• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę i PKM wymuszą zmiany w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
17 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę. Po otwarciu nowej trasy tramwajowej, linie 12 oraz 10 zostaną wydłużone z pętli Siedlce na Morenę.

Przedłużenie linii tramwajowych 10 i 12 na Morenę, skrócenie linii autobusowych do Siedlec oraz powiązanie autobusów z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To najważniejsze zmiany, które wejdą w życie za kilka tygodni - po otwarciu we wrześniu trasy tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Czy komunikacja miejska powinna opierać się na przesiadkach?

W poniedziałek oficjalnie zaprezentowano zmiany, które zostaną wprowadzone wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę. Trasa ta zaczyna się od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska, ale posiada dwa zakończenia - w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zobacz na mapie Gdańska oraz przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska.

Zmiany wejdą w życie w ciągu najbliższych tygodni. Termin uzależniony będzie od uzyskania niezbędnych pozwoleń na użytkowanie nowej trasy (prace na większości odcinków są zakończone lub na ukończeniu). Koniec budowy zaplanowano na 30 września, ale istnieje duża szansa na skrócenie tego terminu do początku września.

Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki przy PKM Brętowo, natomiast linia 12 do zakończenia torów w ciągu ul. Bulońskiej. Z racji braku pętli, do obsługi obu linii zostanie skierowany wyłącznie tabor dwukierunkowy, w tym przede wszystkim tramwaje Pesa Jazz Duo.

Likwidacji ulegnie linia 1 (Nowy Port - Chełm Witosa), a pojazdy tej linii zasilą linię 10.

Tramwaje obu linii w godzinach szczytu będą kursować z częstotliwością co 10 minut naprzemiennie, co oznacza, że na przystankach tramwaj na wspólnej trasie pojawi się co 5 minut.

Poza godzinami szczytu, 10 i 12 będą kursowały co 20 minut w soboty, niedziele i święta oraz co 30 minut wieczorami. Tym samym na wspólnej trasie obu linii na pojazd szynowy będziemy musieli czekać maksymalnie 10-15 minut.

Do czasu zakończenia przebudowy wiaduktu Hucisko, tramwaje obu linii będą kursowały nadal przez ul. 3 Maja.

Postęp prac na budowie trasy tramwajowej na Morenę na początku lipca.

Zmiany tras oznaczają, że świeżo przebudowana pętla tramwajowa Siedlce na razie pozostanie bezużyteczna, gdyż nie będzie tutaj zawracał żaden tramwaj. Jaki był zatem sens jej utrzymania?

- Będzie obserwowali sytuacje i sprawdzali, jak rozłożą się potoki pasażerskie. W przyszłości planujemy kolejne modyfikacje układu linii tramwajowych - szczególnie w momencie otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, którym będą jeździły autobusy linii 158 na Stogi - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8, jeżdżąca obecnie na trasie Stogi - Jelitkowo.

Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian. Układ linii komunikacji miejskiej po wprowadzeniu zmian.
Pętla Siedlce ma być też pomocna w razie zablokowania ruchu na ul. Kartuskiej lub Hucisku, ponieważ będzie można do niej skrócić awaryjnie linie z Moreny (na pętli nie ma łuku do zawracania, ale układ torowy pozwala na zmianę kierunku i toru jazdy dla tramwaju dwukierunkowego).

Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy z odpowiednim zapleczem dla autobusów. To właśnie do tego miejsca skrócone zostaną autobusy dojeżdżające dotychczas do Śródmieścia. By dalej podróżować, będzie niezbędna przesiadka na tramwaj. Ulicą Kartuską kursować będą wyłącznie nocne linie autobusowe.

- Podobną zasadę wygodnych przesiadek zastosowaliśmy na pętli Chełm Witosa, a potem Łostowice Świętokrzyska. Badania prowadzone co roku pokazują, że takie rozwiązanie się sprawdza, a pasażerowie oceniają je pozytywnie - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej
Czy z przesiadek na Siedlcach pasażerowie również będą zadowoleni? Dotychczasowe rozkłady jazdy autobusów i tramwajów sprawiały, że autobus siedlecki odcinek ul. Kartuskiej pokonywał szybciej niż tramwaj. Problem są nie tylko przystanki (tramwaj ma ich więcej), ale przede wszystkim fatalnie ustawiona sygnalizacja świetlna, która spowalnia tramwaj.

- Nie planujemy zmiany rozkładowego czasu przejazdów tramwajów, ale warto zauważyć, że całkowity czas podróży i tak może ulec skróceniu. Dotychczas większość pasażerów dokonywała przesiadki przy dworcu głównym, gdzie zajmowało to kilka minut. Na Siedlcach będzie można wygodnie i szybko przesiąść się bezpośrednio z autobusu do tramwaju - zwraca uwagę Zomkowski.
Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227. Linia 142 całkowicie zniknie. W zamian między Moreną a Wrzeszczem "wzmocniona" zostanie linia 227.
Oprócz skrócenia tras do Siedlec, zmiany obejmą też kilka innych linii. Dotyczy to m.in. likwidacji linii 142 oraz 183. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów linii 227 (Migowo - Wrzeszcz PKP), zaś do Niedźwiednika zamiast 183, zostanie wydłużona linia 184 z zajazdem do Wileńskiej w obu kierunkach.

Zmiany dotkną także pętlę Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska. To do niej będą dojeżdżały autobusy z  Otomina linii 174. Natomiast autobusy 156, które dotychczas zaczynały i kończyły bieg na pętli Chełm Witosa, zostaną skierowane do pętli Siedlce, pozwalając po drodze na przesiadki w zespole przystanków Emaus zobacz na mapie Gdańska.

Tymczasowo na okres kilku miesięcy zostanie uruchomiona linia 995 relacji PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska - Jasień Pólnicy zobacz na mapie Gdańska. Docelowo zostanie ona przedłużona do pętli Jaworzniaków, co nastąpi przypuszczalnie w grudniu, w momencie zakończenia budowy mostu nad Potokiem Kozackim.

Do PKM Jasień dotrzemy też autobusami linii 127, 129 oraz 130. Udało się także utworzyć połączenie do PKM Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska, gdzie jeszcze niedawno dojazd autobusem stał pod znakiem zapytania. Dotrzemy tutaj linią 164, która zostanie wydłużona do PKM-ki z Jasienia.

Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.

Pełne zmiany zmiany w komunikacji zawarte są w prezentacji poniżej:
Zmiany w komunikacji miejskiej wraz z uruchomieniem tramwaju na Morenę i PKM from Trojmiasto.pl


Niestety w początkowej fazie nie będzie można liczyć na wspólne bilety komunikacji miejskiej na kolej oraz tramwaje i autobusy. Na pewno 1 września (uruchomienie PKM) nie zostanie wprowadzony zapowiadany bilet godzinny metropolitalny w cenie 4,60 zł.

- Zostało za mało czasu. Samą taryfę powinniśmy podać do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed - przyznaje Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.

Postęp prac na budowie dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w sierpniu.

Sprawa oczywiście rozbija się o pieniądze, a dokładnie dopłaty z budżetów gmin do biletów i wyrównania utraconych dochodów z tytułu zniżek dla przewoźnika na sieci PKM, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej.

Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł.

- Będziemy we wrześniu przedstawiać propozycje i analizy finansowe samorządom. I to one dokonają ostatecznego wyboru, jaką kwotę wesprzeć nowy bilet metropolitalny, który mógłby zacząć działać w grudniu - dodaje Kołodziejski.
Alternatywą wobec biletu metropolitalnego, choć niewygodną, może okazać się też tandem biletu ZTM i SKM/PKM na wzór biletu 30+. To jednak ostateczność, biorąc pod uwagę uciążliwości związane z jego wyrobieniem i przedłużeniem (trzeba to robić de facto dla dwóch biletów oddzielnie).

Pewne jest natomiast, że 1 września na trasie PKM zostanie wprowadzona taryfa SKM-ki z ceną zależną od długości trasy. Będzie więc można kupić bilet miesięczny odcinkowy, uwzględniający przesiadkę we Wrzeszczu np. przystanek PKM Jasień - przesiadka na stacji Wrzeszcz - przystanek SKM Oliwa.

Więcej informacji na temat taryfy PKM przeczytaj tutaj.

Miejsca

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • podroznik

    trzeba byloby jeszcze wprowadzic komunikacje na trasie chelm-brzezno nie tylko sezonowo. na tym najbardziej mi zalezy na razie bilety ceny ok a tak robta co chceta

    • 1 0

  • Brak linii 142 (8)

    Na braku tej linii stracą jedynie mieszkańcy ul. Słowackiego i okolicznych i to wyłącznie ci, którzy chcieli dojechać bezpośrednio do Śródmieścia i wice wersa. (ci do Moreny dojadą 227).

    • 38 10

    • 227 nie jedzie na PKP (4)

      poza tym częstotliwość jazdy 227 ma być słaba - co 20 min.
      TYLKO.
      142 jeździło co 20min (czasami co 15min) + dochodził 227 co 30min.
      a więc mieliśmy 2 razy więcej autobusów na PKP.

      • 10 3

      • (3)

        Tak tylko ze oni do PKP dojadą tymi co jadą z lotniska i z Niedzwiednika do PKP

        • 4 1

        • tak, ale to przesiadka + oczekiwanie na autobus (2)

          = zmarnowany czas

          • 7 2

          • jak? (1)

            Ze Słowackiego od Potokowej do Wrzeszcza PKP jest 110, 116, 126, 136, 157.. 5 linii. Do tego 227 do Bałtyckiej. Całkiem sporo dla Słowackiego i okolicznych. Co innego z Moreny. Tam tylko 227 do Bałtyckiej, bądź przesiadka na Potokowej. Lub PKM z Brętowa.

            • 1 2

            • które zawsze się spóźniają

              i czasami trzeba czekać nawet 10min aż nagle przyjeżdżają wszystkie na raz
              dziękuję

              • 0 0

    • linia 142

      Dużo ludzi wsiada na Morenie w 142 żeby dojechać do centrum. A teraz tylko
      tramwaj do pętli Siedlce i przesiadka ... Widzę na pętli świętokrzyska ile
      ludzi nie może zdążyć bo nie jest synchronizowany czas autobus+ tramwaj
      i każdy biega żeby zdążyć

      • 3 0

    • (1)

      A ci z niedźwiednika?

      • 5 0

      • 136?

        Szybka linia do Wrzeszcza. Utratę 142 powinni zrekompensować dodatkowym autobusem na tej właśnie linii - nie tylko na 227.

        • 3 0

  • Likwidacja autobusów

    Likwidacja autobusów została zrobiona po to by ludzie jeździli tramwajami, inaczej poza godzinami szczytu nikt by nimi nie jeździł, autobus byłby dużo szybszy z moreny do głównego... NIe moze przecież być tak że wybudowaliśmy coś, a potem nikt z tego nie będzie korzystał - trzeba jakoś zmusić ludzi ... :)

    • 13 0

  • poprostu

    przywrócić 4 na trasie na jakiej jeździła a 1 skierować z Chełmu na Stogi a taboru chyba starczy bo czytałem, że kupujemy jeszcz dużo nowego w tym 7-mio członowe tramwaje

    • 4 1

  • Petla lostowice (6)

    Wygodniej było gdy autobusy jezdzily do centrum. I zaklinanie ze jest inaczej nic nie da. Amen.

    • 120 28

    • (1)

      Chyba się zapomniało, jak się stało w korku, a autobus był co 40 minut. Przesiadka na ŁŚ jest spoko.

      • 21 6

      • chyba się zapomniało, że bezpośredni bus jechał z łostowic do głównego 20min, 40 jak były korki. a dzięki pętli łostowice zawsze jest to min 45-60min. a najwięcej zajmują przesiadki i czekanie

        • 3 1

    • Autobusy stoją w korkach a tramwaje nie

      • 2 4

    • O właśnie, pętla, tak (2)

      Bo autor tekstu najwyraźniej jest z Łodzi, albo chce gdańskie tramwaje podciągnąć aż po miasto Łódź: "Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki". W polszczyźnie ogólnej mówimy "PĘTLA". Krańcówka może być w Zgierzu.

      • 5 10

      • Też nad tym boleję ale niestety trzeba zmienić przyawyczajenia

        Tam nie będzie pętli.

        • 2 0

      • no i pudło, bo trasa "10" będzie kończyć się właśnie krańcówką (torami odstawczymi) a nie pętlą

        • 9 1

  • Zostawcie rozklad autobusow ..Jest dobry....To linie tramwajowa nalezy wydluzyc..Chelm-zaspa.

    • 10 0

  • Logika nakazywałaby: (2)

    Tramwaj powinien zastąpić linie 142 i 183, natomiast 130 i 184 powinny zostać połączone w jedną linię 384 i kończyć swój kurs na Niedźwiedniku. W ten sposób nikt by nie stracił: mieszkańcy Niedźwiednika jechaliby dalej do Głównego, tylko inną trasą, mieszkańcy Migowa zamiast 130 mieliby tramwaj i to by była poprawa. Po jaką cholerę likwidować połączenia z Karczemek i Niedźwiednika, co za talent to wymyślił? Chyba z roboty powinien zostać wykopany! Oni nie zdają sobie sprawy, że dużo prościej jest utrzymać pasażera, niż przekonać kogoś kto zrezygnował do powrotu?

    • 16 2

    • TAA...autobus 184 czasami jest juz pelny jak tylko objedzie Morene...a co dopiero jak bedzie startowal Z nIEDZWIEDNIKA?

      • 1 1

    • Fajna ta twoja logika -

      pozbawiać połączeń z centrum Myśliwską...

      • 0 1

  • (8)

    Kto to wymyslil???Mieszkam na morenie jednostka a.Tramwaj na ktory czekalismy 38 lat kompletnie mi nie pasuje.Korzystamy z autobusu 184 jedzie do gdanska 25 minut i jezdzi co 20 minut.A po tych pieknych zmianach bedzie jezdzil co 30 minut i do gdanska bedzie jechal przez niedzwiednik!!!!To pewnie bedzie jechal z 1h???Pieknie ktos to wymyslil///brawo !!!!!

    • 50 8

    • (5)

      Ale bedziesz mial tramwaj do gdanska co 5 minut . po co ci autobius 184 ?

      • 3 7

      • tramwaj co 5 minut (2)

        To mimi masz na papierze. Widziałeś kiedyś punktualny tramwaj? Zgodny z tym co wydrukowane i powieszone na przystanku? Jeżdżą stadami a nie "co 5 minut". Wystarczy, że utknie coś na Zwycięstwa, to zobaczysz ty tramwaj co 5 minut...

        • 6 3

        • Durny pomysl..lepiej zostawic autobusy w spokoju a tramwaj z Chelmu przez morene i niedzwiednik pociagnac az do Oliwy.

          Wtedy nawet mieszkancy mieszkajacy za Chelmem beda mieli fajne polaczenie z Oliwa,lub nawet dalej z Zaspa.

          • 0 0

        • tak widziałem

          Linie 7, 2 i 6 jeżdżące z pętli Łostowice-Świętokrzyska.
          W porównaniu z autobusami można według nich prawie zegarek ustawiać.
          Oczywiscie do póki coś nie padnie.

          • 5 1

      • mimi jest niekumaty (1)

        bo przez suchanino o wiele szybciej się jedzie niż kartuską tramwajem

        • 5 1

        • 130?

          • 0 0

    • No już bez przesady (1)

      184 nie będzie jeździł do Gdańska przez Niedźwiednik, tylko z Niedźwiednika przez Morenę do Gdańska. Ale wywalenie 142 i 183 to jakaś głupota...

      • 17 2

      • a czym z Moreny do dworca we Wrzeszczu?

        • 1 0

  • mogło być tak jak wcześniej - nikomu to nie przeszkadzało (3)

    Bilety są niby te same dla wszystkich, lecz nadal nic się nie zmienia. Dlaczego urzędnicy z ZTM nie przejadą się rano czy popołudniu tramwajem linii 3 lub 5. Polecam naprawdę ten codzienny ścisk i tłok jak sardynki w puszce. Teraz jest lato, każdy jedzie na plażę i to jest ok. Ale nie w porządku jest natomiast, że stare oraz wysłużone jednostki typu 105N, które już dawno powinny zostać pocięte na żyletki nadal funkcjonują i mają się nadzwyczaj dobrze. Czemu mam płacić 3,60 PLN za przejazd złomem, skoro Pesa pojedzie na tzw. tyły Gdańska? Ja też chcę jechać w komfortowych warunkach. To jedna sprawa.
    Druga natomiast to fakt, że włodarze ZTM zapomnieli, że Gdańsk nie składa się tylko z Śródmieścia, Siedlec, Migowa, etc. Czyżby inne dzielnice nie potrzebowały zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej (czytaj: dołożenia większej ilości linii)? Do Brzeźna i Stogów jeździ zaledwie 1 (słownie: jeden) tramwaj w każdym kierunku, bo obsługuje jeszcze linia 5 i to ma być w porządku? Autobus też, bo jedynie 148 i 158 (w późniejszym terminie) oraz 111. Bezsensowna logika. To fajnie będzie jak zabierzecie linię 8 na Siedlce. Masakra normalnie. Powodzenia życzę.

    • 30 3

    • Ale gienek piszczysz (1)

      A prawda jest taka, że 3 zapełnia się dopiero na Kosciuszki. Wyjąwszy wieczory i weekendy poza sezonem, kiedy w ogóle powietrze wozi...

      • 0 0

      • Widać, że "trójki" Pan na oczy nigdy nie widział. Trójka jest zatłoczona już od Zimnej.

        • 1 0

    • najpierw remont torów na Stogi..

      ...potem mozna tam dawać PESy. Poza tym - zgadzam się w pełni.

      • 6 1

  • (7)

    Za to ciekawość co za idiota mógł wymyślić odcięcie Stogów od Zaspy i Jelitkowa przez przekierowanie "8" na Siedlce? Zamiast uatrakcyjnić połączenia komunikacyjne Stogów, zupełnie odetnie się tę dzielnicę od innych. Czy w ZTM jest w ogóle ktoś myślący?

    • 46 6

    • (3)

      Dostaniesz autobus 158 tunelem pod Martwą Wisłą - bedziesz miał szybciej. Wtedy mają przerzucić 8-kę.

      Moim zdaniem bez sensu. Powinni zmienić raczej trasę 9-ki.

      • 1 2

      • (2)

        Co poprawi autobus, który:
        a) będzie miał z dwa kursy na godzinę realizowane krótkim pojazdem
        b) omija całą trasę "8" szerokim łukiem
        c) będzie kursował przez "wsie i opłotki", omijając centrum, przez co nie będzie żadnej możliwości przesiadki z linii tramwajowych i autobusowych.

        • 6 1

        • (1)

          dlatego napisałem, że ta zmiana będzie bez sensu. Rozumiem likwidację autobusów jadących tą samą ulicą co tramwaj w tej samej relacji (bo po co dublować), ale likwidację tramwaju bo inną trasa pojedzie autobus to nie rozumiem. Natomiast fakt:
          - nie opublikowali jeszcze trasy ani częstotliwości 158. Póki nie opublikują dokładnie, to "krótki autobus", "co pół godziny" to plotki.
          - nawet jak pojedzie bezpośrednio ze Stogów przez tunel, obrońców wybrzeża do PKP Oliwa to i tak na Przymorze dojedziesz dużo szybciej tą linią. Ale to i tak nie znaczy, ze trzeba ciąć 8-kę, ich trasy się nie pokrywają. Ale póki co nie wiemy więcej niż w komunikacie, gdzie ogłosili zwiększenie częstotliwości do 15 minut od września - to nie spekulujmy.

          • 0 0

          • A ruch do Centrum będzie musiała obsłużyć jedna linia. Co więcej, Przymorze to tylko sypialnia. Ludzie ze Stogów jeżdżą raczej do Centrum i Wrzeszcza. Ósemka kursuje nawet co 12 minut, pojady mają też większą pojemność, niż autobus. Jak zaś będzie wyglądać obłożenie na jedynej pozostałej "3", strach myśleć. Tramwaje ze Stogów i tak jeżdżą zatłoczone już teraz.

            • 0 0

    • beznadziejny pomysł (2)

      Popieram! Jeśli 8 zmieni trasę na siedlce, to do dworca głównego ze stogów będzie kursował tylko 1 tramwaj. Czyli nie dość, że motorniczy będą wozić jeszcze większe tłumy niż obecnie, to na dodatek będzie się dłużej czekać na powrót do domu. Porąbane, kto to wymyślił!

      • 18 2

      • A dworzec Śródmieście się popsuł?

        • 3 1

      • metoda naczyń połączonych

        Budyń komunikuje swoje 7? mieszkań, żeby były atrakcyjniejsze :)

        • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane