• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy podziemne parkingi zagrożą zabytkom?

Rafał Borowski
19 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Jeden z parkingów podziemnych ma powstać pod Targiem Węglowym. Jeden z parkingów podziemnych ma powstać pod Targiem Węglowym.

Czy planowana inwestycja budowy podziemnych parkingów w centrum Gdańska może zagrozić zabytkowym budowlom? Takie obawy wyraził nasz czytelnik, który wskazuje na ryzyko zaburzenia w ten sposób poziomu wód gruntowych.



We wrześniu ubiegłego roku informowaliśmy o podpisaniu umowy na budowę w centrum Gdańska czterech parkingów kubaturowych: jednego naziemnego i trzech podziemnych. Ich lokalizacja i pojemność przedstawia się następująco:

  1. Podwale Przedmiejskie - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody - 493 miejsca (parking naziemny)

Zaburzenia wód gruntowych



Z naszą redakcją skontaktował się w tej sprawie architekt, projektant wielu inwestycji na terenie Gdańska. Jego zdaniem, wspomniana inwestycja może przyczynić się do pogłębienia problemu, który obserwujemy na przykładzie kościoła św. Mikołaja.

Zamknięto kościół św. Mikołaja


- Wiele wskazuje na to, że przyczyną spękań konstrukcji kościoła św. Mikołaja jest zaburzenie gospodarki wód gruntowych, czyli zmiana ich przebiegu oraz obniżenie ich poziomu. Wpływ na to ma nie tylko "betonowanie" gruntu, czyli budowanie tzw. fundamentów wannowych z żelbetu, ale również wypompowywanie wód gruntowych w trakcie realizacji badań archeologicznych poprzedzających inwestycje. Z całą pewnością ma to katastrofalny wpływ na zabytkowe budowle centrum Gdańska. Fundamenty wielu z nich zostały zbudowane na drewnianych palach wbitych w grunt. W dużym uproszczeniu, obniżenie poziomu wód gruntowych powoduje wysychanie tych pali i w konsekwecji utratę ich właściwości, czyli kruszenie. Warto pamiętać, że zaburzenie gospodarki wód gruntowych przynosi opłakane skutki dopiero po wielu latach - tłumaczy nasz proszący o zachowanie anonimowości informator.
  • Spękane sklepienie kościoła św. Mikołaja na Głównym Mieście w Gdańsku. Na razie nie wiadomo jeszcze na pewno, dlaczego kościół stracił stabilność.
  • Spękane sklepienie kościoła św. Mikołaja na Głównym Mieście w Gdańsku. Na razie nie wiadomo jeszcze na pewno, dlaczego kościół stracił stabilność.
  • Spękane sklepienie kościoła św. Mikołaja na Głównym Mieście w Gdańsku. Na razie nie wiadomo jeszcze na pewno, dlaczego kościół stracił stabilność.

Drgania i wtłaczanie aut do centrum



Architekt zwraca również uwagę na fakt, że zaburzenie warunków gruntowo-wodnych to nie jedyne zagrożenie dla zabytkowych budowli w centrum Gdańska. Podkreśla też, że już sam pomysł budowy podziemnych parkingów w centrum miasta jest sprzeczny z widoczną w wielu zakątkach naszego globu, tendencją.

- Nie tylko budowa, ale również użytkowanie parkingu pod Targiem Węglowym może stanowić poważne zagrożenie dla Zespołu Przedbramia [zwanego potocznie Katownią - przyp. red.]. Wzmożony ruch kołowy w trakcie budowy będzie przecież generował drgania, które mogą mieć fatalny wpływ na konstrukcję tej zabytkowej budowli. Poza tym, dlaczego w ogóle zdecydowano się na budowę tych parkingów? Przecież na całym świecie ogranicza się ruch kołowy w zabytkowych centrach miast. Zresztą komu mają służyć te parkingi? Liczba mieszkańców centrum Gdańska maleje, coraz więcej mieszkań w tej części miasta jest przeznaczanych na wynajem dla turystów. Czy naprawdę chcemy, aby turyści przyjeżdżali do centrum samochodami? - zastanawia się nasz rozmówca.

Spękania w kościele św. Bartłomieja w Gdańsku


Zagrożenie dla pomnika przy Podwalu Staromiejskim



Jak wynika z uzyskanych przez niego informacji, budowa parkingu przy Podwalu Staromiejskim wiązałaby się z koniecznością rozbiórki i przeniesienia w inne miejsce pomnika "Tym, co za polskość Gdańska", który wyszedł spod dłuta znanego rzeźbiarza Wawrzyńca Sampa.

- Po pierwsze, to niemożliwe, aby rozebrać ten pomnik bez straty dla niego samego. To ważąca wiele ton konstrukcja, złożona z mocno ze sobą spojonych granitowych bloków. Innymi słowy, istnieje spore ryzyko połamania poszczególnych elementów w trakcie ewentualnej rozbiórki. Po drugie, każdy pomnik ma tzw. kontekst miejsca. Rzeźbiarz wpisał go w konkretne otoczenie i nie powinno się go ot tak zmieniać. Warto również wspomnieć, że rozbiórka wymagałaby decyzji konserwatora zabytków, gdyż pomnik znajduje się na terenie podlegającym ścisłej ochronie konserwatorskiej - uzupełnia architekt.
Podwale Staromiejskie w Gdańsku. Po lewej widoczny pomnik "Tym, co za polskość Gdańska". Podwale Staromiejskie w Gdańsku. Po lewej widoczny pomnik "Tym, co za polskość Gdańska".

Jak rozwiązać problem?



O skomentowanie twierdzeń naszego rozmówcy poprosiliśmy inżyniera, który dysponuje wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie hydrotechniki. Zdecydował podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami, ale również poprosił o zachowanie anonimowości. Wyjaśnił nam, że jest możliwe zniwelowanie czy nawet wyeliminowanie skutków piętrzenia czy obniżenia poziomu wód gruntowych, ale wymagałoby to kompleksowych i kosztownych rozwiązań technicznych.

- Budowa parkingów sama w sobie nie jest zagrożeniem, pod warunkiem że będzie realizowana z "głową". Wymaga to przeprowadzenia odpowiednego przygotowania już na etapie projektowania. Jeżeli systemy zabezpieczające będą właściwie eksploatowane, wtedy nie ma się o co martwić. Najpierw trzeba by zrobić mapę wód podziemnych w śródmieściu Gdańska i wyznaczyć ich hydroizohipsy. Stworzenie takiej mapy powinna poprzedzić kwerenda historyczna, gdyż należało również nanieść na mapę nieistniejące obiekty. Ich relikty tkwiące pod ziemią również mają przecież wpływ na poziom i kierunke przepływu wód gruntowych. Następnie trzeba by zaprojektować na odpowiedniej głębokości systemy zabezpieczające przed podnoszeniem się poziomu wód gruntowych np. wszelkiego typu drenaże, filtry odwrotne, przepompownie, aby utrzymać odpowiedni poziom wód gruntowych. Wreszcie miasto powinno założyć sieć obserwacyjną wód gruntowych na terenie całego Śródmieścia - uzupełnia specjalista w zakresie hydrotechniki.
Inżynier podał nam również wartą odnotowania ciekawostkę. Otóż nie wszystkie zabytkowe budowle Gdańska stoją na palach. Na przykład Ratusz Głównego Miasta czy kościół św. Trójcy zostały wzniesione na drewnianych skrzyniach, tzw. kaszycach, które zostały wypełnione głazami i uszczelnione gliną. Jednak i w tym przypadku obniżenie poziomu wód gruntowych ma opłakane skutki. Powoduje to bowiem korozję tych skrzyń, a umieszczone w nich kamienie zaczynają się rozchodzić. Z wiedzy naszego rozmówcy wynika, że taki przypadek możemy zaobserwować właśnie w kościele św. Mikołaja.

Ratusz Głównego Miasta i kościół św. Trójcy zostały wzniesione na drewnianych skrzyniach, tzw. kaszycach, które zostały wypełnione głazami i uszczelnione gliną. Jeśli nie będą zalane wodami gruntowymi rozeschną się i rozpadną. Ratusz Głównego Miasta i kościół św. Trójcy zostały wzniesione na drewnianych skrzyniach, tzw. kaszycach, które zostały wypełnione głazami i uszczelnione gliną. Jeśli nie będą zalane wodami gruntowymi rozeschną się i rozpadną.

Urzędnicy ustosunkowują się do naszych doniesień



O skomentowanie powyższych informacji zwróciliśmy się do Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W związku z tym, że inwestycja jest planowana na terenie historycznego centrum miasta, opinia konserwatora będzie musiała poprzedzić wydanie pozwolenia na budowę przez Wydział Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Wojewódzki konserwator zabytków podziela obawy naszych rozmówców i zaleca ostrożność w podejmowaniu decyzji dotyczących parkingów. Podkreśla również, że niezbędne będzie zidentyfikowanie możliwych zagrożeń związanych z inwestycją i określenie, w jaki sposób można im zapobiec. Szczegółowe stanowisko PWKZ umieściliśmy w ramce na dole artykułu.

Udało nam się również uzyskać oficjalny komentarz ze strony władz miasta na temat kwestii przeniesienia pomnika "Tym, co za polskość Gdańska".

- Faktycznie, budowa podziemnego parkingu przy ul. Podwale Staromiejskie wiąże się z czasowym przeniesieniem pomnika. Niewykluczone, że po realizacji parkingu, pomnik będzie musiał stanąć w innym miejscu - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Przeniesienie go zgodnie z obowiązującymi przepisami musi uzyskać decyzję PWKZ oraz WUiA UM. Decyzji wymaga zarówno przeniesienie/rozbiórka, jak i postawienie. Póki co, nie zapadły decyzje gdzie pomnik zostanie przeniesiony i w jaki sposób to się odbędzie. Z uwagi na wielkość i ciężar pomnika będzie to trudne techniczne zadanie, do którego skrupulatnie należy się przygotować. Dopiero wykonanie pełnej dokumentacji technicznej uzgodnionej z PWKZ, WUiA pokaże sposób jego rozbiórki i przeniesienia.
Pomnik jest posadowiony na grubej płycie fundamentowej, a ta stoi na palach głęboko zakotwionych w gruncie. Dodatkowo bloki granitu są połączone między sobą kotwami, zaspoinowane żywicą i ołowiem

Komentarz Agnieszki Kowalskiej, Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków

Agnieszka Kowalska, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków Agnieszka Kowalska, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Planowana lokalizacja wszystkich parkingów kubaturowych, zarówno podziemnych, jak i naziemnego, pozostaje w granicach zabytkowego Śródmieścia Gdańska. W związku z powyższym budowa wszystkich parkingów będzie wymagała uzyskania pozwolenia konserwatora. Dotychczas inwestor złożył wnioski o zezwolenia na wycinki drzew w związku z występującymi kolizjami zieleni z inwestycją oraz wnioski o pozwolenia na badania archeologiczne i o zalecenia do badań archeologicznych. Dotychczas wojewódzki konserwator zabytków nie wydał żadnych decyzji w tych sprawach.

W toku konsultacji z przedstawicielami inwestora konserwator wojewódzki zwracał uwagę na konieczność przeprowadzenia szeregu badań, które umożliwią pełne rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych oraz rozpoznanie posadowienia budowli bezpośrednio sąsiadujących z projektowanymi parkingami podziemnymi, szczególnie murów miejskich. Prowadzone są analizy otrzymywanego materiału, w tym wyniki badań poziomu wód gruntowych w Śródmieściu Gdańska. Urząd oczekuje na wyniki badań geologicznych gruntu. Wniesiono również o opracowanie analizy historycznych cieków wodnych.

Pełne rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych w Śródmieściu czy analiza potencjalnych zmian tych warunków raczej nie są możliwe do przeprowadzenia w sposób rzetelny w krótkim okresie czasu. Stąd inwestor przekazuje do urzędu dokumentacje, które były wykonywane na przestrzeni ostatnich lat, a które mogą dać jakiś obraz zmian, które następują np. w poziomach wód gruntowych. Dotychczas inwestor skupiał się również na zaproponowaniu technologii budowy, która ma zapobiec powstawaniu zjawiska tzw. leja depresyjnego. Jednak dotychczas nie prowadzono analiz, czy i jakie zaburzenia w stosunkach wodnych wywoła zagłębienie podziemnych kubatur na głębokość poniżej zwierciadła wód gruntowych. Wojewódzki konserwator rozważy wykonanie specjalistycznej opinii, jednak raczej opierałaby się ona na dotychczasowych badaniach gruntu i rozpoznaniu fundamentów sąsiadujących z inwestycjami budowli. Rozpoczęcie takich badań w tym momencie wymagałoby przynajmniej kilku miesięcy - jeśli nie kilku lat - pracy i znacznych nakładów finansowych.

Kilka lat temu do urzędu trafił program prac konserwatorskich murów miejskich, które nie są poddawane niezbędnym bieżącym naprawom. Program ten nie został w pełni zrealizowany, a kondycja murów miejskich jest kolejnym czynnikiem zagrożenia w przypadku lokalizowania w ich sąsiedztwie inwestycji.

Również wojewódzki konserwator zabytków otrzymywał sygnały o zaniepokojeniu m.in. organizacji społecznych, które zgłaszają chęć udziału w postępowaniach dotyczących parkingów podziemnych. Wydaje się, że zwłaszcza w świetle problemów konstrukcyjnych, które pojawiły się w dwóch obiektach sakralnych w Śródmieściu, ostrożność w podejmowaniu decyzji dotyczących parkingów jest uzasadniona. Niezbędne jest zidentyfikowanie możliwych zagrożeń i określenie, jakie środki można przedsięwziąć (np. poprzez wybór technologii budowy), aby im zapobiegać.

Opinie (324) 7 zablokowanych

  • fajnie (2)

    że pytanie zadano na portalu 3miasto. Zaraz wszyscy uczniowie podstawówek, znudzeni bezrobotni, niedocenione biuralistki, robotnicy portowi, Janusze i Grażynki wydadzą swoje opinie. Będą one podstawą do planowania i realizacji lub nie inwestycji.
    Dziwne, że nie ma ankiety.

    • 6 11

    • czy uważasz, że to taka "wiedza tajemna"? Czy "zdrowy rozsądek" nie ma już zastosowania? (1)

      Sądząc po determinacji z jaką brnie się w karkołomne rozwiązania, głos również takich ludzi ma znaczenie.
      Mają prawa wyborcze i, mam nadzieje, nie zawahają się ich użyć.
      Mówi się, że błędy lekarzy kryją cmentarze. Budowlańców kryje tynk i fasada a urzędników... następny budżet z naszych podatków.

      • 6 3

      • tak

        uważam, że to temat dla inżynierów.

        • 1 0

  • Skansen z Centrum, ale z parkingami

    Niestety zamiast organizować i rozwijać sieć parkingów typu "park end ride" oddalone od centrum, ale bardzo dobrze skomunikowane z Centrum jak np. w Krakowie - Gdańsk zachęca ludzi do wjazdu samochodem do Centrum. Mieszkańców w Centrum będzie ubywać, zostanie zakorkowany skansen z zanieczyszczonym powietrzem.

    • 7 1

  • Europa (2)

    Niech autor tego listu wybierze się do kilku europejskich miast, Lizbona, Insbruck, Kadyks. Stare miasta i wszędzie są podziemne parkingi. To raczej norma w Europie. Myslę że to lepsze niż zastawianie ulic i chodników samochodami. Przyjazd do centrum Gdańska zazwyczaj wiąże się długim poszukiwaniem miejsca do zaparkowania. Czy ruch ( spaliny ) generowany przez samochody poszukujące miejsca nie jest gorszy?

    • 2 10

    • Wymieniłeś trzy miasta

      zbudowane na podłożach skalnych mądralo.

      • 2 0

    • a to są miasta na bagnie?

      No i dlaczego "szkieletor" przy torach stoi pusty?

      • 1 0

  • robcie i pozwalajcie tak dalej (2)

    to ewentuana prezydencina Dulkiewiczowna bedzie miała niezły orzech do zgryzienia jak jej sie zaczna walic zabytki!!!

    • 25 4

    • Wal się przygłupie.

      • 0 3

    • Oni kontynuują dzieło hehe

      • 5 1

  • gdansk i pozal sie boze gdanszczanie. (4)

    jak czytam jak bardzo nie szanujecie swoich zabytkow, z ktorych to miasto slynie to mi przykro... niewazne ryzyko, wazny jakis idiotyczny parking, apartamentowce i galerie handlowe.

    • 62 9

    • spie**zaj dziadu jak mawiał pewien nieudacznik

      • 0 5

    • Gdańszczanie?

      Bedą tak mogli o sobie mówić dopiero w siódmym pokoleniu! Dzisiaj to przybysze, którzy, oprócz meldunku, z niczym się nie utożsamiają z tym miastem. Próbują go zmieniać na wzór i podobieństwo sioła i miasteczka, z którego przyjechali.

      • 5 1

    • Zabytki..zwykle ceglane rudery i tyle..

      • 1 10

    • To nie są Gdańszczanie, to są słoje, które nawet z miastem się nie identyfikują.

      • 9 2

  • FORUM też wiele złego dla Starego Miasta robi.. (2)

    ..ale o tym cisza, co nie? ;)

    • 53 13

    • Kto ci wyprał tak łeb? "Zły" to bestseller a nie Forum.

      • 0 4

    • Jak robi ?

      • 6 6

  • Wojewódzki konserwator i wszystko jasne.Jakie wytyczne od wojewody, inaczej z Nowogrodzkiej takie decyzje?

    • 1 5

  • I bardzo dobrze

    Oby tylko cena w centrum była mega wysoka i zakaz parkowania na chodnikach. Tanie i darmowe parkingi poza centrum i ograniczyć wjazd dla diesli do 0!

    • 4 2

  • Budujmy tak jak w Europie (11)

    W miastach w europie nie buduje się parkingów podziemnych w centrum, zwłaszcza Starego Miasta. Ogranicza się ruch samochodów, parkingi lokuje się poza Starym Miastem. Przecież lepiej dla zdrowia jak mieszkańcy lub turyści przejdą spacerkiem do Starego Miasta. Oprócz tego nastąpi dalsza dewastacja starych budowli, murów .To będzie nieodwracalne dla kościołów, ratusza ,zbrojowni, katowni, starych bram itd. Czy tego chcemy ?

    • 33 8

    • Akurat nieprawda (5)

      Np. w Wiedniu na całym Starym Mieście są dyskretne wjazdy do parkingów podziemnych pod parkami i placami. Ba, na głównym placu przy zabytkowej katedrze jest taki zjazd do parkingu podziemnego w postaci gustownego ślimaka..

      • 4 6

      • warto, by dopisać ile się płaci za korzystanie z takich parkingów w Wiedniu (4)

        W miastach holenderskich i duńskich, położonych nad Bałtykiem, parkingów kubaturowych jak na lekarstwo. Tam się nie prywatyzuje korzyści przez uspołecznianie kosztów - dlaczego miasto ma dopłacać do użytkowników samochodów, pozwalam sobie zapytać?

        • 11 3

        • po co więc miasto buduje kolejne drogi? czy nie dla samochodów?

          • 0 1

        • Hmm, zastanówmy się

          Ponieważ jest ich większość?

          • 0 2

        • (1)

          Bo po to ono jest.

          • 2 5

          • Ależ, towarzyszu, nie uchodzi takie rzeczy wypisywać w XXI wieku!

            • 1 1

    • (3)

      Ale byłeś gdzieś na zachodzie Europy? Bo w znacznej części miast można nastawić nawigację na katedrę, która jest zwykle gdzieś w centrum, i obok znajdzie się podziemny parking. Czasem nawet pod samą katedrą (np. Kolonia).

      • 4 6

      • w Kolonii tak jest, ale Kolonia ogólnie jest absurdalnym miastem (1)

        zburzonym, brzydkim i z punktu komunikacyjnego nastawionym na auta. No i nie była budowana na bagnach

        • 7 2

        • Za to Gdańsk jest pięknym miastem. I nie był zburzony. Oh, wait...

          • 1 2

      • zacznijmy oid tego leming ze najpierw bys zaplacił za wjazd do miasta

        ale ty leming jestes slepy i głuchy bo wystarczy bezmózgowcu wpisac nawet w google !

        • 1 0

    • Chodzenie dla zdrowia? Przeciez chodzenie powoduje wlasnie szereg schorzen nog i kregoslupa.

      • 1 2

  • Niczego nie budować, nie przekopywać (10)

    Niech nie będzie niczego.

    • 65 93

    • (4)

      A d....pa i kamieni kupa zacytuję panią minister to niby nic?

      • 3 1

      • to akurat był pan minister sienkiewicz (3)

        I tu akurat powiedział prawdę, której nikt nie chciał słuchać. I nadal nie chce.

        • 4 2

        • powiedział prawdę bez intencji zmiany istniejącego stanu rzeczy (2)

          • 6 1

          • bo nie widział, jak się za to zabrać. (1)

            • 2 2

            • nie wiedział i nie chciał wiedzieć

              • 2 0

    • wszystko budować wszędzie, wylać 5km kwadratowych betonu (4)

      i postawić na tym samochody

      • 15 4

      • a może kompromis? (2)

        kościółek, parkindżek. Zostawić to co jest do zwiedzania ale nie zatrzymywać cywilizacji. Może parking trochę dalej, nie w ścisłym centrum. Budyń zezwolił na budowę yep*tnej galerii. Może gdyby była o połowę mniejsza a obok parking to by rozwiązało problem parkingu na targu węglowym?

        • 4 2

        • Po co parking na Targu Węglowym (1)

          Skoro w Forum Gdańskum jest pełno miejsc?

          • 6 3

          • przecież właśnie to samo napisałem

            samo Forum nie rozwiąże problemu miejsc parkingowych jak wywalimy wszystko w centrum. Przydałby się obok jeszcze jeden parking. Albo parking zamiast Forum. Na targu węglowym nie trzeba budować.

            • 1 0

      • Zaorać cały Gdańsk i zrobić wielki parking.

        • 14 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane