• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port przejmuje część terenów nadmorskich w Gdyni

Michał Brancewicz
14 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na zdjęciu zaznaczony teren Nauty kupiony przez Port Gdynia. Na zdjęciu zaznaczony teren Nauty kupiony przez Port Gdynia.

Port Gdynia kupił od Stoczni Nauta spory teren w centrum miasta zobacz na mapie Gdyni. Nowy właściciel zamierza prowadzić tu działalność okołoportową, nieuprzykrzającą życia mieszkańcom nowych osiedli, które są planowane w okolicy. To oznacza, że w tej części nabrzeża nie powstanie nowa, mieszkalna zabudowa. Tymczasem miejski "Waterfront" władze miasta promują właśnie na targach w Cannes.



Nadmorskie tereny w centrum Gdyni:

Port Gdynia jako jedyny złożył ofertę w przetargu na zakup gruntów należących do Stoczni Nauta. Teren o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 wystawiono z ceną wywoławczą 90 mln zł. Zarząd stoczni postanowił przyjąć ofertę, a szczegóły dotyczące kwoty transakcji nie zostały ujawnione.

- Środki uzyskane ze sprzedaży terenów zostaną przeznaczone na finansowanie działalności operacyjnej, a także optymalizację struktury zadłużenia spółki - mówi Paweł Brzozowski, wiceprezes Stoczni Nauta.
Ta transakcja nie ogranicza w żaden sposób działalności produkcyjnej Stoczni Nauta.

Jakie plany wobec tych terenów ma port?

- Pomysłów jest kilka. Służba ratownicza SAR poszukuje działki, aby postawić nowy obiekt. Gdzieś trzeba też zbudować elektrownię gazową już z myślą o powstaniu portu zewnętrznego. Być może terenem byłby zainteresowany Portowy Zakład Techniczny, który zajmuje się montażem konstrukcji stalowych lub udałoby się stworzyć tam zaplecze dla cruiserów [duże statki wycieczkowe - dop. red.]. Taka działalność nie jest uciążliwa, więc mogłaby być prowadzona w sąsiedztwie apartamentów - mówił niedawno na konferencji podsumowującej rok Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
To oznacza, że idea stworzenia "waterfrontu", czyli nowej części miasta na poprzemysłowych terenach zlokalizowanych nad wodą nie zostanie w pełni zrealizowana.

Tymczasem Gdynia we francuskim Cannes podczas targów nieruchomości "MIPIM - The World's Leading Property Market" nadal promuje ideę Sea City, zwanego przez włodarzy Śródmieściem Morskim. Przedstawiciele magistratu uczestniczyli w dyskusji o nowych możliwościach miast posiadających gotowe do zabudowy tereny nadwodne.

- Chcemy stworzyć nowoczesną dzielnicę, ale przede wszystkim naszym celem jest to, żeby pozostała bardzo przyjaznym miejscem do życia, w którym ludzie będą szczęśliwi - mówiła podczas debaty Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Jak na całą sytuację zapatrują się deweloperzy realizujący lub planujący w tym obszarze inwestycje? Można zakładać, że mają mieszane uczucia. Z jednej strony portowe czy przemysłowe otoczenie trudno nazwać przyjaznym, z drugiej zaś ograniczenie podaży mieszkań w tej części miasta może zwiększyć zainteresowanie ich ofertą.

- W naszym odczuciu fakt ten nie będzie miał większego wpływu na zainteresowanie naszą inwestycją, głównie za sprawą innych projektów deweloperskich, które są planowane na granicy pomiędzy obszarem przemysłowo-portowym i strefą miejską w tej części miasta - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik firmy Vastint, która pod koniec roku zamierza rozpocząć budowę mieszkań i biur. - Kompleks Waterfront zlokalizowany będzie w bezpośrednim sąsiedztwie skweru Kościuszki zobacz na mapie Gdyni, już samo to stanowi wartość dodaną inwestycji, która spotka się z dużym zainteresowaniem ze strony przyszłych użytkowników.
Drugim dużym deweloperem w okolicy jest Polski Holding Nieruchomości. Niedawno rozpoczął on prace przy budowie osiedla Yacht Park, które powstaje na części Nabrzeża Kutrowego zobacz na mapie Gdyni.

Podczas prac ziemnych budowlańcy natknęli się tu na ponad 800 betonowych pali, które przed laty wykorzystano podczas budowy pirsu. Wcześniej z żadnej dokumentacji nie wynikało, że mogą tam się znajdować.

- Podczas prac rozbiórkowych natrafiono na elementy, które nie były naniesione na dokumentacji archiwalnej, co na tę chwilę nie wpłynęło na realizację inwestycji. Biznesplan inwestycji na terenie pirsu przewidywał rezerwy czasowe na tego rodzaju zdarzenia i na chwilę obecną nie ma mowy o opóźnieniach. Na placu budowy prace trwają nieprzerwanie - uspokaja Magdalena Kacprzak, dyrektor biura marketingu, strategii, relacji inwestorskich i PR w Polskim Holdingu Nieruchomości.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to marina oraz pierwszych sześć budynków osiedla Yacht Park powinno być gotowych w drugiej połowie 2019 roku.

Opinie (239) 2 zablokowane

  • Gdynia gdzie są: PLO, Stocznie Produkcyjne,Stocznie Remontowe, Porty, Dalmor,MW, Transocean,Mleczarnia, Rzeźnia, (1)

    • 7 0

    • Ewidenta wina Tuska

      • 2 0

  • Jak to sami zlozyli oferte??? A ktos oglaszal ze przetarg bedzie??

    Nikt mi nie mowil o przetargu!! a dal bym 100miljonow!

    • 0 1

  • KOMISARIAT (4)

    A co z komisariatem Policji przy ul. Waszyngtona ? Zostanie w tym miejscu czy teren, na którym stoi przeznaczony jest do nowej zabudowy ?

    • 12 1

    • (2)

      Wyburzyć i zaorać, komu takie coś potrzebne? Przynajmniej spokój w mieście bedzie bez tych debili...

      • 3 11

      • KP (1)

        A jak potrzeba to pierwszy leciałbyś na Policję

        • 10 3

        • nie trolujcie tuta,j niemal co weekend bójka czy rozbój w samym centrum Gdyni i jakoś was nigdy nie ma, tacy jesteście pomocni

          • 0 1

    • psiarnia do Ciapkowa

      • 0 7

  • (21)

    to i tak portowi w Gdyni nie pomoże. Jego pojemność wg mnie się już wyczerpała, zdolność do wywozu towarów nie jest najlepsza, wróżę mu silną pozycję w II lidze portów bałtyckich.

    • 62 70

    • Port X

      Całe szczęście, że mamy w Polsce cenionych w świecie specjalistów od budowy i eksploatacji portów. Ich opracowania nie zaczynają się na "wg mnie" i nie kończą słowem "wróżę".

      • 4 0

    • Szczurek to ty napisałeś? (2)

      • 15 9

      • Nie, facet dwa pokoje obok mojego gabinetu. (1)

        • 10 5

        • nie

          to nie ja szefie, to Pani Ania z sekretariatu.

          • 4 1

    • "Wg mnie"

      Widac ze specjalista z ciebie niewąski a raczej wróżbita najlepszej klasy!

      • 5 1

    • (9)

      Nie wyczerpaly się ponieważ zawsze można rozbudować się w stronę morza. Sprawdź proszę na YouTube materiał pt. "Port Gdynia 2030". Kupienie terenów od Nauty przybliża nas do realizacji portu zewnętrznego.

      • 25 15

      • Chyba w stronę Helu wybudować most (2)

        • 6 15

        • przed portem centralnym, jeszcze w zamierzchłej przeszłości lat 70 ubiegłego wieku

          planowano zasypanie Zatoki Puckiej i wielkie "cumowisko" w kształcie gwiazdy na środku zatoki Gdańskiej.

          Doceńcie rozmach!
          Kudy do tego dzisiejszym "wizjonerom"...

          • 1 2

        • Wytrzeźwiej

          • 8 2

      • (4)

        Wyczerpały się bo jest wąskie gardło w postaci sieci komunikacyjnej. Nie rozumiem zupełnie czemu Gdynia próbuje rywalizować z Gdańskiem, zamiast połączyć siły i rozłożyć przeładunki tak by do Gdyni kierować z definicji mniejsze jednostki, zaś do Gdańska te największe. Nie wspominam tu już o możliwości transportu wodnego między jednym a drugim portem.
        Rozładowałoby to ruch i odkorkowało Gdynię.
        Ale z tego co cały czas obserwuje mydli się oczy wizjami wielkości i wspaniałości które oparte są na dość ryzykownych założeniach

        • 14 9

        • to nie jest konkurencja (2)

          Nie wmawiaj ludziom wojennej retoryki.
          To synergia, redundancja i dywersyfikacja.
          Sieć transportowa też ma swoje granice i w Gdańsku nie jest pod tym względem różowo. Gdynia ma "własną" magistralę kolejową (a nawet dwie) a S6 właśnie rozpoczęło się od Szczecina modernizować. Miejmy nadzieją, że się spotkają.

          • 18 1

          • (1)

            olbrzymie ilosci towarow pojada S6 tirami z gdyni do szczcina ...haha chyba trzeba przestac cpac

            • 4 6

            • S6 będzie połączona z obwodnicą Gdańska i kierunkiem na południe...

              Najłatwiej to bekę kulać.
              Pustą... Podobnie jak pustą część szklanki...
              Przez nieudolność i kunktatorstwo pomorskich urzędników doprowadzono do sytuacji, że S6 jest robiona od Szczecina.

              • 3 1

        • Przecież tak jest kapitanie oczywisty...

          • 1 1

      • Dokładnie, można zawsze zainspirować się Portem Gdańsk i koncepcją Portu Centralnego ;)

        • 6 5

    • dlatego modernizuje się linię kolejową nr 201

      Gdynia będzie miała "własną" magistralę transportową. A połączenia drogowe nie są tak niemożliwe do budowy, jak usiłuje sie udowodnić.
      To nie są działania na rok czy dwa.
      Gdański DCT buduje się od 10 lat, za 5 lat wyjdzie na czysto a przez 15 lat będzie pracował na australijskiego emeryta. To nie sa prespektywy akceptowalne przez nasze "kręgi gospodarcze" i z punktu widzenia kadencyjności "władz" samorządowych. Trzeba być odpowiednio skonstruowanym aby "robić na kogoś".
      Konflikt jest oczywisty.

      • 11 2

    • trzeba budowac port zewnętrzny tak jak choćby w Gdańsku (1)

      co nie znaczy że obecne tereny sa nie do użytku

      • 11 6

      • ale po co port zewnętrzny jak nie będzie jak sprawnie wywieźć towaru?

        • 9 7

    • u naszych władców jest zerojedynkowo- albo globalny sukces i powstanie z kolan albo totalna ruina. Nie ma czegoś takiego jak stabilna druga liga, bo wtedy nie ma emocji i nie można prowadzić swoich rozgrywek

      • 13 5

    • port obecnie leży dzięki miastu które przejęło jego tereny i celowo degraduje sieć komunikacyjną oraz pozbawia zaplecza logistycznego

      • 17 8

    • Niewyczerpana to jest twoja ignorancja.

      • 8 8

  • Panie Redaktorze, czy może Pan wyjaśnić dlaczego 90 mln? To ciekawa kwota i z czego wynika?

    • 2 0

  • (5)

    Port powinien się rozwijać, ale zajmowanie terenów w ścisłym centrum? Mamy XXI WIEK. Gdynia co będzie miała poza portem? Zamiast nowoczesnego miasta, będziemy mieli śmierdzące tereny portowe!

    • 1 23

    • Port za obwodnicę, żeby nie śmierdział wczasowiczom a apartamentach.

      • 1 0

    • Jak zabudujecie międzytorze to powiecie ze centrum jest na Polskiej.

      • 3 0

    • A gdzie w Gdyni jest centrum?
      Nie widziałem tutaj żadnego rynku. Są co najwyżej skwer i bulwar ale... to jest bardzo rozciągnięte w przestrzeni, tak więc gdzie mam się udać aby trafić do "centrum"

      • 4 0

    • Mamy XXI wiek i są już dobre dezodoranty więc nie strasz. Widać że coraz gorzej z argumentami.

      • 4 0

    • a co ma mieć?

      Dlaczego na terenie portu? Co jest obecnie takiego pociągającego w "centrum"?
      50 lat mieszkam w Gdyni a od 20 nie mam potrzeby do "centrum" zaglądać...

      • 3 1

  • Z deszczu pod rynnę

    No i gdyńscy urbaniści dali d....

    • 0 1

  • kupil i odkupil (5)

    tereny panstwowe - tereny miejskie - odkupuja i zabieraja - jak kto chce i kiedy ma ochote. Jak to plynnie przechodzi z rak do rak i nikt sie nawet nie pyta czyje to i kto to mial. Powojenna komedia...nadal trwa..

    • 8 1

    • Skarb Państwa kupił sam od siebie. (3)

      A czy ktoś pamięta, za jaką cenę Nauta przejęła teren po stoczni Gdynia? Czy nie za złotówkę?

      • 1 0

      • (2)

        Jak masz dwupiętrowy dom to masz prawo jedno piętro przepisać na syna? Masz prawo i na pewno będziesz pilnował aby tego nie zmarnował. A jak sprzedasz obcemu to co będziesz z tego miał?

        • 1 0

        • zły przykład. (1)

          Ty i syn jesteście odrębnymi osobowościami prawnymi a po osiągnięciu pełnoletności, Twoja "włada ojcowska" ogranicza się do Twojej własności. Co gorsza, prawo jest tak ustawione, że możesz odpowiadać za postępowanie syna! A nawet może on, pomimo pełnoletnosci, zarządać alimentów. Bycie synem niczego nie gwarantuje i począwszy od Biblii, cała historia o tym mówi...

          W przypadku tej transakcji, nadzór włascicielski obu podmiotów jest w tych samych rękach i można powiedzieć, że to "przepływ wewnętrzny".

          • 0 1

          • To port jest już pełnoletni czy nie?

            Chyba nie zrozumiałeś intencji wpisu.

            • 0 0

    • co się dziwić skoro w tym "biznesie" dominują prawnicy.

      A papier jest cierpliwy...

      • 1 0

  • Ciekawe jest określenie CENTRUM

    Jak był artykuł na temat zabudowy na ul. Beniowskiego to też argumentowali "w centrum chcą mieszkać a duża zabudowa im przeszkadza, niech się wynoszą na wieś".

    • 2 0

  • I dobrze

    Chwała Bogu. Gdynia to port i stocznie. Stocznie się skumulowały w jednym miejscu i zaczynają odżywać, port także. Mieszkaniówka tuż nad wodą to jakaś pomyłka.
    Teraz szybciutko : Nowa Węglowa ( może jakaś atrakcyjna, dobrze brzmiąca nazwa ), łączówka Portu z Estakadą i OPAT. Nie wspominam o Trasie Kaszubskiej i MOT bo to inna bajka.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane