• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port przejmuje część terenów nadmorskich w Gdyni

Michał Brancewicz
14 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na zdjęciu zaznaczony teren Nauty kupiony przez Port Gdynia. Na zdjęciu zaznaczony teren Nauty kupiony przez Port Gdynia.

Port Gdynia kupił od Stoczni Nauta spory teren w centrum miasta zobacz na mapie Gdyni. Nowy właściciel zamierza prowadzić tu działalność okołoportową, nieuprzykrzającą życia mieszkańcom nowych osiedli, które są planowane w okolicy. To oznacza, że w tej części nabrzeża nie powstanie nowa, mieszkalna zabudowa. Tymczasem miejski "Waterfront" władze miasta promują właśnie na targach w Cannes.



Nadmorskie tereny w centrum Gdyni:

Port Gdynia jako jedyny złożył ofertę w przetargu na zakup gruntów należących do Stoczni Nauta. Teren o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 wystawiono z ceną wywoławczą 90 mln zł. Zarząd stoczni postanowił przyjąć ofertę, a szczegóły dotyczące kwoty transakcji nie zostały ujawnione.

- Środki uzyskane ze sprzedaży terenów zostaną przeznaczone na finansowanie działalności operacyjnej, a także optymalizację struktury zadłużenia spółki - mówi Paweł Brzozowski, wiceprezes Stoczni Nauta.
Ta transakcja nie ogranicza w żaden sposób działalności produkcyjnej Stoczni Nauta.

Jakie plany wobec tych terenów ma port?

- Pomysłów jest kilka. Służba ratownicza SAR poszukuje działki, aby postawić nowy obiekt. Gdzieś trzeba też zbudować elektrownię gazową już z myślą o powstaniu portu zewnętrznego. Być może terenem byłby zainteresowany Portowy Zakład Techniczny, który zajmuje się montażem konstrukcji stalowych lub udałoby się stworzyć tam zaplecze dla cruiserów [duże statki wycieczkowe - dop. red.]. Taka działalność nie jest uciążliwa, więc mogłaby być prowadzona w sąsiedztwie apartamentów - mówił niedawno na konferencji podsumowującej rok Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
To oznacza, że idea stworzenia "waterfrontu", czyli nowej części miasta na poprzemysłowych terenach zlokalizowanych nad wodą nie zostanie w pełni zrealizowana.

Tymczasem Gdynia we francuskim Cannes podczas targów nieruchomości "MIPIM - The World's Leading Property Market" nadal promuje ideę Sea City, zwanego przez włodarzy Śródmieściem Morskim. Przedstawiciele magistratu uczestniczyli w dyskusji o nowych możliwościach miast posiadających gotowe do zabudowy tereny nadwodne.

- Chcemy stworzyć nowoczesną dzielnicę, ale przede wszystkim naszym celem jest to, żeby pozostała bardzo przyjaznym miejscem do życia, w którym ludzie będą szczęśliwi - mówiła podczas debaty Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Jak na całą sytuację zapatrują się deweloperzy realizujący lub planujący w tym obszarze inwestycje? Można zakładać, że mają mieszane uczucia. Z jednej strony portowe czy przemysłowe otoczenie trudno nazwać przyjaznym, z drugiej zaś ograniczenie podaży mieszkań w tej części miasta może zwiększyć zainteresowanie ich ofertą.

- W naszym odczuciu fakt ten nie będzie miał większego wpływu na zainteresowanie naszą inwestycją, głównie za sprawą innych projektów deweloperskich, które są planowane na granicy pomiędzy obszarem przemysłowo-portowym i strefą miejską w tej części miasta - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik firmy Vastint, która pod koniec roku zamierza rozpocząć budowę mieszkań i biur. - Kompleks Waterfront zlokalizowany będzie w bezpośrednim sąsiedztwie skweru Kościuszki zobacz na mapie Gdyni, już samo to stanowi wartość dodaną inwestycji, która spotka się z dużym zainteresowaniem ze strony przyszłych użytkowników.
Drugim dużym deweloperem w okolicy jest Polski Holding Nieruchomości. Niedawno rozpoczął on prace przy budowie osiedla Yacht Park, które powstaje na części Nabrzeża Kutrowego zobacz na mapie Gdyni.

Podczas prac ziemnych budowlańcy natknęli się tu na ponad 800 betonowych pali, które przed laty wykorzystano podczas budowy pirsu. Wcześniej z żadnej dokumentacji nie wynikało, że mogą tam się znajdować.

- Podczas prac rozbiórkowych natrafiono na elementy, które nie były naniesione na dokumentacji archiwalnej, co na tę chwilę nie wpłynęło na realizację inwestycji. Biznesplan inwestycji na terenie pirsu przewidywał rezerwy czasowe na tego rodzaju zdarzenia i na chwilę obecną nie ma mowy o opóźnieniach. Na placu budowy prace trwają nieprzerwanie - uspokaja Magdalena Kacprzak, dyrektor biura marketingu, strategii, relacji inwestorskich i PR w Polskim Holdingu Nieruchomości.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to marina oraz pierwszych sześć budynków osiedla Yacht Park powinno być gotowych w drugiej połowie 2019 roku.

Opinie (239) 2 zablokowane

  • Gdynia - Mieszkańcy ani też władze Gdyni nie broniły Gdyni przed UPADKIEM

    • 5 0

  • Gdynia kiedyś morska potęga Polski dzisiaj miasto upadłe

    • 11 2

  • Optymalizacja struktury zadłużenia Nauty (6)

    Co za eufemistyczna nowo mowa prezesa Brzozowskiego! Po prostu ratunek od upadłości by ktokolwiek chciał jeszcze z wami współpracować. Mam nadzieję, że teraz spłacicie wszystkie długi?

    I pamiętajcie, prezesi z PIS. Teren można sprzedać tylko raz, czas na dobre zarządzanie!!!

    • 82 12

    • zadluzenia Nauty (1)

      kiedy odpowiedzialni za spowodowanie długów stoczni zostaną rozliczeni i ukarani
      za dzisiejsze kłopoty stoczni , które zaczęły się jak Nauta zaczął zarządzać MARS gdy jego prezesem był niejaki Piotr S. a w stoczni zarządy zmieniały się jak w kalejdoskopie a to pani z Grajewa a to dziwaczny prezes zyjacy w innej rzeczywistosci itd. dobierajcy sobie kolesi nie majacych wiedzy stoczniowej i pozniej a to statek z dokiem utopiony, a to milionowe straty na jednostkach ... czas by przerwac ten chocholi taniec ....

      • 17 2

      • tereny Nauty

        sprzedaż terenow pozwoli chocby czesciowo zredukowac straty Nauty, jak mowi plotka zadluzenie okolo 600 mln zlotych czy to prawda, nie wiadomo , ale cos w tym jest ?

        • 1 2

    • (1)

      Może i eufemistyczne stwierdzenie ale zdecydowanie nie nowo mowa! Nie używaj słów, których nie rozumiesz.

      • 2 4

      • Pani "Profesór" Anno, dziekuję

        Postaram się zapamiętać.

        A coś merytorycznie od siebie w temacie artykułu poza uwagami językowymi?

        • 8 2

    • Właśnie o to chodzi,

      Teren raz sprzedany deweloperowi jest stracony dla miasta. Jeśli zostanie jako portowy i będzie źle zarządzany to moźna wprowadzać korekty.

      • 5 3

    • Przeciez jest stocznia w Radomiu

      • 5 3

  • brawo port Gdynia

    teraz czas sprzedac port MW bo statki am toną lub beda szły jako muzeum

    • 3 2

  • Bardzo dobrze (2)

    Gdynia miastem portowym, a nie miastem developerów!

    • 42 2

    • (1)

      Dokładnie, rozbudować port rybacki!

      • 2 4

      • A co w tym złego?

        Nie lubisz rybki?
        Problem w tym, że nie ma czego łowić...

        • 5 0

  • Szczur znów dał D.... (1)

    Znów pajace z UM okazalib sie być wyjatkowymi głąbami bo kto normalny jedzie do Cannes z planami zabudowy w przeddzien przetargu. Tam nawciskaja ludziom klamstw, a jakiś naiwniak kupi apartament w takiej wielkiej wsi bez dróg, chodników, wyglądającej jak slumsy /Oksywie, grabowek, część Chyloni i leszczynek/. Szczur odejdź w końcu i znajdź sobie uczciwą robotę w biedronce.

    • 14 2

    • Nie mamy zamiaru zatrudnić Szczura.

      • 6 1

  • A tuneli pod torami jak nie było, tak nie ma nadal... (1)

    Chylonia i Cisowa chyba musiałyby się odłączyć od Gdyni i ponownie stać odrębnymi jednostkami administracyjnymi, żeby coś się ruszyło w temacie. Taka ironia...

    • 23 1

    • tru

      • 2 0

  • Ładne zdjęcie

    Z parady żaglowców TSR 2009 :) Jestem gdzieś na wodzie w małej łupince. Wiele obiektów z widocznej zabudowy już dziś nie istnieje.

    • 5 0

  • Artykuł sponsorowany przez Miasto Wspólne? (3)

    Nie rozumiem ich radości z tego że port zostanie w mieście. Port powinien być rozbudowywany w morzu. Mamy wizję sea city i ją realizujmy. Za chwilę zbudujemy Międzytorze okolice Mola. A port zostanie.

    • 5 19

    • Zabudujcie międzytorze (2)

      ale bądźcie uczciwi i uprzedźcie przyszłych mieszkańców o hałasie i innych noedogodnościach związanych z okolicą. No chyba że chcecie całkiem zlikwidować port i kolej w tym rejonie.

      • 7 0

      • jaz wiem (1)

        czy trzeba o takich rzeczach powiadamiać? to jest logiczne i proste jak drut że kupujac w mieście lokum - centrum- to musi byc hałasliwie zwłaszcza w tych rejonach. A zreszta tylko idiota by kupowal mieszkanie w " bloku" a potem roscil pretensje ze jest za głosno - w tych pieniadzach trzeba było sobie kupic domek nad jeziorem a nie do miiasta sie pchac a potem narzekac. Tak wiec Panska teoria troszke jakby niespójna i czepliwa, czyzby dlatego że na ów mieszkanie w ów lokalizacji nie stac i stac nigdy nie bedzie?

        • 0 6

        • Niech się Pan nie martwi o mnie.

          Stać mnie, mieszkam w domku jednorodzinnym. Właśnie przy mojej ulicy (moja rodzina i ja mieszkamy tu od ponad 60 lat, a w Gdyni od zawsze) wybudowano domy wielorodzinne i teraz mieszkańcy tych właśnie budynków narzekają, że nie ma jak dojechać, że mają problem z wyjazdem z parkinngu podziemnego, bo ulica wąska i zastawiona samochodami. Czy deweloper powiadomił ich o problemach komunikacyjnych? Nie, zachwalał tylko widok z okien i "spokojna dzielnica przy Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. A teraz przy tej samej ulicy chcą zezwolić na wybudowanie dodatkowych 200 mieszkań, a ulicy nie da się fizycznie powiększyć.
          Tak jak Pan napisał, decydując się na zamieszkanie w centrum ludzie powinni być przygotowani na różnego rodzaju niedogodnosci. Teraz w centrum robi się strefy 30 km/godz, zabrania wjazdu motocyklom na Świętojańską, a tym którzy decydowali się na zamieszkanie w spokojnym miejscu, funduje się wprowadzenie minimum 300 dodatkowych samochodów.
          Tereny dookoła portu niech pozostaną przemysłowe, tereny domków jednorodzinnych niech również takie pozostaną.

          • 4 0

  • Port jest portem i tyle.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane