- 1 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (325 opinii)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (421 opinii)
- 3 Upiorne syreny i największe pożary (7 opinii)
- 4 Auto wjechało w pieszych i w budynek (276 opinii)
- 5 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (67 opinii)
- 6 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (113 opinii)
Polski pisemny za trudny?
Mama maturzysty Piotra z IX LO nie potrafi ukryć złości.
- Mój syn wybiera się na Politechnikę Gdańską - mówi. - Jest dobrym uczniem, ale uważa, że ktoś się wściekł z tymi tematami. Nawet poloniści byli zdziwieni.
Protesty nauczyciele poloniści skierowali do metodyków Uniwersyetu Gdańskiego. Teresa Kantelecka od lat jest sekretarzem Okręgowego Komitetu Olimpiady Języka Polskiego i Literatury. - Żaden z tegorocznych tematów nie bierze pod uwagę możliwości uczniów - uważa. - Przy każdym temacie wymagano od uczniów szerokiej wiedzy z zakresu teorii literatury na poziomie akademickim, a to niezgodne z założeniami reformy oświaty. Uczeń powinien wykazać swoje praktyczne umiejętności oceniania i tworzenia sądów o literaturze - dodaje.
Metodycy języka polskiego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku też nie wiedzą, kto ułożył tak trudne tematy, które nie przystają do możliwości abiturientów różnych typów szkół średnich. - Od ponad dwóch lat układaniem tematów na płatne zlecenie Kuratorium Pomorskiego zajmuje się Okręgowa Komisja Egzaminacyjna - mówi Bogumiła Zagłobina, metodyk - polonista z CEN w Gdańsku. - Zgłaszaliśmy chęć współpracy przy opracowywaniu tematów pisemnych, ale poprzedni kurator, Andrzej Jachnik, tego sobie nie życzył. A nowy kurator zastał już zatwierdzony porządek w opracowywaniu tematów z języka polskiego.
Pod tematami prac widnieje podpis Jarosława Śliwy, polonisty, dyrektora Wydzialu Kształcenia Ponadgimnazjalnego w Kuratorium Pomorskim.
- Nie mogę poinformować, kim są autorzy tematów maturalnych. Ta informacja jest chroniona zarządzeniem wewnętrznym. Te osoby wykonują usługę dla kuratora zgodnie z przepisami. Autorzy zastrzegli sobie anonimowość ze względów bezpieczeństwa.
- Nie mogę zrozumieć, jak doświadczony polonista może ułożyć cztery takie tematy, z których każdy następny jest trudniejszy - mówi Irmina Borkowska, polonistka z dużym doświadczeniem. - Nie wzięto pod uwagę możliwości uczniów nie-humanistów. Najpoważniejszy mój zarzut metodyczny wobec tegorocznej matury pisemnej z polskiego - to brak zróżnicowania tematów. A temat tzw. pierwszy, na który rzuciła się młodzież, jest źle sformułowany. Co innego sugeruje cytat z Herberta, co innego polecenie. To jest mylące. A już analiza fragmentu prozy Tadeusza Konwickiego była stanowczo za trudna.
Dyrektor Jarosław Śliwa uważa, że te niepokoje są przedwczesne. Żaden z tematów - jego zdaniem - nie wykraczał poza program, choć być może temat czwarty (analiza prozy Konwickiego) był za trudny i skierowany do elity humanistycznej.
Wiadomo tylko, że ponad 64 procent maturzystów w województwie pomorskiem wybrało temat I z mottem z Herberta, temat II pisało niespełna 19 procent, temat III ponad 12 procent, a czwarty - 4,5 procent. Stopień trudności tematów widoczny jak na dłoni.
TEMATY MATURALNE W WOJ. POMORSKIM - uzupełnienie artykułu
1) Myśl Zbigniewa Herberta: "Literatura dzieli z człowiekiem jego samotność i potrzebę przeciwstawiania się złu" potraktuj jako motto do rozważań o funkcjach literatury.
2) Sen, widzenie, zjawa, spotkanie z sobowtórem...- różne sposoby prezentowania życia wewnętrznego bohaterów. Omów na wybranych przykładach.
3) Zmiana świata wymaga zmiany formy artystycznej wyrazu. Odwołując się do wybranych utworów, objaśnij, jak z tym problemem zmierzyła się literatura XX wieku.
4) Zanalizuj i zinterpretuj jeden z utworów: wiersz Czesława Miłosza " Moja wierna mowo" albo fragment utworu Tadeusza Konwickiego "Kalendarz i klepsydra". Zwróć uwagę na sposób prezentacji postawy wypowiadającego się wobec mowy ojczystej.
Opinie (51) 1 zablokowana
-
2002-05-14 21:19
"Jest dobrym uczniem, ale uważa, że ktoś się wściekł z tymi tematami. Nawet poloniści byli zdziwieni."
czyli trawestując :
"poloniści polonistom zgotowali ten los"- 0 0
-
2002-05-14 22:46
Polski pisemny za trudny?
Zgadzam się z taką opinia niejakiego DArecka.Zgadza się,drugi temat był polem do popisu,ale nawet jak jest się na mat-fizie(bo niektórzy już tam płakali), to jednio jest pewne,program to program,więc czym w problem,że ktoś wielki matematyk i książki już do ręki nie weźmie???
- 0 0
-
2002-05-14 22:50
ciekawe
o co tu chodzi?
- 0 0
-
2002-05-15 07:14
"chodzi o to żeby język giętki powiedział wszystko co pomyśli głowa"
- 0 0
-
2002-05-15 08:58
Do również umysł ścisły...
Ty to chyba myślisz, że jak kogoś obrzucisz tekstami typu ``człowiek z czerwonej epoki`` to jesteś mistrzem świata i, że twoje ``myślenie jest jak najbardziej inteligentne``. BRAWO... BRAWO... panie umysł ścisły. Twoje wypowiedzi prowadzą właśnie do tego, że człowiek z maturą zdaną na ocenę dobrą czy dostateczną to już czuje się jak murzyn. I co się dziwić. Podzielmy nasze społeczeństwo na elitę umysłów ścisłych i humanistów z ``supercelującym`` a reszta plebsu to już do łopaty bo w Unii tylko to nam pozostanie.... jeszcze raz wielkie brawa dla twojego naprawdę ``ścisłego umysłu``.
- 0 0
-
2002-05-15 09:32
matura 2002
Niewymądrzajcie się jakie to super tematy -wszystkie były do d... Nie było żadnego motywu (w zeszłym roku motyw podróży) tylko jakieś głupoty. Piszecie, że 1 temat jest najłatwiejszy, ale co innego mówi mówi cytat, a co innego dalsza część tematu i tu 2/3 maturzystó poległo. Drugi i Trzci temat teżsą siebie warci. Ale i tak wszyscy muszą zdać slatego, że nie mogą w Polskę pójśc złe wyniki, a moim zdaniem SkopiemyLudziomDupy wpełni wypełnia swój program :-)
- 0 0
-
2002-05-15 09:43
Do woadomości DAreckiego!
Kolego Drogi!jęsli uważasz,że drugi temat był polem do popisu to wskaż mi choc jednen tekst z kanonu lektur,w którym byłaby mowa o sobowtórach?! hmmmmmmm Intrygujące to,ale nie główkuj się odradzam i tak nie znajdziesz tegoż zagadnienia:-)
- 0 0
-
2002-05-15 10:17
Do wiadomości DAreckiego!
Kolego Drogi!jeśli uważasz,że drugi temat był polem do popisu to wskaż mi choć jednen tekst z kanonu lektur,w którym byłaby mowa o sobowtórach?! hmmmmmmm Intrygujące to,ale nie główkój się -odradzam i tak nie znajdziesz tegoż zagadnienia:-)
- 0 0
-
2002-05-15 11:09
tematy powinny być bardziej zróżnicowane, przecież nawet Mickiewicz nie napisałby Ogniem i mieczem na tym poziomie co Sienkiewicz...co do sobowtora to moze chodziło o rozdwojenie jaźnii? ale to w temacie źle by zabrzmiało...mysle że na każdy temat możnaby cos napisać ciekawego tylko co będzie jak nie spodoba się to poloniście który sprawdza pracę?najtrudniej jest napisać coś pod kogoś a tego się głownie na maturze oczekuje, czyż nie mam racji?
- 0 0
-
2002-05-15 11:19
Odpowiedż Kajce, podpowiedż DArckowi
Mark Twain "Królewicz i żebrak".
Fakt DAreck, że na 2gie samym Szekspirem i Mickiewiczem można pogalopować spokojnie na kilkanaście stron.
I fak drugi Kajkai: sobowtór do omamów jest rzeczewiście trochę nie na miejscu, chyba, że zapomniałem a (na pewno zapomniałem) o jeszcze jakimś dziele...- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.