• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę i PKM wymuszą zmiany w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
17 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 7 lat) 
Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę. Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę.

Przedłużenie linii tramwajowych 10 i 12 na Morenę, skrócenie linii autobusowych do Siedlec oraz powiązanie autobusów z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To najważniejsze zmiany, które wejdą w życie za kilka tygodni - po otwarciu we wrześniu trasy tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Czy komunikacja miejska powinna opierać się na przesiadkach?

W poniedziałek oficjalnie zaprezentowano zmiany, które zostaną wprowadzone wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę. Trasa ta zaczyna się od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska, ale posiada dwa zakończenia - w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zobacz na mapie Gdańska oraz przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Zmiany wejdą w życie w ciągu najbliższych tygodni. Termin uzależniony będzie od uzyskania niezbędnych pozwoleń na użytkowanie nowej trasy (prace na większości odcinków są zakończone lub na ukończeniu). Koniec budowy zaplanowano na 30 września, ale istnieje duża szansa na skrócenie tego terminu do początku września.

Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki przy PKM Brętowo, natomiast linia 12 do zakończenia torów w ciągu ul. Bulońskiej. Z racji braku pętli, do obsługi obu linii zostanie skierowany wyłącznie tabor dwukierunkowy, w tym przede wszystkim tramwaje Pesa Jazz Duo.

Likwidacji ulegnie linia 1 (Nowy Port - Chełm Witosa), a pojazdy tej linii zasilą linię 10.

Tramwaje obu linii w godzinach szczytu będą kursować z częstotliwością co 10 minut naprzemiennie, co oznacza, że na przystankach tramwaj na wspólnej trasie pojawi się co 5 minut.

Poza godzinami szczytu, 10 i 12 będą kursowały co 20 minut w soboty, niedziele i święta oraz co 30 minut wieczorami. Tym samym na wspólnej trasie obu linii na pojazd szynowy będziemy musieli czekać maksymalnie 10-15 minut.

Do czasu zakończenia przebudowy wiaduktu Hucisko, tramwaje obu linii będą kursowały nadal przez ul. 3 Maja.

Postęp prac na budowie trasy tramwajowej na Morenę na początku lipca.

Zmiany tras oznaczają, że świeżo przebudowana pętla tramwajowa Siedlce na razie pozostanie bezużyteczna, gdyż nie będzie tutaj zawracał żaden tramwaj. Jaki był zatem sens jej utrzymania?

- Będzie obserwowali sytuacje i sprawdzali, jak rozłożą się potoki pasażerskie. W przyszłości planujemy kolejne modyfikacje układu linii tramwajowych - szczególnie w momencie otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, którym będą jeździły autobusy linii 158 na Stogi - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8, jeżdżąca obecnie na trasie Stogi - Jelitkowo.

Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian. Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian.
Pętla Siedlce ma być też pomocna w razie zablokowania ruchu na ul. Kartuskiej lub Hucisku, ponieważ będzie można do niej skrócić awaryjnie linie z Moreny (na pętli nie ma łuku do zawracania, ale układ torowy pozwala na zmianę kierunku i toru jazdy dla tramwaju dwukierunkowego).

Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy z odpowiednim zapleczem dla autobusów. To właśnie do tego miejsca skrócone zostaną autobusy dojeżdżające dotychczas do Śródmieścia. By dalej podróżować, będzie niezbędna przesiadka na tramwaj. Ulicą Kartuską kursować będą wyłącznie nocne linie autobusowe.

- Podobną zasadę wygodnych przesiadek zastosowaliśmy na pętli Chełm Witosa, a potem Łostowice Świętokrzyska. Badania prowadzone co roku pokazują, że takie rozwiązanie się sprawdza, a pasażerowie oceniają je pozytywnie - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej
Czy z przesiadek na Siedlcach pasażerowie również będą zadowoleni? Dotychczasowe rozkłady jazdy autobusów i tramwajów sprawiały, że autobus siedlecki odcinek ul. Kartuskiej pokonywał szybciej niż tramwaj. Problem są nie tylko przystanki (tramwaj ma ich więcej), ale przede wszystkim fatalnie ustawiona sygnalizacja świetlna, która spowalnia tramwaj.

- Nie planujemy zmiany rozkładowego czasu przejazdów tramwajów, ale warto zauważyć, że całkowity czas podróży i tak może ulec skróceniu. Dotychczas większość pasażerów dokonywała przesiadki przy dworcu głównym, gdzie zajmowało to kilka minut. Na Siedlcach będzie można wygodnie i szybko przesiąść się bezpośrednio z autobusu do tramwaju - zwraca uwagę Zomkowski.
Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227. Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227.
Oprócz skrócenia tras do Siedlec, zmiany obejmą też kilka innych linii. Dotyczy to m.in. likwidacji linii 142 oraz 183. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów linii 227 (Migowo - Wrzeszcz PKP), zaś do Niedźwiednika zamiast 183, zostanie wydłużona linia 184 z zajazdem do Wileńskiej w obu kierunkach.

Zmiany dotkną także pętlę Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska. To do niej będą dojeżdżały autobusy z  Otomina linii 174. Natomiast autobusy 156, które dotychczas zaczynały i kończyły bieg na pętli Chełm Witosa, zostaną skierowane do pętli Siedlce, pozwalając po drodze na przesiadki w zespole przystanków Emaus zobacz na mapie Gdańska.

Tymczasowo na okres kilku miesięcy zostanie uruchomiona linia 995 relacji PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska - Jasień Pólnicy zobacz na mapie Gdańska. Docelowo zostanie ona przedłużona do pętli Jaworzniaków, co nastąpi przypuszczalnie w grudniu, w momencie zakończenia budowy mostu nad Potokiem Kozackim.

Do PKM Jasień dotrzemy też autobusami linii 127, 129 oraz 130. Udało się także utworzyć połączenie do PKM Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska, gdzie jeszcze niedawno dojazd autobusem stał pod znakiem zapytania. Dotrzemy tutaj linią 164, która zostanie wydłużona do PKM-ki z Jasienia.

Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.

Pełne zmiany zmiany w komunikacji zawarte są w prezentacji poniżej:
Zmiany w komunikacji miejskiej wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę i PKM from Trojmiasto.pl


Niestety w początkowej fazie nie będzie można liczyć na wspólne bilety komunikacji miejskiej na kolej oraz tramwaje i autobusy. Na pewno 1 września (uruchomienie PKM) nie zostanie wprowadzony zapowiadany bilet godzinny metropolitalny w cenie 4,60 zł.

- Zostało za mało czasu. Samą taryfę powinniśmy podać do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed - przyznaje Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.

Postęp prac na budowie dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w sierpniu.

Sprawa oczywiście rozbija się o pieniądze, a dokładnie dopłaty z budżetów gmin do biletów i wyrównania utraconych dochodów z tytułu zniżek dla przewoźnika na sieci PKM, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej.

Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł.

- Będziemy we wrześniu przedstawiać propozycje i analizy finansowe samorządom. I to one dokonają ostatecznego wyboru, jaką kwotę wesprzeć nowy bilet metropolitalny, który mógłby zacząć działać w grudniu - dodaje Kołodziejski.
Alternatywą wobec biletu metropolitalnego, choć niewygodną, może okazać się też tandem biletu ZTM i SKM/PKM na wzór biletu 30+. To jednak ostateczność, biorąc pod uwagę uciążliwości związane z jego wyrobieniem i przedłużeniem (trzeba to robić de facto dla dwóch biletów oddzielnie).

Pewne jest natomiast, że 1 września na trasie PKM zostanie wprowadzona taryfa SKM-ki z ceną zależną od długości trasy. Będzie więc można kupić bilet miesięczny odcinkowy, uwzględniający przesiadkę we Wrzeszczu np. przystanek PKM Jasień - przesiadka na stacji Wrzeszcz - przystanek SKM Oliwa.

Więcej informacji na temat taryfy PKM przeczytaj tutaj.

Miejsca

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • Bardzo dobrze przemyślane zmiany (16)

    ale najbardziej to potrzeba nam wspólnego biletu za normalne pieniądze

    • 317 49

    • Peowcy mieli za mało czasu na wspólny bilet, to banda! (6)

      Tłumaczą się że mieli za mało czasu, a ile lat potrzebują te lebiegi, 15 lat?

      • 34 20

      • (2)

        idź na studia dzienne, weź IPPS rób 1 przedmiot na semestr, przez to koszt biletu będzie połowę mniejszy miesięcznie, dlatego drugą połowę będziesz mógł wydać na opłacenie tego 1 przedmiotu

        jak skończysz studia, znajdziesz lepszą pracę, i kupisz sobie samochód ;)

        problem solved
        hau miau, szach mat!
        ;)

        • 14 23

        • dno

          i muł

          • 18 4

        • naprawde sadzisz, ze kazdy kto jezdzi komunikacja publiczna jest za biedny na samochod?

          Jestes smieszny :)

          • 0 0

      • ludzie jak sardynki w konserwie w 10 i 12 będą jeździć po likwidacji 142 i 183 (2)

        • 26 5

        • Jeszcze zmiany nie weszły a już nażekasz (1)

          Poczekaj zobacz , Przecież tramwaj będzie co 5 min. Czy zawsze trzeba zaczynać od marudzenia? Na oruni górnej przy witosa też marudzili a jest super jeden tramwaj przyjeżdża autobus jest za minutę i na odwrót. Ludzie też sie bez problemu mieszczą. Jak jeżdżę do pracy na 9 to mogę sobie miejsce wybierać gdzie chcę . Poczekajmy zobaczymy. :)

          • 7 10

          • Patrząc na to, jak "oni" wspaniale rządzą

            Patrząc na to, jak "oni" wspaniale rządzą, to człowiek narzeka "na zapas", bo spodziewa się najgorszego.

            • 3 2

    • W którym miejscu są one przemyślane? (1)

      W tym, że utrudnia się ludziom komunikację, aby tylko uzasadnić w debilny sposób sens istnienia PKM i nowej linii tramwajowej?
      Barany, w ten sposób nie zapchacie nowych pojazdów tylko przesadzicie ludzi do samochodów i taki będzie efekt.

      • 33 17

      • Dziękujemy

        Kupiłem drugie auto

        • 2 1

    • a mnie zastanawia

      Dlaczego ztm robi zmiany w oparciu o pkm,której nie oferuje w cenie swojego biletu. Bo dopóki nie będzie jednego wspólnego biletu na trójmiasto bez alternatywy lokalnej, brak pkm i skm w ofercie gdańskiego przewoźnika jest głupia albo bezczelnością-ich bilet powinien być honorowany na terenie całego miasta bez względu na firmę świadcząca usługi- niech się dogadają, to nie ma przynosić zysków, tylko ułatwiać dojazdy mieszkańcom

      • 41 3

    • aa idz pan w ch....

      z takimi zmianami. wracam na rower

      • 18 3

    • I tak będzie właśnie: (1)

      Ja to, proszę pana, mam bardzo dobre połączenie. Wstaję rano, za piętnaście trzecia. Latem to już widno. Za piętnaście trzecia jestem ogolony, bo golę się wieczorem. Śniadanie jadam na kolację. Tylko wstaję i wychodzę.
      No, ubierasz się pan.
      W płaszcz, jak pada. Opłaca mi się rozbierać po śniadaniu?
      A... fakt.
      Do PKS mam pięć kilometry. O czwartej za piętnaście jest pekaes.
      I zdanżasz pan?
      Nie, ale i tak mam dobrze, bo jest przepełniony i się nie zatrzymuje. Przystanek idę do mleczarni. To jest godzinka. Potem szybko wiozą mnie do Szymanowa. Mleko, wiesz pan, ma najszybszy transport, inaczej się zsiada. W Szymanowie wysiadam, znoszę bańki i łapię EKD. Na Ochocie w elektryczny do Stadionu, a potem to już mam z górki, bo tak... w 119. przesiadka, w 13. przesiadka, w 345., i jestem w domu, to znaczy w robocie. I jest za piętnaście siódma! To jeszcze mam kwadrans. To sobie obiad jem w bufecie, to po fajrancie już nie muszę zostawać, żeby jeść, tylko prosto do domu. I góra 22.50 jestem z powrotem. Golę się. Jem śniadanie i idę spać.

      • 34 1

      • dokładnie tak!

        wygrałeś :)

        • 15 0

    • przemyślane? dla kogo?

      Może dla kogoś są to przemyślane decyzje, bo ze swojego miejsca zamieszkania ma większe możliwości, ale wg mnie są one przemyślane tylko dla miasta. Najwyraźniej zmiany są po to by ograniczyć zjazd autobusów do centrum, bo tam jest ograniczona ilość miejsc postojowych dla autobusów, po tym jak zlikwidowano zajezdnię na Wałowej i Jana z Kolna. Do tej pory np. autobusy 167 i 168 dojeżdżały do dworca od września, na Siedlcach mam się przesiadać na tramwaje. Na tej trasie do tej pory też były tramwaje, ale nie przesiadałam się bo i po co skoro tramwaj na tym odcinku jedzie 2x dłużej (więcej przystanków, zmian świateł) niż autobus. A teraz proszę jaka oszczędność dla miasta.. nie będzie już dojeżdżał do PKP i PKS 167,167,183,142, 174... a przecież między dworcem a Siedlcami nie było teraz prowadzonych prac poza... zajezdnią.. nie można było wprost powiedzieć ludziom, że robi się z nich głupców, a poza tym pierwszy zapis zawsze może lajkować rodzinka zadowolonych, którzy wzięli pieniądze za projekt.

      • 7 0

    • Idiotyczne zmiana (1)

      Ktoś kto ma samochód a zdecydował się na komunikację miejską abyś otomina dojeżdżac bezpośrednio autobusem do centrum Gdańska na wieść o tym ze teraz ma się przesiadać wróci do samochodu. Co z tego ze ciągi komunikacyjne się rozwijają jak ZTM KROCZY ścieżką PKP i likwiduje jedne z najważniejszych linii a inne skraca lub zmienia skazuje swoich klientów na dłuższą drogę i przesiadki. Dla mnie teraz to żadna atrakcja i wracam do jazdy samochodem.

      • 6 0

      • Nie tyło otomin ale też sama jabloniowa

        Mieszkamy na jabloniowej. Ja do pracy mam blisko bo piechotą jakieś 30 minut. Ale obecna komunikacją to musiałbym wsiąść w 174 żeby zrobić przesiadke na ujescisku w inny autobus a następnie dojść do pracy co w zależności od trafienia w autobus daje mi 30 do 45 minut... samochodem jest mniej niż 8.... ona jeździ do Gdyni. Autobus później SKM. .. czas podróży rano do orłów około 60 minut później autobus co daje dojazd do pracy około 90 minut samochodem tylko do 25... wiec teraz jak linia 174 będzie krótsza i dojdzie przesiadka to my nawet chcąc pojechać na imprezę do centrum pojedziemy albo taksówką albo samochodem gdyż komunikacja miejska całkowicie straci dla nas swój ostatni atut...

        • 5 1

  • likwidacja 142 i 183 to największy żart. (14)

    teraz ludzie będą musieli się więcej przesiadać.
    nie można było zrobić np. 142 jadącego z Wrzeszcza PKP przez Niedźwiednik do Migowa (zrobienie pętli i powrót do Wrzeszcza?)

    śmieszne jest to wszystko!

    • 308 44

    • Dokładnie, likwidacja 183 i 142 to kretynizm ostatni. (5)

      Teraz by dostać się z Niedźwiednika do Gdańska (Głównego), to albo trzeba będzie jechać 184 objeżdżając po drodze całą Morenę i Suchanino, albo bawić się w kombinowane przesiadki. Bardzo to ucieszy mieszkańców tego osiedla i z pewnością zapamiętają ów gest przy wyborach.

      • 77 9

      • (1)

        Linia 184 w nowej postaci to niesamowity potworek z odjazdami w różnych kierunkach z tych samych przystanków,a wszystko przez dwukrotny zajazd na przystanek Wileńska.Wg mnie 184 należało zostawić jak jest,a 183 skierować na trasę Niedźwiednik-Potokowa-Rakoczego-Piecewska-Beethovena-Powstańców Warszawskich przez przyst.Suchanino-Nowe Ogrody-3 Maja-Dworzec PKS.Gdyby obie linie kursowały na przemiennie co 30 minut,dawałoby to takt co 15 minut na odcinku Piecewska-Dworzec PKS

        • 18 6

        • ZAPOMNIAŁEŚ O 130

          Przecież 130 i 184 zapewniają taki takt na tym odcinku, a nawet lepszy bo 130 jeździ częściej w godzinach szczytu. Tylko mieszkańcy Niedźwiednika tracą, bo teraz autobus do Dworca cały dzień mają co 30 minut, a 183 w szczycie jeździło nawet co 15. Chyba, że chcesz zabrać linię 130. Tylko mieszkańcy Migowa stracą całkowicie połączenie. Krótko mówiąc, głupi pomysł

          • 3 0

      • Z Niedźwiednika do Gdańska PKMka (1)

        Jakie kombinowane przesiadki. Możesz przecież PKM z Niedźwiednika do Gdańska Głównego z przesiadką we Wrzeszczu (na razie). Nie demonizujmy.

        • 4 19

        • Wszystko można. Tylko po ci tracić tyle czasu na głupie przesiadki na trasie która ma 7 km długości. Od zawsze niedźwiednik miał sensowne BEZPOŚREDNIE połączenie z Gdańskiem. To co sie teraz proponuje to jest pogorszenie jakści podróżowania. Nie po to buduje się infrastrukturę aby pogarszała ona życie mieszkańcom.
          PKM do GDA co 10 min to byłoby polepszenie życia. Z Niedzwienika do Gda byłoby 9 minut zamiast obecnych 19 min autobusem. Wow. To nazywamy postępem

          • 26 2

      • a ja nie rozumiem jak bedę teraz dojeżdzał z Moreny na SKM we Wrzeszczu. Codziennie do pracy zjeżdżałem 142 do skm i do Gdyni, a teraz jak? 227 do Galerii Bałtyckiej i pieszo na kolejkę? Czy PKM'ką do Wrzeszcza? Mieszkam na Kolumba i mam na szczęście blisko do PKM, ale chcę mieć wybór - busem lub pkm.

        • 2 0

    • 183 zart i kpina tak jak i 174 (6)

      kpina.jak moza zlikwidować 183.... Dla osoby nie pelnosprawne to nie lada klopot.
      142 rozumiem...... ale przynajmniej mozna bylo ja srocic.
      174..... nastepny absurt..... od petli Witosa,..... caaly czas jechalem z dworca, teraz musze na chelm...... i szkoda czasu.
      troche pomyślunku RADNI KOCHANI

      • 29 2

      • Co racja to racja (1)

        Według mnie 174 jak już ma jeździć przez Chełm to powinien kończyć na Dworcu Głównym a nie pętli na Chełmie tymi samymi ulicami co pozostałe autobusy 108/118

        • 6 3

        • A po co? Co to da?

          • 1 1

      • a ja nie rozumiem likwidacji 142

        choćby po ilości pasażerów widać, jak bardzo jest potrzebna ta linia

        • 18 2

      • będzie dobrze, wszystko się ułoży (2)

        po to zrobili tramwaj żeby busy wyeliminować

        Po co 142 jak na tej samej trasie jadą 2 tramwaje ?!
        a zamiast 183 masz 184 który jedzie tak samo, na warneńskiej jest wspólny przystanek bus+tram więc wystarczy tylko ruszyć d*psko: wysiąść i wsiąść

        nie narzekać, więcej luzu

        • 7 13

        • 142

          bo 142 jedzie tam szybciej, bez przesiadek z dodatkowymi, droższymi, biletami
          Likiwidacja tej lini to idiotyzm!

          • 14 1

        • nie wiem czy zauważyłeś/łaś, ale

          tramwaj jedzie tylko do przystanku Brętowo, a 142 i 183 jechały dalej.
          a więc nie jest to jazda po tych samych trasach.
          a 184 będzie jechał jeszcze dłużej niż teraz, bo robi idiotyczne pętle.

          • 10 0

    • I jeszcze ceny za przejazd z przesiadką...

      ...się zmienią. Zamiast 3 zł - będzie 3,60 zł.

      • 0 0

  • Po co nam ten sztuczny twór MZKZG? (8)

    Zastanawiam się jak długo będą grzać stołki urzędnicy w tym sztucznym tworze MZKZG

    kompromitacja na całego.

    • 182 13

    • Po etaty.

      • 26 0

    • Z takich spraw powinniśmy rozliczać nasze władze! (3)

      W Warszawie za 98 zł za 30 dni (tzw. bilet Warszawiaka) można jeździć:
      *autobusami i tramwajami
      *metrem (co 3 min. w godzinach szczytu)
      *koleje Mazowieckie
      *WKD (Warszawska Kolej Dojazdowa)
      Co więcej Warszawa liczy mieszkańców jednak "trochę" więcej niż całe Trójmiasto, a i teren po którym można tam podróżować, to jak z Pruszcza do Wejherowa. O ilości linii i możliwościach przesiadek nie wspomnę...
      Po co istnieje MZKZG skoro od kilku lat praktycznie nic to nie daje? Dlaczego na terenie chociażby samego Gdańska nie ma jednego jedynego biletu na SKM i autobusy? Dlaczego są inne rodzaje ulg w autobusach i SKM? Dlaczego seniorzy i dzieci w wieku szkolnym mają mniejsze ulgi w skm niż w autobusach? Aż się nie chce pisać...

      • 37 2

      • chory kraj to i ulgi inne

        wynika to z prawa które wymaga żeby na kolei istniało kilka ulg ustawowych dla każdej grupy uprawnionej inna. Nie da się tego ujednolicić...

        • 0 0

      • Znowu podwórkowi znawcy sa tacy pewni swego

        Pierwsza różnica która zawsze była największym problemem we wprowadzeniu jednego biletu jest własność. Wszystko to co wymieniłeś w Warszawie należy do samorządów, a samorządy dopłacają do transportu. Zresztą transport miejski nie ma być dochodowy tylko usprawniać przemieszczanie się mieszkańców bo jest to tańsze niż budowa coraz to bardziej wymyślnej sieci dróg na ograniczonej przestrzeni. SKM należy do PKP. Od gruntu przez pociągi i torowiska aż do samej trakcji. PKP nie pozwoli sobie na straty i zawsze śpiewa o tak zaporowej cenie że ciężko im się dogadać. Inną kwestia jest fakt iż większe miasto wcale nie oznacza droższych biletów. W większym mieście więcej linii jest dochodowych bo korzysta z nich więcej ludzi. Cena jest bezpośrednio zależna od tego jakości usług ( gęstość i częstotliwość połączeń, wydatki na renowacje itd. ) oraz od tego jak wiele osób korzysta z usług. Czyli mówiąc prościej na ile miasto może sobie pozwolić. Nie jest chyba wielką tajemnicą że Warszawa jest najbogatszym miastem w Polsce i ma budżet o którym inne miasta nie mogą nawet śnić. Oczywiście że wspólny bilet to sprawa priorytetowa dla transportu w Trójmieście, ale wcale nie taka prosta

        • 1 0

      • Ulgi są "handlowe" to znaczy Państwo jako największy udziałowiec kolei zmusza ją do wprowadzenia ulgi- dla studentów, uczniów, emerytów, kombatantów itd. chcieli zmniejszyć ulgi dla uczących się i to zrobili ale wtedy były prezydent obiecał wyższe ulgi dla studentów i jako ze była to najtańsza obietnica wprowadzili je po jego wyborach. Tak doszło do sytuacji że uczniowie płaca za bilet więcej niż studenci. Z kolei miasto jako jedyny udziałowiec ZTM wprowadza swoje ulgi. I w tym wypadku jest to 50 %

        • 0 0

    • banda nieudaczników wszyscy znajomi niejakiego O.W z Gdyni znanego miłośnika kapeluszy i podglądania autobusów z kawiarni w Batorym jedyny sukces tej zgrai nieudaczników to loga MZkZG na pojazdach komunikacji miejskiej i podwyżki cen biletów

      • 2 0

    • 167 i 168 też nie będą już jeździć do Centrum (1)

      Kto nie chce przesiadek - zapraszamy do grupy na facebooku: "NIE dla zmiany trasy autobusów 167/168"

      • 1 0

      • zmiany

        to sie nadaje do śmiechu warte
        totalny absurd te zmiany....

        • 0 0

  • Czas Skoryguje Wszystkie Rozkłady Jazdy. (6)

    Najważniejsze by PKM dojeżdżała do Gdańsk Główny, a potem do Pruszcza i Tczewa.

    110 zł Za Bilet na wszystko w Gdańsku? Bajka.
    ale lepiej wygląda 99zł :-) Lub jeden miesiąc GRATIS W Roku :-)

    • 126 9

    • Według twojej logiki to na tory PKM-ki należałoby wpuścić pitolino i wydłużyć trasę do Krakowa zachowując częstotliwość kursowania.

      • 12 5

    • PKM do Pruszcza przecież nigdy nie będzie dojeżdżała

      Będzie dobrze jak w ciągu 10 lat SKM przedłużą do Pruszcza (o Tczewie nie wspominają) ale i to jest wątpliwe, bo na razie w ogóle się o tym nie mówi, a za 5 lat Unia zakręca kurek.

      • 1 0

    • 84

      Czytalem ze w obrebiej jednego miasta ma byc 84PLN /mc

      • 1 0

    • taaaa...

      PKM do Pruszcza, Tczewa a potem gdzie jeszcze sobie życzysz: do Chojnic, Elbląga, Grudziądza, Słupska, Człuchowa, Bydgoszczy?

      • 0 0

    • PKM do Tczewa (1)

      Poco ma tam dojeżdżać? Żeby wozić powietrze? Składy SKM nie są przepenione. Zachciało się w takiej wsi PKM!

      • 0 0

      • SKM nie są przepełnione, bo ludzie jeżdżą Regio, bo są częściej niż wożące powietrze skmki. A biletu SKM+REG nie kupisz

        • 0 0

  • 142 (9)

    taki sentyment, jej:)

    spoko linia z Wrzeszcza do Głównego... tylko w sumie po co jechać z Wrzeszcza do Głównego przez Morenę?;p Teraz to nie będzie miało sensu.

    • 70 26

    • a ktoś tak jeździł? (4)

      to była dobra linia dla ludzi jadących z Wrzeszcza na Morenę (i odwrotnie) i tym jadącym z Moreny do Gdańska (i odwrotnie).
      teraz skoro będzie tramwaj do Gdańska, to trasa powinna być tylko skrócona do przystanku tramwajowego (Wrzeszcz-Brętowo albo Kolumba albo niech już nawet byłoby Migowo).

      • 20 3

      • (1)

        A mało to jest linii z Wrzeszcza na Morene? Jeszcze doszła PKM, choć nieco z dala od zabudowy.

        • 5 11

        • dojazd na skm będzie zajmował mi teraz jakieś 25 min, a nie 12 min. dlatego.

          mieszkam na kolumba.
          na autobus do wrzeszcza będę miał 10 min z buta (warneńska). 127 jedzie jakieś 10-15 min, 129 - 10 min.
          do pkm też trzeba dojść albo przejechać się jeden przystanek autobusem (phi). to też 10 min. + jazda 10 min?
          jest jeszcze opcja jazdy do Potokowej - 5 min + oczekiwanie na autobus do wrzeszcza + jazda tymże autobusem.
          zostaje jeszcze 227 jadący te 12 min do galerii bałtyckiej. a później co? znowu przesiadka?

          dzięki za wydłużenie mojego dojazdu do skm o połowę czasu :)

          • 44 2

      • ja jeździłem bardzo często

        bezproblemowo dojazd do UM, Sądów, starówki i całej Moreny

        • 24 2

      • 142

        Owszem, jeździli ludzie bezpośrednio z Gdańska na Cmentarz, bez przesiadki.

        • 8 0

    • wyjaśnię (1)

      Część osób korzystała z przejazdu na trasie Gdańsk Główny - Morena, druga część z Moreny do Wrzeszcza. Przykład: przy Carrefourze zawsze wysiada dużo ludzi i dużo też wsiada...

      • 44 0

      • podobnie na Kolumba

        • 23 0

    • (1)

      Duzo osób w piątek wieczór, mieszkający przy słowackiego.. po co się cofać na linie tramwajową jak ma sie 142 do Gdańska, szybciej wygodniej

      • 33 1

      • 315?

        Tego nie likwidują..

        • 0 3

  • Tramwaj na Morenę to cud peowski po latach ;) (13)

    Rany boskie jes jes jes!!! 2 km torów, cudownie ale do centrum nie da się dojechać bez przesiadki, to tylko debil może wymyślić

    • 178 69

    • (1)

      potrafisz czytać?

      • 21 12

      • a ty potrafisz czytać ze zrozumieniem?

        • 10 22

    • (3)

      Mocarz szkodzi chłopcze, i na mózg pada.

      • 21 7

      • (2)

        Mocarz to oferta peowska dla młodych, inteligentnych z dużych miast

        do bulu mocny ;)

        • 19 25

        • oczywista oczywistość... (1)

          ...po mocarzu nikt nam nie wmówi, że czarne jest czarne!

          • 14 4

          • PO mocarzu...

            aaa kotlecik ładnie pachnie :)))))

            • 8 9

    • (1)

      J...ij sie w swój pusty ePiSkopatowski łeb...., to może zmądrzejesz, chociaż wątpię...

      • 16 18

      • PO-rąb.ańcy z partii miłości kłamczuchy hehehe :)))

        • 12 17

    • 3 razy jes to cut pisowski raczej :)

      • 1 5

    • Jak sie nie da jak sie da

      • 1 2

    • Losie serio taka przewaga ludzi popierajacych te wypowiedz (1)

      zalamka

      • 1 2

      • Losie, mohery i katole

        mowie to wam ja michnikt

        • 2 4

    • Jes,jes,jest to akurat PiS.

      • 3 2

  • (5)

    Nareszcie tramwaj na Morene! Tam gdzie dociera tramwaj, tam jest miasto!

    • 95 29

    • Ale tam gdzie rządzi pudding... (1)

      Tam jeno wiocha

      • 16 23

      • pudi pudi pudi pudi

        • 8 0

    • bosze

      to co gdynia ma powiedzieć !! żadnego tramwaju ehhh

      • 10 0

    • Czym tu sie podniecac?

      teza bez sensu. A tramwaj to tylko wypadki i hałas...

      • 2 5

    • Metro

      Tam gzie jest metro to tam dopiero jest miasto!

      • 2 1

  • Petla lostowice (6)

    Wygodniej było gdy autobusy jezdzily do centrum. I zaklinanie ze jest inaczej nic nie da. Amen.

    • 120 28

    • (1)

      Chyba się zapomniało, jak się stało w korku, a autobus był co 40 minut. Przesiadka na ŁŚ jest spoko.

      • 21 6

      • chyba się zapomniało, że bezpośredni bus jechał z łostowic do głównego 20min, 40 jak były korki. a dzięki pętli łostowice zawsze jest to min 45-60min. a najwięcej zajmują przesiadki i czekanie

        • 3 1

    • O właśnie, pętla, tak (2)

      Bo autor tekstu najwyraźniej jest z Łodzi, albo chce gdańskie tramwaje podciągnąć aż po miasto Łódź: "Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki". W polszczyźnie ogólnej mówimy "PĘTLA". Krańcówka może być w Zgierzu.

      • 5 10

      • no i pudło, bo trasa "10" będzie kończyć się właśnie krańcówką (torami odstawczymi) a nie pętlą

        • 9 1

      • Też nad tym boleję ale niestety trzeba zmienić przyawyczajenia

        Tam nie będzie pętli.

        • 2 0

    • Autobusy stoją w korkach a tramwaje nie

      • 2 4

  • bilety za 3zł nie tą trasę (11)

    jeśli wymusza się przesiadki to naciąga się nas na:
    1. droższy bilet (z 3zł na 3,6),
    2. dłuższy czas pokonania trasy między pkt A i B
    3. oraz odbiera możliwość drzemki w autobusie..
    ze zmian jestem niezadowolona.

    • 280 18

    • (2)

      Każdy normalny pasażer komunikacji miejskiej ma bilet miesieczny i przesiadki w obrębie ZTM nie mają znaczenia. Bilety jednorazowe są dla turystów.

      • 18 73

      • "normalny"

        każdy normalny ma samochód i naprzemiennie korzysta z niego, z komunikacji miejskiej oraz z roweru

        • 51 19

      • ja chyba nie jestem "normalny"

        Zamiennie używam samochodu i autobusu i tramwaju . Teraz to autobusu i 2 tramwajów :(
        Obowiązkowa dodatkowa przesiadka... Po prostu super! Zrobili nam dobrze :(
        Budyń p............

        • 2 1

    • Wiesz co wolę już zostać tak naciągnięty i mieć dojazd raz na kwadrans niż czekać około 40 minut na autobus (1)

      i cieszyć się że te 60 groszy oszczędzę...

      • 7 10

      • O jakiej kwocie miesięcznie mówimy?

        60gr * ???
        Pytanie do p. Polki.

        • 1 9

    • jak cie nie stac to rowerem jedz (1)

      • 4 12

      • wolę jeść widelcem i nożem, rower mi się do gęby nie mieści.

        • 1 0

    • (2)

      to samo porobiono na tzw południu gdańska. efekt taki, że mam do wyboru: 2-3 przesiadki lub samochód. wybór jest prosty, zwłaszcza jak jedzie się z dziećmi, które trzeba zawieźć do szkoły (wiem, wiem dziarski 8 i 6 latek dadzą radę sami....), przejadą autobusem, tramwajem, autobusem.
      likwidacja wszystkich linii bezpośrednich to kpina i ci mający wybór przemęczą się z miesiąc i wrócą do auta. do tego węzły przesiadkowy, które nie gwarantują szybkiej przesiadki, autobus odjeżdża jak podjeżdża tramwaj i na odwrót. tak więc miało być dobrze, a będzie jak zawsze...

      • 38 3

      • Samochody się zneutralizuje wprowadzając "prędkość" 30 km/godz.

        • 1 4

      • Bez przesiadki i tak byś na autobus się nie przesiadł.

        Te przesiadki na południu akurat są dobre.
        Mamy dzięki temu dużą częstotliwość autobusów i tramwaj który nie stoi w korkach. Ja czekam jeszcze na pętle na jabłoniowej :).

        • 3 6

    • Będziemy kupować bilet za 3 zł a różnicę niech dopłacają z własnej kieszeni pomysłodawcy tego "inteligentnego" rozwiązania.

      • 3 1

  • W końcu sie doczekaliśmy 129 przez Myśliwską (6)

    Wreszcie będzie można dojechać do SKM Wrzeszcz bez przesiadki :) :) :) :)

    • 66 17

    • słoiki sie cieszą (2)

      naplywowi wynajmujacy tam swoje pseudo apartamenty sie uciesza:D

      • 19 36

      • (1)

        Dobrze że rdzennie gdanska patologia nadal okupuje mieszkania komunalne w centrum gdańska.
        Seby i Karyny, Janusze i Grażyny dzięki wam kultura w tym mieście nadal stoi wysoko :-*

        • 39 24

        • jakis klopocik do seby ???

          • 6 6

    • (2)

      no tak, bo to taki wielki problem się przesiąść :) jak jeździł tylko 127 to płakaliście, że trzeba się przesiąść przy kościele na 130 żeby dojechać do Gdańska, w d**** wam się poprzewracało :)

      • 16 8

      • (1)

        127 jechał prawie zawsze trochę później jak 130

        • 2 1

        • można było się przejść na przystanek, daleko nie jest, albo przesiąść się na Warneńskiej na 142 lub 183.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane