- 1 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (30 opinii)
- 2 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (12 opinii)
- 3 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (414 opinii)
- 4 Z dworca na Jasień 80 zł (466 opinii)
- 5 Auto wjechało w pieszych i w budynek (286 opinii)
- 6 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (72 opinie)
Policja chce obniżenia prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą
Powrót do przeszłości. Komenda Miejska Policji zwróci się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o obniżenie prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą do 50 km/h. Powód: rosnąca liczba wykroczeń w tym miejscu. Tylko od początku roku prawo jazdy straciło tam ponad 300 kierowców za przekroczenie prędkości. Jeszcze w tym roku GZDiZ złoży wniosek do GITD o montaż w tunelu odcinkowego pomiaru prędkości.
Tylko w tym tygodniu mogliśmy się o tym przekonać dwukrotnie. W poniedziałek prędkość i "jazda na zderzaku" była przyczyną kolizji na jezdni w kierunku Stogów. W czwartek te same czynniki przyczyniły się do paraliżu - tym razem jezdni w kierunku Letnicy.
Z tego powodu tunel zaczyna być nazywany "małą obwodnicą", gdzie z tych samych powodów dochodzi do mniejszych i większych zdarzeń.
Niewykluczone, że po trzech latach od podwyższenia maksymalnej dopuszczalnej prędkości w tunelu z 50 na 70 km/h wkrótce znów podwodną przeprawą będziemy jeździć wolniej. Już wiosną 2017 r., gdy zapadła decyzja o zwiększeniu prędkości, funkcjonariusze zastrzegali, że to krok warunkowy i w przypadku zwiększenia liczby wykroczeń decyzja może zostać cofnięta.
Po ostatnich kolizjach i wypadkach w tunelu i przede wszystkim przy stale rosnących statystykach wykroczeń policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego zastanawiają się nad przywróceniem pierwotnej prędkości w tunelu.
Czwartkowy wypadek w tunelu pod Martwą Wisłą
- Tunel pod Martwą Wisłą jest regularnie patrolowany przez policjantów ruchu drogowego. Funkcjonariusze głównie kontrolują prędkość, z jaką poruszają się kierowcy. Od początku stycznia 2020 r. do początku września w ramach tych kontroli policjanci zatrzymali 329 praw jazdy kierowcom, którzy przekroczyli dopuszczalną prędkość powyżej 50 km/h w obszarze zabudowanym - mówi Magdalena Ciska, rzecznik prasowy WRD Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Poza przekraczaniem prędkości w tunelu dochodzi też do kolizji i wypadków. W tym roku policja odnotowała sześć takich zdarzeń. Ich przyczyny to - jak podają funkcjonariusze - niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, nieprawidłowa zmiana pasa ruchu czy niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.
Poniedziałkowa kolizja w tunelu
I choć od otwarcia tunelu minęło już prawie 4,5 roku, to nadal wielu kierowców nie zdążyło "nauczyć się" z niego korzystać.
- Najważniejsze, aby jadąc w tunelu, kierowca pamiętał, że w tunelu nie da się uciec w bok i głównym celem, gdy wjeżdżamy do tunelu, jest znaleźć się na jego drugim końcu. W związku z tym nie wolno robić niczego, co mogłoby utrudnić sprawny przepływ pojazdów. Zabronione, z powodów oczywistych, jest więc zatrzymywanie się, cofanie czy zawracanie - przypomina Ciska.
Z przepisów porządkowych obowiązujących w tunelach warto pamiętać, że w razie zatrzymania pojazdu, oczywiście jedynie z przyczyn związanych z przepisami lub warunkami ruchu drogowego (np. zator drogowy lub wypadek), należy zatrzymać się w odległości nie mniejszej niż 5 m od poprzedzającego nas pojazdu.
Jak wynika z naszych informacji, gdańscy policjanci w najbliższym czasie zwrócą się do GZDiZ zarządzającego tunelem, by przywrócić w nim pierwotną maksymalną dopuszczalną prędkość - 50 km/h.
- Jeżeli chodzi o docelowe obniżenie maksymalnej prędkości w Tunelu im abp. Gocłowskiego do 50 km/h, w najbliższym czasie temat ten będziemy omawiać z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni - potwierdza Ciska.
- Kluczem jest jazda zgodna z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego i kultura jazdy. Nie bez powodu w naszych mediach społecznościowych udostępniamy monitoring ze zdarzeń w tunelu, nie bez powodu dzielimy się nim z mediami. Bardzo byśmy chcieli, aby te nagrania wpływały na zachowania kierujących. Wystarczy nie przekraczać prędkości, zachować bezpieczny odstęp, uwagę by do większości takich sytuacji nie dochodziło - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Wideo archiwalne
Wniosek o odcinkowy pomiar prędkości jeszcze w tym roku
O bezpieczeństwo w tunelu chcą zadbać także sami drogowcy. Wiosną Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, zapowiedział, że przygotowywany jest wniosek do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż w tunelu odcinkowego pomiaru prędkości.
- Nie ma innych obiektów tak narażonych na zdarzenia masowe, jak właśnie tunele. Nie przez przypadek na etapie projektowania przygotowywane są analizy i procedury wyjątkowe i niespotykane przy innych obiektach komunikacyjnych. Żałuję, że tego systemu nie ma w naszym tunelu, i jestem zdania, że byłby tam jak najbardziej zasadny - tłumaczył decyzję Wawrzonek.
Obecnie kończą się analizy i zbieranie opinii (m.in. Komendy Wojewódzkiej Policji) niezbędne do złożenia wniosku. Z nieoficjalnych informacji wynika, że opinia policji jest pozytywna i nic nie stoi na przeszkodzie, by kompletny wniosek trafił do GITD jeszcze przed końcem 2020 r.
Wideo archiwalne
Kolizja w tunelu pod Martwą Wisłą w kierunku S7 (11 opinii)
Wskutek zderzenia chwilowo zatrzymał się ruch na lewym pasie. Auta biorące udział w stłuczce wyjechały z tunelu bez udziału służb; obecnie zajmują pas techniczny za tunelem.
Tunel przez chwilę był zamknięty w kierunku Stogów. Obecnie ruch wraca do normy.
Wskutek zderzenia chwilowo zatrzymał się ruch na lewym pasie. Auta biorące udział w stłuczce wyjechały z tunelu bez udziału służb; obecnie zajmują pas techniczny za tunelem.
Tunel przez chwilę był zamknięty w kierunku Stogów. Obecnie ruch wraca do normy.
Zobacz więcej
Opinie (516) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-05 13:13
Tylko odcinkowy pomiar prędkości
Doskonale sprawdza się na serpentynie przy wylocie w Redzie jadąc na Władysławowo.
- 1 0
-
2020-09-05 13:19
Czemu nikt nie sprawdził jak zadziała poniesienie prędkości do 120?
Poprawi płynność ruchu i na pewno zwiększy czujność kierowców, przy 50 km człowiek zasypia .
- 2 1
-
2020-09-05 13:24
tak tak 50 i karać, tak 40 i karać, tak tak 30 i karać
a niech zaczna jeżdzic dookoła, omijać tunel,walczyc o przywrócenie promu,precz z tunelem, powróćmy do starego, precz z tunelem
- 3 0
-
2020-09-05 13:35
ludzie ludzie no co wy Polaka nie znacie ?
jakie ograniczenia on zareaguje na jedno co 20 m rów 20 cm glębokości, to zadziała gwarantuję
- 0 1
-
2020-09-05 14:08
Edukowac
Zachowanie odstępu - mam wrażenie że wielu kierowców nawet nie rozumie o co chodzi .....
Dotyczy nie tylko tunelu .....- 2 0
-
2020-09-05 14:38
Wyciąganie właściwych wniosków
powinno być standardem u organizatorów życia publicznego, a tu wiecznie jakieś debaty.
- 1 0
-
2020-09-05 14:42
Tylko progi zwalniające !!!!
Albo skuć asfalt żeby były wertepy !!!!! Albo lepiej szykany co 23,5 metra na zmianę z progami zwalniającymi o !!!! Jak można z tak niewyobrażalną prędkością gnać 70km/h. Przynajmniej jeden pas wyłączyć z ruchu to większość tutaj komentujących wzorcowych polskich kierowców będzie miała poczucie bezpieczeństwa !!!!
- 1 0
-
2020-09-05 15:22
Najlepiej zrobić ograniczenie do 5km/h
Jw
- 1 0
-
2020-09-05 15:26
przyczyną wypadków nie jest prędkość a brak umiejętności kierowców.
- 2 0
-
2020-09-05 15:54
Wiadomo że jak wybudowali coś takiego za duża kasę to musi być pułapka
Dla jednych nie umiejących się skupić za kierownicą to będą wilcze doły na wypadki a dla jadących nowym bmw i ścigającym go nowym mercedesie i zamykającym stawkę młodym kierowcą w polo będzie kontrola prędkości na końcu. Odcinek bezpieczny prosty suchy prędkość bezpieczna to 200kmh ale niestety przez slabych kierowcow za kolkiem limit 70. Przez jeszcze gorszych limit za 10 lat wynosic bedzie 50.
ps teoretycznie limit powinien wynosic 110kmh bo jest to teren zabudowany ale w teorii. ja nie widze tam zadnej zabuowy. powinno byc 110. to ze zatrzymali 300 praw jazdy to tylko przez ten za niski limit. a wypadki zdarzaja sie nawet tam gdzie limit jest 20 30 40 to nic nie zmienia.- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.