• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę i PKM wymuszą zmiany w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
17 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę. Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę.

Przedłużenie linii tramwajowych 10 i 12 na Morenę, skrócenie linii autobusowych do Siedlec oraz powiązanie autobusów z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To najważniejsze zmiany, które wejdą w życie za kilka tygodni - po otwarciu we wrześniu trasy tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Czy komunikacja miejska powinna opierać się na przesiadkach?

W poniedziałek oficjalnie zaprezentowano zmiany, które zostaną wprowadzone wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę. Trasa ta zaczyna się od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska, ale posiada dwa zakończenia - w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zobacz na mapie Gdańska oraz przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Zmiany wejdą w życie w ciągu najbliższych tygodni. Termin uzależniony będzie od uzyskania niezbędnych pozwoleń na użytkowanie nowej trasy (prace na większości odcinków są zakończone lub na ukończeniu). Koniec budowy zaplanowano na 30 września, ale istnieje duża szansa na skrócenie tego terminu do początku września.

Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki przy PKM Brętowo, natomiast linia 12 do zakończenia torów w ciągu ul. Bulońskiej. Z racji braku pętli, do obsługi obu linii zostanie skierowany wyłącznie tabor dwukierunkowy, w tym przede wszystkim tramwaje Pesa Jazz Duo.

Likwidacji ulegnie linia 1 (Nowy Port - Chełm Witosa), a pojazdy tej linii zasilą linię 10.

Tramwaje obu linii w godzinach szczytu będą kursować z częstotliwością co 10 minut naprzemiennie, co oznacza, że na przystankach tramwaj na wspólnej trasie pojawi się co 5 minut.

Poza godzinami szczytu, 10 i 12 będą kursowały co 20 minut w soboty, niedziele i święta oraz co 30 minut wieczorami. Tym samym na wspólnej trasie obu linii na pojazd szynowy będziemy musieli czekać maksymalnie 10-15 minut.

Do czasu zakończenia przebudowy wiaduktu Hucisko, tramwaje obu linii będą kursowały nadal przez ul. 3 Maja.

Postęp prac na budowie trasy tramwajowej na Morenę na początku lipca.

Zmiany tras oznaczają, że świeżo przebudowana pętla tramwajowa Siedlce na razie pozostanie bezużyteczna, gdyż nie będzie tutaj zawracał żaden tramwaj. Jaki był zatem sens jej utrzymania?

- Będzie obserwowali sytuacje i sprawdzali, jak rozłożą się potoki pasażerskie. W przyszłości planujemy kolejne modyfikacje układu linii tramwajowych - szczególnie w momencie otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, którym będą jeździły autobusy linii 158 na Stogi - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8, jeżdżąca obecnie na trasie Stogi - Jelitkowo.

Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian. Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian.
Pętla Siedlce ma być też pomocna w razie zablokowania ruchu na ul. Kartuskiej lub Hucisku, ponieważ będzie można do niej skrócić awaryjnie linie z Moreny (na pętli nie ma łuku do zawracania, ale układ torowy pozwala na zmianę kierunku i toru jazdy dla tramwaju dwukierunkowego).

Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy z odpowiednim zapleczem dla autobusów. To właśnie do tego miejsca skrócone zostaną autobusy dojeżdżające dotychczas do Śródmieścia. By dalej podróżować, będzie niezbędna przesiadka na tramwaj. Ulicą Kartuską kursować będą wyłącznie nocne linie autobusowe.

- Podobną zasadę wygodnych przesiadek zastosowaliśmy na pętli Chełm Witosa, a potem Łostowice Świętokrzyska. Badania prowadzone co roku pokazują, że takie rozwiązanie się sprawdza, a pasażerowie oceniają je pozytywnie - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej
Czy z przesiadek na Siedlcach pasażerowie również będą zadowoleni? Dotychczasowe rozkłady jazdy autobusów i tramwajów sprawiały, że autobus siedlecki odcinek ul. Kartuskiej pokonywał szybciej niż tramwaj. Problem są nie tylko przystanki (tramwaj ma ich więcej), ale przede wszystkim fatalnie ustawiona sygnalizacja świetlna, która spowalnia tramwaj.

- Nie planujemy zmiany rozkładowego czasu przejazdów tramwajów, ale warto zauważyć, że całkowity czas podróży i tak może ulec skróceniu. Dotychczas większość pasażerów dokonywała przesiadki przy dworcu głównym, gdzie zajmowało to kilka minut. Na Siedlcach będzie można wygodnie i szybko przesiąść się bezpośrednio z autobusu do tramwaju - zwraca uwagę Zomkowski.
Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227. Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227.
Oprócz skrócenia tras do Siedlec, zmiany obejmą też kilka innych linii. Dotyczy to m.in. likwidacji linii 142 oraz 183. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów linii 227 (Migowo - Wrzeszcz PKP), zaś do Niedźwiednika zamiast 183, zostanie wydłużona linia 184 z zajazdem do Wileńskiej w obu kierunkach.

Zmiany dotkną także pętlę Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska. To do niej będą dojeżdżały autobusy z  Otomina linii 174. Natomiast autobusy 156, które dotychczas zaczynały i kończyły bieg na pętli Chełm Witosa, zostaną skierowane do pętli Siedlce, pozwalając po drodze na przesiadki w zespole przystanków Emaus zobacz na mapie Gdańska.

Tymczasowo na okres kilku miesięcy zostanie uruchomiona linia 995 relacji PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska - Jasień Pólnicy zobacz na mapie Gdańska. Docelowo zostanie ona przedłużona do pętli Jaworzniaków, co nastąpi przypuszczalnie w grudniu, w momencie zakończenia budowy mostu nad Potokiem Kozackim.

Do PKM Jasień dotrzemy też autobusami linii 127, 129 oraz 130. Udało się także utworzyć połączenie do PKM Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska, gdzie jeszcze niedawno dojazd autobusem stał pod znakiem zapytania. Dotrzemy tutaj linią 164, która zostanie wydłużona do PKM-ki z Jasienia.

Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.

Pełne zmiany zmiany w komunikacji zawarte są w prezentacji poniżej:
Zmiany w komunikacji miejskiej wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę i PKM from Trojmiasto.pl


Niestety w początkowej fazie nie będzie można liczyć na wspólne bilety komunikacji miejskiej na kolej oraz tramwaje i autobusy. Na pewno 1 września (uruchomienie PKM) nie zostanie wprowadzony zapowiadany bilet godzinny metropolitalny w cenie 4,60 zł.

- Zostało za mało czasu. Samą taryfę powinniśmy podać do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed - przyznaje Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.

Postęp prac na budowie dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w sierpniu.

Sprawa oczywiście rozbija się o pieniądze, a dokładnie dopłaty z budżetów gmin do biletów i wyrównania utraconych dochodów z tytułu zniżek dla przewoźnika na sieci PKM, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej.

Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł.

- Będziemy we wrześniu przedstawiać propozycje i analizy finansowe samorządom. I to one dokonają ostatecznego wyboru, jaką kwotę wesprzeć nowy bilet metropolitalny, który mógłby zacząć działać w grudniu - dodaje Kołodziejski.
Alternatywą wobec biletu metropolitalnego, choć niewygodną, może okazać się też tandem biletu ZTM i SKM/PKM na wzór biletu 30+. To jednak ostateczność, biorąc pod uwagę uciążliwości związane z jego wyrobieniem i przedłużeniem (trzeba to robić de facto dla dwóch biletów oddzielnie).

Pewne jest natomiast, że 1 września na trasie PKM zostanie wprowadzona taryfa SKM-ki z ceną zależną od długości trasy. Będzie więc można kupić bilet miesięczny odcinkowy, uwzględniający przesiadkę we Wrzeszczu np. przystanek PKM Jasień - przesiadka na stacji Wrzeszcz - przystanek SKM Oliwa.

Więcej informacji na temat taryfy PKM przeczytaj tutaj.

Miejsca

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • 995 (5)

    Kolejna linia do pętli Jaworzniaków...a mieszkańcy Pięciu Wzgórz, osiedla o wiele większego, tyle prosili, żeby chociaż 262 przejeżdżał przez to osiedle, do przystanku Zakoniczyn. Jest tu tylko 295, a na Jaworzniaków 155, 262 i teraz 995...

    • 11 5

    • nie zazdrosc

      • 6 2

    • (1)

      995 nie dojedzie do Jaworzniaków. Masz wyraźnie, że tymczasowa linia PKM Jasień-Jasień Pólnicy. Skończą budowę Guderskiego i potem przedłużą 155 a 955 zlikwidują - czego nie kumasz?

      • 3 3

      • to kumam

        " linia 995 relacji PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska - Jasień Pólnicy zobacz na mapie Gdańska. Docelowo zostanie ona przedłużona do pętli Jaworzniaków, co nastąpi przypuszczalnie w grudniu, w momencie zakończenia budowy mostu nad Potokiem Kozackim"

        • 1 1

    • 5 w

      5 Wzgórz nie jest już większe od osiedla Świętokrzyskiego poza tym Świętokrzyskie łączy się z Rębowem, Jasieniem a 5 Wzgórz nie ma żadnego połączenia a mieszkańcy mogą też korzystać z przystanków Wieżycka a 295 kursuje częściej niż 155

      • 1 0

    • Nie przesadzajmy

      Potrzebna jest tylko większa częstotliwość, a nie więcej linii.
      Do tego mamy teraz jeszcze Carefoora jeżdżącego więc nie ma co narzekać.

      Dostawiono nawet przystanek. A nowe linie pewnie będą jak świrkoskiego ukończą i będzie można jakoś sensowniej rozplanować linię, a nie tylko do ronda.

      • 0 0

  • (7)

    Za to ciekawość co za idiota mógł wymyślić odcięcie Stogów od Zaspy i Jelitkowa przez przekierowanie "8" na Siedlce? Zamiast uatrakcyjnić połączenia komunikacyjne Stogów, zupełnie odetnie się tę dzielnicę od innych. Czy w ZTM jest w ogóle ktoś myślący?

    • 46 6

    • beznadziejny pomysł (2)

      Popieram! Jeśli 8 zmieni trasę na siedlce, to do dworca głównego ze stogów będzie kursował tylko 1 tramwaj. Czyli nie dość, że motorniczy będą wozić jeszcze większe tłumy niż obecnie, to na dodatek będzie się dłużej czekać na powrót do domu. Porąbane, kto to wymyślił!

      • 18 2

      • metoda naczyń połączonych

        Budyń komunikuje swoje 7? mieszkań, żeby były atrakcyjniejsze :)

        • 6 1

      • A dworzec Śródmieście się popsuł?

        • 3 1

    • (3)

      Dostaniesz autobus 158 tunelem pod Martwą Wisłą - bedziesz miał szybciej. Wtedy mają przerzucić 8-kę.

      Moim zdaniem bez sensu. Powinni zmienić raczej trasę 9-ki.

      • 1 2

      • (2)

        Co poprawi autobus, który:
        a) będzie miał z dwa kursy na godzinę realizowane krótkim pojazdem
        b) omija całą trasę "8" szerokim łukiem
        c) będzie kursował przez "wsie i opłotki", omijając centrum, przez co nie będzie żadnej możliwości przesiadki z linii tramwajowych i autobusowych.

        • 6 1

        • (1)

          dlatego napisałem, że ta zmiana będzie bez sensu. Rozumiem likwidację autobusów jadących tą samą ulicą co tramwaj w tej samej relacji (bo po co dublować), ale likwidację tramwaju bo inną trasa pojedzie autobus to nie rozumiem. Natomiast fakt:
          - nie opublikowali jeszcze trasy ani częstotliwości 158. Póki nie opublikują dokładnie, to "krótki autobus", "co pół godziny" to plotki.
          - nawet jak pojedzie bezpośrednio ze Stogów przez tunel, obrońców wybrzeża do PKP Oliwa to i tak na Przymorze dojedziesz dużo szybciej tą linią. Ale to i tak nie znaczy, ze trzeba ciąć 8-kę, ich trasy się nie pokrywają. Ale póki co nie wiemy więcej niż w komunikacie, gdzie ogłosili zwiększenie częstotliwości do 15 minut od września - to nie spekulujmy.

          • 0 0

          • A ruch do Centrum będzie musiała obsłużyć jedna linia. Co więcej, Przymorze to tylko sypialnia. Ludzie ze Stogów jeżdżą raczej do Centrum i Wrzeszcza. Ósemka kursuje nawet co 12 minut, pojady mają też większą pojemność, niż autobus. Jak zaś będzie wyglądać obłożenie na jedynej pozostałej "3", strach myśleć. Tramwaje ze Stogów i tak jeżdżą zatłoczone już teraz.

            • 0 0

  • Towarzysz grzelak ma rację

    Naród uwielbia przesiadki. Towarzysz GRZELAK wraz z towarzyszami rewolucjonistami od przesiadek powinni w godzinach szczytu osobiście tachać kalekich z autobusów do tramwaju.

    • 49 3

  • ??

    Wymuszenie kupna droższego biletu 😞

    • 38 2

  • Przykro mi to mówić, ale słabo.

    • 33 3

  • Hmm... chybione propozycje (4)

    Dzielnica Jasień jest coraz większa i "ludniejsza" (nowe osiedla np. Gardenia, nowe miejsca pracy np. Euro Office Park) Doo tej pory jest świetnie skomunikowana i z Centrum, i z Wrzeszczem. Przedstawione propozycje to jest nieporozumienie... PKM i nowa linia tramwajowa miały komunikację uzupełnić, a nie ją zepsuć. Nie może być tak, że do jadąc do Centrum z Jasienia (aktualnie kwadrans za 3 zł) trzeba się będzie przesiadać (z pewnością dodatkowe 10 min. i na jednym kursie 0,6 zł drożej). Poza tym oparcie komunikacji na odcinku Siedlce - Dworzec PKP tylko o komunikację tramwajową to kolejna nietrafiona propozycja. Autobusy nie mają tak częstych przestojów jak tramwaje, zatem dodatkowe minuty lub więcej by dotrzeć do Dworca PKP. I co z tymi, którzy spieszą się np. na PENDOLINO ;). Koniecznym jest by alternatywne do tramwaju możliwości dojazdu do Centrum - Dworzec PKP funkcjonowały (np. pozostawienie jednego autobusu jadącego przez Jasień na dotychczasowej trasie... podobnie chyba jest także z innymi dzielnicami).

    • 47 2

    • Jak się śpieszysz weź taksówkę. Chociaż oni też jeżdżą jakby brali udział w wyścigu jazdy na kropelce. Może jednak lepiej kup sobie samochód.

      • 1 9

    • (1)

      Ja także jestem mieszkańcem Jasienia, ale aż tak tej przesiadki nie demonizuję, bo wiem co się na tych liniach autobusowych dzieje w godzinach szczytu między 6-9 rano i 14-17 po południu, przesiadka lepsza nisz stanie w autobusie w korku na Kartuskiej :)...ups, czyżbym był trollem od ZKM( no niestety nie)

      • 2 5

      • Akurat na trasie 167, 168 w godzinach szczytu najwięcej czasu traci się na dojazd z Jasienia do skrzyżowania z Łostowicką

        • 7 1

    • Jasień - Stacja PKP Gdańsk Gł

      Zostawić jedną bezpośrednią linię autobusową z Jasienia do PKP Gdańsk Gł ( jedną z 167 lub 168 ) - będzie szybciej ,taniej i bezpieczniej niż w tych propozycjach !!!!!

      • 7 0

  • 142 (3)

    Super pomysl , by dotrzec z Srodmiescia na cmentarz Srebrzysko trzeba bedzie sie przesiadac i odwrotnie mieszkancy osiedli przy cmentarzu - by dotrzec do pracy rowniez to czeka..

    • 33 2

    • (2)

      Chyba, ze pojedziemy wkolo na okolo tracac godzine czasu

      • 8 0

      • (1)

        Nocnym n3 przez lotnisko

        • 9 0

        • No 184 z, albo na Niedzwiednik i na piechote.. z, albo na cmentarz (np:o kulach)

          • 6 0

  • Dobrze, że mam samochód.

    • 38 3

  • Co za głupi pomysł

    Bardzo gratuluję autorowi pomysłu likwidacji autobusów 142 i 183...
    Tak się na przystankach reklamują, żeby z auta się przesiąść do autobusu czy tramwaju, a na/z Niedźwiednika nie da się dojechać!! Najpierw 136 do Wrzeszcza został skierowany na starą ul. Słowackiego (przez co jedzie teraz dłużej o kilka minut...) Sam rozkład 136 i 183 daje wiele do życzenia... Ktoś kto musi się przesiadać na rondzie pod Niedźwiednikiem, jak nie zdąży na 183 lub 136 do góry to ma problem - bo jadą o tej samej godzinie z przystanku Potokowa (!!!)... A potem czekaj 30minut... Z góry jak trzeba gdzieś dojechać, to często się przesiadał człowiek na rondzie i jechał dalej np własnie 142... Bo nie było innego wyjscia... Także naprawdę, gratulację, ja bym na to nie wpadła i to wszystko dlatego, że będzie tramwaj na Morenie i przystanek PKM nawet nie na Niedźwiedniku... Zamiast ułatwić komunikację ludziom to ją utrudniacie!!!

    • 68 1

  • gda (5)

    jak to jest morena czy piecki /migowo

    • 8 8

    • Piecki Migowo to tylko urzędasy mówią

      • 7 5

    • (2)

      Piecki Migowo . Tak nazwali to Niemcy . A morena to mieszkańcy Piecek Migowa tak mówią.

      • 2 2

      • Raczej kaszubi: Piécczi oraz Mëgòwò od ch.. wie ilu set lat.

        A "morene" wymyslila spoldzielnia za komuny.

        • 3 0

      • MIeszkam na Niedźwiedniku, a jeszcze nigdy nie zdarzyło mi sie powiedzieć "jadę na Piecki Migowo"

        Morena jest Morena i basta.

        • 6 1

    • Zajmujecie się pierdołami -

      obojętnie czy z Moreny czy Piecek-Migowa będzieszj jechał z przesiadką i za każdy przejazd płacił 60 groszy więcej.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane