• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy tramwajem na Morenę. Pasażerowie od 31 sierpnia

Maciej Korolczuk
26 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Przejazd nową trasą tramwajową na Morenę


W poniedziałek 31 sierpnia pojadą pierwsze tramwaje na Morenę. Tego dnia uruchomiona zostanie też nowa linia tramwajowa nr 4 z Jelitkowa na Siedlce. Biorąc pod uwagę, że dzień później na tory wyjadą pociągi PKM, początek września będzie dla mieszkańców i pasażerów komunikacji miejskiej prawdziwą rewolucją.



Czy nowa linia tramwajowa na Morenę zmniejszy korki w tej okolicy?

Pierwsze tramwaje - jeszcze bez pasażerów - na Morenę pojechały już w ubiegłym tygodniu, gdy Gdańskie Inwestycje Komunalne wraz z ZKM Gdańsk przeprowadziły tam przejazdy testowe. W środę nową linię zaprezentowano dziennikarzom.

Linia tramwajowa na Piecki-Migowo jest już gotowa. Przed inauguracyjnym kursem prezydent Paweł Adamowicz odebrał jeszcze oficjalnie pozwolenie na użytkowanie nowej linii, po czym ogłosił, że pierwsi pasażerowie pojadą na Morenę już 31 sierpnia.

- Wbrew temu, co mówią inni, Polska i Gdańsk nie są w ruinie, czego dowodem jest choćby oddanie do użytku tej linii, której jeszcze dekadę temu nie było nawet w naszych planach - podkreślił prezydent Gdańska.
Inwestycja gotowa miesiąc przed terminem

Tramwaje linii 1012 pojawią się na Morenie dzień przed inauguracją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a więc miesiąc przed terminem (umowa z wykonawcą zakłada, że budowa miała trwać do końca września). Władze miasta od dłuższego czasu naciskały budowniczych, by ci zdążyli ze wszystkimi pracami do początku roku szkolnego, by dać więcej czasu mieszkańcom i kierowcom na przyzwyczajenie się do nowego układu komunikacyjnego w tej części miasta.

Środowy przejazd dla przedstawicieli mediów trwał kilkanaście minut. Tramwaj wyruszył z nowej pętli przesiadkowej na Siedlcach i dojechał do przystanku PKM Brętowo, a następnie wrócił na pętlę, zajeżdżając po drodze na 700-metrowy odcinek w ciągu ul. Bulońskiej.

Najbardziej efektowny etap przejazdu odbył się na końcowym, liczącym 360 metrów fragmencie linii przebiegającym po estakadzie nad ul. Rakoczego. To nie lada gratka, nie tylko dla pasażerów, ale i miłośników komunikacji miejskiej, bo tramwaj jedzie tam 11 metrów nad poziomem jezdni.

Do poprawki tylko światła

Na obu nitkach kończą się ostatnie prace porządkowe. W tygodniu testowano jeszcze sygnalizację świetlną w ciągu ul. Bulońskiej. Teraz inżynierowie ruchu ją kalibrują z pozostałymi sygnalizatorami - szczególnie w rejonie dawnego ronda przy ul. Rakoczego. W ostatnich dniach kierowcy i mieszkańcy skarżyli się, że światła nie są prawidłowo ustawione i nie ma możliwości pokonania dwóch-trzech kolejnych skrzyżowań na "zielonej fali". Jak nas zapewniono - wkrótce ma się to zmienić.

Jednocześnie z inauguracją nowej linii tramwajowej, ZTM uruchomi nową-starą linię nr 4. Jeszcze kilka lat temu tramwaje tej linii kursowały z Nowego Portu na Zaspę. Od poniedziałku w godzinach porannego i popołudniowego szczytu "czwórki" pojadą z Jelitkowa na Siedlce.

Inwestycja za ponad 200 mln zł

Budowa linii tramwajowej z Siedlec do Brętowa rozpoczęła się wiosną 2014 r. i kosztowała 116 mln zł. Kilka miesięcy później kolejne 23 mln zł miasto zapłaciło za budowę 700-metrowego torowiska w ciągu ul. Bulońskiej. W ramach inwestycji, którą podzielono na dwa etapy, wyremontowano też chodniki i drogi rowerowe, sieci kanalizacyjne, przebudowano skrzyżowania, zatoczki i przystanki autobusowe, pojawiły się nowe znaki i dodatkowa sygnalizacja świetlna.

Do obsługi linii miasto kupiło też pięć nowych, dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo za 54 mln zł.

Uruchomienie linii tramwajowych na Morenie już powoduje zmiany w dotychczasowym funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Od początku tygodnia aż siedem linii autobusowych jeździ według nowych tras i rozkładów, wkrótce zmiany zostaną wprowadzone na kolejnych liniach.

  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • Pierwsze tramwaje z pasażerami pojadą na Morenę 31 sierpnia.
  • (Od lewej) Prezydent Paweł Adamowicz, Prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko oraz rzecznik GIK Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • nie było w planach? (1)

    ..."dekadę temu nie było nawet w naszych planach - podkreślił prezydent Gdańska."
    jak to nie było? Na ul. Nowolipie i Rakoczego pod koniec lat 70-tych kiedy były budowane zaplanowano pas na tramwaj. Dzięki temu teraz nie trzeba było nic wyburzać i wiadukt na Rakoczego miał zarezerwowane miejsce na linię tramwajową. Budyń przypisuje sobie wszystkie zasługi, a w rzeczywistości jest to tylko realizacja długoterminowych planów rozwoju miasta które przygotowano już za komuny, co nie pomniejsza oczywiście tego, że plany nie są zasypywane w popiele.
    Plus za realizację, minus za bałwochwalstwo.

    • 16 3

    • Bałwochwalstwo?

      • 0 0

  • Ciekawe jak sie bedzie jeździć

    Pan motorniczy zeby nie stracić pracy nie zle słodzi dla Adamowicza

    • 11 3

  • Polska w ruinie? Oj PiSiorki !

    • 11 5

  • Stan finansów naprawdę musi być w Gdańsku katastrofalny jeśli z powodu tramwaju na "Morenę" zlikwidowali liczbę połączeń (2)

    Stan finansów naprawdę musi być w Gdańsku katastrofalny jeśli z powodu tramwaju na "Morenę" zlikwidowali liczbę połączeń autobusów 127 i 124 na Zaspie i tramwaj 4 tylko by uruchomić jedną linię i zrobić szum medialny.

    • 18 5

    • takie decyzje powinni podejmować conajmniej po kilkumiesięcznych obserwacjach, (1)

      czyli jaki wpływ - na wybór przez pasażerów środków transportu, miało uruchomienie tramwaju i PKM,
      a tak to niestety część osób siłą zmuszona do zmiany, zwiększy sukces liczbowy nowych połączeń ;) lub zwiększy korki, przesiadając się do aut...

      • 2 2

      • pesymizm i negatywizm w myśleniu

        nie jest jedynym sposobem używania zdolności do refleksji

        • 1 1

  • tramwaj 4 (3)

    Kilku krotnie w artykule piszecie, że powstanie nowa linia 4 z Jelitkowa na Siedlce jednak bedzie ona jechac przez Grunwaldzka czy petle na Zaspie?

    • 1 0

    • Zaspe!

      • 2 0

    • do Zaspy

      • 1 0

    • 4

      Przez zaspę pojedzie 4
      Ale to nie zmienia faktu że zmiany są do luftu,do kitu,radni ułożyli rozkład pod siebie.

      • 2 0

  • ktos cie oszukal

    NIGDY nie mowimy.....jedziemy NA Gdansk!!!!!

    • 4 2

  • Rozkłady jazdy

    A kiedy pojawi się nowy rozkład jazdy z uwzględnieniem wprowadzanych zmian????? Jest czwartek i wypadałoby wiedzieć jak dotrzeć do pracy w poniedziałek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 14 3

  • przystanek siedlce (4)

    na przystanku autobusowym Siedlce położono nowy chodnik , później wyrwano płytki wstawiono wiatę ale już płytki nie uzupełniono .ciekawe kiedy to będzie skończone . czy ktoś odbiera szczegółowo te wykonanie. włożono tyle kasy w ta budowlę żeby było mieszkańcom lepiej a nie gorzej z dojazdem .pytam się jak mam dojechać z przysanku Siedlce bez przesiadki Na Partyzantó. Przeciez zamiast lepiej to zlikwidowano nam bezpośredni autobus 142 który kursował co 15 minut oprócz tego był 183 , który miał połączenie z autobusami na Potokowej .Teraz dojadę tramwajem do Brętowa i co dalej jakie połączenie tylko 227 , który jeździ co pół godziny , bądź zasuwać na przystanek na żądanie linii 116. I z czego tak się Adamowicz cieszyl nie rozumiem.

    • 14 4

    • (1)

      Ze swojej głupoty

      • 1 2

      • sam jestes glupi piszac ten post IDIOTO

        • 0 0

    • Masz pkm co 15 minut z brętowa do wrzszcza

      • 1 1

    • ..radosc adamowicza to smutek podatnika

      ty płacisz podatki a on ma mieszkania!!!

      • 0 1

  • o co chodzi

    z tą pętlą Siedlce, pasażera interesuje topografia a tam właśnie jest ul. Szara. A motorniczy wie czy jechać na pętlę czy dalej

    • 7 0

  • Nowe przystanki (2)

    Obserwuję na "Morenie" nowe wiaty tramwajowe i autobusowe - powtarza się ten sam błąd, który zgłaszałem ZKM również w poprzednich latach.

    Wiaty mają kilka pionowych modułów, wewnątrz wiaty jest ławka przeważnie o długości trzech modułów.

    Rozkłady jazdy zawierają się również w jednym module szerokości. Dlaczego rozkłady nie są montowane w czwartym module ,w którym nie ma ławki ?

    Wszystkie nowe wiaty mają rozkłady jazdy w module, nad ławką!
    Wygodniej dla pasażerów czyli użytkowników byłoby gdyby czytający rozkład nie deptał po stopach siedzących na ławce. Wystarczy tylko mocować rozkład w miejscu dokąd nie sięga ławka.

    • 31 1

    • Panie ale te zmiany trzeba by wpisać do specyfikacji zamówienia ! Toć to tyle roboty...

      • 5 0

    • i do tego tyle procedur do przejścia... nie, to wymaga kolejnych 30 lat ;)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane