• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Policjanci receptą na zatkane skrzyżowania?

Maciej Korolczuk
19 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Zazwyczaj obecność policji na skrzyżowaniach wynika z awarii sygnalizacji, zdarzenia drogowego albo imprezy masowej. Ich pomoc może się też okazać przydatna podczas szczytu komunikacyjnego by zmniejszyć korki i poprawić bezpieczeństwo. Zazwyczaj obecność policji na skrzyżowaniach wynika z awarii sygnalizacji, zdarzenia drogowego albo imprezy masowej. Ich pomoc może się też okazać przydatna podczas szczytu komunikacyjnego by zmniejszyć korki i poprawić bezpieczeństwo.

Wjeżdżanie na czerwonym świetle na skrzyżowanie, blokowanie ruchu, wymuszanie pierwszeństwa przejazdu - przyczyn powodujących kolizje, wypadki i większe korki - zwłaszcza podczas komunikacyjnych szczytów - jest wiele. Są jednak proste sposoby, by temu zapobiec. Oprócz fotoradarów czy odcinkowego pomiaru prędkości jednym z nich jest też sama obecność patroli ruchu drogowego na newralgicznych skrzyżowaniach w mieście.



Czy obecność policji na skrzyżowaniach podczas komunikacyjnego szczytu zmniejszyłaby korki i poprawiła bezpieczeństwo?

Dotąd najprostszą metodą walki z kierowcami łamiącymi przepisy były kontrole ruchu drogowego, wspomagane przez fotoradary czy odcinkowe pomiary prędkości. Te ostatnie często okazują się jednak nieprzydatne w "miejskich" warunkach, a więc podczas szczytu komunikacyjnego, gdy na drogach robi się gęsto i ciasno. Wówczas o płynności ruchu - głównie na skrzyżowaniach - decyduje zazwyczaj kultura kierowców. A z tą jak wiadomo - bywa różnie.

Kierowcom wymuszającym pierwszeństwo, wjeżdżającym na skrzyżowania bez możliwości jego opuszczenia, często na późnym pomarańczowym czy nawet czerwonym świetle można jednak zaradzić. W dużych aglomeracjach - takich jak Trójmiasto - w godzinach przeważnie popołudniowego szczytu na newralgicznych skrzyżowaniach pojawia się prewencyjnie patrol ruchu drogowego.

Radiowóz stoi w widocznym miejscu, nie powoduje utrudnień w ruchu i już sama jego obecność (tylko przy włączonych sygnałach świetlnych) powoduje, że wielu kierowców przypomina sobie o podstawach ruchu drogowego. Choć brzmi to banalnie, to jak pokazuje praktyka, w obecności przypatrujących się policjantów trudniej używa się klaksona, łatwiej przychodzi też nam przepuszczanie pieszych, rowerzystów, a czerwone światło nie jest już tylko sugestią do zatrzymania pojazdu.

Jednym z miejsc, gdzie przydałaby się obecność policji jest skrzyżowanie Podwala Grodzkiego z Wałami Piastowskimi i Błędnikiem. Jednym z miejsc, gdzie przydałaby się obecność policji jest skrzyżowanie Podwala Grodzkiego z Wałami Piastowskimi i Błędnikiem.
Takich miejsc, gdzie już sama obecność policji szybko okazałaby się pożyteczna, nie brakuje także w Trójmieście. Tylko w Gdańsku policjanci wskazują sześć lokalizacji, gdzie kierowcy potrzebują ich pomocy: skrzyżowanie Chłopskiej z Jagiellońską i Czerwonym Dworem zobacz na mapie Gdańska, Chłopskiej z Obrońców Wybrzeża i Bora Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, Czarnego Dworu z Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej z Do Studzienki i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego z Niedźwiednikiem i Potokową zobacz na mapie Gdańska oraz na odcinku Al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na wysokości posesji nr 11. W Gdyni kierowcy wymieniają przede wszystkim skrzyżowanie obwodnicy z ul. Morską. zobacz na mapie Gdyni

Jak przekonują funkcjonariusze, ich asysta i pomoc kierowcom w sprawnym i bezpiecznym poruszaniu się po drogach nie ogranicza się tylko do sytuacji wyjątkowych np. kierowania ruchem w razie wypadku czy awarii sygnalizacji, ale także w dni powszednie. Z drugiej strony policjanci przyznają, że jest ich zbyt mało, by móc "obstawić" wszystkie skrzyżowania, a priorytetem zawsze pozostanie bieżąca obsługa zdarzeń drogowych, których podczas 3-godzinnego szczytu w całym Trójmieście jest kilkadziesiąt.

- W tych rejonach, w godzinach popołudniowego natężenia ruchu, kierowane są patrole ruchu drogowego, które obejmują te miejsca szczególnym nadzorem. Należy zaznaczyć, iż policjanci pojawiają się w tych miejscach, jeżeli akurat nie mają zgłoszenia o zdarzeniu drogowym, bo w pierwszej kolejności zawsze jadą na interwencję - informuje nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Jak podkreśla, obecność policjantów i oznakowanych radiowozów na skrzyżowaniach przede wszystkim ma oddziaływać prewencyjnie na kierowców, pieszych i przyczyniać się tym samym do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

- Poza tym oddziaływaniem prewencyjnym, nie obyło się we wskazanych rejonach bez represji, i tak w I półroczu 2017 na wskazanych skrzyżowaniach policjanci ruchu drogowego ujawnili 121 wykroczeń popełnianych przez kierujących wobec pieszych, jak i popełnianych przez samych pieszych. W zakresie kierujących pojazdami funkcjonariusze zwracają uwagę na wykroczenie polegające na wjeździe na skrzyżowanie, gdy nie ma możliwości jego opuszczenia - zablokowanie skrzyżowania skutkuje powiększeniem korków, bo tamuje się przejazd w innym kierunku. Ponadto policjanci zwracają szczególną uwagę na nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu, tamowanie i utrudnianie ruchu, czy też niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej - dodaje Ciska.

Opinie (181) 1 zablokowana

  • zamiast tylko stać

    powinni aktywnie wyłapywać "miszczów kierownicy" i wręczać dyplomy karne (mandaty). Po 3 miesiącach takiej akcji kierowców mielibyśmy najlepszych na świecie.

    • 3 2

  • No niekoniecznie

    Moje obserwacje policjantów kierujących ruchem są raczej negatywne. Brak doświadczenia powoduje, że tworzą jeszcze większe zatory. Przykład-ostatnie pokazy lotnicze na Babich Dołach. Jeżdżę 27 lat i od zawsze było tak, że policjant przodem lub tyłem do ciebie - stoisz, jeśli bokiem-jedziesz. Ostatnio bardzo się zdziwiłem i gliniarz też, bo stał bokiem a ja pojechałem, a nie taki był zamysł. No i mi pogroził. Już nie chciałem blokować ruchu, zatrzymywać się i pytać za co, bo i tak by nie zrozumiał... Chyba już tego w szkole policyjnej nie uczą, albo zajęcia są nudne i nikt nie chodzi...

    • 5 2

  • kultura jazy w Gdańsku =0.

    Dlamnie to błąd w szkoleniu kierowców w Gdańsku ! Centrum Krakowa nie ma sygnalizacji ,gęste torowiska, rowery ,samochody no i piesi i wszystko gra ,nie ma korkow nikt nie trąbi wszysko odbywa się płynnie ,szok, u nas o kulturze jazdy kierowcy nie mają pojęcia . Można ,można tylko kultura jazdy na wyższym poziomie !

    • 2 4

  • To po Ch...... TRISTAR

    Od razu te miliony trzeba było przelać na konto policji i było by ok

    • 7 1

  • Zjazd z Grunwaldzkiej na Wojska Polskiego we Wrzeszczu - notoryczne trąbienie na kierowców,

    którzy zatrzymali się na czerwonym przed skrzyżowaniem. Im droższe auto tym większy głąb w nim trąbiący.

    • 6 1

  • "Radiowóz stoi w widocznym miejscu, nie powoduje utrudnień w ruchu (...)" - a na zdjęciu pod "Zileieniakiem" radiowóz zajmuje jeden pas ścieżki rowerowej... Tak wygląda to nieblokowanie ruchu? A może chodzi tylko o ruch kierowców w ich świętych pojazdach a rowerzyści jak zwykle są spychani na drugi plan?

    • 1 0

  • To po jakiego czorta kupiono Tristar??!

    Jeśli ten wybitny system do zarządzania ruchem za ogromne pieniądze zakupiony się nie sprawdza, to co poradzą policjanci?
    Policjanci sprawdzają się w małych miejscowościach do kierowania ruchem, ale nie w dużych miastach. Z tego co pamiętam zawsze przez nich tworzyły się jeszcze większe korki...

    • 2 0

  • Pozdrawiamy Policję

    :-)

    • 1 0

  • Wyjaśniam

    tristar jest po to,żeby ktoś na kimś zarobił a wy macie mieć podjarkę wieśniaki że jest nowocześnie.

    • 3 0

  • Tam gdzie jezdzi komunikacja zrobic bus pasy jesli ulizaa ma dwa pasy w jednym kierunku.

    Ci co jezdza komunikacja skorzystaja,a samochodziarze lubia stac w korkach.codziennie korki w tych samych miejscach,a oni uparli sie wozic due autem:)zrozumiem jeszcze tych dojezdzajacych do pracy ze wsi,ale w trojmiescie mozliwosci dojazdu do pracy jest mnostwo.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane