• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę i PKM wymuszą zmiany w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
17 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę. Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę.

Przedłużenie linii tramwajowych 10 i 12 na Morenę, skrócenie linii autobusowych do Siedlec oraz powiązanie autobusów z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To najważniejsze zmiany, które wejdą w życie za kilka tygodni - po otwarciu we wrześniu trasy tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Czy komunikacja miejska powinna opierać się na przesiadkach?

W poniedziałek oficjalnie zaprezentowano zmiany, które zostaną wprowadzone wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę. Trasa ta zaczyna się od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska, ale posiada dwa zakończenia - w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zobacz na mapie Gdańska oraz przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Zmiany wejdą w życie w ciągu najbliższych tygodni. Termin uzależniony będzie od uzyskania niezbędnych pozwoleń na użytkowanie nowej trasy (prace na większości odcinków są zakończone lub na ukończeniu). Koniec budowy zaplanowano na 30 września, ale istnieje duża szansa na skrócenie tego terminu do początku września.

Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki przy PKM Brętowo, natomiast linia 12 do zakończenia torów w ciągu ul. Bulońskiej. Z racji braku pętli, do obsługi obu linii zostanie skierowany wyłącznie tabor dwukierunkowy, w tym przede wszystkim tramwaje Pesa Jazz Duo.

Likwidacji ulegnie linia 1 (Nowy Port - Chełm Witosa), a pojazdy tej linii zasilą linię 10.

Tramwaje obu linii w godzinach szczytu będą kursować z częstotliwością co 10 minut naprzemiennie, co oznacza, że na przystankach tramwaj na wspólnej trasie pojawi się co 5 minut.

Poza godzinami szczytu, 10 i 12 będą kursowały co 20 minut w soboty, niedziele i święta oraz co 30 minut wieczorami. Tym samym na wspólnej trasie obu linii na pojazd szynowy będziemy musieli czekać maksymalnie 10-15 minut.

Do czasu zakończenia przebudowy wiaduktu Hucisko, tramwaje obu linii będą kursowały nadal przez ul. 3 Maja.

Postęp prac na budowie trasy tramwajowej na Morenę na początku lipca.

Zmiany tras oznaczają, że świeżo przebudowana pętla tramwajowa Siedlce na razie pozostanie bezużyteczna, gdyż nie będzie tutaj zawracał żaden tramwaj. Jaki był zatem sens jej utrzymania?

- Będzie obserwowali sytuacje i sprawdzali, jak rozłożą się potoki pasażerskie. W przyszłości planujemy kolejne modyfikacje układu linii tramwajowych - szczególnie w momencie otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, którym będą jeździły autobusy linii 158 na Stogi - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8, jeżdżąca obecnie na trasie Stogi - Jelitkowo.

Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian. Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian.
Pętla Siedlce ma być też pomocna w razie zablokowania ruchu na ul. Kartuskiej lub Hucisku, ponieważ będzie można do niej skrócić awaryjnie linie z Moreny (na pętli nie ma łuku do zawracania, ale układ torowy pozwala na zmianę kierunku i toru jazdy dla tramwaju dwukierunkowego).

Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy z odpowiednim zapleczem dla autobusów. To właśnie do tego miejsca skrócone zostaną autobusy dojeżdżające dotychczas do Śródmieścia. By dalej podróżować, będzie niezbędna przesiadka na tramwaj. Ulicą Kartuską kursować będą wyłącznie nocne linie autobusowe.

- Podobną zasadę wygodnych przesiadek zastosowaliśmy na pętli Chełm Witosa, a potem Łostowice Świętokrzyska. Badania prowadzone co roku pokazują, że takie rozwiązanie się sprawdza, a pasażerowie oceniają je pozytywnie - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej
Czy z przesiadek na Siedlcach pasażerowie również będą zadowoleni? Dotychczasowe rozkłady jazdy autobusów i tramwajów sprawiały, że autobus siedlecki odcinek ul. Kartuskiej pokonywał szybciej niż tramwaj. Problem są nie tylko przystanki (tramwaj ma ich więcej), ale przede wszystkim fatalnie ustawiona sygnalizacja świetlna, która spowalnia tramwaj.

- Nie planujemy zmiany rozkładowego czasu przejazdów tramwajów, ale warto zauważyć, że całkowity czas podróży i tak może ulec skróceniu. Dotychczas większość pasażerów dokonywała przesiadki przy dworcu głównym, gdzie zajmowało to kilka minut. Na Siedlcach będzie można wygodnie i szybko przesiąść się bezpośrednio z autobusu do tramwaju - zwraca uwagę Zomkowski.
Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227. Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227.
Oprócz skrócenia tras do Siedlec, zmiany obejmą też kilka innych linii. Dotyczy to m.in. likwidacji linii 142 oraz 183. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów linii 227 (Migowo - Wrzeszcz PKP), zaś do Niedźwiednika zamiast 183, zostanie wydłużona linia 184 z zajazdem do Wileńskiej w obu kierunkach.

Zmiany dotkną także pętlę Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska. To do niej będą dojeżdżały autobusy z  Otomina linii 174. Natomiast autobusy 156, które dotychczas zaczynały i kończyły bieg na pętli Chełm Witosa, zostaną skierowane do pętli Siedlce, pozwalając po drodze na przesiadki w zespole przystanków Emaus zobacz na mapie Gdańska.

Tymczasowo na okres kilku miesięcy zostanie uruchomiona linia 995 relacji PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska - Jasień Pólnicy zobacz na mapie Gdańska. Docelowo zostanie ona przedłużona do pętli Jaworzniaków, co nastąpi przypuszczalnie w grudniu, w momencie zakończenia budowy mostu nad Potokiem Kozackim.

Do PKM Jasień dotrzemy też autobusami linii 127, 129 oraz 130. Udało się także utworzyć połączenie do PKM Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska, gdzie jeszcze niedawno dojazd autobusem stał pod znakiem zapytania. Dotrzemy tutaj linią 164, która zostanie wydłużona do PKM-ki z Jasienia.

Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.

Pełne zmiany zmiany w komunikacji zawarte są w prezentacji poniżej:
Zmiany w komunikacji miejskiej wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę i PKM from Trojmiasto.pl


Niestety w początkowej fazie nie będzie można liczyć na wspólne bilety komunikacji miejskiej na kolej oraz tramwaje i autobusy. Na pewno 1 września (uruchomienie PKM) nie zostanie wprowadzony zapowiadany bilet godzinny metropolitalny w cenie 4,60 zł.

- Zostało za mało czasu. Samą taryfę powinniśmy podać do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed - przyznaje Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.

Postęp prac na budowie dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w sierpniu.

Sprawa oczywiście rozbija się o pieniądze, a dokładnie dopłaty z budżetów gmin do biletów i wyrównania utraconych dochodów z tytułu zniżek dla przewoźnika na sieci PKM, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej.

Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł.

- Będziemy we wrześniu przedstawiać propozycje i analizy finansowe samorządom. I to one dokonają ostatecznego wyboru, jaką kwotę wesprzeć nowy bilet metropolitalny, który mógłby zacząć działać w grudniu - dodaje Kołodziejski.
Alternatywą wobec biletu metropolitalnego, choć niewygodną, może okazać się też tandem biletu ZTM i SKM/PKM na wzór biletu 30+. To jednak ostateczność, biorąc pod uwagę uciążliwości związane z jego wyrobieniem i przedłużeniem (trzeba to robić de facto dla dwóch biletów oddzielnie).

Pewne jest natomiast, że 1 września na trasie PKM zostanie wprowadzona taryfa SKM-ki z ceną zależną od długości trasy. Będzie więc można kupić bilet miesięczny odcinkowy, uwzględniający przesiadkę we Wrzeszczu np. przystanek PKM Jasień - przesiadka na stacji Wrzeszcz - przystanek SKM Oliwa.

Więcej informacji na temat taryfy PKM przeczytaj tutaj.

Miejsca

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • Wielkie g*wno (1)

    Zlikwidowane linie autobusowe na osiedlach, żyć się normalnie nie da w tym g*wnie. Likwidujecie linie autobusowe jedyne, które dojeżdzały z osiedli do centrum Gdańska 175 linia.Ludzi macie za bydło. Teraz będziecie obserwować z samochodów jak bydło maszeruje z autobusu do tramwaju. Tu przesiadka tam przesiadka, niech się bydło meczy. Czas pakować walizkę, bo w tym g*wnie to się nie da.

    • 0 0

    • Mega lipa

      Jeszcze jedno zmiana w rozkładzie linii 175
      Ostatni autobus odjeżdża z osiedla kampinoska przed 22 a ludzie pracują na osiedlu do 22 wiec będę musieli ponad kilometr zejść do tramwaju w niebezpiecznym miejscu a już nie mowie i zimie bo tam jest dramat oblodzone strome schody orzej niż wiocha. Pozdrowienia dla debili którzy ustalają rozkład ciekawe jak wy wracacie do domu z ciepłej posadki.

      • 0 0

  • likwidacja 142

    z ul. Zabytkowej na Morenę autobusem 142 jechałam 10 minut. Teraz z dwiema przesiadkami nie wiadomo jak długo.Dziękuję za likwidację trasy 142.

    • 2 0

  • czy będzie łącznica tramwajowa Armii Krajowej -Kartuska (3)

    równolegle blisko ulicy Jasnej? w planach zagospodarowania coś takiego jest, osobiście jestem przeciw;)

    • 1 9

    • Jestem za łącznikiem ale z Sikorskiego po łuku na Siedlce.

      działki można zrównać w jeden dzień, rudery na ul. Pobiedzisko i Ogińskiego w tydzień. Nie potrzeba wiaduktu a przebicie przez wał ziemny na Armii Krajowej. Razem z nowopolitechniczną mamy alternatywne połączenie do Wrzeszcza , UCK, i PG z południowego Gdańska.

      • 0 0

    • Moim zdaniem myli państwo to jestem za a nawet przeciw.

      • 0 0

    • Za.

      • 1 2

  • Bardzo dobrze przemyślane zmiany (16)

    ale najbardziej to potrzeba nam wspólnego biletu za normalne pieniądze

    • 317 49

    • Peowcy mieli za mało czasu na wspólny bilet, to banda! (6)

      Tłumaczą się że mieli za mało czasu, a ile lat potrzebują te lebiegi, 15 lat?

      • 34 20

      • (2)

        idź na studia dzienne, weź IPPS rób 1 przedmiot na semestr, przez to koszt biletu będzie połowę mniejszy miesięcznie, dlatego drugą połowę będziesz mógł wydać na opłacenie tego 1 przedmiotu

        jak skończysz studia, znajdziesz lepszą pracę, i kupisz sobie samochód ;)

        problem solved
        hau miau, szach mat!
        ;)

        • 14 23

        • naprawde sadzisz, ze kazdy kto jezdzi komunikacja publiczna jest za biedny na samochod?

          Jestes smieszny :)

          • 0 0

        • dno

          i muł

          • 18 4

      • ludzie jak sardynki w konserwie w 10 i 12 będą jeździć po likwidacji 142 i 183 (2)

        • 26 5

        • Jeszcze zmiany nie weszły a już nażekasz (1)

          Poczekaj zobacz , Przecież tramwaj będzie co 5 min. Czy zawsze trzeba zaczynać od marudzenia? Na oruni górnej przy witosa też marudzili a jest super jeden tramwaj przyjeżdża autobus jest za minutę i na odwrót. Ludzie też sie bez problemu mieszczą. Jak jeżdżę do pracy na 9 to mogę sobie miejsce wybierać gdzie chcę . Poczekajmy zobaczymy. :)

          • 7 10

          • Patrząc na to, jak "oni" wspaniale rządzą

            Patrząc na to, jak "oni" wspaniale rządzą, to człowiek narzeka "na zapas", bo spodziewa się najgorszego.

            • 3 2

    • Idiotyczne zmiana (1)

      Ktoś kto ma samochód a zdecydował się na komunikację miejską abyś otomina dojeżdżac bezpośrednio autobusem do centrum Gdańska na wieść o tym ze teraz ma się przesiadać wróci do samochodu. Co z tego ze ciągi komunikacyjne się rozwijają jak ZTM KROCZY ścieżką PKP i likwiduje jedne z najważniejszych linii a inne skraca lub zmienia skazuje swoich klientów na dłuższą drogę i przesiadki. Dla mnie teraz to żadna atrakcja i wracam do jazdy samochodem.

      • 6 0

      • Nie tyło otomin ale też sama jabloniowa

        Mieszkamy na jabloniowej. Ja do pracy mam blisko bo piechotą jakieś 30 minut. Ale obecna komunikacją to musiałbym wsiąść w 174 żeby zrobić przesiadke na ujescisku w inny autobus a następnie dojść do pracy co w zależności od trafienia w autobus daje mi 30 do 45 minut... samochodem jest mniej niż 8.... ona jeździ do Gdyni. Autobus później SKM. .. czas podróży rano do orłów około 60 minut później autobus co daje dojazd do pracy około 90 minut samochodem tylko do 25... wiec teraz jak linia 174 będzie krótsza i dojdzie przesiadka to my nawet chcąc pojechać na imprezę do centrum pojedziemy albo taksówką albo samochodem gdyż komunikacja miejska całkowicie straci dla nas swój ostatni atut...

        • 5 1

    • W którym miejscu są one przemyślane? (1)

      W tym, że utrudnia się ludziom komunikację, aby tylko uzasadnić w debilny sposób sens istnienia PKM i nowej linii tramwajowej?
      Barany, w ten sposób nie zapchacie nowych pojazdów tylko przesadzicie ludzi do samochodów i taki będzie efekt.

      • 33 17

      • Dziękujemy

        Kupiłem drugie auto

        • 2 1

    • przemyślane? dla kogo?

      Może dla kogoś są to przemyślane decyzje, bo ze swojego miejsca zamieszkania ma większe możliwości, ale wg mnie są one przemyślane tylko dla miasta. Najwyraźniej zmiany są po to by ograniczyć zjazd autobusów do centrum, bo tam jest ograniczona ilość miejsc postojowych dla autobusów, po tym jak zlikwidowano zajezdnię na Wałowej i Jana z Kolna. Do tej pory np. autobusy 167 i 168 dojeżdżały do dworca od września, na Siedlcach mam się przesiadać na tramwaje. Na tej trasie do tej pory też były tramwaje, ale nie przesiadałam się bo i po co skoro tramwaj na tym odcinku jedzie 2x dłużej (więcej przystanków, zmian świateł) niż autobus. A teraz proszę jaka oszczędność dla miasta.. nie będzie już dojeżdżał do PKP i PKS 167,167,183,142, 174... a przecież między dworcem a Siedlcami nie było teraz prowadzonych prac poza... zajezdnią.. nie można było wprost powiedzieć ludziom, że robi się z nich głupców, a poza tym pierwszy zapis zawsze może lajkować rodzinka zadowolonych, którzy wzięli pieniądze za projekt.

      • 7 0

    • I tak będzie właśnie: (1)

      Ja to, proszę pana, mam bardzo dobre połączenie. Wstaję rano, za piętnaście trzecia. Latem to już widno. Za piętnaście trzecia jestem ogolony, bo golę się wieczorem. Śniadanie jadam na kolację. Tylko wstaję i wychodzę.
      No, ubierasz się pan.
      W płaszcz, jak pada. Opłaca mi się rozbierać po śniadaniu?
      A... fakt.
      Do PKS mam pięć kilometry. O czwartej za piętnaście jest pekaes.
      I zdanżasz pan?
      Nie, ale i tak mam dobrze, bo jest przepełniony i się nie zatrzymuje. Przystanek idę do mleczarni. To jest godzinka. Potem szybko wiozą mnie do Szymanowa. Mleko, wiesz pan, ma najszybszy transport, inaczej się zsiada. W Szymanowie wysiadam, znoszę bańki i łapię EKD. Na Ochocie w elektryczny do Stadionu, a potem to już mam z górki, bo tak... w 119. przesiadka, w 13. przesiadka, w 345., i jestem w domu, to znaczy w robocie. I jest za piętnaście siódma! To jeszcze mam kwadrans. To sobie obiad jem w bufecie, to po fajrancie już nie muszę zostawać, żeby jeść, tylko prosto do domu. I góra 22.50 jestem z powrotem. Golę się. Jem śniadanie i idę spać.

      • 34 1

      • dokładnie tak!

        wygrałeś :)

        • 15 0

    • aa idz pan w ch....

      z takimi zmianami. wracam na rower

      • 18 3

    • a mnie zastanawia

      Dlaczego ztm robi zmiany w oparciu o pkm,której nie oferuje w cenie swojego biletu. Bo dopóki nie będzie jednego wspólnego biletu na trójmiasto bez alternatywy lokalnej, brak pkm i skm w ofercie gdańskiego przewoźnika jest głupia albo bezczelnością-ich bilet powinien być honorowany na terenie całego miasta bez względu na firmę świadcząca usługi- niech się dogadają, to nie ma przynosić zysków, tylko ułatwiać dojazdy mieszkańcom

      • 41 3

  • dziękuję bardzo, że zamiast jechać 15 minut będę jeździła 40 minut przesiadając się 3 razy by dotrzeć do miejsca docelowego!

    • 2 1

  • tramwaj

    Całą noc i dzień komunikat ;uwaga tramwaj ;rozlega się z głośnika. Zmienia się lektor , lektorka to jest nie do wytrzymania zwłaszcza w nocy jak są otwarte
    okna .

    • 2 0

  • 167 168

    żeby z KARCZEMEK do GDAŃSKA jechać z przesiadką!!!!!!
    ŻENADA !!!!

    • 2 1

  • ludzi traktuje się jak bydło

    Przesiadki,a pomyślał ktoś o schorowanych ludziach,którym jest trudno,na wózku.Zapraszamy państwo Radni.
    Projekt zmian ztm,poniżej zera.

    • 3 0

  • 161 i 168 - konieczne przesiadki w kier. centrum - ludzie traktowani jak bydło

    Wymyślając konieczność przesiadek traktuje się ludzi jak bydło, które można przeganiać z autobusu do tramwaju i odwrotnie.
    Dotychczas jak autobus podjeżdżał na przystanek Zakopiańska, gdzie można było się przesiąść z autobusu na tramwaj, to co robił tramwaj jak podjeżdżał autobus? Szybko uciekał! I to była norma! Tak też będą wyglądały przesiadki w Siedlcach? Nie wygoda pasażerów jest tu ważna, niestety.

    • 4 0

  • bilety za 3zł nie tą trasę (11)

    jeśli wymusza się przesiadki to naciąga się nas na:
    1. droższy bilet (z 3zł na 3,6),
    2. dłuższy czas pokonania trasy między pkt A i B
    3. oraz odbiera możliwość drzemki w autobusie..
    ze zmian jestem niezadowolona.

    • 280 18

    • jak cie nie stac to rowerem jedz (1)

      • 4 12

      • wolę jeść widelcem i nożem, rower mi się do gęby nie mieści.

        • 1 0

    • (2)

      Każdy normalny pasażer komunikacji miejskiej ma bilet miesieczny i przesiadki w obrębie ZTM nie mają znaczenia. Bilety jednorazowe są dla turystów.

      • 18 73

      • ja chyba nie jestem "normalny"

        Zamiennie używam samochodu i autobusu i tramwaju . Teraz to autobusu i 2 tramwajów :(
        Obowiązkowa dodatkowa przesiadka... Po prostu super! Zrobili nam dobrze :(
        Budyń p............

        • 2 1

      • "normalny"

        każdy normalny ma samochód i naprzemiennie korzysta z niego, z komunikacji miejskiej oraz z roweru

        • 51 19

    • Będziemy kupować bilet za 3 zł a różnicę niech dopłacają z własnej kieszeni pomysłodawcy tego "inteligentnego" rozwiązania.

      • 3 1

    • (2)

      to samo porobiono na tzw południu gdańska. efekt taki, że mam do wyboru: 2-3 przesiadki lub samochód. wybór jest prosty, zwłaszcza jak jedzie się z dziećmi, które trzeba zawieźć do szkoły (wiem, wiem dziarski 8 i 6 latek dadzą radę sami....), przejadą autobusem, tramwajem, autobusem.
      likwidacja wszystkich linii bezpośrednich to kpina i ci mający wybór przemęczą się z miesiąc i wrócą do auta. do tego węzły przesiadkowy, które nie gwarantują szybkiej przesiadki, autobus odjeżdża jak podjeżdża tramwaj i na odwrót. tak więc miało być dobrze, a będzie jak zawsze...

      • 38 3

      • Bez przesiadki i tak byś na autobus się nie przesiadł.

        Te przesiadki na południu akurat są dobre.
        Mamy dzięki temu dużą częstotliwość autobusów i tramwaj który nie stoi w korkach. Ja czekam jeszcze na pętle na jabłoniowej :).

        • 3 6

      • Samochody się zneutralizuje wprowadzając "prędkość" 30 km/godz.

        • 1 4

    • Wiesz co wolę już zostać tak naciągnięty i mieć dojazd raz na kwadrans niż czekać około 40 minut na autobus (1)

      i cieszyć się że te 60 groszy oszczędzę...

      • 7 10

      • O jakiej kwocie miesięcznie mówimy?

        60gr * ???
        Pytanie do p. Polki.

        • 1 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane