• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

64 prywatne ulice w Gdańsku

Szymon Zięba
17 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na prywatnych drogach - teoretycznie - mogą pojawić się szlabany lub inne trwałe przegrodzenia, ograniczające ruch. Szlaban postawiono już np. na ul. Hokejowej. Na prywatnych drogach - teoretycznie - mogą pojawić się szlabany lub inne trwałe przegrodzenia, ograniczające ruch. Szlaban postawiono już np. na ul. Hokejowej.

Ponad 60 spośród ok. 1750 gdańskich ulic ma prywatnych właścicieli. Ich zarządcy mogą nimi dysponować według własnego uznania. W większości przypadków kierowcy nie mają pojęcia, że jadą po czyimś gruncie. Sytuacje radykalne, gdy taką drogę nagle przegradza szlaban, na szczęście należą do rzadkości.



Prywatnych dróg w mieście:

Gdańskie drogi publiczne mierzą w sumie niemal tysiąc kilometrów. Odpowiada za nie Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. GZDiZ jest także zarządcą dróg wewnętrznych, które znajdują się na gruntach będących własnością miasta, przekazanych GZDiZ w trwały zarząd.

Poza jurysdykcją GZDiZ są natomiast drogi prywatne. Oznacza to, że na właścicielach tras spoczywają konkretne obowiązki (m.in. całoroczne utrzymanie wspomnianych dróg, odpowiedzialność cywilna w razie ewentualnych szkód, opodatkowanie itd.), ale też przysługują im konkretne prawa.

Co do zasady, drogi prywatne nie różnią się od innych terenów prywatnych. Oznacza to, że to ich właściciel decyduje o warunkach korzystania z nich. Może określić prędkość, z jaką po drodze można się poruszać, ale może też ją zamknąć - choćby szlabanem.

Kontrowersje wokół szlabanów na południu Gdańska



Tak stało się np. na fragmencie ul. Hokejowej, która została wybudowana za prywatne środki mieszkańców osiedla Vivaldiego (co ciekawe, wspomniana droga w 3/4 długości jest drogą publiczną).

Pomysł na ustawienie szlabanu pojawił się także wśród mieszkańców okolicy ul. Tenisowej, drogi położonej na granicy Gdańska i Borkowa. Tam jednak w tej sprawie udało się dojść do porozumienia.

Nie tylko szlabany



W 2010 roku miasto musiało pilnie zlecić remont północnej jezdni al. Jana Pawła II na odcinku od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska do ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska. Po latach dyskusji z urzędnikami firma, do której należał grunt, po którym biegła południowa jezdnia tej ulicy, uznała, że nie będzie go już dalej udostępniać kierowcom. Z dnia na dzień przegrodziła jezdnię betonowymi blokadami.

Z kolei deweloper osiedla Garnizon we Wrzeszczu nie odcina nikomu dostępu do ulic biegnących przez jego teren, ale ustalił na nich swoje zasady. Część dróg została zamieniona w deptaki. Na osiedlu obowiązuje strefa ruchu, w której to piesi mają pierwszeństwo, a kierowcy muszą jeździć wolno i ostrożnie. Deweloper mógł o tym zdecydować, ponieważ sam wybudował biegnące przez osiedle drogi. Nie było ich tu wcześniej, gdyż mieszkania i biurowce powstały na terenie dawnych koszar wojskowych.

Ponad 60 prywatnych ulic w Gdańsku



W związku z dyskusją, jaką wzbudza temat szlabanów na prywatnych drogach, poprosiliśmy urzędników o wykaz wszystkich takich tras w Gdańsku. Z listy przekazanej nam przez GZDiZ wynika, że w sumie jest ich 64.

Zagęszczenie dróg prywatnych w Gdańsku Zagęszczenie dróg prywatnych w Gdańsku

Lista dróg prywatnych w Gdańsku:



ul. Aroniowa ul. Baśniowa ul. Białoszewskiego ul. Bieszkowicka
ul. Borska ul. Bud. Portu Północnego ul. Chodackiego ul. Cieplewska
ul. Cietrzewia ul. Dębogórska ul. Elfów ul. Figowa
ul. Filmowa ul. Forsycji ul. Głogowa ul. Głuszca
ul. Gronowa ul. Hemara ul. Herberta ul. Hiacyntowa
ul. Hokejowa ul. Jagodowa ul. Karlikowska ul. Komedy
ul. Kontenerowa ul. Kozacza Góra ul. Lawendowe Wzgórze ul. Legendy
ul. Leśny Potok ul. Leśmiana ul. Lewkoniowa ul. Łapalicka
ul. mjr. Łupaszki ul. Łyżwiarska ul. Masońska ul. Matecznikowa
ul. Miłocińska ul. Miłosza ul. Morelowa ul. Myśliwskie Wzgórze
ul. Nad Potokiem ul. Norwida ul. Odyseusza ul. płk. Pałubickiego
ul. Pelczara ul. Pienkowskiej ul. kpt. Poinca ul. Pomyślna
ul. Promowa ul. Przyjazna ul. Siedlicka ul. Słonimskiego
ul. Sosnkowskiego ul. Stachury ul. Sybiraków ul. Świstaka
ul. Wichrowe Wzgórze ul. Więckowskiego ul. Wilcza ul. Zaułek Ormiański
ul. gen. Zawackiej ul. Życzliwa ul. Gnieźnieńska fragment Nowego Podwala Grodzkiego


Zdaniem miejskich urzędników ewentualne ograniczenia przejezdności na większości wymienionych tras nie będą miały wpływu na ruch drogowy w mieście.

- Istotne jest, aby każdą z tych dróg rozpatrywać indywidualnie, to, jakie jest jej znaczenie w układzie drogowym miasta. Większość z nich nie ma wpływu na układ komunikacyjny - zapewnia Magdalena Kiljan, rzeczniczka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Miasto - a konkretnie Wydział Skarbu Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz Wydział Programów Rozwojowych - prowadzi politykę w sprawie nabywania gruntów. Z szacunków GZDiZ wynika, że w ostatnim czasie wykupiono kilkanaście działek, po których biegną drogi prywatne lub (zazwyczaj) ich fragmenty zlokalizowane w ciągu dróg należących do gminy.

Miejsca

Opinie (192) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • sahajdaczny

    W Warszawie opodatkowano Panią za korzystanie z 64 m2 kwotą 1 000 000,00/jeden milion złotych.Każdy korzystający bezumownie z terenu obowiązany jest odprowadzić podatek od wartości bezumownego użytkowania bez wezwania.Tylko patrzeć jak urzędy zaczną opodatkowywać.A prawo jest równe dla wszystkich...

    • 1 0

  • właściciel 25 m ulicy

    Kupiłem działkę od Państwa budowlaną na podstawie wypisu z ewidencji gruntów miasta Gdańsk.Płacę podatek od nieruchomości za działkę która jest częścią ulicy Zawiślańskiej.Gdybym zajął obszar 533 m2 to zgodnie z cennikiem prezydenta miasta jest to 400 tys zł rocznie.Pani prezydent sieje wiatr....Chętnie kupię te 8 mieszkań za 15 % wartości

    • 2 0

  • Tenisowa

    Publiczna ulica była budowana na całej długości przez tą samą firmę
    a obecnie stoi znak że część jest prywatna i jest zamknięta szlabanem z jednej strony . Kto to załatwił? Może trzeba powiadomić Pancernego Mariana. Przez wiele lat nie miała szlabany i znaku prywatna.

    • 1 0

  • Prywaciarze więcej dróg zbudowali niż miasto. (2)

    Tu się żyje. Dziś wypadek przy locie i paraliż miasta kilka godzin

    • 32 28

    • Niektórzy przejeli je od miasta jak ul. Siedlicka (za darmo) (1)

      Niedługo deweloperowi dulowska odda Trakt Królewski i stana tam szlabany.
      Neptuna zobaczycie juz tylko na pocztowce, jak biala flote przy nabrzezu, ktorą już UM wywala od kwietnia na czyjes zyczenie.

      • 8 5

      • to znaczy że się zmieniła forma prawna

        skoro tak to postepują wedle nowej. To jak do tego doszło to osobna sprawa. Nie mieszać w to mieszkańców tylko dewelopera

        • 0 0

  • (8)

    czego Polacy cebulaczki nie rozumieją? Mieszkańcy osiedla nie mogę doprosić się o drogę, budują ją za własne pieniądze i nagle wszyscy mają po niej jeździć i ją eksploatować? Szlaban i opłata za wjazd. Co w tym dziwnego? Dla mieszkańców piloty i po sprawie. Pozostaje do rozwiązania kwestia służb ratunkowych.

    • 126 41

    • (1)

      A czemu mieszkańcy mieliby nie płacić? Kupili mieszkania A nie drogę więc nara

      • 2 6

      • drogę też kupili

        • 0 0

    • System SOS (1)

      Istnieje system SOS który otwiera bramy, szlabany na dźwięk sygnałów pojazdów ratunkowych, niestety z doświadczenia mogę powiedzieć że rzadko kiedy wspólnoty/deweloperzy kupują takie urządzenia (koszt około 1000zl), gdzie uważam że to głupota, kwestia bezpieczeństwa powinna być najważniejsza a przy pieniądzach jakie wydają na budowy lub przy wspólnotach gdzie koszt rozkłada się na setki mieszkańców nie kosztuje to prawie nic.

      • 15 1

      • a to nie jest obowiązkowe? albo nie ma być zaraz?

        • 0 0

    • Buraczano-pszenni (1)

      W Unii to chciałeś zniesienia granic, ale już kolo domu to stawiasz zasieki.

      • 10 6

      • Unia nie ma nic wspólnego z brakiem granic. Także doinformuj się.

        • 1 1

    • To racja

      Ale za parkowanie przy cmentarzu od strony Cedrowej niech mieszkańcy nowego osiedla wtedy niech płacą bo to parking dla odwiedzających groby.

      • 15 0

    • Te szlabany otwierają się na sygnał dźwiękowy służb.

      • 16 4

  • Prywatne drogi w mieście to jakieś kuriozum. (7)

    A gadka urzedasów, że nie ma to wpływu na komunikację to jakieś kompletne brednie. Osoba z urzędu która oficjalnie coś takiego rozpowszechnia powinna zostać z miejsca dyscyplinarnie zwolniona!

    • 135 53

    • (1)

      Zaraz nowobogaccy będą budować swoje prywatne drogi wzdłuż publicznych, po to żeby nie stać w korkach - takie developasy.

      • 6 1

      • nie widzę problemu, oprócz tego że nikt nie ma wzdłuż drogi takiej ilości działek

        a jeśli ma to ma prawo po nich jeździć, tobie nie ubędzie

        • 0 0

    • Chociażby Al. Jana Pawła II (ul. Dywizjonu 303)powstał taki bałagan, że trudno przejść,- strefa ruchu.

      • 3 1

    • sam jesteś dyscyplinarnie zwolniony

      masz działkę, budujesz na niej swoją drogę. Nikomu nic do tego. Przecież gdybyś wiedział że będą po niej jeździć inni to byś jej w ogóle nie zbudował. To miasto ma budować drogi wspólne a nie prywatni przedsiębiorcy

      • 7 12

    • Takie miasto... nie chcialo przejmować

      bo trzeba utrzymywać. Najczęściej działa tak, że daje zgodę na remont drogi zwykle ziemnej z dziurami pod warunkiem, że mieszkańcy wykonają remont lub stałe utwardzenie własnym kosztem... Gdyby tak przy każdej takiej drodze była tablica ku czci Platformy, pewnie dla uczczenia tablic byłyby ładne drogi...

      • 6 6

    • Urzedas nie ma pojęcia o niczym

      Np ograniczam czasowo ,/1tir na godz./ jako właściciel przejazd przez ul .kontenerowa -korek od Rusocina po Gdynię na jednej i drugiej obwodnicy.

      • 8 2

    • zależy, drogie wewnętrzne niech sobie będą prywatne

      • 8 6

  • Opinia wyróżniona

    szlabany - masakra (8)

    Jest szlaban:
    - dostawca pizzy musi zostawić auto i lecieć przez całe osiedle do klienta z jedzeniem a później ten się czepia że nie jest wystarczająco ciepłe.
    - karetka / straż pożarna, ok może sobie wyłamać ten szlaban by dotrzeć do miejsca na czas, ale dla czego jeszcze za to płacić ma wzywający? nie wystarczy mu że już musi opłacić leczenie/straty??
    o jakich ciężarówkach wy tu piszecie (kom) jaka ciężarówka wjeżdża sobie na blokowisko? by zaparkować? gdzie skoro każdy ma miejsce wykupione a na ulicy się przecież nie zatrzyma bo nie wolno.
    wszyscy tu panikujecie że szlabany mają być. ale po co? skoro tylko utrudniają. po do by aut nie kradli? prosze.... ja Jabłoniowej mimo szlabanów często kradli auta ( 3lata temu nwm jak teraz) .
    i teraz co szlaban ma być bo nie ma komu odśnieżać w zimę? jak dbacie tak macie. nie ważne czy to miastowe czy prywatne. bada zgredów która " czuje się bezpiecznie " . żenada.

    • 44 14

    • No, ale niczym się to nie różni od bramy przed domkiem jednorodzinnym (5)

      Tyle tylko, że podwórko ma wielu właścicieli, a dom wielu mieszkańców.

      • 10 9

      • Użytkujesz przestrzeń razem z innymi, to jest podstawowa różnica. (1)

        Wielu właścicieli/mieszkańców oznacza że drogi/chodnika/podwórka itd korzysta więcej osób również więcej gości, przyjezdnych, zamawianej pizzy itp itd. a to wymaga kompromisów.

        • 4 3

        • tu i tu użytkujesz wspólnie

          a różnica jest tylko ilościowa a nie jakościowa, to nadal to samo

          • 0 0

      • (1)

        Jak to nie widzisz różnicy w ogrodzonym całym osiedlu razem z drogą, a ogrodzonym domkiem bez chodnika i drogi? Różnicy by nie było, gdyby osiedle nie było ogrodzone dookoła, tylko pojedyncze bloki by miały ogrodzenie bez drogi i bez chodnika przy drodze.

        • 0 0

        • nie bo droga jest własności wspólną mieszkańców tych bloków

          • 0 0

      • Sam sobie zadales pytanie i sam sobie odpowiedziales.

        sa te zasadnicze roznice

        • 2 1

    • przynajmniej straż miejska będzie wiedziała komu nałożyć mandat - jakiej wspólnocie za nieodśnieżony teren, ale jest jest druga strona medalu - powiedzą że to teren prywatny i będą się procesować - te sprawy trzeba uregulować. Dziwi prywatny dojazd do portu - to już jest "państwo w państwie" - co na to rządzący ???

      • 0 1

    • Druga strona

      Popatrz z drugiej strony... ulicą przed ich domem ciągle jeżdżą kurierzy i ludzie spieszący się "tylko dziś" z prędkością 2x większą niż dozwolona, dzieci strach wypuścić, ciągle korek przez przejezdnych itd. Miasto jest winne, że tym przejeżdżającym drogi nie wybudowało innej, szerszej, pojemniejszej i z osiedlówki się przelotową robi, państwo winne, że policjanci nie mają sprzętu i ludzi do łapania tych co przeginają.

      • 2 2

  • a zaczelo sie od Adamowicza co mial inne priorytety. duzo kont ze spora iloscia u siebie. Jak tu ma byc dobrze? (1)

    Generalnie to problemem nie są szlabany a urbaniści miejscy i ogólnie władze miejskie..
    Nadają się co najwyżej do wytyczania bruzd wzdłuż zagonów buraków. Obowiązkiem władz jest takie planowanie przestrzenne, aby zapewnić dostępność komunikacyjną mieszkańcom. Pozostawienie terenu pod drogę publiczną lub zbudowanie drogi alternatywnej to ich obowiązek. W Gdańsku jednak jest zasada: sprzedać teren a o resztę niech się inni martwią.

    • 4 0

    • Ponadto na miasta jest nałożony obowiązek łatania dziur w asfalcie dróg gminnych czego miasta nie robią...

      • 0 0

  • Prosta opinia. Szlaban świadczy o ludziach mieszkająch za nim. (5)

    • 18 3

    • To niech tylko tam jeżdżą wypad z innych dróg (3)

      • 2 2

      • ja zrobię wypad

        jak Ty ze swojego podwórka pozwolisz zrobić autostradę

        • 0 0

      • (1)

        Twój problem polega na tym, że ludzie, którzy mają szlaban na osiedlu płacą za utrzymanie tej drogi oraz w podatkach za drogi publiczne. Ty płacisz tylko za drogi publiczne.
        Przykro mi, że zniszczyłem Ci właśnie dzieciństwo.

        • 2 2

        • Ale on jest z tych, co myślą, że jak publiczne to tylko jego. Można kraść.

          • 1 1

    • Nie podobają się, nie wjeżdżaj. I wyjeżdżaj.

      • 0 1

  • No i dobrze :). (2)

    No i dobrze. Prywatny właściciel ma prawo ogrodzić swoją posesję, tak samo jak ma prawo założyć szlaban na swojej ulicy. Takie jest prawo własności :).

    • 4 2

    • Ulica nie jest sprawą prywatną - w tym rzecz, a skoro wspólnoty mieszkaniowe o tym decydują to biorą na siebie odpowiedzialność sądową za przypadki kradzieży czy podpaleń...a to już nie jest takie wesołe bo i tak leci twoja kasa jak nie z podatków czynszowych to wspólnotowych

      • 1 0

    • Opłata

      To płać dodatkową kasę miastu.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane