• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku bez systemu ILS na lotnisku. Będą kłopoty

Maciej Korolczuk
15 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wymiana urządzeń ILS sprawia, że do jesieni będziemy zdani na pogodę. Odwoływanie i przekierowywanie lotów jest nieuniknione. Wymiana urządzeń ILS sprawia, że do jesieni będziemy zdani na pogodę. Odwoływanie i przekierowywanie lotów jest nieuniknione.

Pół roku potrwa wymiana urządzeń systemu ILS na lotnisku w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Poprzednia infrastruktura należąca do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej miała 15 lat i była wyeksploatowana. To oznacza, że przy niekorzystnych warunkach pogodowych przez kilka najbliższych miesięcy samoloty mogą mieć problem z lądowaniem w Rębiechowie. Dlaczego modernizacji nie wykonano podczas poprzednich prac, podczas których lotnisko było m.in. całkowicie zamykane?



Jak oceniasz problemy na lotnisku ze względu na kolejny remont?

O problemach na lotnisku w Rębiechowie pisaliśmy w środę wieczorem. Przez całe popołudnie niska podstawa chmur nie pozwalała pilotom na bezpieczne lądowanie. Zmiany dotyczyły aż 17 rejsów. 9 z nich zostało przekierowanych na inne lotniska, a kolejnych 8 odwołano. Warunki do startów i lądowań poprawiły się dopiero wieczorem. W czwartek wszystkie loty odbywały się planowo.

System ILS. Najpierw zmodernizowali, teraz wyłączyli

Maszyny nie mogły w środę usiąść na płycie lotniska w Gdańsku, bo od zeszłego tygodnia wyłączony jest system ILS, który pomaga pilotom naprowadzić samolot w trudnych warunkach.

System został wyłączony przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, do której należą wszystkie urządzenia nawigacyjne na lotnisku. Jak usłyszeliśmy, konieczna jest wymiana urządzeń systemu ILS, tego samego, który jesienią przeszedł certyfikację z I na II kategorię.

- Urządzenie ILS, które obecnie jest wymieniane w Gdańsku, użytkowane było przez 15 lat. To jest bezpieczny czas użytkowania określony dla tego urządzenia - tłumaczy Mikołaj Karpiński, rzecznik PAŻP. - W zeszłym roku po wykonaniu odpowiednich modernizacji infrastruktury lotniskowej port lotniczy w Rębiechowie został certyfikowany przez ULC do kat II. Od jesieni 2015 r. do początku kwietnia br., wymieniane właśnie urządzenie ILS pracowało w kat II. Dzięki temu w najtrudniejszym dla lotniska okresie jesienno-zimowym port lotniczy wyposażony był w system ułatwiający lądowanie.
Jak tłumaczy, wymiana urządzenia ILS jest zaplanowana i uzgodniona z władzami lotniska, a jej powodem jest jego wyeksploatowanie. Wymiana ta odbywa się dopiero teraz (w okresie wiosenno-letnim), ze względu na korzystniejsze warunki atmosferyczne z punktu widzenia ruchu lotniczego oraz możliwości realizacji inwestycji.

- Nowe urządzenie ILS będzie pracowało w kat. II, wszelkie zmiany w infrastrukturze lotniskowej wykonanej przez port lotniczy do tej pory są i będą kompatybilne z montowanym urządzeniem. Docelowo nowe urządzenie po spełnieniu warunków przez port lotniczy będzie mogło działać w kat. III - dodaje.
  • Bez systemu ILS lotnisko w Gdańsku będzie musiało sobie poradzić do października.
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Logiczna i przemyślana inwestycja?

Nowe urządzenie, które pojawi się w Gdańsku, jest jeszcze w produkcji i do tej pory nie stosowało go żadne lotnisko w Polsce. Jak zapewnia PAŻP, nie ma to jednak wpływu na wydłużony czas jego certyfikacji i wdrożenia. Przez okres budowy nowego urządzenia, pomoc w lądowaniu zapewniona będzie przez pracujące na lotnisku urządzenia DVOR oraz procedury GNSS.

Dlaczego nikt nie informował, że będą problemy, skoro można było się ich spodziewać?

Przypomnijmy. Pod koniec 2015 r. zakończył się pierwszy (leżący po stronie lotniska) etap prac. Między innymi zmodernizowano drogę startową wzmacniając nawierzchnię i montując dodatkowe oświetlenie nawigacyjne. Liczba punktów świetlnych zwiększyła się z 474 do 1598 sztuk. W zmodernizowanym systemie oświetleniowym zastosowano też najnowszą technologię LED, podnosząc zarówno jego jakość, bezawaryjność, jak i energooszczędność.

Dlaczego wówczas nie mówiono o tym, że wiosną zostanie on wyłączony i zdemontowany, by mógł przejść dalszą modernizację?

- Nie możemy się wypowiadać w imieniu PAŻP - mówi Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego w Gdańsku. - Nie mogliśmy nakazać PAŻP wymiany urządzeń w tym samym czasie, bo to infrastruktura należąca i obsługiwana przez nich. Procedury certyfikacji muszą potrwać, nowy system trzeba "oblatać". Nie da się zrobić tego z dnia na dzień. Okres letni, gdy ryzyko wystąpienia anomalii pogodowych, z jakimi mieliśmy do czynienia w środę jest minimalne, to najlepszy czas na tego typu prace.
- Wymiana ILS w Gdańsku wiązałaby się z czasowym wyłączeniem działania systemu ILS. Realizacja tego zadania wraz z prowadzonymi w zeszłym roku pracami po stronie portu lotniczego byłaby niekorzystna z punktu widzenia prowadzonego ruchu lotniczego. Proszę również uwzględnić fakt, że ze względu na prowadzone przez port inwestycje czasowo skracana była wtedy droga startowa. Wyłączenie w tamtym okresie systemu ILS utrudniałoby bardziej niż w chwili obecnej ruch lotniczy na gdańskim lotnisku - tłumaczy Karpiński.
Koszt inwestycji szacowany jest przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej na ok. 4 mln zł. Prace mają zakończyć się na przełomie września i października. Ubiegłoroczna inwestycja w system ILS II kategorii kosztowała lotnisko 70 mln zł, z czego dotacja unijna wyniosła 32 mln zł. Pozostałe środki pozyskała spółka, bez obciążania budżetów udziałowców (m.in. miast i samorządu).

Opinie (334) 3 zablokowane

  • Na mur beton za kilka latek okaze sie ze znow trzeba rzucic kasiorke na lotnisko

    Na lotnisku w Londynie juz w 2009 zastapili system ILS nowszym MLS - czyli SIEDEM LAT TEMU 'wspanialy' ILS byl juz tam zlomem. A w dziedzinie technologii 7 lat to wieki!. W Gdansku ILS montuja jako ... nowosc. I jeszcze ten montaz zajmuje tu pol roku ?!? W tym kraju decyzje podejmuja idioci...
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7961501.stm

    • 12 1

  • ewidentny błąd w koordynacji, ale ciężko się do niego przyznać

    ściema to u nas standard

    • 10 0

  • Debile

    szkoda gadać

    • 5 0

  • (4)

    Nie ma to jak polski sprawdzony sposób działania. Najpierw zdemontować i dopiero zamówić, zamiast zamówić i gotowy dopiero zamontować.

    • 14 4

    • (2)

      Miało być zabawnie a wyszło zero. Jest chyba różnica między asfaltem a dedykowanym serwerem ILS , bo pewnie o coś takiego chodzi, biorąc pod uwagę, że infrastrukturę techniczną lotniska (kable, maszty i oświetlenie zainstalowano w zeszłym roku.

      • 2 2

      • nie, nie ma żadnej różnicy (1)

        jeżeli ma być ta robota wykonana prawidłowo, to w przypadku asfaltu usuwa się stary, robi podbudowę, kładzie nowy. W przypadku ILS (nadajnika, nie serwera - tu widać Twój brak zorientowania) trzeba usunąć stare anteny i stary nadajnik, postawić nowe i zestroić do warunków terenowych. I to ostatnie zadanie trwa najdłużej.

        • 1 1

        • O to Pan z obsługi lotniska i systemu ILS pewnie. Bardzo mi miło. Faktycznie nie mam pewności, co faktycznie tam jest wykonywane, ale staram się odpowiednio dedukować fakty. Skoro w zeszłym roku fachowcy wymieniali anteny, oświetlenie, okablowanie, maszty, jako informatyk stawiałem właśnie na serwery do obsługi ILS. Ale skoro wypowiada się tu kompetentna osoba to proszę nam to dokładniej wyjaśnić.

          • 1 0

    • no tak, przecież asfalt też można gotowy zamówić i położyć juz suchą masę

      a nie, czekaj

      • 2 2

  • SPRZEDAM SYSTEM ILS TANIO

    produkcja własna we własnym garażu, dożywotnia gwarancja tylko że po montażu firmę likwiduję więc martwcie się sami ale NAPRAWDĘ POLECAM, Tanio Sprawnie Polecam

    • 9 1

  • no to ja się pytam (21)

    gdzie jest w tej chwili cba i prokurator bo jakoś sobię nie przypominam aby od montażu ils na gdańskim lotnisku minęło 15 lat. Zamontowali złom za grosze a reszta kasy poszła do prywatnych kieszeni.

    • 173 34

    • idiota... (3)

      ILS to zespół - oświetlenie + anteny. Za oświetlenie odpowiada lotnisko i zamontowało je przy okazji modernizacji drogi startowej. Zrobili od razu światła nie dla 2 ale nawet 3 poziomu!

      Natomiast za anteny odpowiada Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej - jednostka która odpowiada za kontrolę ruchu lotniczego oraz budowę i utrzymanie pomocy nawigacyjnych (radiolatarnie itp). Jesli się nie myle, taki podział wynika z rozporządzenia.

      Gdzie szukasz sensacji? Obie jednostki modernizują system i instalują kazdy po swojej stronie urzadzenia odpowiadające już 3 kategorii, tak by uniknąć robót straconych w przyszlosci. Jedyne czego mozna się czepić to czemu nie zrobiono tego jednoczesnie...

      • 20 4

      • (1)

        no chyba jednak popłynąłes z tym ILS 3 kategorii

        niczego nie montuja i bedzie pewnie tak jak tym razem

        czyli zamontuja wpierw żarówki/ cos poprawią zamykając lotnisko, a potem dopiero zaczna wymienaić sprzęt, bo nie potrafią się dogadać

        • 2 3

        • Systemu III kategorii na razie nie będzie, ale wykonane w zeszłym roku prace pozwalają na jego uruchomienie

          Powtórzę raz jeszcze, lotnisko dało ciała nie informując wcześniej i wyczerpująco co się dzieje, kto za co odpowiada i dlaczego zrobiono tak, a nie inaczej. Jakby wyjaśniono wszystko przed przymusowymi przekierowaniami to nikt by nie wył o prokuratorach, przekrętach, ani nie pytał co to za podejrzana spółka ta PAŻP...

          • 1 0

      • Dzięki zainfo

        Ale dlaczego internauci musząwwyjaśniać o vco chodzi? Od czego są dziennikarz?

        • 12 0

    • I weź tłumacz takiemu, że... (1)

      Część lotniskowa systemu, to jedno, a część należąca do PAŻP, to drugie. Lotnisko zrobiło swoje, a teraz czas na zmianę pozostałej infrastruktury poza zasięgiem lotniska. CBA by się przydało, owszem, żeby policzyć zwoje mózgowe Ala B.

      • 5 5

      • Dobrze, ale gdzieś musi być ktoś, kto to logicznie spina.
        To może zróbmy tak, że wszystkie klucze do lotniska ma ochroniarz, zatrudniany przez agencję pracy na umowę zlecenie,zarabiający 4 pln za godzinę.
        I jak taki zapije, to całe lotnisko zamknięte.
        Milionowe straty, ale zgodnie z procedurami, co z tego, że bez sensu?

        • 0 0

    • Umiesz czytać ze zrozumieniem ?

      • 0 1

    • (4)

      Ja sie zapytam inaczej: Czemu wylaczono stare urzadzenie skoro nowe fizycznie jeszcze nie istnieje (jest w fazie produkcji)?
      Wiem, ze minal bezpieczny okres uzytkowania ale ono nadal bylo sprawne. Zeby sie nie okazalo, ze nowe urzadzenie to jakis prototyp zrobiony przez 'specjalistow z PG' i bedzie wiecej nie dzialal niz dzialal. W sobote lece do PL i wyczuwam problemy.

      • 23 6

      • (3)

        Myślisz, że urządzenie budują w garażu? :D Poczytaj trochę o technice lotniczej zanim wyssiesz coś z palca ;)

        • 3 6

        • (1)

          Nie, mysle, ze mozna bylo to zorganizowac tak, ze nowe urzadzenie dawno czekaloby juz w Gdansku, tymbardzie, ze przeciez bylo wiadomo, ze trzeba to zrobic. A wyglada na to, ze dziadki lesne z PZP zamowily to urzadzenie tydzien temu.

          • 4 0

          • dokladnie

            Zamowili dopiero jak sie zorientowali, ze staremu ILS konczy sie certyfikat....
            Zadnego myslenia z wyprzedzeniem

            • 6 0

        • Ale można było nowe zamówić szybciej aby od razu przystąpić do montażu

          • 10 1

    • (5)

      Media rozdmuchały że w zeszłym roku uruchomiono nowego ils. A prawda jest taka że ils był tylko podniesiono jego kategorię co pozwoliło na wylądowanie większej ilości samolotów.

      • 40 3

      • (4)

        Ktos tu nas z robi idiotow. Miasto, lotnisko czy redaktorzy portalu?

        • 47 4

        • każdy chce w końcu znaleźć ciekawą niewymagającą robotę ...

          • 4 0

        • redaktorzy i napinacze (2)

          wymieniono jedynie nawierzchnię pasa i przy okazji zrobiono oświetlenie. Urządzenia radiowe to zupełnie inna część systemu

          • 29 1

          • Problem jest taki, że dziennikarze robią ze wszystkiego aferę a przy okazji nie potrafią wytłumaczyć o co faktycznie chodzi... (1)

            • 26 4

            • Bo to nie dziennikarze tylko newsman-i.

              • 16 1

    • Wszyscy badają wybuchające puszki i parówki. (2)

      • 28 9

      • Sam jesteś peowska parówka (1)

        • 9 23

        • moje parówy są z PiS.

          Podziel się opinią...

          • 6 0

  • "Maszyny nie mogły w środę usiąść na płycie lotniska w Gdańsku"

    LI-TO-ŚCI !! Kto to pisze?? W zerówce dzieci wiedzą, że samoloty nie siadają na płycie lotniska, tylko na pasie startowym.

    • 10 1

  • Odwołane loty (4)

    Co miesiąc przez trzy lata korzystałem z lotów z Gdańska do Rzeszowa ( via Warszawa) i zawsze co 2-3 podróże lot poranny z Gdańska do Warszawy był odwołany bo.mgła wiec cala moja podróż traciła sens, oczywiście wg lotu to nie ich wina a gdy pytałem po co oferują usługę której bardzo często nie są w stanie zrealizować - to nie nasza wina ze jest mgła, odpowiadała pani. Teraz zacząłem jeździć do Rzeszowa samochodem, koszt ten sam co lot, czas przejazdu 10 h ale w rzeczywistości to połowa tego co zajmują czynności zw z dostaniem się na.lotnisko, odprawa itd itp Straciłem cierpliwość do lotu i uważam ich za raczej niepoważną firmę

    • 23 1

    • (3)

      Z Gdyni do Rzeszowa jeździ już pendolino

      • 4 0

      • staje po drodze we Włoszczowej, Częstochowie i w Licheniu...

        Podziel się opinią.....

        • 0 1

      • staje po drodze we Włoszczowej, Częstochowie i w Licheniu...

        • 0 1

      • staje po drodze we Włoszczowej, Częstochowie i w Licheniu...

        • 0 1

  • pull up, pull up ;) (1)

    T E R R A I N A H E A D

    • 8 11

    • ląduj dziadu... błasik

      • 0 1

  • A teraz

    ci co ujadali na Gdyńskie lotnisko włazić pod stół i odszczekać

    • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane