• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół miliona złotych kar dla przewoźników od ZKM Gdynia

Patryk Szczerba
24 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pół miliona złotych kar to efekt kontroli ZKM Gdynia wśród operatorów jeżdżących po mieście. Pół miliona złotych kar to efekt kontroli ZKM Gdynia wśród operatorów jeżdżących po mieście.

556 tys. zł kar zostało nałożone w tym roku przez ZKM Gdynia na przewoźników. Najczęstszymi przewinieniami są: przyspieszenie przyjazdu na przystanki, opóźnienia i brak czystości. Kary są często wykorzystywane do sfinansowania pojazdu rezerwowego innego operatora, po wyższej stawce, gdy kurs nie może być wykonany.



W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy zestawienie prezentujące kary nałożone przez ZTM w Gdańsku na miejskiego przewoźnika. W związku z niezadowalającym stanem czystości autobusów i tramwajów, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nałożył w tym roku na Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponad 900 kar na łączną kwotę ponad 26 tys. zł. To efekt zaostrzenia kontroli w pojazdach komunikacji.

290 kar za brak czystości pojazdów



O podobne zestawienie poprosiliśmy ZKM Gdynia. Okazuje się, że organizator gdyńskiej komunikacji miejskiej z powodu niewłaściwej czystości autobusów, nałożył na operatorów do końca października 290 kar. Ta kategoria zajmuje jednak trzecie miejsce - 13 proc. wszystkich uchybień z ostatnich 10 miesięcy.

Rozkład ZKM Gdynia


Najwięcej uchybień 488 (22 proc.) dotyczyło przyspieszonych odjazdów i przyjazdów na przystanek końcowy. Drugie miejsce zajmują opóźnienia odjazdów - 314 pojazdów (14,5 proc.)

Na dalszych miejscach jest brak wymaganych informacji dla pasażera w pojeździe (informacja taryfowa, piktogramy, plakaty), brak karnetów, niesprawny monitoring czy problemy z ogrzewaniem i klimatyzacją.

2180 kar w ciągu 10 miesięcy:




  1. przyspieszenie (przyspieszony odjazd z przystanku lub przyspieszony przyjazd na przystanek końcowy): 488 kar - 22,39 proc.
  2. opóźnienie (zawiniony, opóźniony odjazd z przystanku): 314 kar - 14,40 proc.
  3. czystość pojazdu (nieumyty pojazd, śmieci, piasek, kurz): 290 kar - 13,30 proc.
  4. informacja dla pasażera (brak informacji taryfowej itp.): 162 kary - 7,43 proc.
  5. karnety (brak bloczków, niesprzedawanie): 140 kar - 6,42 proc.
  6. oznakowanie liniowe (niewłaściwe lub jego brak): 111 kar - 5,09 proc.
  7. usterka techniczna (niesprawne elementy wyposażenia): 91 kar - 4,17 proc.
  8. estetyka (nieusunięte elementy pokolizyjne, rdza itp): 81 kar - 3,72 proc.
  9. monitoring (niesprawny system): 81 kar - 3,72 proc.
  10. ogrzewanie/klimatyzacja (zbyt niska lub za wysoka temperatura): 79 kar - 3,62 proc.
  11. inne: 343 kary - 15,73 proc.

Kary przeznaczane są na rezerwowe kursy



ZKM Gdynia nałożył kary na kwotę 556 tys. zł. Najwięcej musiał zapłacić PKS Gdynia - 160 tys. zł. Na kolejnym miejscu jest BP Tour - blisko 137 tys. zł, a później firma Meteor z blisko 118 tys. zł kar. Najlepiej w tym zestawieniu wypada PKA Gdynia, który miał do zapłacenia przez dziewięć miesięcy nieco ponad 19 tys. zł.

Co ciekawe, kary za niewykonany kurs są często przeznaczane na rezerwowe pojazdy.

- Kara za niewykonany kurs dla danego operatora, z reguły nie oznacza niewykonania kursu dla pasażera. Specyfiką gdyńskiej komunikacji miejskiej, rzadko praktykowaną w innych miastach, jest w przypadku awarii pojazdu jakiegoś operatora - automatyczne włączanie pojazdu rezerwowego (po wyższej stawce, finansowanej właśnie z kar) innego operatora. Dzięki temu pasażer nie odczuwa faktu niezrealizowania kursu przez danego operatora - w zamian jedzie autobus (lub nawet trolejbus na bateriach - co od razu jest zauważane) innej firmy - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Miejsca

Opinie (141) ponad 10 zablokowanych

  • A ile kar jest nakładanych na ZTM za d**ilne rozkłady , których nie da się przejechać o czasie ?

    • 4 0

  • Może też weźmie się za swoje niedociągnięcia

    A ZKM każe siebie za niesprawny tristar ?

    • 5 0

  • (2)

    A ja mam pytanie na okolicznośc tego, że mamy XXI wiek. Czy informacje podawane na wyświetlicze na wybranych przystankach mogłyby być podawane online a najlepiej do apki? Chodzi o odpowiedź na pytanie czy warto już wychodzić na deszcz bo nie wiem czy autobus się dzisiaj spóźni o 10 czy 15 minut.

    • 2 1

    • CristalBus

      • 0 0

    • To się tristar nazywa

      Kosztowało 184 mln i od początku jest w sieci. Ale w przewidywania systemu bym za bardzo nie wierzył. Często minuty przyjazdu się dziwnie wydłużają. Są też przypadki, że pojazd nagle przyspiesza.

      • 0 0

  • (1)

    Nie wiem po co jest gait po co ZKM zrobić jedną firmę,czytaj wywalić gait pasożytów nic nie robią tylko wszystkich dookoła chcą karac

    • 2 1

    • Jak by nie karali przewożników to byśmy się cofneli do PRL czyli lat 1980-1990 . Chyba nie pamiętasz jak wtedy komunikacja wyglądała.

      • 1 1

  • Ruszam z przystanku Kilińskiego na 127 w stronę Galeria Bałtycka

    mam 4,5 minuty na przejazd. Po drodze mam 3 światła. Odcinek pokonuję w 2 minuty bo sprzyjają mi światła, wszędzie zielono i brak samochodów blokujących. Na przystanek Galeria Bałtycka przyjazd z 3,5 przyśpieszenia. Taki imbecyl z ZTM oczekuje ode mnie blokowania skrzyżowań i wymierza karę za przyśpieszenie.Kuriozum

    • 2 1

  • Może jeszcze jakaś kara dla źle ustawionego

    Kierunku na N10 w Gdyni... Zamiast na kacze buki, jedzie z Oksywia tylko do dworca... A potem nagle zmienia kierunek... Na kacze jak człowiek wysiadł i szuka swojego autobusu...

    • 3 2

  • Takie kary powinien dostawać PKS Elbląg co miesiąc. Może nauczyłoby ich to pokory i lepszego podejścia do pasażerów.

    • 0 0

  • To ja się zwalniam

    • 0 0

  • pytanie (1)

    ile z tych kar które zostały nałożone zostało opłaconych przez przewoźników ???
    z tego co wiem polityka firmy jest taka że kary się nakłada bo to ładnie wygląda, ale później są one anulowane ot taki myk:)

    • 0 3

    • Skończ Zdzichu pić.

      j.w.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane