stać jak kołek i czekać aż zapali się zielone.
        Oczywiście, samo się nie zapala, tylko na przycisk, więc masz gwarancję straconego czasu.

        • 9 4

        • Jak się samo zapala to tez najczęściej trzeba swoje odstać mimo ze nic nie jedzie. Przycisk to super sprawa na takich mało uczęszczanych przejściach, tylko powinien działać od razu włączając żółte

          • 20 0

        • (2)

          Tylko naciskasz przycisk i po kilku sekundach masz zielone, ale oczywiście "dyskryminacja" wszystkich i wszedzie

          • 6 6

          • Oczywiście, gdyby to był przejazd dla samochodów, zaraz byłby pisk że te kilka sekund to za długo i trzeba coś z tym zrobić.

            Zresztą, dokładnie to było po budowie przejazdu przez tory na górze Bulońskiej...

            • 5 7

          • Po kilku sekundach?

            Ty w ogóle wychodzisz z samochodu?

            • 7 2

    • Miasto zrezygnowało z tej nowoczesnej technologii przycisku dla pieszych po COVID i usunęło przyciski z sygnalizacji :(

      • 6 3

    • O ile dla tramwaju ma to sens o tyle dla autobusów żaden (6)

      Spójrzmy na dzisiejsze bus pasy. przecież ogromna część kierowców samochodów nie przestrzega obowiązujących przepisów i jeździ tymi pasami dla autobusów.
      Kiedy w końcu straż miejska czy policja weźmie się za nich? Przecież zmiany ustawień świateł, "czytanie" autobusów ma sens jedynie wtedy, kiedy bus pasy będą dla nich przejezdne, a nie zajęte przez osobówki jak ma to miejsce obecnie.
      Wpierw zmiana prawa i podwyższenie mandatów za jazdę bus pasem (wprowadzić 1 tyś. mandatu) i ich stanowcze egzekwowanie przez służby, a później możemy mówić o innych zmianach.
      A tak jak mandat wynosi 100 zł i praktycznie nie ma opcji, aby go dostać, to jest śmiech na sali.
      Już wielokrotnie byłem świadkiem tego, ze straż miejska albo policja samochodem służbowym jechała bus pasem (mają prawo jak najbardziej), za autem "cywilnym, osobowym" który nie powinien znajdować się na bus pasie i nie następowała żadna reakcja na tą sytuację. I nigdy nie widziałem patrolu, który stałby na "boku" bus pasa i łapał kierowców którzy skracają sobie nim drogę.

      • 5 2

      • Lepszy plan: (2)

        Autobusy mają kamery, rutynowo nagrywają drogę. Wystarczyłby etat dla człowieka, który przeglądałby nagrania z cwaniakami poginającymi buspasami i przerabiał je na mandaty.

        • 3 1

        • Dla 100 zł mandatu? To nie ma najmniejszego sensu (1)

          • 1 0

          • 1 mandat na godzinę pracy już się zwróci, a będzie ich więcej.
            Jak się ludzie nauczą jeździć, to etat będzie do likwidacji.

            • 0 1

      • Najpierw sprawdź ile elektryków może poruszać się buspasami. (1)

        Dodaj do tego taxi, motocykle, skutery i czasem rowery. Wtedy zrozumiesz jaką głupotę palnąłeś. To, że ktoś się wbije na buspas, to są poszczególne przypadki, a nie norma.

        • 1 1

        • przy dworcu norma - buspas to trzeci pas ruchu, jak chcę zjechać pod tunel to ciężko się wbić ze środkowego.

          • 0 0

      • a czy na pewno policja czy straż miejska może jechać po buspasie bez sygnałów świetlnych i dźwiękowych ?!

        • 0 0

    • Po co więcej? Ludzie już zapomnieli o Tristar? Że ma dok)adnie taki sam, bliźniaczy system?

      • 3 0

  • (2)

    Pamiętajcie że coś za coś i nie zdziwicie się, że jako piesi dużej będziecie czekać na setkę zielone kolidujące z tym tramwajem

    • 11 7

    • (1)

      No taka jest właśnie idea priorytetu. Jak coś ma priorytet, to coś innego musi poczekać.
      Ale mogę się mylić?

      • 1 0

      • Tylko podobno najważniejszy są piesi i rowerzyści zgodnie z polityką miasta. No i pamiętaj że może być tak że będziesz chciał przejść przez jezdnie na przystanek ale nie dasz rady bo tramwaj już dostanie priorytet i co najwyżej zobaczysz jak odjeżdza w siną dal.

        • 1 0

  • Wreszcie będzie jak w Europie, komunikacja zyska priorytet (6)

    Kierowcy będą płakać, bo dla nich oznacza to jeszcze większe korki. Mają wybór, mogą wskoczyć na rower albo pojechać autobusem.

    • 17 44

    • Taki nierób jak ty nigdy tego nie zrozumie

      • 10 4

    • Ale stracisz priorytet jako pieszy i rowerzysta cwiercinteligencie (3)

      • 9 3

      • Ćwierćinteligencie (1)

        Ale zyskam jako pasażer komunikacji miejskiej, a na tym tracę dziennie więcej czasu niż stojąc jako pieszy na pasach. Zresztą tu przewagę zdobędą tunele, nie trzeba czekać żeby nimi przejść na drugą stronę

        • 2 9

        • przestaje się dziwić ze PO znowu wygrała w tym czerwonym mieście

          • 3 1

      • Piesi nie mają w tym mieście żadnego priorytetu.

        • 0 0

    • tylko fruwajacy tabor nad korkami

      sytuację poprawi. A te rozwiązania sprawdzą się w liniach nocnych.

      • 1 0

  • (3)

    Wczoraj rano jechałem tramwajem z Chełmu do Wrzeszcza. Na codzień jeżdżę autem, ale miałem badania wybrałem bimbaj. Pod tesko na Chełmie. Na skręcie przy forum. Na Hucisku. I przy zieleniaku. W tych miejscach tramwaj traci masę czasu. Naprawdę. Do tego jakaś ślimacza jazda. Tak to wg mnie ok. Czasami jeżdżę komunikacją i poza wymienionym to całkiem ok.

    • 23 6

    • Mógł bonzo za wczasu myśleć. Póki było miejsce na bus pasy np. Teraz musztarda po obiedzie. Zabudowali Gdańsk po omacku za przyzwoleniem a teraz chcą "myśleć"?? Hehe. Oni z pisiakow się śmieją?!

      • 6 0

    • (1)

      Na tych samych skrzyżowaniach samochody też tracą pełno czasu. Skrzyżowanie przy Tesco (teraz Kauflandzie) to już w ogóle ewenement - przecież tam przez większość czasu jest puste skrzyżowanie i korek na czerwonym dla wszystkich we wszystkich kierunkach.

      • 4 0

      • Tak to jest, jak sygnalizacja jest stałoczasowa, a nie akomodacyjna. Skrzyżowanie dalej tramwaje też stoją w nieskończoność, przepuszczając wszystkich, przez co w nocy motorniczy często tam jadą na swoim czerwonym.

        • 1 0

  • A co z pieszymi? (46)

    Priorytet dla komunikacji miejskiej, ale w praktyce piesi będą musieli dłużej stać w oczekiwaniu na zielone światło, albo będą musieli przechodzić przez przejścia dwuetapowo tracąc więcej czasu.

    • 63 169

    • Nie zdążysz biedactwo na promocję cukru w Lidlu? (1)

      • 24 44

      • Samochodziarz już udaru dostał xd

        • 7 9

    • zlikwidować naziemne (16)

      i po problemie

      • 41 37

      • Naziemne przejazdy dla samochodów? (5)

        Racja, zlikwidujmy. Skoro kierowcom tak się podoba wizja stromego zjazdu, albo windy, to niech sobie ją mają.

        • 39 25

        • Dokładnie (4)

          samochody do tunelu, piesi na powierzchnię. Wszyscy zadowoleni, problemy rozwiązane.

          • 21 5

          • PiS da wam na to wszystko... (1)

            Tylko trzeba się ukorzyć. Na kolana!

            • 4 9

            • Gdzie byłeś, jak były wybory?

              Teraz nowa władza wszystko da. Teraz będzie przepięknie, teraz będzie normalnie :D

              • 3 3

          • I by zbilancowac koszt to po 5 zł od przejazdu tunelem (1)

            • 2 3

            • I by zbilansować koszt podróży komunikacją miejską

              15zł za każdy bilet jednorazowy, 500zł za każdy bilet miesięczny.

              • 4 0

      • nie ma pieniędzy aby cały ruch samochodowy przenieść pod ziemie, niestety (1)

        • 7 2

        • problemem są tez cieki wodne

          • 2 0

      • ja nie wiem jaki musiałby być podatek od samochodów aby to sfinansować (7)

        • 4 3

        • Wystarczy sfinansować podatkiem od pieszych i rowerzystów

          • 6 5

        • wystarczy jakikolwiek tylko dla kieorwcow , który będzie celowy. (5)

          zbliżamy się do liczby 700 samochodów na 1000 mieszkańców, stać nas

          • 5 5

          • (3)

            wierzysz w te dane, gdzie każdy dorosły ma 2 samochody i do tego jeden z nich to maluch albo polonez !!!!

            • 3 0

            • Historia z maluchami była sprzed kar za brak OC. (2)

              A ten dalej klepie stan sprzed 15 lat, jakby to było dzisiaj.

              • 0 4

              • Poczekaj do nowego roku i planowanego wyczyszczenia bazy cepiku. Mocno się zdziwisz.

                Już teraz jest tam ponad 6milionów pojazdów, które od co najmniej kilku lat nie miały ani przeglądu, ani OC.

                • 4 0

              • to zajrzyj do tej bazy, nic się nie zmieniło od 15 lat

                • 2 0

          • w moim bloku mieszka około 300 dorosłych mieszkańców, ale jakoś nie widzę 500 samochodów przed nim. Przed sąsiednimi też jakoś ich nie ma. A przed falowcem to musiałoby ich stać tysiące. Taka to statystyka.

            • 2 3

    • Naprawdę !? (17)

      15 sek. cię zbawi ?? A i tak piesi przechodzą na czerwonym.

      • 14 17

      • w Skandynawii tak jest (1)

        • 10 6

        • u nas też powinno tak być ale nie jest.

          • 9 2

      • a kierowcę zbawi 15s??? (8)

        w czym twoje 15s siedzenia na pupsku w aucie jest ważniejsze od moich 15s stania i wąchania spalin z twoich i tobie podobnych "zwolenników motoryzacji"??

        • 28 21

        • (7)

          kierowcę autobusu i jego 50 pasażerów zbawi - sam nie jesteś w mieście.

          • 15 5

          • Dlatego powinniśmy rezygnować z zatok dla autobusów i budować przystanki na jezdni. (6)

            Ale tu jakimś cudem już kierowcy są "sami w mieście".

            • 17 13

            • (2)

              powinniśmy zrezygnować z ulic w mieście, problem się rozwiąże

              • 5 4

              • Powinniśmy zrezygnować z miast i mieszkańców (1)

                Będzie po problemie

                • 9 1

              • oddać miasta dzikom

                • 6 1

            • (2)

              i co to da ? jeden autobus pojedzie minutę szybciej, kolejne utkną razem z osobówkami.

              • 4 0

              • (1)

                To, że nie będzie się przesuwał w korku do tyłu co przystanek.

                • 2 3

              • Za to kolejny autobus za nim, z każdą minutą będzie coraz dalej.

                Żelazna logika milordzie.

                • 4 1

      • 15 sek. razy 45

        • 1 1

      • Śmieszne, że wytykasz pieszemu, że nie jest w stanie poczekać 15 sekund (3)

        Tymczasem kierowcy nie są w stanie poczekać nawet 0,1 sekundy. Jak się zaświeci zielone to jest wyścig aby ruszyć jak najszybciej a jak zaświeci się żółte to zamiast się zatrzymać to wręcz przyśpieszają aby jeszcze zdążyć przed czerwonym.

        • 5 4

        • chyba w życiu w Polsce nie jechałeś samochodem (1)

          jak się zaświeci zielone, to jaśniepaństwo myślące o niebieskich migdałach dopiero szuka jedynki. W tym kraju nie istnieje coś takiego jak płynne ruszanie ze świateł.

          • 7 1

          • Zgadza się nie jechałem ponieważ jako kobieta jechałam.

            • 0 3

        • fajnie by było jakby tak szybko ruszali, ale niestety tak nie jest, o czym można się przekonać siadając za kierownicą.

          • 2 0

      • skoro 15 sekund to luzik to należy o taki czas przedłużyć czerwone dla samochodów

        • 0 3

    • (2)

      Przestań jazgotać i tak masz pierwszeństwo i traktowany jesteś jak święta krowa. Mało ci roszczeniowcu?

      • 18 13

      • Pojedź do Paryża i zacznij przechodzić na czerwonym, niezależnie od ruchu samochodowego

        wtedy zobaczysz co to święta krowa. Na razie jesteś odrealniony.

        • 8 5

      • "traktowany jesteś jak święta krowa"

        ojejku, Brajankowi nie pozwolili szrota za darmo parkować. tacy źli piesi. wszak on sam nigdy sam nie chodzi, mama nosi na rękach cudowne dziecko.

        • 10 13

    • Sa pewne priorytety (1)

      Tramwaj - Samochod - pieszy - rower

      • 4 4

      • Pieszy - tramwaj - rower - samochód.

        Inaczej wszystko stoi w korkach.

        • 5 4

    • To pojadą tramwajem

      • 1 1

    • piesi maja sie przesiasc na komunikacje miejska i placic za bilety a nie sobie chodzic

      • 4 1

    • Zauważyłam,że pierwszeństwo dla tramwaju , które niedawno wprowadzono odbyło się kosztem pieszych.

      • 0 0

    • chodzę piechotą

      Wtedy piesi będą drugimi.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane