• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku bez systemu ILS na lotnisku. Będą kłopoty

Maciej Korolczuk
15 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wymiana urządzeń ILS sprawia, że do jesieni będziemy zdani na pogodę. Odwoływanie i przekierowywanie lotów jest nieuniknione. Wymiana urządzeń ILS sprawia, że do jesieni będziemy zdani na pogodę. Odwoływanie i przekierowywanie lotów jest nieuniknione.

Pół roku potrwa wymiana urządzeń systemu ILS na lotnisku w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Poprzednia infrastruktura należąca do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej miała 15 lat i była wyeksploatowana. To oznacza, że przy niekorzystnych warunkach pogodowych przez kilka najbliższych miesięcy samoloty mogą mieć problem z lądowaniem w Rębiechowie. Dlaczego modernizacji nie wykonano podczas poprzednich prac, podczas których lotnisko było m.in. całkowicie zamykane?



Jak oceniasz problemy na lotnisku ze względu na kolejny remont?

O problemach na lotnisku w Rębiechowie pisaliśmy w środę wieczorem. Przez całe popołudnie niska podstawa chmur nie pozwalała pilotom na bezpieczne lądowanie. Zmiany dotyczyły aż 17 rejsów. 9 z nich zostało przekierowanych na inne lotniska, a kolejnych 8 odwołano. Warunki do startów i lądowań poprawiły się dopiero wieczorem. W czwartek wszystkie loty odbywały się planowo.

System ILS. Najpierw zmodernizowali, teraz wyłączyli

Maszyny nie mogły w środę usiąść na płycie lotniska w Gdańsku, bo od zeszłego tygodnia wyłączony jest system ILS, który pomaga pilotom naprowadzić samolot w trudnych warunkach.

System został wyłączony przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, do której należą wszystkie urządzenia nawigacyjne na lotnisku. Jak usłyszeliśmy, konieczna jest wymiana urządzeń systemu ILS, tego samego, który jesienią przeszedł certyfikację z I na II kategorię.

- Urządzenie ILS, które obecnie jest wymieniane w Gdańsku, użytkowane było przez 15 lat. To jest bezpieczny czas użytkowania określony dla tego urządzenia - tłumaczy Mikołaj Karpiński, rzecznik PAŻP. - W zeszłym roku po wykonaniu odpowiednich modernizacji infrastruktury lotniskowej port lotniczy w Rębiechowie został certyfikowany przez ULC do kat II. Od jesieni 2015 r. do początku kwietnia br., wymieniane właśnie urządzenie ILS pracowało w kat II. Dzięki temu w najtrudniejszym dla lotniska okresie jesienno-zimowym port lotniczy wyposażony był w system ułatwiający lądowanie.
Jak tłumaczy, wymiana urządzenia ILS jest zaplanowana i uzgodniona z władzami lotniska, a jej powodem jest jego wyeksploatowanie. Wymiana ta odbywa się dopiero teraz (w okresie wiosenno-letnim), ze względu na korzystniejsze warunki atmosferyczne z punktu widzenia ruchu lotniczego oraz możliwości realizacji inwestycji.

- Nowe urządzenie ILS będzie pracowało w kat. II, wszelkie zmiany w infrastrukturze lotniskowej wykonanej przez port lotniczy do tej pory są i będą kompatybilne z montowanym urządzeniem. Docelowo nowe urządzenie po spełnieniu warunków przez port lotniczy będzie mogło działać w kat. III - dodaje.
  • Bez systemu ILS lotnisko w Gdańsku będzie musiało sobie poradzić do października.
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
  • Modernizacja systemu ILS Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Logiczna i przemyślana inwestycja?

Nowe urządzenie, które pojawi się w Gdańsku, jest jeszcze w produkcji i do tej pory nie stosowało go żadne lotnisko w Polsce. Jak zapewnia PAŻP, nie ma to jednak wpływu na wydłużony czas jego certyfikacji i wdrożenia. Przez okres budowy nowego urządzenia, pomoc w lądowaniu zapewniona będzie przez pracujące na lotnisku urządzenia DVOR oraz procedury GNSS.

Dlaczego nikt nie informował, że będą problemy, skoro można było się ich spodziewać?

Przypomnijmy. Pod koniec 2015 r. zakończył się pierwszy (leżący po stronie lotniska) etap prac. Między innymi zmodernizowano drogę startową wzmacniając nawierzchnię i montując dodatkowe oświetlenie nawigacyjne. Liczba punktów świetlnych zwiększyła się z 474 do 1598 sztuk. W zmodernizowanym systemie oświetleniowym zastosowano też najnowszą technologię LED, podnosząc zarówno jego jakość, bezawaryjność, jak i energooszczędność.

Dlaczego wówczas nie mówiono o tym, że wiosną zostanie on wyłączony i zdemontowany, by mógł przejść dalszą modernizację?

- Nie możemy się wypowiadać w imieniu PAŻP - mówi Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego w Gdańsku. - Nie mogliśmy nakazać PAŻP wymiany urządzeń w tym samym czasie, bo to infrastruktura należąca i obsługiwana przez nich. Procedury certyfikacji muszą potrwać, nowy system trzeba "oblatać". Nie da się zrobić tego z dnia na dzień. Okres letni, gdy ryzyko wystąpienia anomalii pogodowych, z jakimi mieliśmy do czynienia w środę jest minimalne, to najlepszy czas na tego typu prace.
- Wymiana ILS w Gdańsku wiązałaby się z czasowym wyłączeniem działania systemu ILS. Realizacja tego zadania wraz z prowadzonymi w zeszłym roku pracami po stronie portu lotniczego byłaby niekorzystna z punktu widzenia prowadzonego ruchu lotniczego. Proszę również uwzględnić fakt, że ze względu na prowadzone przez port inwestycje czasowo skracana była wtedy droga startowa. Wyłączenie w tamtym okresie systemu ILS utrudniałoby bardziej niż w chwili obecnej ruch lotniczy na gdańskim lotnisku - tłumaczy Karpiński.
Koszt inwestycji szacowany jest przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej na ok. 4 mln zł. Prace mają zakończyć się na przełomie września i października. Ubiegłoroczna inwestycja w system ILS II kategorii kosztowała lotnisko 70 mln zł, z czego dotacja unijna wyniosła 32 mln zł. Pozostałe środki pozyskała spółka, bez obciążania budżetów udziałowców (m.in. miast i samorządu).

Opinie (334) 3 zablokowane

  • hahaha

    Ostatnio mgła leciutka a samoloty uziemiona szkoda gadać

    • 17 0

  • Nie ma co rozmawiać o otwarciu lotniska w Gdyni dopóki nie wybuduje się tam porządnego dojazdu, trzeba najpierw poszerzyć ulicę Kwiatkowskiego do góry, zrobić tunel pod torami w Chylonii, aby była alternatywna droga dojazdu do tej dzielnicy przez ulicę Pucką. No a wiadomo każdy woli wylądować na awaryjnym lotnisku w Gdyni niz w Bydgoszczy.

    • 15 6

  • coś mi tu nie gra (30)

    Wyłączyli obecny ILS i czekają na wyprodukowanie i dostarczenie nowego (za 6 mies)???
    Czy nie powinno być tak że wiedzą że trzeba będzie dokonać wymiany, zamówić odpowiednio wcześniej, dostarczyć na plac budowy i wtedy dokonać odpowiedniej wymiany która wiązała by się z zatrzymaniem lotniska na 1,2 dni??

    A może wręcz wybudowanie nowego stanowiska ILS równolegle przed/za obecnym zmontowanie a następnie przełączenie z starego na nowy?

    Tu ktoś sobie nieźle kpi!

    • 51 4

    • wymieniają anteny (1)

      brak nawet jednej oznacza konieczność wyłączenia nadajnika

      • 1 2

      • minusy od internetowych znawców. Brawo.

        gdybyście siedzieli w kontroli lotów albo PAŻP to bałbym się wyjść na ulicę.

        • 2 1

    • Jesteś ignorant Ziutek (24)

      Dziennikarz pisze bzdury. Urządzenie jest w Polsce. Jego budowa i uruchomienie trwa dwa miesiące, a 1-2 dni. A budowa przed/za obecnym jest nie możliwa. To urządzenie, które emituje fale elektromagnetyczne, a one niestety są podatne na zakłócenia. To nie radioodbiornik, które kupujesz włączasz do gniazdka i gro. Nie wiesz nawet ile trwają procedury np. publikacji takiego urządzenia w AIP (wiesz co to takiego?). Więc nie ośmieszaj się. Cały proces budowy, rejestracji itd. trwa ok. 6 miesięcy.

      • 5 5

      • tłumaszysz to ignorantom

        oni wiedzą lepiej, bo na wikipedii poczytali.

        • 4 4

      • (19)

        mozesz mi fachowcu powiedziec w takim razie CO TAKIEGO montowano w zeszłym roku???

        • 4 3

        • Mogę. (18)

          • 0 1

          • Mogę.

            • 0 1

          • Mogę (16)

            W ubiegłym roku nic nie montowano co wspólnego z ILS-em. W ubiegłym roku ILS był tylko kategoryzowany do kategorii II. Nic więcej. I jestem fachowcem.

            • 4 2

            • nie odpowiedziałeś (15)

              albo nie w prost

              twierdzono ze montowano ILS II

              twierdzono ze od teraz będzie można lądować przy 'gorszych' parametrach

              twierdzono ze jesteśmy 2 lotniskiem (zapomnieli o Modlinie co prawda) z ILS 2 kategorii

              jak można 'kategoryzować' coś wirtualnie?

              albo coś funkcjonuje i jest nazywane ILS II albo nie funkcjonuje i być może będzie w przyszłości, ale wtedy NIE jest ILS kat 2

              czyli - wybacz - bijesz pianę, ale niczego NIE wyjaśniasz

              • 4 3

              • Odpowiedziałem.

                • 0 2

              • Odpowiedziałem (13)

                Ale nie rozumiesz. Twierdzę, i wiem co mówię, że w ubiegłym roku nie instalowano żadnego ILS-a w PL Gdańsk. Ten który pracował do 4.04 był zainstalowany pod koniec lat 90-tych. i był urządzeniem kat.II pod względem technicznym. Port nie miał infrastruktury spełniającej tej kategorii i musiał więc doposażyć lotnisko w np. odpowiednie światła osiowe, krawędziowe itp. Po tej operacji następuje certyfikacja lotniska do kat. II oraz certyfikacja ILS-a do kat.II. To że ktoś twierdzi, że montowano ILS-a nie znaczy że ma pełną wiedzę. Przykładem jest autor tego artykułu, który napisał że zainwestowano w system ILS 70 mln zł. Musiałby być chyba ze złota. Zainwestowano w lotniska by podnieść jego kategorię do dwójki. ILS-a można kupić do trzeciej kategorii, ale jeśli lotnisko nie ma wyposażenia III kategorii, a tylko do operacji w jedynce to nie może przyjmować samolotów, w trudnych warunkach pogodowych jak np. ostatnia mgła. Ale nie martw się tego nie rozumieją nawet niektórzy zarządzający portami.

                • 8 1

              • czyli rozumiem ze to była ściema (12)

                zainstalowano jedynie światła

                niemniej niezbyt rozumiem jak można montujac ZWYKŁE swiatła na skrzyżowaniu, certyfikować je do tak zwanych świateł inteligentnych

                a następnie zmieniac cały system, bo dopiero nowy komputer bedzie w stanie działać jako system świateł inteligentnych

                to wygląda na typowy dylemat co było pierwsze kura czy jajo

                albo cos funkcjonuje i można to nazwać ILS II albo coś NIE funkcjonuje i nie wiem co otrzymuje certyfikat

                ty twierdzisz, że bycie 'trochę' w ciąży jest całkowicie logiczne

                ja uważam, że albo kobieta JEST w ciaży, albo NIE jest

                niespecjalnie interesuja mnie filozoficzne podstawy rejestrowania ILS na przyszłość

                • 1 4

              • Jeśli piszesz (11)

                że zainstalowano tylko światła, to znaczy nie rozumiesz jak ważną odgrywają one rolę, zwłaszcza w operacjach z ograniczoną widzialnością. No i przede wszystkim nie znasz przepisów. Ale oczywiście jako obserwator z zewnątrz. znać ich nie musisz.. Żeby lotnisko mogło pracować w kat.II wszystkie jego elementy muszą spełniać kryteria kat.II. Jeśli jeden z nich nie spełnia niema kategorii wyższej niż pierwsza. Powiem więcej jeśli będzie ILS kat. III ,a lotnisko nie będzie miało świateł do kat.I, to nie będzie lotniskiem nawet kategorii I mimo, że ma tak wspaniałego ILS_a. Takie są międzynarodowe przepisy. Sprawa jest prosta. Clausa finita.

                • 2 1

              • wybazc ale to ty napisałeś że zamontowano TYLKO światła (10)

                jako ignorant polegałem na informacjach z mediów - twierdzono że zamontowano ILS II

                niemniej niezbyt rozumiem LOGIKI jaką się posługujesz

                ty montujesz żarówkę - i mówisz mamy ILS II... brawo!

                a potem wymieniasz komputer (czy cokolwiek innego), bo bez tego nie działa ILS...

                ja natomiast uwazam, że by TWIERDZIĆ, że mamy ten ILS II trzeba

                a) wymienić zarówki
                b) wymienićkomputer (czy cokolwiek innego)

                i DOPIERO wtedy mówić o tym, ze mamy ILS 2

                • 0 2

              • OK (9)

                użyłem słowa tylko w innym sensie. Nieporozumienie. Co do ILS-a to kupuje się go, aby spełniał warunki techniczne kat. I, II lub III. Można go oczywiście kupić w pierwszej i upgradować do wyższej, ale w tym przypadku to nie miało miejsca. Jeśli przeczytałeś uważnie to co napisałem to powinieneś zrozumieć że aby można było wykonywać operacje kategorii wyższej niż I infrastruktura lotniskowa jak i ILS muszą spełniać warunki danej kategorii. To są dwie różne kwestie, ale muszą ze sobą współgrać. To tak jak z logicznym AND. Oba warunki muszą być spełnione.

                • 0 0

              • alez ja właśnie na to AND wskazuję (8)

                bo wygląda na to ze przez cały czas wszyscy używają OR

                • 0 0

              • Czyli w tym (7)

                się zgadzamy. Oba elementy: ILS i lotnisko muszą spełniać warunki kat.II. I lotnisko w ub. r. podnosiło infrastrukturę do kat.II. (plus remont pasa) natomiast ILS spełniał warunki kat.II. Rozumiem, że sprawa jest wyjaśniona. Poza tym mediom nie należy do końca wierzyć. Nie chcę powiedzieć, że kłamią, ale że przekręcają fakty, bo nie rozumieją o czym piszą.
                BTW nie napisałem "tylko" lecz "jedynie".

                • 0 0

              • odsyłam do informacji lotniska (6)

                to nie media sobie coś wymyślają ale ludzie z lotniska

                wystarczyło poinformowac, że instalujemy ILS 2 na parę miesięcy, po czym go wyłaczymy, bo musi być wymieniony

                ale wtedy taka informacja brzmiałaby fatalnie i jak jakis przekręt, bo jak cos się robi raz to wiadomo ze kosztuje mniej niż jak poiwela się prace 2 razy

                • 2 2

              • Błąd. (5)

                Nie instalujemy ILS-a kat.II tylko podnosimy lotnisko do kat.II. Jeśli taką informację podało lotnisko to tym gorzej. Poza tym muszę bronić lotniska. Być może musieli wydać dotację do końca roku dlatego nie mogli tego zgrać z wymianą ILS-a w tym roku.
                Ale w powyższym artykule też jest pełno błędów. Jeden z nich wyłapał Teofil.

                • 1 0

              • (4)

                przecież to było tylko pzryznanie certyfikatu na 'żarówki' skoro wtedy niczego nie tzreba było zmieniać w systemiue (w co ja nie wierzę akurat).

                Przeciez nikt nie ma pretensji o to że ILS jest, tylko o sposób trwonienia naszych pieniędzy

                • 0 1

              • Szczerze (3)

                to nie widzę trwonienia pieniędzy. Możesz mi powiedzieć co masz na myśli?

                • 3 0

              • gratuluję ha ha (2)

                nie widzisz trowonienia pieniedzy w ponownym demontowaniu ILS

                albo inaczej w uprzednim wydawaniu pieniedzy na uruchomienie ILS

                co prawda już pewnie nikt nie wie który ILS był/jest/będzie kadłubkiem normalnego systemu

                ale na 100% trzeba zweryfikować planowaną ilość podróżujacych

                • 0 4

              • No cóż (1)

                myślałem, że wszystko wyjaśniłem. Pewno znowu mi nie uwierzysz, ale nikt tu nie wydaje naszych pieniędzy, bo PAŻP, który instaluje różne urządzenia do zabezpieczenia ruchu lotniczego to firma non profit. Zarabia na przelotach samolotów nad Polską, a wszystko co zarobi musi wydać na te urządzenia i zarobki pracowników. Urządzenie, to stare, było instalowane pod koniec lat 90 tych i wymaga wymiany. Stary ILS nie będzie już wykorzystywany operacyjnie. Normalne chyba. Ale widzę, że ty szukasz sensacji, a nie wyjaśnienia. Szkoda mi czasu na dalsze dyskusje. Będziesz do końca życia trwał w niewiedzy. Żegnam.

                • 3 0

              • napisze tak

                wyczytałem na jakimś portalu specjalistycznym, ze ILS jest sprawny i nie trzeba go wymieniać - nie ma jakiejs konkretnej daty

                skoro nie trzeba wymieniać i dodatkowo ma juz certyfikat na ILS 2 to przepraszam, ale o co chodzi?

                to ze jakaś instytucja zarabia na nas (nie dostaje z nieba mannę, ale dostaje te pieniadze z przelotów, za przeloty nie płaci swięty mikołaj ale my, podróżujący), i ma wydac wszystko na sprzet a nie na wakacje na Barbados, nie oznacza ze nie moze przepieprzac tychże pieniędzy

                ja uwazam, że wpierw wydawanie pieniedzy na uzyskanie certyfikatu na jednym sprzęcie, a następnie wymienianie go i uzyskiwanie certyfikatów na innym jest jak najbardziej trwonieniem pieniedzy

                tristar też był własnie w taki sposób oddawany do uzytku zamiast zakładancyh paru miesięcy już nie wiem ile lat

                wszystko kosztuje, a najwięcej brak odpowiednio zaplanowanych działań

                byłbym bardzo ciekaw ile więcej kosztuje taki sposób wprowadzania do uzytku ILS a ile by kosztował, gdyby ktos zaplanował wszystko w jakimś bardziej sensownym cyklu

                • 0 2

      • Mimo iż ignorant i nie znający się na temacie jednak podtrzymuję stanowisko :-) (2)

        Właśnie dziś rozmawiałem z znajomym i doszliśmy do wniosku że osoba która się nie zna na rzeczy tzn nie wie że coś jest niemożliwe realizuje to robiąc tak jak inni jeszcze tego nie wymyślili.
        Na prawdę uważam że sposoby na nieprzerwaną pracę systemu i jego wymianę są.
        Słyszałem o przenoszeniu serwerowni banku bez przerw w dostępie do usług.
        Podłączyli UPS, włączyli transmisję danych przez "komórkę" i w towarzystwie osiłków i ochroniarzy przenieśli i przewieźli serwer do nowej lokalizacji. System nawet na chwilę się nie zatrzymał.
        Aspektów technicznych systemu ILS nie znam ale będę się upierał przy stanowisku że coś jest nie tak

        • 2 4

        • NO cóż (1)

          W takim razie nie jestem wstanie kogoś takiego przekonać. Faktycznie nie znasz aspektów technicznych np. takich. że radiolatarnia ścieżki schodzenia jest systemem odbiciowy i musi ze względu na takie parametry jak kąt ścieżki schodzenia oraz tzw RDH stać w konkretnym miejscu w stosunku do progu. Nie ma tu miejsca na takie wyjaśnienia. I proszę nie porównuj przenoszenia serwerowni z przenoszeniem wspomnianej ścieżki schodzenia, która ma maszt antenowy o wysokości 15 m z czterema antenami i kontener ok 14 m kw. z urządzeniem w środku. Dla nie możesz upierać się dalej. Ale wygooglaj ILS-a to zobaczysz jak wyglądają elementy tego systemu.

          • 4 1

          • tłumaczysz sprawę idiocie

            przecież skoro można przenieść żarówkę to można przenieść nadajnik, prawda? Ale Nie zrozumie, że nadajnik będzie wskazywał zupełnie inne miejsce przyziemienia i do czasu oblotu będzie wprowadzał większe zagrożenie, niż zysk

            • 4 0

    • Co za jaja ? (2)

      Czy Berlin, Frankfurt, Londyn , etc. tez wylaczaja na pol roku celem wymiany czy modernizacji takich systemow ?

      • 3 4

      • Nie

        bo oni mają więcej niż jedna droga startowa. W Polsce tylko Warszawa ma dwie.

        • 4 0

      • Heathrow ma MLS, bardziej precyzyjny (i bardziej upierdliwy) system pozwalający na podejście łukiem

        • 1 0

  • Baranki z lotniska

    To nie można było te 4 miesiące temu od razu tego zrobić ? Albo przesunąć dostosowania systemu do II kat. z końcówki zeszłego roku na kwiecień tego ? Takie idiotyzmy tylko w Polsce.

    • 25 2

  • okoliczne brzozy szybko rosną

    paradoksalnie bezpieczniej furą

    • 3 4

  • Coś nie tak

    Pismak najpierw pisze, że nowy ILS będzie kosztować ok. 4 mln zł., a za chwilę dodaje, że inwestycja w system ILS II kategorii kosztowała lotnisko 70 mln zł. Chyba brak zrozumienia tematu. 70 mln to kosztowało zmodernizowanie infrastruktury lotniska, a nie systemu ILS, który nie był wtedy modernizowany. Trochę więcej rzetelności i staranności.

    • 19 1

  • klikanascie kilometrów na północ jest inne lotnisko (10)

    Z działającym systemem ILS wykonanym notabene w ramach offsetu za F-16 przez amerykanów. Ma jedną z najnowocześniejszych wież kontrolnych w kraju. Kosztowało 100 mln (przy 60 na sam system w Rębiechowie) i jest gotowe do użytkowania. Nie można z niego korzystać bo ktoś pojechał do Brukseli i powiedział co wiedział ...ta z kolei twierdzi że gmina nie ma prawa decydować na co wydaje własne środki

    • 37 6

    • (4)

      Bo to szkodniki na czele Adamowiczem i cymbałami z Po zrobili ten numer lotnisko 90% gotowe to cyk do KE podpierdulke zrobili. Oczywiście każda dziwka teraz sie wypiera ze to nie oni ze to sam Szczurek chciał budować co jest nie prawdą. Lotnisko pod nosem ale lepsza Bydgoszcz ludzi wozić 200 km do trojmiasta a nie lepiej 30 km.

      • 14 5

      • sam Szczuras wysłał interpelację do Brukseli (3)

        • 4 10

        • prezydent miasta? interpelacje? do brukseli? (2)

          Typowy polski troll z ciebie. Do tego kompletnie zidiociały

          • 10 3

          • sam jesteś totalnym idiotą

            jeszcze niedawno na stronie Gdyni był list Szczurka do KE w tej sprawie. Ale wam, Gdynianom pluć w oczy - to mówicie, że deszcz pada.

            • 3 5

          • tępa **** z UM Gdynia

            "7 września 2012 roku została dokonana notyfikacja projektu inwestycyjnego do Komisji Europejskiej. Projekt został zgłoszony jako środek nie stanowiący pomocy, zgłaszany w celu uzyskania pewności prawnej." oficjalny wpis ze strony UM Gdynia. W aktach sprawy - wspólnicy zapytują o pewność prawną projektu. Kto był wspólnikiem?

            • 1 1

    • wrona kapitanie nie pisz bzdur (4)

      Lotnisko Gdynia Kosakowo nie jest dostosowane do przyjmowania samolotów kodu C i tyle w temacie.

      • 4 11

      • a czym przylecieli pilkarze grecji w zeszłym roku kiedy zamknięto lotnisko w gdańsku? (3)

        B737 kat. c

        • 11 3

        • daj spokoj szkoda prądu na te manipulacje (2)

          Zaraz on ci odpisze że to nie był lot standardowy, nie lecieli 737 a w ogóle to nie byli Grecy tylko wycieczka z Szemuda na zawody balonowe .

          • 9 4

          • albo znowu jakiś specjalista bedzie twierdził że i tak linie by nie ladowały

            bo mają swoją siatkę i wolą lądować w Bydgoszczy...

            to że ostatnio kłam tym trollom dał Ryan ladując na Okeciu, nie ma znaczenia

            • 4 3

          • Balonowe haha

            robienie balonów z gumy do żucia :)))))

            • 0 0

  • Tak się wydaje publiczne pieniądze!

    Nie zapomnijcie wypłacić sobie premii na koniec roku!

    • 26 3

  • SKANDAL

    tylko w Polsce taki bu##el

    • 13 2

  • czyżby w PAŻP już była dobra zmiana i to efekty czyli dowalić Gdańskowi?

    • 6 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane