- 1 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (474 opinie)
- 2 Były wiceprezydent Gdańska skazany (106 opinii)
- 3 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (87 opinii)
- 4 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (314 opinii)
- 5 Kredkami w kierowców przy przejściu (84 opinie)
- 6 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (161 opinii)
Pomorskie dostanie 1,671 mld euro na inwestycje. Jest szansa na OPAT
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawiło propozycję podziału funduszy europejskich na lata 2014-2020. Województwo pomorskie ma szansę otrzymać wstępnie 1,671 mld euro m.in. na innowacje w gospodarce, czy rozwój infrastruktury transportowej. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013. Dzięki dużemu dofinansowaniu wraca temat OPAT-u.
To tzw. "nowy RPO", z którego dofinansowane są projekty systemu transportowego, czy rozwój i integracja efektywnych i przyjaznych środowisku miejskich systemów transportu zbiorowego.
Mamy szansę na duże pieniądze.
Ministerialni urzędnicy zaproponowali dla województwa pomorskiego na lata 2014-2020 kwotę 1,672 mld euro. To o 400 mln euro więcej niż w latach 2007-2013.
Władze samorządu szacują, że tych pieniędzy powinno być jeszcze więcej. - Zanim strumień dofinansowania z Unii Europejskiej popłynie do naszego województwa będzie trzeba jeszcze przeprowadzić 13-procentową waloryzację zapisanej kwoty. Spodziewamy się, że otrzymamy w sumie ok. 1,9 mld euro. Mnie to oczywiście cieszy, bo to prawie 700 mln euro więcej niż w latach 2007-2013 - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Decyzja o tym, które sfery gospodarki procentowo będą mogły skorzystać z największych dopłat, zapadnie pod koniec czerwca.
Trudniej będzie wykorzystać środki.
Unia Europejska i Ministerstwo Rozwoju Regionalnego chcą, by środki były bardziej efektywnie wykorzystywane niż dotychczas. Z tego powodu wprowadzone zostaną w projektach tzw. kroki milowe. Brak ich realizacji będzie skutkował odbieraniem samorządowcom pieniędzy przez urzędników ministerialnych.
Ponadto nowy Regionalny Program Operacyjny będzie łączył w sobie Fundusz Rozwoju Regionalnego z Funduszem Społecznym UE. Oznacza to, że projekty ubiegające się o dofinansowanie jednocześnie muszą łączyć program Kapitał Ludzki z uwzględnieniem jego regionalnego charakteru.
Nie zabraknie inwestycji w transport.
Zaproponowana przez ministerstwo kwota otworzy szanse dla wielu regionalnych inwestycji w sektorze transportu. - Przede wszystkim będzie można ją spożytkować na rozbudowę z Redy do Wejherowa linii kolejowej nr 250, którą poruszają się głównie składy SKM. Pieniądze z UE będzie można spożytkować także na elektryfikację budowanej linii kolejowej PKM, a także relacji Gdynia - Kościerzyna - mówi Struk.
Przypomnijmy, że dzisiaj do Wejherowa składy SKM kursują po torach dalekobieżnych, co oznacza, że opóźnienia pociągów dalekobieżnych wpływają na opóźnienia SKM.
Do tego dochodzi też modernizacja i zakup nowego taboru.
Wraca temat OPAT.
OPAT w formie drogi ekspresowej.
Z pomocą realizacji tej trasy mogą przyjść właśnie władze samorządu województwa. - Ze środków unijnych można zrealizować OPAT, ale w zawężonej wersji. Droga miałaby m.in. przekrój wyłącznie jednej jezdni po dwa pasy - uważa Struk.
- To dobry dla nas sygnał z Urzędu Marszałkowskiego. Wybudowanie w pierwszym etapie tylko jednej nitki OPAT na pewno wywołałoby efekt komunikacyjny, czyli zapewniłoby swobodny dojazd do terenów nadmorskich naszego województwa i odkorkowałoby znacznie drogę krajową nr 6 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
Dla kogo największe dofinansowanie?
Od początku prac nad nowym budżetem Unii Europejskiej na lata 2014-2020 urzędnicy z Brukseli zapowiadali, że największą pulę dofinansowania otrzymają projekty realizowane przez związki międzygminne, prowadzące do większej ich integracji. Są to nie tylko inwestycje w infrastrukturę, ale także przedsięwzięcia wodno-ściekowe.
Stąd też słuszne wydaje się powołanie przez lokalne władze w naszym regionie Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego i Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów NORDA.
21 mld euro na inwestycje w ramach POIiŚ.
Największą pulę pieniędzy do rozdania ma jak zawsze Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w Warszawie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Korzystać z nich będą mogły władze samorządów w całym kraju, ale też największe spółki Skarbu Państwa.
W Trójmieście dzięki pieniądzom z programu POIiŚ na lata 2007-2013 realizowana jest Trasa Słowackiego, a także Trasa Sucharskiego. Dzięki temu programowi mogła się też w 2011 r. rozpocząć przebudowa głównej magistrali kolejowej relacji Tczew - Gdynia.
Pomorskie nie dostanie najwięcej.
Lwią część pieniędzy w ramach RPO dostanie samorząd województwa śląskiego. MRR zapisało 3 mld euro. Podobną kwotę otrzyma też województwo mazowieckie.
Najmniej pieniędzy ministerialni urzędnicy zapisali dla województwa opolskiego - ok. 800 mln euro.
Opinie (285) 8 zablokowanych
-
2013-06-11 11:56
w samo południe
Szanowni Państwo,
czy nie wydaje się, że KAŻDY CWANIAK chce ugrać kasę z unii dla siebie...- 0 0
-
2013-06-11 12:28
w samo południe
Szanowni Państwo,
dzięki Bogu, że to monitorujecie...
bo, TO co się TU dzieje "woła o pomstę do nieba"- 0 0
-
2013-06-12 07:17
Ja za te 1,6 mld wyremontowałbym:
- całą trasę tramwajową na Przeróbkę i Stogi(wraz z pętlami)
- ul. Niepołomicką + dodanie do niej ścieżki rowerowej
- ul. Piecewską na odcinku od Jaśkowej Doliny do ul. Rakoczego
- ul. Kielnieńską do ronda w Chwaszczynie.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.