• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polska dyplomacja uderza w gdański port

Kuba Łoginow
5 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Port w Kłajpedzie może zagrozić pozycji Gdańska w rywalizacji o pozycję głównego hubu na Bałtyku. Port w Kłajpedzie może zagrozić pozycji Gdańska w rywalizacji o pozycję głównego hubu na Bałtyku.

Radość z sukcesów gdańskiego terminalu DCT może okazać się przedwczesna. Ambicje odgrywania roli "bałtyckiego hubu" ma również litewska Kłajpeda, a rząd litewski, w przeciwieństwie do polskiego, zamiast teoretyzować, wspiera swój port.



"Partnerstwo Wschodnie" to flagowy program polskiego MSZ. O ile jednak działalność polskiego rządu ogranicza się do aktywności dyplomatycznej, to Litwini zaproponowali wpisanie do programu konkretnych projektów biznesowych i infrastrukturalnych. Większość z nich sprowadza się do jednej idei: stworzenia za unijne pieniądze sprawnych połączeń kolejowych i autostradowych do litewskiego portu w Kłajpedzie, który jest promowany jako "unijny port dla krajów Partnerstwa Wschodniego".

Ze względu na małe rozmiary litewskiego rynku, Kłajpeda musi szukać klientów za granicą: przede wszystkim chce obsługiwać handel zagraniczny krajów poradzieckich. Jeżeli Litwinom uda się zmonopolizować ten rynek, szanse utrzymania przez Gdańsk statusu hubu będą znacznie mniejsze.

Przedstawiciele DCT od dawna podkreślają, że gdański terminal powinien w przyszłości obsługiwać całą Europę Środkową i Wschodnią. Jest też przyszłym hubem dla całego Bałtyku. Tymczasem najatrakcyjniejsza część tego rynku (Białoruś, Ukraina i Rosja) dostanie się naszym północnym sąsiadom, a Gdańsk będzie mógł powalczyć najwyżej o ładunki ze Słowacji, Czech i Węgier - chociaż i tam ma silnych konkurentów (porty Morza Północnego i Czarnego).

Zaletą Kłajpedy jest przede wszystkim to, że Litwini potrafią doskonale dogadywać się z rosyjskim biznesem, czego nie można powiedzieć o Gdańsku. Podczas gdy Gdańsk i Gdynia konkurują między sobą, Kłajpeda wraz z portami Obwodu Kaliningradzkiego tworzą jeden wspólny kartel portowy, a ministerstwa transportu Litwy, Rosji i Białorusi uzgadniają między sobą taryfy i koordynują politykę transportową. Równocześnie MSZ Litwy porozumiało się już z Mińskiem i Kijowem i zgłosiło do "partnerstwa wschodniego" kilka konkretnych projektów transportowych - oczywiście z Kłajpedą w roli głównej.

Jeżeli litewski plan się powiedzie, pod szyldem "partnerstwa" Unia dofinansuje budowę autostrady i szybkiej linii kolejowej Kłajpeda - Wilno - Mińsk - Kijów (z przedłużeniem do Odessy), wraz z terminalami multimodalnymi i centrami logistycznymi. Ponadto litewskie MSZ z powodzeniem lobbuje w Europie Wschodniej i Skandynawii korzystne dla Kłajpedy zapisy w unijnych dokumentach, dotyczących Regionu Bałtyku. To w litewskim porcie, a nie w Trójmieście, przewidziano końcówkę międzykontynentalnej magistrali kolejowej, która będzie w przyszłości dostarczać chińskie i kazachstańskie kontenery do Europy. Chociaż tego typu zapisy w unijnych dokumentach strategicznych jeszcze niczego nie przesądzają, w przyszłości może się okazać, że jest już za późno na jakiekolwiek zmiany tego stanu rzeczy.

Zaletą Litwinów jest również skuteczny PR, prowadzony przez tamtejszych dyplomatów w Brukseli i Strasburgu. Podczas gdy wysiłki polskiej dyplomacji skierowane są na przekonanie unijnych partnerów, że jesteśmy "specjalistami od demokratyzowania Białorusi", Litwa propaguje swój kraj jako "naturalne centrum logistyczne dla byłego ZSRR". Biorąc pod uwagę rozmiar rynków wschodnich, konsekwentne wdrażanie tej strategii może pomóc Litwinom wygrać z Gdańskiem konkurencję o rolę "bałtyckiego hubu".

Czy to oznacza koniec szumnie zapowiadanego w zeszłym roku projektu Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w Porcie Gdańsk? Wiele wskazuje na to, że pozostanie on na papierze, bo, poza deklaracjami, nic się w tym kierunku nie robi, a i sami gdańscy portowcy przestali o nim wspominać. Zresztą podobny los spotkał otwarty z wielką pompą, z udziałem prezydentów Kwaśniewskiego i Kuczmy, lądowy "most kontenerowy" między Gdańskiem a Odessą (2001 rok). Mimo wielu pieniędzy, wydanych na realizację projektu, o pociągu kontenerowym z Odessy do Gdańska już nikt nie pamięta, natomiast podobny pociąg z powodzeniem kursuje do Kłajpedy.

Czym jest morski hub?

Transport kontenerowy funkcjonuje dziś według modelu "Hub and spoke", zwanego również modelem promienistym. Bezpośrednie połączenia transoceaniczne opłaca się uruchamiać jedynie między największymi portami węzłowymi, zwanymi w branży z angielskiego "hubami", czyli "węzłami". W hubach kontenery przeładowuje się z ogromnych transoceanicznych kontenerowców na mniejsze statki dowozowe (feedery), z których promieniście rozwozi się towar do mniejszych portów w okolicznych krajach. Dużą rolę w tym systemie odgrywa też sprawnie działająca kolej, dowożąca kontenery do terminali multimodalnych na śródlądziu - czasem nawet do odległych krajów Europy Środkowej i Wschodniej.

Do tej pory nasz region obsługiwały huby na Morzu Północnym (Hamburg, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia) i Czarnym (Konstanca), ale wszystko na to wskazuje, że taką rolę będzie pełnić również Gdańsk. Jest tylko jeden problem: Gdańsk ma na Bałtyku poważnych konkurentów, a na naszym małym akwenie jest miejsce tylko na jeden hub, obsługujący nie tylko kraje bałtyckie, ale i Europę Środkową i Wschodnią. Mówiąc w skrócie, klucz do sukcesu Gdańska leży w stworzeniu sprawnych połączeń kolejowych z krajami Europy Środkowej i Wschodniej (Czechy, Słowacja, Ukraina, Białoruś) oraz w pozyskaniu armatorów, którzy uruchomią linie dowozowe z Gdańska do portów rosyjskich. Niestety, w obu tych kwestiach jesteśmy daleko w tyle za naszym głównym konkurentem do roli bałtyckiego hubu, na jaki wyrasta litewska Kłajpeda.



Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • damy rade (8)

    to nie koniec swiata :-) wesołych

    • 22 65

    • Tuskowcy tylko potrafią pięknie gdanać i patrzeć na słupki poparcia (6)

      o nic więcej im nie chodzi. mają kasę i tyle. jeżdzą sobie po świecie kupują co dusza zapragnie, lekarzy mają prywatnych, myslicie, że obchodzi ich zwykły Polak biedny i jakiś port? przecież oni nioc z tego nie nędą mieli więc po co się starać. powiedzą coś do panoramy i bedzie spokój. za kilka lat ich juz przy władzy nie bedzie a problem zostanie

      • 27 5

      • (1)

        Popatrz na swojego Kaczoła,który szuka wszędzie Afer i układów ze swojej wyobłaźni...Wogóle Kaczki,Gosiewski i reszta PISiorów powinni występowac w muppet show bo tam jest ich miejsce.

        • 10 18

        • inteligencja wyborcy PO

          wlaśnie pokazałeś co znaczy być wyborcą PO "Wogóle" hehe w ogóle to twoje miejsce jest przy zmiotce

          • 12 5

      • (3)

        a myslisz ze pisowcy to swiete krowy,
        PO, to po prostu mniejsze zlo,
        nie twierdze ze dzieki nim powstanie nowa irlandia,
        ale wole aby u wladzy byl tusk ze swoja ekipa
        a nie dwie kaczki ....

        • 14 16

        • nie wspomniał słowa o pisie, misiu pluszowy. jedni i drudzy nadają się na śmietnik historii.

          • 11 1

        • tylko jedyny zarzut wobec Kaczyńskich to to że mają takie nazwisko

          przy władzy nie mogą być dwie kaczki bo jak to ? kaczka w rządzie ?!
          tusk i jego kolesie pokazali na czym im zależy: Drzewiecki i Chlebowski to przykład rządzenia według PO: tylko kasa się liczy nic dla społeczeństwa

          • 8 3

        • Jedna kaczka to kaczor Donald a druga to kto?

          • 4 0

    • Oczywiscie ze damy rady

      Zgnebimy wszystkich ktokolwiek nam stanie na drodze.

      • 0 0

  • znając życie nasi i tak coś spieprzą bo port stanie się przechowalnią partyjnych kolesi (5)

    • 125 7

    • Do d..py z takim rządem... (4)

      PiS chociaż się starał coś zrobić... A PO sie stara zwiększyć swoje poparcie... Ech! Mądry polak po szkodzie... :(

      • 20 13

      • (3)

        hehe cos zrobic?!! kolego zapomniałeś jaki bur..l pozostawili po sobie??? nigdy więcej rządów Kaczyńskich!! a jeśli chodzi o obecny rząd to fakt można mu wile zarzucić ale nie ma obecnie innej parti na która miałbym glosować... niestety

        • 13 18

        • prawda

          • 6 8

        • a teraz poprosimy o przyklady (1)

          rzucasz frazesy mlodziezowek powskich, konkrety jakies ? nie?to mordka w kubelek wody bo dzis dyngus ;)

          • 8 2

          • Prosty przykład

            Stocznia - oddana Ukraincom, wyciąganie kasy przez Jaworskiego, zablokowanie autostrady, zabranie Gdańskowi limitów na rzecz ściany wschodniej - to z "naszego" podwórka. Nie starcza ci?

            • 3 1

  • Rząd Tuska nie robi nic ponad pozory (21)

    Mogłoby być jest prawdziwą rewolucją pojawienie się bezpośrednich, regularnych połączeń transkontynentalnych w Trójmieście. Do tej pory w tej części Bałtyku rozwój odnotowywano w okresie międzywojennym i w czasach siermiężnego PRL-u. Do tej pory wpływały jedynie kontenerowe feedery, a więc statki dowozowe, rozwożące towary z oceanicznych portów węzłowych, zlokalizowanych nad Morzem Północnym. Kiedy jednym z takich globalnych centrów dystrybucyjnych stanie się Gdańsk, a konkretnie - Głębokowodny Terminal Kontenerowy DCT, wraz z powstającym w jego sąsiedztwie centrum logistycznym?

    Obawiam się, że za rządów Tuska na pewno nie.

    • 106 40

    • Za PISU tez wcale lepiej nie bylo/ (16)

      Polsce potrzeba dobrego menagera czlowieka takiego jak przed wojna Eugeniusz Kwiatkowski ,kogos kto pobudzi nie tylko samorzady do dzialania ale i przycisnie osoby odpowiedzialne za dofinansowanie z UE ale przede wszystkim wyznaczy sobie cel rozwoju kraju.Niestety Orliki to dzisiaj za malo .Szkoda ,ze projekt przyjaznego panstwa tak zostal zaniedbany.

      • 36 12

      • Ty, mądrala! PiS rządził tylko 14 mieięcy. Twojemu Rudemu stuknie lada chwila 3 lata i co? I nic! (15)

        Wielkie G. Coś tam bredzisz o projekcie przyjaznego państwa pod wodzą Palikota. Nie wytrzeźwiałeś jeszcze po świątecznym upiciu się czy co?? Wibratory, świński ryj, sperma , hiv w wydaniu tego pana tak, ale żaden projekt przyjazne państwo nie mógł się udać!

        • 25 25

        • o 14 za dużo (2)

          j.w.

          • 20 19

          • Ewa i To ja akturat mają rację - Litwini są w stanie nas nawet pokonac w marketingu (1)

            DCT to nie jest polski projekt, stracił na nim nie tylko terminal w Gdyni ale także punkty przeładunkowe w gdańskim porcie.

            Stracili na DCT wszyscy - teraz się okaże, że może być jeszcze gorzej.

            • 12 10

            • dokładnie - porty są w obcych rękach - to niech sobie konkurują cenami (dla nas najlepiej)

              DCT w Gdańsku - to kapitał australijski (nawet prezes DCT to obcokrajowiec)
              BCT w Gdyni - to kapitał filipiński
              GCT w Gdyni - to własność Hutchisona
              DB Terminal w Szczecinie to kapitał niemiecki...

              Niech więc te obce terminale konkurują między sobą oferując nam jak najniższe stawki.

              • 1 0

        • Ewuniu,ale powiedz mi kto kazal PISowi oddac wladze. (3)

          Rzadzenie to nie zabawa w piaskownicy.Zabral zabawki poszedl do domu wiec do widzenia.Mial jedna szanse ,drugiej nie bedzie

          • 14 11

          • Ewunia ma okres

            dlatego sie tak wzburzyła XD

            • 5 6

          • kto ??? to proste ... byl taki nieuczciwy atak mediow w rekach wk...nych tzw. elit (1)

            uwazajacych sie tradycyjnie ze sa poza prawem ... a majacych kase czyli wladze ... ze trudno bylo nie majac wiekszosci w parlamenie rzadzic .. majac totalna destrukcje wszedzie !! do tego za duza uczciwosc PiSu ( nie jak PO i PSL ) ... utrzymywanie si zawszelka cene u wladzy !!!

            • 4 3

            • gościu, przestań brać to g bo całkiem zżarło Ci mózg

              .

              • 0 4

        • kup sobie wibrator (2)

          przestaniesz narzekać na wszystko

          • 4 14

          • W du..pie byłeś, aś i gówno widziałeś,aś. Dlatego nie masz podstaw do narzekania. (1)

            Każdy otaczający cię syf zadowoli. Mnie nie:)

            • 6 8

            • Ty bys Ewuniu chciala u Tuska wwszystko na juz

              Trzeba bylo swojego prezia pilnowac ,a nie teraz plakac

              • 7 6

        • Nie pije ...chyba ,ze czasem jakas malpke u brata. .. (3)

          No ty wiesz lepiej Evcia w koncu wierzysz we wszystko co zobaczysz w telewizjii.Jesli dziecinko juz wspomnialas pana Palikota to moge sie do tego odniesc tylko w ten sposob,ze wole jego medialne wibratory niz wielki performance we Wloszczowej.

          • 7 5

          • Ty nie jesteś normalny. Zal mi Ciebie. (2)

            Ostatni kretyn napisze, że medialny wibratora jest lepszy od wyremontowanej stacji kolejowej poprawiającej komfort podróżowania i bezpieczeństwo podróżnych.

            • 6 7

            • Dla ciebie to napisze; roznica jest w kosztach ..bo jesli przyjac ze Palikot mial zabawke za 300zl ,ktora niczemu nie sluzyla

              to przeciez na pusty dworzec kolejowy (wlasnie pusty) wydano miliony. Jeszcze czegos nie rozumiesz to pytaj Evcia.

              • 4 2

            • Wyremontowanej za nasze pieniądze która służy NIE podróżnym (2 dziennie średniorocznie) ale ego pewnego idiioty.

              To już lepsze wibratory (a pamiętasz (choć ktoś kto PiS popiera musi mieć pamięć jętki - więc nie sądzę żebyś pamiętała) o co mu wtedy chodziło?). W swoim wtedy wystąpieniu z wibratorem i pistoletem miał w pełni rację - sprawa gwałtu na studentce którą pewien z nadania twoich ukochanych "dbających o prawo" gn... próbował zatuszować. Ale dla ciebie - wibrator i już "odlot" a myśl "o co mu chodzi" to ci nie przemknie (musi dopiero instrukcja taka przyjść)...

              • 2 1

        • 14 miesięcy?

          Od 31 października 2005 do 5 listopada 2007 nijak nie chce 14 miesięcy wyjść. Jak tyś to policzył? Bo jakby nie patrzyć 24 nie 14 wychodzi.

          Przyjazne państwo - każdy projekt z niego zbiorczy zawetowany przez pana od katedry marksistowskiej - więc co się miało udać jak nawet nie dało się przepchnąć to.

          • 2 3

    • co za głupoty :-D (3)

      "Rewolucja" już się wydarzyła i MAERSK zawija bezpośrednio do DCT... i co??? I nic! N I C. Na DCT zawija statek który mógłby do nas przywozić 8000TEU. Ile przywozi? Marne resztki - mniej więcej tyle ile wożą statki dowozowe z Hamburga, czy Felixtowe. Jestem w stanie się założyć, że za pół roku MAERSK policzy koszty i zawiesi bezpośrednie połączenie. Nie mówiąc już o tym, że do innych portów statki dowozowe zawijają CODZIENNIE!

      Nie żyjemy już w realnym socjaliźmie. Żeby coś funkcjonowało to musi się komuś OPŁACAĆ. Nie wystarczy, że komuś zamarzy się HUB. Musi być jeszcze z tego kasa, bo nikt nie będzie do tego dopłacał.

      Konkurencja pomiędzy portami w Gdańsku i Gdyni w realnym socjaliźmie była by nie do pomyślenia.... ale my żyjemy w systemie KAPITALISTCZNYM. Tutaj konkurencja to standard. Ba! Konkurencja jest dla dobra klientów, a nie producentów. Już w tej chwili DCT jest NAJDROŻSZYM terminalem w Polsce. Nie mam zamiaru płacić DWA RAZY TYLE za usługę na DCT, gdy tą samą usługę za DWA RAZY MNIEJ mam na 4 innych terminalach (łącznie ze Szczecinem). Nie mam zamiaru dopłacać nawet 5 groszy więcej dla kogoś, komu marzy się jakiś HUB, ale po kosmicznych cenach.....

      • 12 4

      • głupoty piszesz (1)

        Właśnie dlatego Maersk wybrał Gdańsk bo terminale w Gdyni były za drogie.
        Wkrotce DCT przyjmie nowych przewoźników a 2010 zakończy z przeładunkiem >250000 TEU

        • 8 5

        • nie wiesz o czym piszesz

          owszem Gdynia była za droga dla MAERSKA i dostał lepszą ofertę od DCT, ale to MAERSK dostał lepsze (niższe ceny). Klienci (polscy importerzy i eksporterzy) płacą dwa razy tyle co na innych terminalach. Wielka mi filozofia, dać zagranicznemu armatorowi niskie stawki, żeby go przyciągnąć do Gdańska, a potem łupać rodaków na cenach obsługi w porcie!

          • 3 3

      • do importera

        Jestem pewny ze splajtujesz - z taka sztuka przewidywania. Pogadamy za Pól roku - kto wtedy da ci robotę?

        • 1 2

  • HUBy (3)

    No i tak będzie
    Polski hub lotniczy będzie w Berlinie, a bałtycki hub kontenerowy w Kłajpedzie.
    Ale przecież nie czas o tym myśleć. Teraz trzeba myśleć o wyborach.

    • 128 5

    • o wyborach też

      ale przede wszystkim o Europejskim Centrum Solidarności oraz innych prestiżowych imprezach ;-)

      • 8 1

    • zwykła konkurencja pomiędzy prywatnymi firmami

      Wszystkie terminale w 3mieście są prywatne (w dodatku to obcy kapitał, oprócz GTK). Jest kryzys i mniej towarów wpływa do portów. Terminale walczą o towar, obniżając ceny usług. Zyskuje Kowalski, który płaci mniej w porcie. Tracą terminale, bo mniej przez to zarobią.

      Jest coś jeszcze niejasnego dla Ciebie?

      • 1 0

    • bo HUB nie jest robiony na euro 2012 to może poczekać

      ... w nieskończoność

      • 0 0

  • Ręce opadają, Panowie stratedzy za dychę. (13)

    Każdy mądrzejszy od drugiego, Gdynia z Gdańskiem się kłóci, a Łotysze niby tak nie cierpią Rosjan. Jak trzeba, to umieją współpracować, a my? My musimy kłócić się o Katyń i to jakby wyczerpuje całą naszą energię na stosunki wschodnie.

    • 92 16

    • (12)

      GRATULUJE WIEDZY. NA LITWIE MIESZKAJA LOTYSZE?

      • 9 1

      • Nieee. Łotysze mieszkają w Estonii. (7)

        Na litwie mieszkają Żmudzini.

        • 9 1

        • Lotysze mieszkaja na Lotwie (3)

          w Estonii mieszkaja Estonczycy

          • 3 9

          • (2)

            Grunt to poczucie humoru...

            • 8 1

            • O co ci chodz ? (1)

              Dobrze napisal

              • 3 9

              • Opinia została zablokowana przez moderatora

        • Zmudzini to grupa etniczna (2)

          Na Litwie mieszkaja Litwini

          • 3 2

          • (1)

            Następny błyskotliwy :D

            • 2 1

            • Sa swieta nie kazdy lapie :)

              • 2 1

      • Kilku napewno ;)

        • 4 0

      • Jakby to było najważniejsze w całej sprawie. (2)

        OK, pomyliłem się, Litwini. Ważne jest to, że jak trzeba dla własnego kraju, to nowi członkowie UE umieją się dogadać między sobą i z Rosją, a my? U nas dwóch prezydencików kłóci się o lotniska, o porty - a każdy musi drugiemu coś na złość zrobić. Z takim dziecinnym podejściem do polityki Polska nie ma szans w żadnej ważnej sprawie.

        • 6 2

        • Swietnie okresliles zachowanie kolejnych naszych rzadow - DZIECINNE - dodajmy NIEDOJRZALE, smieszne, nielogiczne, pseudoelitarne, nieeleganckie, niedyplomatyczne, niedoedukowane, niemadre, nierozumne, itd, itp.

          • 5 0

        • ale co tobie chodzi??? kto się kłóci o porty???

          Przecież wszystkie terminale kontenerowe w Polsce są w RĘKACH PRYWATNYCH! I to w dodatku w rękach obcokrajowców (no może oprócz małego terminala GTK w Gdańsku). Więc o co chodzi??? Tu jest tak samo jak z bankami w Polsce. Też 90% to obcy kapitał. Ja od banku oczekuję, że zaoferuje mi najtańszy kredyt, najwyżej oprocentowaną lokatę i niskie opłaty za prowadzenie konta. A czy na rynku będzie 1000 banków, 100, czy 10 to mnie nie interesuje. Byle nie było jednego, bo wiadomo, że monopolista będzie miał w głębokim poważaniu klienta. Fajnie by było, gdyby wszystkie banki w Polsce, czy wszystkie porty w Polsce były w polskich rękach, ale tak nie jest i długo nie będzie. Więc korzystajmy na tym, że obce kapitały konkurują o nasze kieszenie.

          • 0 2

  • Decydenci (1)

    Za komuny i teraz za Tuska o wszystkim decydują fachowcy.Fachowiec to dobry kolega szefa,ten który nie wygryzie szefa.Fachowiec zatrudnia lub daje zarobić
    swojej rodzinie i pociotkom.Przecież jesteśmy we własnym domu,chyba takim jak ma być ECS.ECS-mauzoleum dla kolesiów.Porty,stocznie-jak ktoś zauważył-przechoiwalnią dla partyjniaków.A to wynalazek komuny.l

    • 81 9

    • Bardzo zabawne

      Ale niektórzy mieli nieszczęście pracować w firmach państwowych i PAMIĘTAJĄ (i jeszcze na swoim grzbiecie odczuwają) co się zaczeło dziać po przejęciu władzy przez PiS. A to ci powiem bubku - że nawsadzali swoich idiotów, partaczy i innych z księżyca ludzi. A Tusek ich nie wywalił - PRu się boi pewnie, a ci siedzą dalej i tylko robotę partolą - więc z łaski swojej - tak grzecznie, bo święta - nie p... o czymś o czym masz g... pojęcie, bo ludzi wpieklasz. A co do stoczni - sprawdź sobie kto tam siedzi, jakoś Jaworskiego "ciężko" nazwać człowiekiem PO, zwłaszcza że legitki PiSu się nie pozbył jeszcze. A idiotyzmy ECSu to inna materia.

      • 1 4

  • Jaki gdański hub? (3)

    Kilkadziesiąt kilometrów najdroższej w Europie autostrady z bramkami co 20 km, koleje nie modernizowane od 40 lat. Jak transportować miliony kontenerów do odległych krajów, furmankami? O czym tu mowa?

    • 108 6

    • co 20 km? (2)

      Jeździsz autostradą przez Kościerzynę czy Kartuzy?
      Kończą właśnie etap do Torunia i na całej trasie nie będzie bramek pośrednich a tylko zjazdowe, o czym ty piszesz?

      • 7 4

      • (1)

        Z Torunia do Słowacji jest jeszcze kilka km ;) A na Białoruś czy do Rosji nie jedzie się przez Toruń.

        • 5 0

        • A co autostrada za Toruniem ma do stwierdzenia o bramkach co 20km?

          3Ś napisał coś o 20km co nie jest prawdą.
          A co do innych dróg:
          Otwarto właśnie oferty w przetargach na odcinki Toruń-Stryków.
          Zapoznaj się z zaawansowaniem prac nad DK/S16 to będziesz coś wiedział co się robi dla połączenia z Białorusią.

          A jak to wygląda dla Kłajpedy skoro oni dopiero występują o fundusze?

          • 2 2

  • no ale o co comon jestesmy wielcy Napis Wiezienny odzyskalismy !!!! na co nam porty jak w obecnych jest lipa (3)

    ciemny narod woli sie zajmowac czy mozna wrzucac do automatow 5 czy nie , czy katyn byl czy nie , gdansk z gdy bije sie o lotnisko paranoja beda dwa do dupy niech nad jednym pomysla !!!! nigdy niezrozumiem tego prostactwa i tych p..nych mocherowych beretow

    • 42 21

    • Ks. Rdza

      Najpierw naucz się pisać, tak, aby ktokolwiek poza tobą samym mógł cię zrozumieć. A poza tym gratulacje = Budyń według ciebie to moher? Szkoda, że nie napisałeś tego posta w prima aprilis - pierwsze miejsce miałbyś zapewnione w cuglach.
      PS
      Małe litery użyte celowo

      • 6 2

    • A co mają według ciebie moherowe berety do nieudolnej polityki Tuska. Posłuchaj raz Radia Maryja albo TV Trwam to zobaczysz ilu tam wspaniałych fachowców przedstawia różne pomysły na rozwój Polski. Ale nie, ty słuchaj dalej TVN-u

      • 7 3

    • idiota

      Katyń i inne nie mają nic wspólnego z nieudolością obecnego rządku, który poza rozegraniem towarzyskiego meczu przed kamerami (Komór vs. Radzio) nie potrafi NIC innego.
      Biznes - i to swój biznes - trzeba wspomagać. A u nas się go likwiduje

      • 1 0

  • Kłajpeda i tak nie da rady (3)

    Gdańsk to jedyny głębokowodny,niezamarzający port nad Bałtykiem,po co tam hub skoro zima możena kilka miesięcy skuć lodem tamtejszy port.

    • 22 17

    • Rosyjskie lodołamacze dadzą radę

      bez problemu.

      • 14 1

    • (1)

      Nie pocieszaj się i nie stwarzaj sobie złudzeń. Gdy Pan Premier w swej dzieciecej "liberalności" skupiony na przymilaniu sie do zachodu topi przemysł okretowy, gospodarkę morska - to kwestie techniczne są po stronie Kłajpedy.
      Globalizm ma swoje dobre strony ale to śmiertelny wróg patriotyzmu.

      • 8 2

      • Pan Premier w swej dzieciecej "liberalności" ... hahaha, dobre!

        a propos, moj znajomy po kolejnej smiesznej europokornej wypowiedzi Pana Premiera w tefau dyplomatycznie mowi, Ten Tusk to troche taki cienias...

        • 7 0

  • hub (4)

    oj panie Kuba ! DCT jest już hubem. Od 4 stycznia regularnie zawijają tam statki oceaniczne z kontenerami tranzytowymi do Rosji i Finlandii. Funkcjonują również linie dowozowe do tych portów.

    • 29 19

    • Łoginow jak zwykle nieprzygotowany. Żenujący poziom artykułu...

      • 6 7

    • To, że zawijają statki oceaniczne jeszcze nie znaczy, (2)

      że Gdańsk jest hubem. To tak, jakby stację SKM Gdańsk-Żabianka nazwać "dworcem kolejowym".

      • 7 0

      • Słaby przykład kolego .... (1)

        bo Żabiankę trudno nazwać nawet stacją, jest to jedynie przystanek SKM ...

        • 2 2

        • O tym właśnie piszę

          Fakt, iż zaczęły do Gdańska zawijać statki oceaniczne - to dobry początek, ale jeszcze za mało na miano "hubu". Hubem będzie można nazwać Gdańsk wtedy, gdy ta sytuacja utrzyma się więcej niż, powiedzmy, pół roku i do Maerska dojdą inni operatorzy. Hub to po prostu za duże słowo na określenie obecnej sytuacji.

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane