- 1 Parkingowy pat we Wrzeszczu. ZTM zawiesza przystanek (69 opinii)
- 2 Dron czuwał nad bezpieczeństwem pieszych (110 opinii)
- 3 48 zarzutów dla młodego złodzieja (63 opinie)
- 4 Spór o siedzibę w Pałacu Uphagenów (49 opinii)
- 5 W Sopocie powstanie kolejny woonerf? (38 opinii)
- 6 Część radnych Gdyni może stracić mandaty (115 opinii)
Podwyżki cen biletów odroczone. Zmiana w zarządzie spółki InnoBaltica
Odroczenie z kwietnia do lipca podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej zapowiedziały w czwartek po południu władze Gdańska. Decyzja zbiegła się z debatą o systemie Fala zorganizowaną przez radnych opozycji. Po jej zakończeniu ustaliliśmy, że stanowisko ma stracić prezes spółki InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie Fali. Dzień później samorządowcy ogłosili, że prezes zostaje, ale zarząd spółki zostanie powiększony.
Aktualizacja, 3 lutego, godz. 9:12
Sytuacja wokół spółki InnoBaltica jest bardzo dynamiczna. Wczoraj wieczorem w dwóch niezależnych źródłach potwierdziliśmy informację o zmianie na stanowisku jej prezesa. Taka decyzja miała zapaść na spotkaniu pomorskich samorządowców, do którego doszło w czwartek, 2 lutego, na Uniwersytecie Gdańskim.
Dziś oświadczenie w tej sprawie wydał Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
- W związku z informacją opublikowaną przez serwis Trojmiasto.pl informujemy, że pan Marcin Stefański pozostaje prezesem zarządu InnoBaltica spółka z o.o. Na wniosek pana prezesa Marcina Stefańskiego rozważane jest natomiast poszerzenie zarządu. Wiąże się to z obecną fazą realizacji projektu - przygotowaniem do wdrożenia. Wejście do zarządu trzeciej osoby będzie dużym wsparciem dla działań operacyjnych i strategicznych spółki - Leszek Bonna, wicemarszałek Województwa Pomorskiego, w imieniu samorządów, właścicieli spółki Innobaltica.
Aktualizacja, godz. 21:00
Jak ustalił portal Trojmiasto.pl, Marcin Stefański, prezes spółki Innobaltica ma stracić stanowisko za sposób, w jaki wdrażany jest system Fala.
Zastąpić ma go Radomir Matczak, były dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska i członek rady nadzorczej spółki Innobaltica, odpowiedzialnej za przygotowanie i wdrożenie Fali, poinformował w mediach społecznościowych o kolejnych zmianach związanych z inauguracją systemu.
Podwyżki będą, ale później niż planowano
- Niepokój mieszkańców dotyczący Fali sprawił, że postanowiliśmy dać im więcej czasu na poznanie systemu i związanych z nim zmian. Dlatego wejście w życie nowych taryf odraczamy do czasu uruchomienia wszystkich funkcjonalności, tj. zarówno aplikacji jak i falomatów. Zgodnie z umową nastąpi to w lipcu. Do tego czasu bilety będą kosztować: 117 zł za bilet miesięczny, 4,8 zł za jednorazowy i 6 zł za bilet przesiadkowy do 75 minut. Wcześniejsze testowe uruchomienie Fali będzie zależało od firmy budującej system - napisał Borawski.
W lakonicznym oświadczeniu przesłanym przez biuro prasowe wypowiada się też Marcin Stefański, prezes spółki InnoBalitca. Jak powiedział, zmiany wynikają z potrzeby "głębszych testów aplikacji i pewności, że będzie ona prosta w użyciu i będzie mogła konkurować z obecnymi rozwiązaniami".
Sprawdź aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej
Jak zapowiedziały władze Gdańska, nowe oferty biletowe będą wprowadzane sukcesywnie, po uruchomieniu Fali. Wzrosty cen biletów mają być niższe, niż pierwotnie zapowiadano, ale szczegółów nie podano.
Fala to system solidarnościowy
Sama debata trwała ponad dwie godziny i jak przyznali sami uczestniczy i słuchacze - była merytoryczna.
W dyskusji udział wzięli: Marcin Stefański, prezes Innobaltiki, Kamil Bujak, przewodniczący Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, Roger Jackowski, działacz społeczny i radny dzielnicy Wrzeszcz Dolny oraz Waldemar Rokicki, ekspert w dziedzinie biletów elektronicznych, który wcześniej o systemie Fala pisał na Trojmiasto.pl. Dyskusję moderowali radni PiS Andrzej Skiba i Przemysław Majewski.
W krótkim omówieniu głównych założeń systemu Fala prezes Innobaltici podkreślił, że obecnie w komunikacji miejskiej na Pomorzu funkcjonuje 105 różnych taryf.
- Najlepiej by było ich nie znać, bo nie sposób się poruszać w takim gąszczu - mówił Stefański.
Wyliczał też korzyści płynące z jego funkcjonowania i omówił, w których aspektach Fala będzie lepszym systemem niż już funkcjonujące aplikacje komercyjne.
- Fala to system solidarnościowy, dający gminom możliwość podróżowania po wszystkich gminach na takich samych zasadach. Chcemy wskoczyć półkę wyżej, do Europy, która już to ma - dodał Stefański.
Idea piękna, ale spóźniona
Roger Jackowski wskazał z kolei trzy - jego zdaniem - główne cele, jakie powinno przynieść wdrożenie systemu. To spodziewany wzrost liczby pasażerów, wzrost liczby podróży transportem zbiorowym oraz oszczędności dzięki optymalizacji transportu i wykorzystaniu zbieranych danych, co w przyszłości może doprowadzić nie do podwyżek, a obniżek cen biletów.
- Idea Fali jest piękna, słuszna i chwalebna, ale w ostatnich latach zrobiono dużo by ją wykoślawić i niewłaściwie przekazać ją mieszkańcom - mówił Jackowski. - Projekt jest opóźniony. Rynek w tym czasie nasycił się komercyjnymi i intuicyjnymi w obsłudze aplikacjami, przez co osłabł urok nowoczesności Fali.
Według Jackowskiego wpływ na to miały m.in. działania polityków i decyzje np. o bezpłatnych przejazdach dla młodzieży.
- Dziś mamy zbyt dużo grup pasażerów, którzy jeżdżą bez opłat i będą wykluczone z systemu. To dzieci, młodzież i seniorzy. To sprawia rozszczelnienie systemu, a wypuszczanie jakiejkolwiek grupy z systemu poprzez zwalnianie jej z meldowania w pojazdach sprawi, że nie wypełnimy podstawowego celu stawianego przed Falą. Ponadto system nie jest obudowany w zachęty dla pasażerów i dlatego budzi ich opór.
System pozwoli na oszczędności
W dyskusji - choć zdalnie - udział wziął też Waldemar Rokicki, który wcześniej o wadach i zaletach Fali pisał na Trojmiasto.pl. Podobnie jak jego przedmówcy zwrócił uwagę, że dużym mankamentem systemu jest jego marketingowe opakowanie i forma komunikacji z pasażerami. Podkreślił też, że spółka mogła lepiej wykorzystać czas, jaki miała na przygotowanie założeń i wdrożenie systemu.
- Klikanie na wejściu i wyjściu nie powinno być problemem, a sednem jest wytłumaczenie pasażerom, jakie będą z tego korzyści. To z jednej strony sygnał dla przewoźnika, że mamy prawo do tego przewozu ale też informacja, gdzie wsiadam, dokąd jadę itd. To później pozwoli wyeliminowanie z naszych ulic pustych autobusów, które generują koszty. To pozwoli też na wzmocnienie kursów tam, gdzie jest to konieczne.
Krytyczne głosy z sali i internetu
Padały też pytania z sali od mieszkańców i osób śledzących debatę w internecie. Pan Adam, jak sam się przedstawił "młody senior z południa Gdańska", zwrócił uwagę na problem zatłoczonych pojazdów i ograniczone przez to możliwości odbijania karty przy wejściu i wyjściu z pojazdu.
Odpowiedział mu prezes Stefański.
- Ankiety zliczające pasażerów są drogie, sporadyczne i niemiarodajne. Wysiłek pasażerów jest potrzebny do zapełnienia systemu danymi, które pozwolą na optymalizację przewozów.
Internauci pytali z kolei o termin wdrożenia jednego, wspólnego biletu dla Trójmiasta, zbierania danych osobowych przez aplikację mobilną, integracji karty mieszkańca z kartą systemu Fala.
Wśród widzów debaty obecny był m.in. Karol Guzikiewicz, radny PiS sejmiku wojewódzkiego.
- Co wy chcecie nam wcisnąć? Drugie Mevo, za które miasta musiały oddać do urzędu marszałkowskiego dotacje unijne? Wystarczy skorzystać z parkingu w centrum handlowym, by przekonać się, że można zrobić łatwy system, w którym po zapłacie szlaban sam się otwiera przed samochodem. Wciskacie nam bubel! - zwrócił się w emocjonalnym wystąpieniu do prezesa Stefańskiego radny Guzikiewicz.
- Umowę z wykonawcą podpisaliśmy w czerwcu 2021 roku. Mieliśmy mniej czasu, to prawda, ale kalendarz skurczył się przez odwołania w przetargu. Po drodze mieliśmy jeszcze pandemię, inflację i wojnę w Ukrainie. Chcę jednak podkreślić, że dotacja unijna nie jest zagrożona a sam system nie jest przestarzały - odpowiadał prezes Innobaltici. - Jeśli chodzi o kwestie finansowe, to Gdańsk traci ok. 6 mln rocznie przez dystrybucję biletów przez aplikacje komercyjne i jednocześnie przeznacza na funkcjonowanie komunikacji 500 mln zł. Tymczasem wciąż oczekujemy na ustawę metropolitalną, która dałaby 200 mln zł. Jak organizatorzy transportu mają wymieniać tabor bez tych środków?
Stefański: dajmy Fali szansę
Wśród pytań z sali przewijały się też postulaty, by w badaniu potoków pasażerskich i przy optymalizacji transportu publicznego organizatorzy i przewoźnicy korzystali z narzędzi już dostępnych np. bramek zliczających zamontowanych w pojazdach nad drzwiami.
- Dajmy szansę temu systemowi - zaapelował na koniec prezes Stefański. - Podobne systemy zostały wdrożone w Europie. System da nam dużo więcej możliwości, niż np. bramki zliczające. Fala będzie kompletnym systemem, który budzi obawy, ale wszędzie, gdzie takie systemy się pojawiały, też tak było. Każda zmiana jest przyjmowana z niechęcią. A my chcemy zmiany na lepsze.
System biletowy Fala na Pomorzu
Opóźnią podwyżkę cen biletów w Fali (91 opinii)
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-02-02 21:58
Ja zrozumiałem tylko jedno (36)
Że system będzie głównie skupiał się na statystykach, jak dużo pasażerów na jakich przystankach się poruszają i w jakim czasie. Będą później dostosowywać dzięki temu tabor lub lepszą częstotliwość itp.
A przypadkiem to nie miało inaczej wyglądać?
System miał działać na zasadzie wspólnego biletu, a nie ciągłego odbijania karty.- 537 12
-
2023-02-02 22:06
Zrozumiałbym to, gdyby system działał na korzyść pasażera (10)
Tak jak działa to w Poznaniu. Przejazd pierwszego przystanku kosztuje 72 grosze (taryfa normalna), drugiego i trzeciego 60 gr.
W takim przypadku to ma sens- 87 0
-
2023-02-02 22:23
(6)
Nasze władze nie rozumieją pasażerów. Wysiadam z PKM-ki na Jasieniu. Problem jest taki, że stacja stoi pod lasem i do domu mam 20 minut pieszo. Alternatywa - autobus - 3 przystanki. I teraz wg władz Gdańska mam zapłacic prawie 6 zł za te 3 przystanki i 5 minut jazdy. No sorry, ale to nie jest akceptowalna cena, szczególnie że ktoś inny dojechałby za tyle samo do Oliwy. Gdyby bilet był uzależniony od przystanków to zapłaciłbym np 2 zł, co uważam za uczciwe. A tak jeżdżę na gapę :]
- 120 3
-
2023-02-03 08:56
bo o to właśnie chodzi (3)
jak myślisz dlaczego PKM z każdego kursu nie jedzie do Gdańska Głównego, choć takie były założenia ? Tu chodzi dokładnie o to samo, czyli o kasę. Nawet peron po SKM na Nowy Port miał być tylko pod to przeznaczony.
- 16 1
-
2023-02-03 14:51
(2)
To,że PKM-ka tylko do Wrzeszcza,to szlag wielu ludzi trafia. Natomiast SKM-ka miała być reaktywowana do Brzeźna,bo w NP tory zwinęli,ale na mecze to kiboli wożą nawet za darmo.
- 9 1
-
2023-02-03 17:47
Żadne za darmo (1)
Za przewozy płaci Stadion albo Lechia.
- 1 1
-
2023-02-03 22:39
A stadion i Lechia finansowane są przez miasto, a ono ma pieniądze od mieszkańców
- 3 0
-
2023-02-03 09:15
No fakt. Rozwiązaniem byłby bilet okresowy obejmujący całość dojazdu dom-praca (1)
Ale nie da się
- 11 3
-
2023-02-03 15:24
Jak to nie da się
Jest bilet na PKM plus KM już od dawna. Na którym możesz korzystać z PKM i KM na terenie jednej gminy.
- 2 0
-
2023-02-03 04:15
Nie mieszaj pojęć, to o czym mówisz to taryfa a nie system. (2)
- 6 17
-
2023-02-03 05:56
Gdyby system był pro pasażerski (1)
to płaciłbyś za faktycznie przejechany dystans, skoro odbijasz się na wejściu i wyjściu.
- 46 0
-
2023-02-03 09:19
To by wyszło za tanio wg władz miasta. Dlatego podjęto inną decyzję
Pieniądze na komunikację muszą być. To jednak powinien być priorytet. Jak w Warszawie.
Pierwszy raz chwalę Trzaskowskiego.- 16 0
-
2023-02-02 22:16
No tak, nasze samorządy jak wiadomo dzielnie walczą o lepszą częstotliwość
Efekty tej walki widać od kilku dni w Gdyni.
- 43 1
-
2023-02-02 22:39
To będzie ciągle odbijany wspólny bilet
- 21 1
-
2023-02-02 22:40
(5)
Te statystyki nie będą prawdziwe , zafalszują je jeżdżący za darmo i nie odbijający karty.
- 65 1
-
2023-02-03 00:41
Brakuje jeszcze tego, żeby osoby jeżdżące za darmo robiły jeszcze wieksze zamieszanie. (2)
- 14 7
-
2023-02-03 06:54
A to ich wina?
- 16 3
-
2023-02-03 09:24
Prawda? Walidatory czy jak to się nazywa i biletomaty czy falomaty powinny być na przystankach.
A przynajmniej biletomaty. W autobusie rano trudno będzie kupić bilet okazjonalny. Nie każdy jeździ na okresowym. Nie jest to zachęcające. Czyli kto musi jeździć będzie jeździł i odbijał i klął w żywy kamień, a reszta wybierze samochód. Cóż za zmiana, no kto by się spodziewał? Bez sensu
- 15 1
-
2023-02-03 07:31
(1)
Oni już to wiedzą, dlatego ekspert od fali mówił kilka dni temu w swojej wypowiedzi o likwidacji biletów miesięcznych, a wczoraj mówiono o zbyt dużej liczbie zwolnionych z opłat.
- 21 1
-
2023-02-03 09:29
No tak, bilety okresowe do likwidacji. Nie pozwólmy na to.
Chyba czas na przegląd wydatków miasta. Gdyby takie debaty były np dwa razy w miesiącu i omawiane były sprawy dotyczące mieszkańców, nie byłoby takich pomysłów. Życie naprawdę jest bardzo drogie. Wzrosły opłaty za mieszkanie, za ogrzewanie, za prąd, zaraz za wodę i jeszxze bilety. Nie wspomnę o jedzeniu, benzynie. Jak można być tak odrealnionym??
- 25 1
-
2023-02-02 23:20
Bzdury, bzdury, bzdury. Nie chodzi o żadną optymalizację, tylko jak zwykle o kasę. Bilet może być wspólny, ale budżet na komunikację już nie jest, a Gdynia, Gdańsk i Sopot od długiego czasu nie umieją się dogadać jak dzielić przychody z biletów na metropolitalnej taryfie. Zamiast wypracować jakieś sensowne porozumienie wolą zmuszać pasażerów do jakiegoś niedorzecznego "meldowania się", bo jeszcze nie daj boże 5 zł popłynie nie do tej kiesy co powinno. Żenujące.
- 86 1
-
2023-02-02 23:57
No właśnie od początku było wiadomo że założenia Fali nie obejmują wprowadzenia wspólnego biletu (chociażby na Trójmiasto) i cały ten projekt to marnotrawstwo pieniędzy. Był o tym artykuł na trojmiasto.pl
- 59 1
-
2023-02-03 00:03
System nigdy nie miał działać na zasadzie wspólngo biletu. Od początku miał być 'zaślepką' dla bałaganu biletowego. Czego oczy nie widzą, to portfel może zapłacić...
- 43 1
-
2023-02-03 00:15
Władze do wymiany
Pogonić te hołotę ma wyborach
- 40 2
-
2023-02-03 00:33
6 mln rocznie dystrybucja biletów, a fala 130 mln+ 25mln rocznie, po żeby przeprowadzić statystyki. Pól życia walczę o
- 48 0
-
2023-02-03 00:38
Pół zycia walczę o rozsądny rozkład jazdy, którego nie potrafią zapewnić informatycy i światli zarządzający komunikacją. Teraz
- 28 1
-
2023-02-03 04:14
Nie, to nie miał być wspólny bilet. (1)
To właśnie miał być system który obsługuje ludzi i jednocześnie zbiera statystyki służące optymalizacji wykorzystania taboru.
- 7 8
-
2023-02-03 05:58
Czyli potrzebny jak żabie ręcznik,
zwłaszcza w Gdyni, która powoli zamyka komunikacje.
- 30 1
-
2023-02-03 05:47
Hohlick
Urząd Marszałkowski - słowo klucz.
- 14 0
-
2023-02-03 06:36
Emeryci i inne grupy zwolnione
Z opłat nie będą się odbijać.
Czyli mamy bubel za kupę kasy.
Zwolnić wszystkich za te przekręty!- 38 1
-
2023-02-03 06:52
Ale jak opóźnią jak w wypowiedzi Borawskiego jest napisane, że bilet 75mnutowy ma być za 6zl? A dziś jest po 4.8
- 21 1
-
2023-02-03 08:49
Obowiązkowi NIE! Ale opcjonalności TAK!
Uważam że powinno się wprowadzić zasadę, że jeśli pasażer ma możliwość się odbić i nie zapomni się odbić to powinien to robić. Na zasadzie dobrowolności i dostępności takiej możliwości. Są sytuacje, gdy się nie odbijesz. Tłok, czy nagła pobudka na przystanku i wybiegnięcie z pojazdu w ostatniej chwili. Nie zawsze też starsza niedołężna osoba, czy niepełnosprawna, ma możliwość sprawnie się odbić.
- 9 2
-
2023-02-03 08:54
Ech, a potem płacz że rozkład jazdy jest oderwany od rzeczywistości. (1)
Kto potrzebuje wspólnego biletu jednorazowego? 0.001% mieszkańców? Miesięczne przecież już są.
Tymczasem wszyscy mają wyciągać kryształowe kule i wróżyć jak rozwijać komunikację, zamiast zwyczajnie zbierać statystyki.- 4 13
-
2023-02-03 10:33
Jest spora grupa osób, które korzystają z komunikacji miejskiej okazjonalnie. Ponadto normalny wspólny bilet jednorazowy to duże ułatwienie dla osób odwiedzających Trójmiasto.
- 14 0
-
2023-02-03 09:08
No właśnie chyba niechcący się wypsnęło, że najważniejsze jest odbijanie, a sprawa jednego biletu to już chyba całkiem przepadła.
- 10 0
-
2023-02-04 00:57
Oj tam, oj tam.... Ważne aby kasa z tego tylko była?
- 0 0
-
2023-02-04 02:48
oj, to słabiutko ze zrozumieniem..., szkoda
- 0 2
-
2023-02-02 21:33
Starsi ludzie (65)
Dużo ludzi starszych korzysta z komunikacji oraz osoby pracujące, które do tej pory nie do końca nawet radzą sobie z automatami do biletów, a co dopiero taki skomplikowany system, który utrudni im codzienność. Czy ktoś z osób chcących wprowadzić ten system jeździ komunikacją? Auta ble, bo coraz mniej miejsc parkingowych, a systemy komunikacji coraz
Dużo ludzi starszych korzysta z komunikacji oraz osoby pracujące, które do tej pory nie do końca nawet radzą sobie z automatami do biletów, a co dopiero taki skomplikowany system, który utrudni im codzienność. Czy ktoś z osób chcących wprowadzić ten system jeździ komunikacją? Auta ble, bo coraz mniej miejsc parkingowych, a systemy komunikacji coraz bardziej przerażają mnie jako osobę młodą, a co dopiero starsi ludzie.. Ciężkie czasy czekająnas i nasze dzieci, a miało być łatwiej, tylko dla kogo? Wszystko ciągle kręci się przy maszynach, które bardzo często zawodzą i o tym nie zapominajmy.. Przeciążenia systemów też dalej bywają, aktualizacje również i inne problemy techniczne. Więc miasto niech spojrzy bardziej obiektywnie na nowości, które chcą wprowadzać, gdyż są mieszkańcy, którzy po prostu boją się nowości i może warto z nimi porozmawiać i poznać ich opinie i obawy.
- 481 11
-
2023-02-02 21:51
8 mln na pdodwyzki dla urzedników szkodników a dla mnieszkanców podwyzki cen biletów! (6)
jedyne wyjście to skompromitowane władze do wymiany na wyborach do samorządu .Przecież ta debata to była kpina z mieszkańców !!
Taniej szybciej i wygodnie jest obecnie wszystkim poza komunikacją miejska w Gdańsku!!!- 52 2
-
2023-02-03 00:11
spotkali się beneficjenci tego bubla i zachwalali nam jaka to europa system solidarnościowy mowa trawa dla bezmózgów skormplikowali to bardziej niż te 105 taryf a nie można tych taryf ujednolicić tylko tworzyć kolejną nadbudowę?
- 28 0
-
2023-02-03 05:59
Przejazdów darmowych chyba nie trzeba będzie odbijać? (4)
- 13 2
-
2023-02-03 10:24
(2)
Pewnie to rychły koniec darmowych przejazdów.
- 4 1
-
2023-02-03 14:53
(1)
Nie,prezes powiedział,że nie,zanim go odwołali.
- 0 0
-
2023-02-05 00:11
W złym momencie powiedział.
- 0 0
-
2023-02-05 00:10
Niczego nie trzeba będzue odbijać.
- 0 0
-
2023-02-02 21:56
Oczywiste, że ludzie odpowiedzialni za ten system komunikacją miejską nie jeżdżą nigdy i nigdzie. (2)
Gdyby było inaczej, to ten system wyglądałby jak w Poznaniu.
- 55 1
-
2023-02-03 21:28
sugerujesz, że w Poznaniu jeżdżą? (1)
- 0 0
-
2023-02-03 21:46
Ktoś kto organizował ten system raczej na pewno.
- 2 0
-
2023-02-02 21:59
(3)
masz rację. to że takie rzeczy funkcjonują w Europie to żaden argument. polska to nie Europa, niech oni sobie mają. my zostaniemy przy tym co jest, nawet jeżeli to właśnie obecny system jest skomplikowany i nieefektywny. ale już go znamy. zbyt duży postęp nie jest korzystny dla polaków
- 16 11
-
2023-02-03 08:32
(2)
A ja bym powiedziąl inaczej. Skoro gdzieś w Europie są takie buble to bądźmy mądrzejsi i nie powielajmy ich błędów. Uczmy się w końcu na błędach innych a nie zawsze na swoich.
Skopiujmy z Europy i świata dobre rozwiązania, które tam funkcjonują, a nie buble.- 20 0
-
2023-02-03 17:26
(1)
Buble? Masz jakieś przykłady bubli?
- 0 1
-
2023-02-05 00:15
Multum. Nie dostrzegasz jeszcze? Za krótko w Europie?
- 0 0
-
2023-02-02 22:04
(18)
Taki system funkcjonuje w Amsterdamie od conajmniej 10 lat. Sprawnie.
- 13 19
-
2023-02-02 22:08
(7)
Od kilkunastu lat funkcjonuje w Moguncji, Wiesbaden, Frankfurcie i wielu innych europejskich obszarach
- 7 20
-
2023-02-02 22:40
A jak jest (5)
np. w Berlinie, Paryżu, Londynie, Rzymie? Czy już zamienili system jednego biletu na strefę na falopodobne coś?
- 21 0
-
2023-02-02 23:11
(3)
W Berlinie maja taka komunikacje, ze az nie warto samochodu uzywac
- 21 0
-
2023-02-03 00:12
no więc właśnie a u nas jest taka komunikacja że auto ją bije na łeb
- 30 1
-
2023-02-03 00:53
U nas tez na tak być, a nie meldowanie się na każdym kroku. Debaty nie można posłuchać, bo fb dba o prywatność. Przepisu nie moż
- 13 0
-
2023-02-03 06:42
W Trójmieście mamy taką komunikację że po zmianie na dojazdy samoxhodem wiem że nigdy do niej nie wrócę
- 11 0
-
2023-02-03 14:34
W Londynie jest Oyster - każdy odbija kartę na wejściu.
- 0 0
-
2023-02-02 23:06
A te obszary?
To one mają po trzydzieści różnych emitentów niekompatybilnych biletów, czy jednak raczej jeden wspólny bilet?
- 11 0
-
2023-02-02 22:27
W okolicach również (8)
Moja siostra mieszka w Alphen. Będąc u niej z wizytą dowiedziałem się jak to działa. Wchodzi się jedynie przednimi drzwiami, odbijając kartę (i pozdrawiając kierowcę ichnim hooj czy jakoś tak), a wychodzi środkowymi/tylnymi drzwiami również odbijając kartę. Proste, tylko jest pewien haczyk - nie wiedzieć czemu tam autobusy nie są napakowane
Moja siostra mieszka w Alphen. Będąc u niej z wizytą dowiedziałem się jak to działa. Wchodzi się jedynie przednimi drzwiami, odbijając kartę (i pozdrawiając kierowcę ichnim hooj czy jakoś tak), a wychodzi środkowymi/tylnymi drzwiami również odbijając kartę. Proste, tylko jest pewien haczyk - nie wiedzieć czemu tam autobusy nie są napakowane pasażerami pod sam sufit, a ludzie się nie pchają, nie złorzeczą i generalnie są wobec siebie uprzejmi i wyrozumiali. Aaaa, i u kierowcy bez problemu każdy może kupić bilet płacąc kartą lub gotówką.
- 52 3
-
2023-02-02 23:22
I jeszcze jeden myk (3)
W Holandii (nie wiem czy w całej), wszystkie przystanki są na żądanie. Siostra dowiedziała się o tym kilkanaście lat temu, kiedy zrąbana maksymalnie po zmianie, czekała w deszczu 2 godziny na przystanku zdziwiona, że żaden autobus się nie zatrzymał :))
- 21 1
-
2023-02-03 00:34
W Holandii, w Amsterdamie byłem 25 lat temu. No, nie tylko tam. Natomiast w Amsterdamie mieszkaliśmy dobę w (2)
niedużym hotelu, poza centrum. Niezły dojazd tramwajem był. Niedużą ulicą, po obu stronach niska zabudowa dwupiętrowa. Hotel był jak na złość pomiędzy dwoma przystankami. Poszedłem do motorniczego popytać, że ja do tego hotelu, czy może mi powiedzieć, na którym mam wysiąść, zeby było bliżej i podałem dwie ulice z mapy. "Pan się nie martwi, ja panu
niedużym hotelu, poza centrum. Niezły dojazd tramwajem był. Niedużą ulicą, po obu stronach niska zabudowa dwupiętrowa. Hotel był jak na złość pomiędzy dwoma przystankami. Poszedłem do motorniczego popytać, że ja do tego hotelu, czy może mi powiedzieć, na którym mam wysiąść, zeby było bliżej i podałem dwie ulice z mapy. "Pan się nie martwi, ja panu powiem". No nic, jedziemy z obrzeży centrum, tak się zastanawiam, jak on mi to powie, pół tramwaju będzie zasuwał do mnie, czy co. Już widzę, że jesteśmy w odpowiednim rejonie, zatrzymuje się na przystanku, ja już blisko drzwi, na wszelki wypadek, a tu z głośnika leci: "Hotel Excelsior" czy jak tam nazwa była. Gościu miał mikrofon, głośniki - na odpowiednim przystanku podał nie jego nazwę, a informację dla mnie jednego. Oczywiście nieźle mówił i rozumiał po angielsku. W Warszawie nieosiągalne zapewne i dziś.
- 33 1
-
2023-02-03 01:12
:)
Taak, tam ludzie mają zupełnie inne podejście. Nie jestem światowcem, więc odwiedzając siostrę na początku byłem bardzo, ale to bardzo zdziwiony panującą tam kulturą, z którą ja urodzony w PRL-u nie miałem zbyt wiele do czynienia. Przykład: kupiłem w centrum handlowym lampkę typu lava. Po sprawdzeniu okazało się, że kolor tego gluta nie będzie
Taak, tam ludzie mają zupełnie inne podejście. Nie jestem światowcem, więc odwiedzając siostrę na początku byłem bardzo, ale to bardzo zdziwiony panującą tam kulturą, z którą ja urodzony w PRL-u nie miałem zbyt wiele do czynienia. Przykład: kupiłem w centrum handlowym lampkę typu lava. Po sprawdzeniu okazało się, że kolor tego gluta nie będzie pasował do koloru ścian w moim salonie. Poszedłem do sklepu i łamaną angielszczyzną poprosiłem o wymianę pokazując paragon. Sprzedawca odpowiedział Ok, odłóż ją na półkę i weź taką, która ci pasuje. Ale jak to? Bez sprawdzenia czy w kartonie, który przyniosłem na pewno jest taka sama lampa, czy nie jest uszkodzona, czy jakiejś śrubki nie brakuje?? :)) Inna rzecz - przed domkami często wystawiane są bukiety kwiatów tanie jak barszcz i puszka na drobniaki, której nikt nie pilnuje. Bierzesz bukiet, wrzucasz kilka EUR i jedziesz dalej - oczywiście rowerkiem :) Pytam siostry, ale że jak, nikt tego nie zaj*bie? Ta w śmiech, że Holender się nie zniży, żeby za..bać coś co kosztuje 5 euro :) To było kilkanaście lat temu, nie wiem jak teraz po przybyciu dużej liczby naszych rodaków ;)
- 23 0
-
2023-02-05 00:17
W Warszawie kierowcy burczą na pasażera.
- 0 0
-
2023-02-03 00:58
Moze zaczniemy od pozdrawiania i podziękowania Panu Kierowcy. Zapomnieli, jak zwykle, że komunikacja miejska w Europie pusta. Ta (3)
- 7 0
-
2023-02-03 01:19
Moze zaczniemy od pozdrawiania i podziękowania Panu Kierowcy (2)
W NL to standard. Wiele rzeczy mnie tam zdziwiło. I ta uprzejmość jest taka naturalna, nie jakaś wyuczona czy przymuszona. Fajne to :)
- 7 1
-
2023-02-03 07:01
(1)
u nas też są ludzie uprzejmi,i to większość.
- 3 1
-
2023-02-05 00:20
Coraz więcej uprzejmych w miejscach neutralnych.
- 0 0
-
2023-02-02 23:05
A ten jest niesprawny
I od razu widać że sprawny nigdy nie będzie
- 10 0
-
2023-02-02 22:11
o tak, zostańmy przy biletach papierowych (9)
a może na kamiennych tabliczkach niech będą wyryte? nie wiem co to za bzdurny argument o ludziach starszych, po 70 jeżdżą za darmo a młodsi chyba dadzą radę sobie kartę wyrobić i naładować odpowiednią kwotą, potem już tylko system sam naliczy opłatę przy korzystaniu
- 11 65
-
2023-02-02 22:17
nie wiem, ja nie ogarnalem
bylem w poznaniu przejazdem, jakies strefy, 2 rodzaje kasownikow, bilety elektorniczne, cuda wianki..... na szczescie byly papierowe, ktore udalo sie kupic w 3 kiosku na dworcu, masakra
- 36 0
-
2023-02-02 22:36
po 70 jeżdżą za darmo (5)
Chyba dopiero po 75. My młodsi, kiedy dożyjemy tego wieku pewnie będziemy to ogarniać gdyż na co dzień obcujemy z cyfryzacją, ale żyjące jeszcze pokolenie "analogowe" niestety ma problemy, czemu w sumie trudno się dziwić. Moja mama 75l. ogarnia neta, komórkę, apkę bankową ale niewiele więcej, chociaż jest naprawdę kumata - typowy umysł ścisły. Z kolei ojciec 86l. nie ogarnia niczego - gdy się urodził to w użyciu były jeszcze lampy naftowe, on jest niczym dziecko we mgle..
- 22 3
-
2023-02-03 00:18
(3)
ja też ogarniam niewiele więcej a wiesz dlaczego?Bo nie chcę bo sr..m z góry na taką "innowacyjność" opierającą się na robieniu z ludzi głupiego odmóżdżonego bydła ten system fala to żadna innowacyjność to wsteczniactwo człowiek kupuje miesięczny i musi go kasować jaki id.ta wpadł na coś takiego
- 29 0
-
2023-02-03 00:35
Ależ ja się wcale nie zachwycam tym systemem (1)
Wręcz zwracam uwagę na kwestie, które dla pokolenia Pejsbuk/Instagram są może oczywiste, ale dla nieco starszych już niekoniecznie. Z zawodu jestem informatykiem. Staram się być na bieżąco ale w wieku 50+ wcale nie jest to takie łatwe i nie przychodzi naturalnie, mimo iż mam niby solidne podstawy i doświadczenie. A co mają powiedzieć ludzie
Wręcz zwracam uwagę na kwestie, które dla pokolenia Pejsbuk/Instagram są może oczywiste, ale dla nieco starszych już niekoniecznie. Z zawodu jestem informatykiem. Staram się być na bieżąco ale w wieku 50+ wcale nie jest to takie łatwe i nie przychodzi naturalnie, mimo iż mam niby solidne podstawy i doświadczenie. A co mają powiedzieć ludzie zawodowo niezwiązani z technologiami cyfrowymi? Kiedyś wierzyłem święcie, że komputeryzacja zmieni świat na lepszy. Dziś byłbym już ostrożny z takim stwierdzeniem. Dla przeciętnego zjadacza chleba świat cyfrowy robi się zdecydowanie zbyt skomplikowany. A miało być prosto, łatwo i przyjemnie..
- 24 0
-
2023-02-04 09:34
Gratuluję, ze mimo nowoczesności szanujesz tradycję przodków pisząc pejsbuk
- 1 0
-
2023-02-03 08:27
Zgadzam sie. Ja akurat nie mam problemow z ogarnienciem nowych technologii, ale widze, ze zamiast prawdziwej innowacyjnosci rozpowszechnia sie gadzeciarstwo (np. ladowarki bezprzewodowe) i inwigilacja (internet rzeczy).
- 7 0
-
2023-02-03 07:07
I oto chodzi,szanujmy się wzajemnie.Jeden niech drugiemu pomoże,jak ktoś starszy nie ogarnia tej cyfryzacji,która już dominuje wszędzie.
- 4 0
-
2023-02-03 00:15
o tak trzeba zmieniać byle zmieniać spierd..lić wszystko przy okazji ale trzeba zmieniać bo tak robią inni powołac jeszcze specjalne spółki zatrudnić pociotki bo trzeba zmieniać a za te id..tyczne zmiany zapłaci pasażer najwyżej w niedzielę komunikację w Gdyni się przytnie do 60 minutowego taktu w ciągu dnia na głównych liniach
- 15 0
-
2023-02-03 01:01
Po co nam jakiekolwiek bilety? Po to, żeby mnożyć koszty obsługi?
- 6 0
-
2023-02-02 22:23
(2)
Osoby starsze i młodzież zwolniona z opłat za przejazdy będzie miała gdzieś odbijanie jakiejś karty i jak to się będzie miało do założeń Fali ?
- 21 1
-
2023-02-02 22:39
Bzdura. Sprawdź kto jeździ bezpłatnie zanim napiszesz bzdury
- 0 15
-
2023-02-03 01:07
W ogóle nie będzie sie miało. Fala jest po to, bo jest dotacja do wzięcia i instytucja do utworzenia.
- 18 0
-
2023-02-02 22:24
Ludzie starsi mają gdzieś falę bo jeżdżą
za darmo.
- 5 12
-
2023-02-02 23:10
(10)
Dziś pomagałem starszej pani zakupić bilet jednorazowy w automacie, bo nie ogarnia tego. Dodatkowo ta maszyna wypluwała wrzucane monety, zapłaciłem kartą i przyjąłem od babci gotówkę .
- 36 0
-
2023-02-02 23:17
Zrobiłeś dobry uczynek (2)
Nawet dla młodszych osób świat staje się coraz bardziej skomplikowany, a dla starszych jest wręcz przerażający.
Informatyk lat 50 i pół.- 26 0
-
2023-02-03 01:14
Dobrze, że zdążyłeś poznać nowe technologie. (1)
- 6 1
-
2023-02-03 04:23
Żebyś wiedział :)
To naprawdę ciekawe doświadczenie, urodzić się i wychować w świecie analogowym, a potem przez resztę życia uczestniczyć w przeprowadzce do świata cyfrowego. To doświadczenie jedyne samo w sobie i tego nikt mi nie odbierze :)
- 17 0
-
2023-02-03 00:16
Dziekujemy !
Tak jak juz ktoś mnie uprzedzil: świat galopuje, ludzie stsrsi drepcza próbując nadażyć za tym szalenstwem technolog. Zrobiłeś mi wieczór tym wpisem :)
- 12 0
-
2023-02-03 00:25
Na szczęście z Fala
Biletomaty będą mogły zniknąć
- 0 14
-
2023-02-03 01:12
Zrobiles dobry uczynek. Ładnie z Twojej strony. 30 lat temu w Danii dowożono obiady osobom w potrzebie, które nie wychodziły z d (4)
- 5 1
-
2023-02-03 04:28
30 lat temu w Danii dowożono obiady (1)
Nigdy i nigdzie o tym nie słyszałem, to bardzo budujące. A to była inicjatywa władz samorządowych, NGO, czy osób prywatnych?
- 2 0
-
2023-02-05 00:25
Wyglądało na akcję samorządową.
- 0 0
-
2023-02-03 14:58
(1)
Tak? A w Polsce to Wigilie na pokaz są organizowane i sklepy-punkty np.w Gdansku,gdzie można 3 razy w roku pobrać jeszcze nie nadpsutą zywność.
- 0 0
-
2023-02-05 00:28
Gdy Norwegowie chcieli kupić stocznię Gdynia mówili, że mamy go odrobienia 70 lat. To była końcowka lat 80. Chyba jednak zrobim
- 0 0
-
2023-02-03 00:46
Chodzi o to, zeby było prościej. Prościej i taniej będzie, gdy biletów nie będzie. Może wtedy nawet korki będą mniejsze. Zamias
- 7 0
-
2023-02-03 04:57
No bo co to jest
Tam i tam ? Już za to ktoś powinien polecieć
- 3 0
-
2023-02-03 08:25
Sorry ale tak jest już na zachodzie i to przyszlosc (1)
W kazdym większym mieście które znam są karty. Nie ma innej opcji. Można zasilić na zaś. U nas przy każdej stacji SKM w kasie powinna być opcja doładowania. Sorry ale nie dogodzisz wszystkim.
- 0 6
-
2023-02-03 10:47
To nie ma działać jak elektroniczna skarbonka. Tak jak teraz ryczałtem kupujesz miesięczny i to chcą żebyś go odbijał. Zapłaciłeś 117 zł, z jakichś przyczyn raz nie odbiłeś, płacisz ok. 300 zł kary. O to w tym chodzi.
- 4 0
-
2023-02-03 10:45
Osoby po 70 roku życia jeżdżą za darmo.
- 2 1
-
2023-02-03 10:45
Myślisz, że łatwiej jest kupić dziś bilet w biletomacie niż przyłożyć karte do czytnika?
- 0 5
-
2023-02-05 00:07
Starsi nie powinni korzystać z komunikacji. Lepiej jak pozostaną w domu. Tak już było.
- 0 1
-
2023-02-02 20:06
(42)
Co z tego że opóźnią podwyżki cen biletów jak główną wadą systemu jest obowiązek walidacji biletów miesięcznych podczas każdej podróży. Mieszkańcy Trójmiasta po prostu chcą wspólnego biletu jak w Warszawie a zamiast tego dostaną jakiś system który jeszcze bardziej skomplikuje życie i taryfy.
- 750 10
-
2023-02-02 20:22
Tym ludziom nie da się przemówić do rozsądku (8)
Zostaje mi tylko bojkot komunikacji publicznej.
- 89 1
-
2023-02-02 20:29
wybory i pogonić to całe towarzystwo.
- 64 1
-
2023-02-02 20:39
ale im to lotto... (6)
pusto jeżdżąca komunikacja to tylko oszczędności...
- 33 0
-
2023-02-02 22:38
Nie zgodzę się (4)
Puste kursy to nie oszczędność a marnotrawstwo wozokilometrów, które mogłyby być przerzucone na inny kurs czy linię i wykorzystane bardziej efektywnie.
- 8 2
-
2023-02-02 23:14
(2)
Tylko czesto bedzie tak ze w jedna stronę pojedzie pusty, a w druga przepełniony(oczywiscie teleportacja jest prosta i przyjemna wiec Oczywiste jest ze musza jezdzic tylko przepełnione)
- 9 0
-
2023-02-03 01:20
To może pusty juz nie wraca i cześć. Będą jeżdziły tylko w 1 stronę.
- 4 0
-
2023-02-03 07:59
nie nie nie, maja jezdzic tylko puste zeby taniej bylo
- 4 0
-
2023-02-03 01:18
Wystarczy zapytać kierowców. Nie potrzeba robić badań za 130 mln + 25 mln rocznie.
- 24 0
-
2023-02-03 01:17
Jeszcze większe oszczędności, jak nie ma jej wcale.
- 5 0
-
2023-02-02 20:33
ja mam w D wspólny bilet jako mieszkaniec Gdańska (9)
biletu chcą mieszkańcy ościennych gmin, którzy tu dojeżdżają do roboty, więc jeżeli już, niech te gminy dopłacają, jeżeli chcą, do wspólnych biletów, bez obciążania metropolii.
- 36 23
-
2023-02-02 23:38
Dopłacają, moja gmina dopłaca. (2)
- 4 3
-
2023-02-03 01:21
Tczew miał płacić przeszło 600 tys. (1)
- 7 0
-
2023-02-03 01:42
Miał
Ale się wypiął na tę Falę :)
- 14 0
-
2023-02-03 07:11
Mamy przecież kartę mieszkańca,którą co roku trzeba uaktualniac.
- 5 0
-
2023-02-03 09:52
(3)
Wbrew pozorom wspólny bilet jest też i w twoim interesie. Sensowna komunikacja to mniej korków i mniej aut w mieście. Gminy ościenne dopłacają do komunikacji więc zarzut bezpodstawny. To co da się zrobić w Katowicach i Warszawie jest nie do zrobienia w Gdańsku
- 6 0
-
2023-02-03 10:38
Warszawa (2)
to jedno miasto, dla metropolii śląskiej stworzono ustawę metropolitalną i dzięki temu jeden zarząd komunikacji. Dla Trójmiasta (i okolic, z kilkoma zarządami) kilka dni temu PiS w sejmie odrzucił bezmyślnie ustawę o metropolii pomorskiej.
- 3 2
-
2023-02-03 13:02
Ustawa o metropolii jest potrzebna żeby wspólny bilet zrobić?
- 4 0
-
2023-02-04 09:37
Warszawa tez ma gminy ościenne i z nimi współpracuje w zakresie dofinansowania przejazdów
- 1 0
-
2023-02-03 10:35
Czyli jako mieszkaniec Gdańska nie chcesz mieć wspólnego biletu, pozwalającego Ci np. na korzystanie z autobusów, tramwajów i SKM wg jednej spójnej taryfy? Poza Gdańsk też się nie ruszasz?
- 3 0
-
2023-02-02 20:52
W Warszawie emeryt po skończeniu 65 lat dostaje bilet "roczny niewidoczny". Na rok za 50 zł (8)
I nigdzie nie musi się "meldować". A żartuję, że "niewidoczny", bo koszt 50 zł w budżecie rocznym widoczny nie jest. Tylko trzeba wozić i dowód ze sobą, bo trzeba okazać kanarom na żądanie, a przy normalnej karcie miejskiej nie. Brak dowodu kosztuje ponad 20 zł opłaty manipulacyjnej, plus czas na jazdę i załatwianie w punkcie obsługi klienta. A
I nigdzie nie musi się "meldować". A żartuję, że "niewidoczny", bo koszt 50 zł w budżecie rocznym widoczny nie jest. Tylko trzeba wozić i dowód ze sobą, bo trzeba okazać kanarom na żądanie, a przy normalnej karcie miejskiej nie. Brak dowodu kosztuje ponad 20 zł opłaty manipulacyjnej, plus czas na jazdę i załatwianie w punkcie obsługi klienta. A jeśli się by tego w 2 tygodnie nie zrobiło, bo pan emeryt czy pani emerytka pojechali na 3 tygodnie na wczasy czy do sanatorium, no to za brak dowodu "przydzwonią" jak za brak biletu, ponad 200 zł. A, bilet "roczny niewidoczny" wymaga też nowej fotki, o ile się nie ma aktualnej. Koszt 12-15 zł. Takiej sprzed 20 lat mogą nie przyjąć :-) PS. bilet "roczny niewidoczny" to warszawski slang uczniów i studentów, za PRL, jeżdżących programowo bez biletu. "- Masz bilet? - Mam. Roczny niewidoczny".
- 31 1
-
2023-02-02 21:10
każdy powinien płacić, choćby symbolicznie, pomysł z tymi 50zetami / rok dla emerytów uważam za dużo lepszy (4)
niż gdańską bezpłatność. Dzieciaki koniecznie powinny płacić, by nauczyć się szacunku. Nawet coś super symbolicznego, 10zeta na miesiąc, cokolwiek, ale w razie nieopłacenia już mandat, powiedzmy 3 stówy. Wychowawczo.
- 47 11
-
2023-02-02 23:11
No nie... (1)
Bez przesady. W pełni zgadzam się z Twoim tokiem rozumowania ale kara 300 zł dla goowniaka to przegięcie. Tę karę będą musieli zapłacić rodzice. Optowałbym za połową, tak żeby goowniak zapłacił ją sam ze swojego kieszonkowego, wtedy boli najbardziej i równocześnie oddziałuje wychowawczo.
- 11 1
-
2023-02-03 01:25
Co to "goowniak"? Nowomowa?
- 3 6
-
2023-02-02 23:41
Przy czym nawet nie wiem, czy tych dowodów osobistych podczas kontroli biletów kanary domagają się od osób 65+ (1)
Może nawet nie, bo w sumie wiek po człowieku jednak widać. Może jest tak, że w taryfie te pozycje są, ale w praktyce są ustne zalecenia, aby tego akurat się w Warszawie kanary nie czepiali. Wyborca to zawsze wyborca :-)
- 5 1
-
2023-02-03 01:26
Zdążą więcej mandatów wlepić.
- 2 0
-
2023-02-02 23:45
Aha, napisałem "emeryt", ale w sumie dana osoba może dalej pracować, na jakimś KRUSie być też, czy co tam
Bilet w Warszawie oficjalnie nazywa się "roczny bilet dla seniora 65+". Kobiety oczywiście zaczęły się domagać, że one chcą darmowych tych biletów od wieku 60 lat, po przejściu na emeryturę, ale już za dużo tego, nie dano.
- 6 1
-
2023-02-03 01:23
Przynajmniej jedno mądre potrafili wymyśleć, a 3miasto nawet naśladować nie potrafi. (1)
- 7 0
-
2023-02-03 09:10
No, a w Warszawie całkiem darmo to zdaje się od 70-tki
Osoby w wielu 65-69,98 :-) coś tam jednak zapłacić muszą.
- 1 0
-
2023-02-02 21:39
to nic niezmienia podwyzki nadal beda a powinny byc obnizki! Normalnie kpią z mieszkanców!! (1)
A mo i jednego kolesia przesujnna na inne stanowisko to tez kolejna kpinaTak zwany koziol ofiarny.
Jedyne wyjscie to wywalić ich na wyborach oni juz sie wystraszyli dlatego te działania pozorne!!- 21 2
-
2023-02-03 10:45
Ale oni robią podwyżkę
Bo spodziewają się mieć więcej pasażerów - kabaret.
- 3 0
-
2023-02-02 22:49
(3)
Na czym ma polegać ta "walidacja" biletów miesięcznych podczas każdej podróży ?
- 5 0
-
2023-02-02 23:12
HGW
Ale jak dostojnie i uczenie brzmi :)
- 6 0
-
2023-02-03 00:18
Że musisz się dopchać do kasownika elektronicznego zamiast od razu kierować się do upatrzonego miejsca siedzacego czy stojącego
I "odbić kartę", jak na stoczni za PRL :-) A jeśli kolejka będzie dłuższa, to cyrki będą. Jedni wchodzą, inni wychodzą. A kartę, jak na stoczni, czy "na zakładzie" musisz odbić w jedną i drugą stronę.
- 14 0
-
2023-02-03 01:27
Na inwigilacji.
- 8 0
-
2023-02-02 23:27
Ten ekspert co uważa że "klikanie na wejściu i na wyjściu nie jest problemem" (1)
to chyba jakiś samozwańczy ekspert pokroju Horbana, czy Grzesiowskiego od tzw. pandemii.
Nie wiem kto go ustanowił "ekspertem" ale chroń nas Boże od takich ekspertów co pryncypialnie ferują swoje teorie nie zważając na to co myślą potencalne ofiary takich pomysłów czyli w tym przypadku pasażerowie. A oni raczej dośc równo zjechali ten pomysł równo z ziemią.- 37 1
-
2023-02-03 11:36
przecież to jest koleś, który ekspertował się na komunikacji w Tczewie czy innym Wejherowie
tam to faktycznie może nie być problemu z zatłoczeniem w autobusach.
- 7 0
-
2023-02-03 00:27
Na szczęście Fala
Nie wprowadza obowiązku a jedynie dobrowolne rejestrowanie wejścia i/lub wyjścia z pojazdu
- 0 22
-
2023-02-03 01:16
Mieszkańcy 3miasta chcą oszczędności i gospodarności, a nie durnych biletów i fali.
- 16 0
-
2023-02-03 07:02
Zła decyzja
Po wejściu systemu Fala nie odbijać się tylko jeździć na starych zasadach by urzędnicy zobaczyli źle podjęte decyzje wdrażając system Fala
- 8 0
-
2023-02-03 08:46
Opóźnią tylko drugą podwyżkę. Od kwietnia miesięczny ze 109 zł leci na 117. Co będzie od lipca, to się okaże.
- 6 0
-
2023-02-03 10:31
Nie ma teraz biletu za 6zł!
Jedyny bilet jaki jest to 4,80 ktory jest na 75min lub jeden przejazd. Wiec znów chcą wprowadzić podwyżkę nawet o niej nie mówiąc. Cholera przestańcie nas okradać!!!!
- 7 0
-
2023-02-03 18:05
Przypomnijmy sobie, ze podwyżka już była kilka miesięcy wtedy prezydent Borawski podniósł ceny ze 100 na 109 zł. Terazchceje podnieść od kwietnia na 117, a w lipcu prawdopodobnie na 130!
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.