• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potrzebny remont linii z Kokoszek do Kartuz. Miłośnicy kolei zbierają podpisy i zapraszają na przejazd

Maciej Naskręt
5 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Linia kolejowa z Kokoszek w kierunku Kartuz. Linia kolejowa z Kokoszek w kierunku Kartuz.

W przyszłą niedzielę z Kokoszek zobacz na mapie Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz pojedzie pociąg specjalny. W ten sposób miłośnicy kolei i władze województwa pomorskiego zaapelują do ministerialnych urzędników o modernizację linii z Kokoszek w kierunku Kaszub. Jej realizacja ma złagodzić utrudnienia, jakie pojawią się podczas rozbudowy i elektryfikacji linii z Gdyni do Kościerzyny.



Jak oceniasz pomysł rewitalizacji linii z Kokoszek?

13 maja zorganizowany zostanie przejazd pociągiem specjalnym na trasie Gdańsk Kokoszki - Kartuzy. Nawiązujący do dawnych happeningów promujących projekt PKM przejazd na trasie Gdańsk - Kartuzy przez Starą Piłę po dawnej linii kokoszkowskiej ma na celu propagowanie idei budowy tzw. "kolejowej obwodnicy" łączącej Gdańsk z Kartuzami.

Uwaga: w  przejeździe może wziąć udział maksymalnie 60 osób. W ramce pod tekstem informacja, w jaki sposób wziąć udział w przejeździe.

Trasa kolejowa ma umożliwić utrzymanie pasażerskich przewozów kolejowych na Kaszubach przez cały czas trwania planowanych przez PKP PLK inwestycji na linii 201, czyli planowanej elektryfikacji i budowy drugiego toru w latach 2020-23.

Przejazd organizowany 13 maja br. ma pokazać, że połączenie kolejowe Gdańska z Kartuzami przez Starą Piłę - odcinkami linii 234 i 229 - jest możliwe już dziś, a po modernizacji realne będzie regularne przywrócenie ruchu pasażerskiego na tej trasie.

Przypomnijmy, że obecnie linia kolejowa z Kokoszek do Glincza wymaga gruntownej rewitalizacji, o czym informowaliśmy przed rokiem w osobnym artykule. Dziś pociągi poruszają się tam z prędkością około 20 km/h, nie ma też żadnej infrastruktury pasażerskiej.

Czytaj też: Czy kiedykolwiek powstanie druga linia PKM-ki?

Podpisz petycję w sprawie linii kokoszkowskiej



Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych prowadzi zbiórkę podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, w której apeluje o rewitalizację linii z Gdańska Kokoszek do Kartuz i utrzymanie połączeń kolejowych z Kaszubami na czas modernizacji linii 201.

Podpisy są zbierane w internecie - tutaj jest link do petycji - oraz na przystankach kolejowych.

15 km linii do modernizacji



Aby pomysł miłośników kolei i władz województwa został zrealizowany, spółka PKP PLK musiałyby wykonać prace na ok. 15 km linii z Gdańska Kokoszek przez Starą Piłę do Glincza, które pozwoliłyby zwiększyć prędkość pociągów na tej trasie do 70-100 km/h.

Z kolei pomorski Urząd Marszałkowski musiałby wybudować połączenie linii 234 z PKM - ok. 1700 metrów toru z Gdańska Kokoszek do Gdańska Kiełpinka. W efekcie możliwe byłoby zachowanie dzisiejszej częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk - Kartuzy. Pociąg z Kartuz do Wrzeszcza jechałby nawet szybciej niż dzisiaj - 49 min.

Z kolei przy odpowiednim podzieleniu prac modernizacyjnych na linii Kościerzyna - Gdynia pociąg do Kościerzyny mógłby dojeżdżać - przez Gdańsk Kokoszki - przez cały czas do Somonina.

Poznaj historię ponad stuletniej stacji Kokoszki



Trasa przejazdu pociągu specjalnego. Trasa przejazdu pociągu specjalnego.
Wydarzenie odbędzie się w godz. 10-16 na całej trasie, jaką trzeba zrewitalizować, aby w przyszłości pociągi mogły jeździć "kolejową obwodnicą" Kartuzy - Gdańsk, przy czym podzielone zostało na dwie części:

1. Odcinek pieszy:
- start w godzinach przedpołudniowych na przystanku PKM Gdańsk Kiełpinek, skąd uczestnicy wydarzenia przemaszerują do Gdańska Kokoszek po wymagającym wybudowania od nowa 2-kilometrowym odcinku dawnej linii kolejowej pomiędzy Kiełpinkiem a Kokoszkami.

2. Odcinek kolejowy:
- przejazd szynobusem SKM ze stacji Gdańsk Kokoszki do Kartuz, z przystankami w Starej Pile i Żukowie Zachodnim.

W Kartuzach planowany jest około 40-minutowy postój, podczas którego biorący udział w wydarzeniu samorządowcy podpiszą list intencyjny w sprawie współpracy mającej na celu odtworzenie kolejowego połączenia pomiędzy Gdańskiem a Kartuzami przez Starą Piłę.


Przejazd kolejowy na trasie Gdańsk-Kokoszki - Kartuzy - jak wziąć udział



  1. Dla miłośników kolei organizatorzy przewidzieli 60 miejsc - czyli prawie połowę spośród wszystkich miejsc, jakie będą w obsługującym wydarzenie szynobusie (reszta miejsc przeznaczona jest dla zaproszonych gości, m.in. samorządowców i mediów). Osoby interesujące się koleją i chcące wziąć udział w przemarszu na trasie Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki oraz dalej w przejeździe pociągiem na trasie Gdańsk Kokoszki - Kartuzy, mogą zgłaszać się do PKM SA (szczegóły w pkt. 3).
  2. Uczestnikami wydarzenia mogą zostać wyłącznie osoby w wieku co najmniej 15 lat, ze względu na trudne warunki terenowe do pokonania na odcinku pieszym.
  3. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc jedna osoba może przesłać maksymalnie jedno zgłoszenie - czyli np. ewentualna osoba towarzysząca musi przesłać własne, oddzielne zgłoszenie.
  4. W tytule maila ze zgłoszeniem należy wpisać: PRZEJAZD PKM GDAŃSK KOKOSZKI - KARTUZY, a w treści deklarację udziału wraz z potwierdzeniem spełnienia kryterium wiekowego.
  5. Na zgłoszenia chętnych czekamy do niedzieli, 6 maja 2018 r. (do godz. 23:59), pod adresem mailowym: przejazd-kokoszki@pkm-sa.pl.
  6. Wśród wszystkich zgłoszeń, jakie dotrą do PKM SA w okresie 26.04.-6.05.2018 r., rozlosowanych zostanie następnie 60 miejsc udziału w planowanym wydarzeniu.
  7. Wybrani w losowaniu uczestnicy wydarzenia zostaną poinformowani o tym indywidualnie drogą mailową w dniu 7.05.2017 r., wraz z dokładnym, godzinowym planem imprezy.
  8. Szczegółowe informacje i zapisy do przejazdu znaleźć można tutaj.

Opinie (147) 3 zablokowane

  • nie lepiej zdemontować tory i zrobić ściezke rowerową? tak jak na lini Swarzewo Krokowa. (20)

    • 38 223

    • Sam się zdemontuj :) rowerem można jechać obok torów i nikomu nie stanie się krzywda , współpraca a nie zawłaszczenie

      • 56 4

    • (3)

      Demontaż torów i robienie tam ścieżek rowerowych to bardzo zły pomysł

      • 56 7

      • budowa dróg rowerowych w śladzie dawno zdemontowanych linii kolejowych ma jakiś sens (2)

        demontowanie istniejących (nieczynnych) linii kolejowych po to, by tworzyć tam drogi dla rowerów jakiś sens może i ma, ale lepiej myśleć o tworzeniu dróg dla rowerów wzdłuż istniejących i czynnych (lub nieczynnych) linii kolejowych.

        Pierwszą sprawą w Trójmieście jest budowa rowerostrady wzdłuż linii SKM od Pruszcza Gdańskiego conajmniej do Gdyni

        • 23 7

        • Chyba pod ziemią

          • 6 0

        • od pruszcza bardzo wygodnie do gdańska

          jedzie się wzdłuż kanału raduni.

          potem też jest droga rowerowa aleją zwycięstwa i grunwaldzką

          • 5 0

    • ja jestem starszy i już nie mogę jezdzic na rowerze,pomysl czasem o innych (3)

      • 30 4

      • Witold, pomyśl o rowerku trójkołowym wspomaganym elektrycznie (2)

        na pewno dasz radę.

        Rowerek poziomy (trójkołowy) napędzany ręcznie (handbike) też pozwala poczuć wiatr we włosach (chyba ci jakieś jeszcze pozostały?)

        • 8 23

        • Pozostań przy rowerku trójkołowym (1)

          A na przyszłość może nie wtrącaj się w rozmowy dorosłych.

          • 14 4

          • znam dorosłych wygrywających maratony na rowerach trójkołowych

            ciągle ten sam kompleks? To się leczy.

            • 3 5

    • Ale łatwo Was podpuścić

      • 19 4

    • to pisał trol antyrowerowy a wy sie dajecie wciagnąc

      • 16 9

    • Jak PKM

      Jezeli pociagi maja jezdzic z taka czestotliwoscia i niezawodnoscia jak PKM to chyba lepiej zbudowac ta sciezke

      • 14 10

    • BezSensu

      Z tych pieniędzy powinni wybudować Trasę WZ do Granic miasta a nie bawić się kolejkę. Jak wydać 80 mln na trasę która posłuży dwa lata. Bez sensu.

      • 3 26

    • (1)

      tam odbywają się przewozy towarowe więc jeżeli chcesz wozić kontenery rowerem to bardzo proszę

      • 12 3

      • małe kontenery na rowerach cargo wspomaganych elektrycznie to przyszłość logistyki miejskiej

        do 80 kg nie ma problemu

        • 5 6

    • założyłeś gacie na głowę i ci mózg ścisnęły zamiast to co zwykle

      • 6 2

    • Zabawny gość

      Ale zabłysnął a może zlikwidować asfalt z kokoszek do Kartuz i zrobić deptak tak jak to zrobili na długiej po wojnie .

      • 4 3

    • a może lepiej zdemontować ścieżkę rowerową w Pszczółkach i odbudować linie kolejową do Skarszew?

      • 10 0

    • Ze Swarzewa do Krokowa ścieżka rowerowa daje szanse na odbudowanie kiedyś tej lini. Co innego rozbierać rzadko używaną linie a co innego budować ścieżki na szlakach zdemolowanych. W pierwszym przypadku jest to zwykły kretynizm a w drugim zachowanie szansy na przywrócenie połączeń w przyszłości, bo taki teren nie zabudują (przynajmniej jest na to mniejsza szansa)

      • 3 0

    • matna podpucha...

      • 0 0

  • (2)

    Jak PKM ma mieć taki rozkład jazdy jaki ma teraz, to nie ma sensu nic remontować.

    • 60 36

    • "REMONT LINII"?!?!! (1)

      Grunwaldzką najpierw wyremontujcie i wszystkie inne ulice w gdańsku bo dziura na dziurze...

      • 4 8

      • grunwaldzką niech się zajmie prezydent gdańska

        a torami - marszałek

        • 7 0

  • po elektryfikacji lini Gdynia Kościerzyna, ta linia nie będzie miała sensu, szkoda kasy. (15)

    • 30 95

    • Jak najbardziej będzie miała sens, choćby dla obsługi Karczemek. (8)

      Wystarczy dobudować peron i chodnik z ul. Kalinowej.
      W artykule jest napisane, że pociąg z Kartuz jechałby nawet szybciej, więc można po remoncie zostawić na tej trasie "kartuskiego sprintera" - przyspieszone połączenie z Gdańskiem nie musi być przez lotnisko. Tamtędy pojechały by zwykłe, zatrzymujące się wszędzie pociągi.

      • 44 4

      • w Gdyni walczymy że szczurem o kolej na północ Gdyni i bez skutku:( (2)

        Życzę wam więcej szczęścia.

        • 43 5

        • Dziękujemy (1)

          Wam też życzę więcej szczęścia w wyborach :)

          • 34 3

          • Tak, bo jak wygra Horała to ta linia powstanie jak za dotknięciem magicznej różdżki.

            • 1 4

      • Hahaha (3)

        No pewnie i zamiast zrobić dwupasmówkę do Lezna Pan Marszałek z kolegami będzie mógł pobawić się pociągami. Ile osób dziennie jedzie z Kartuz do Gdanska PKM 2 Tysiące ?? A Kartuska dziennie przejeżdża 20000 aut.

        • 9 26

        • I ta dwupasmówka wtloczy jeszcze więcej samochodów do miasta

          Tak, to dobry pomysł, bo przecież wcale nie ma korków.

          • 12 2

        • a potem to 20 tys. samochodów rozpiepza chodniki i rozjeżdża zieleń

          zamiast zostać u siebie na kaszubach

          • 9 1

        • Nie poszerzać dróg z wiosek...

          ...bo się miasto korkuje!
          Wyprowadziłeś się na wieś - żyj jak wieśniak!

          • 3 0

      • Jak najbardziej będzie miała sens, choćby dla obsługi linii Kokoszki- Stara Piła- Kartuzy-Sierakowice

        bez konieczności elektryfikacji tamtego odcinka, po rewitalizacji.

        • 5 0

    • (4)

      Jako linia pasażerska Gdańsk - Żukowo owszem nie ma sensu. Jest jednak jeszcze tak samo zrujnowana (jeśli nie bardziej) linia Stara Piła - Pruszcz Gdański (przez Łapino, Kolbudy, Bielkówko, Straszyn). Można by spiąć taką pętlę z Pruszcza praz Starą Piłę i objąć transportem kolejowym dalszą część aglomeracji.

      Obecnie jest sporadycznie używana w ruchu towarowym, włączenie tej linii w PKM mogłoby uatrakcyjnić kolej jako transport, bo skróciłby się dystans do Gdańska i Gdyni.

      • 41 0

      • Stara Piła (1)

        A dużo??

        • 7 6

        • ale suchar

          • 10 1

      • nie gdansk zukowo tylko dalej do koscierzyny i kartuz przez kokoszki

        • 4 1

      • Bez zmiany wójta w gminie Kolbudy ten numer nie wyjdzie. Kolbudy jako jedyna gmina nie wyraziła zainteresowania reaktywacją linii.

        • 5 0

    • W pobliżu tej linii mieszkają tysiące ludzi, systematycznie dojeżdżających do 3M

      Powiedz mieszkańcom Leźna, Sulmina, Niestępowa, Starej Piły, Przyjaźni, etc - że ta linia jest im niepotrzebna....
      Linia towarowa jest tam potrzebna i potrzebna będzie tak długo, jak długo będą trwały dostawy paliw lotniczych dla potrzeb lotniska w Rębiechowie. Do lat 90-tych ub. w. kursowały tą linią pociągi osobowe. Co szkodzi,by zaczeły kursować ponownie?

      • 0 0

  • (2)

    Bezsens, lepiej uruchomić komunikacje autobusowa zastępcza a zacząć rewitalizację lini kolejowej 229 na innym odcinku tj Kartuzy-Sierakowice

    • 33 68

    • robić jedno a o innym nie zapominać

      • 16 0

    • popieram

      piękna, malownicza linia

      • 4 0

  • No i git! (1)

    Mniej ich będzie się snuło po naszych ulicach.

    • 35 7

    • niech się w końcu z litują i jakąś nową drogę zbudują, bo od czasów hitlera chyba nic nowego nie powstało, a o korkach szkoda pisać i zakorkowanej wsi żukowo, bo tam to dopiero wiara życia marnuje

      • 1 3

  • A kiedy PKM na Oksywie? (5)

    • 70 15

    • szczur wciąż analizuje. (3)

      • 26 2

      • Nie da się

        • 24 1

      • liczy, liczy.... i już mu zer na kalkulatorze zabrakło (1)

        • 9 4

        • w sprawie lotniska zera mu sie zgadzały?

          • 12 0

    • Zaraz po otwarciu i zwrotu kosztów budowy lotniska :D

      • 2 0

  • (13)

    1700 metrów toru!!!
    Problem technologiczny na miarę Ludowej Republiki Bulandy XXI wieku...

    • 100 12

    • skoro to nie problem ,to wsrod mieszkancow kartuz i kokoszek (7)

      zrob zrzute na remont ,ogloscie przetarg ,wybierzcie wykonawce i juz.
      dlaczego miasto ma obciazac budzet jakimis fanaberiamii kilku oszolomow?

      • 8 29

      • bo miasto jest po to by zapewniać (6)

        transport mieszkańcom a nie tylko dzielić ziemię pod deweloperską zabudowę.

        • 25 3

        • Niezgodne z MPZP (5)

          Te 1700 jest niezgodne z miejscowym planem zagospodarowania

          • 0 12

          • Zmienic plan

            Jak deweloper przychodzi to ze zmiana jakos nie ma problemu

            • 10 2

          • jeżeli plan jest niezgodny z rzeczywistością to co zmienicie rzeczywistość?

            • 6 1

          • Nie wiesz - nie zabieraj głosu (2)

            A właśnie że jest zgodny z planem. Wiesz co znaczy "TK"? Teren kolejowy!
            Nowe Studium Kierunków i Uwarunkowań Rozwoju Przestrzennego także uwzględnia tą linię kolejową!

            • 6 0

            • Sprawdź kolego zapisy MPZP (1)

              Na fragmencie w Karczemkach na trasie do wybudowania jest zapis o ciągu pieszo rowerowym.

              • 2 6

              • Bzdura totalna

                • 5 1

    • (3)

      Jak to jest, że zapóźniona i biedna II RP w kilka lat zbudowała linię kolejową do Gdyni? Jak to jest że jeszcze bardziej zapóźniony Związek Radziecki zbudował ileś tam tysięcy km kolei transsyberyjskiej? Jak to jest?? Skoro dzisiejsza Polska razem z Unią Europejską mają wielki problem zbudować 1.7 km toru i to nie w dziczy lecz tuż pod miastem, gdy dodatkowo nasyp jest już usypany...

      • 22 2

      • budowa linii kolejowych przed wojną tak jak i teraz

        była dużo tańszym przedsięwzięciem niż budowa autostrad.

        Ale poziom motoryzacji indywidualnej był także bardzo różny od tego, który jest dzisiaj.

        Obecnie dużo więcej osób i towarów wiezie się transportem drogowym (nie wymaga on przeładunków, zapewnia w wielu przypadkach serwis drzwi-drzwi).

        Stąd w mniemaniu wielu polityków decydujących o wydawaniu funduszy publicznych komunikacja kolejowa sprawia wrażenie dużo mniej rentownej niż komunikacja drogowa. Stąd zamykanie "nierentownych" linii i próby rozładowywania korków przez rozbudowę obwodnic i dróg szybkiego ruchu.

        Ma to skuteczność taką jak popuszczanie pasa w celu leczenia otyłości. Przyszłością komunikacji pasażerskiej w aglomeracjach jest transport szynowy zasilany rowerami oraz /lub rowerami wspomaganymi elektrycznie.

        Poprawa połączenia Gdańska z Żukowem jest dobrym sposobem likwidacji lub unikania korków na obu rondach w tej miejscowości.

        • 15 0

      • za kredyt od Francji, którego do dzisiaj nie spłacono.

        Francja zrzekła sie roszczeń po II Wojnie aby nie dobijać "sojusznika".
        III RP wyeksploatowała do reszty i porzuciła. Teraz ktoś puknął się w głowę i trasa 201 jest rewitalizowana. Nie dlatego, że jest to "oplacalne" (nikt w tym kraju nie planuje w horyzoncie dłuzszym niż "kadencja") ale dlatego, że jest kasa do wzięcia z Unii. Z wydatkowaniem tych kwot (kolejowych) daliśmy ostro ciała, no i lobby drogowo - samochodowe nie śpi.
        Jak zwykle w takich przedsięwzięciach w Polsce, nie jest problem w technologii i kosztach a w tym, kto ma na tym zarobić.
        Innych problemów nie widzę.

        • 8 1

      • Kolej transsyberyjską zbudowano za cara, nieuku! Brak elementarnej wiedzy historycznej, że o obsłudze gugla nie wspomnę. "Kolej Transsyberyjska (ros. Транссибирская магистраль – Transsibirskaja magistral) – sieć linii kolejowych głównie w azjatyckiej części Rosji, wybudowana w latach 1891–1916."

        • 3 0

    • Artykuł tego nie wyjaśnia, ale

      Akurat z tymi 1700m toru nie ma problemu, bo marszałek mówi, że to zrobi.
      Problem jest z następnymi 15km od Kokoszek do Glińcza.

      • 19 0

  • Celem optymalizacji kosztów trzeba to zrobić kompleksowo (5)

    i zmodernizować 3 odcinki linii kolejowych:
    Gdańsk Kiełpinek - Kokoszki - Glincz
    Gdynia Chylonia - Gdynia Oksywie / Kosakowo
    Kartuzy - Sierakowice.
    Trzykrotne niezależne ubieganie się o wsparcia, organizowanie pozwoleń, projektów, przetargów, realizacji oraz tworzenie całej niezbędnej administracyjnej otoczki to grube miliony idące w błoto

    • 52 5

    • u nas w Gdyni też był przejazd specjalny na północ Gdyni i nic to nie dało. (1)

      szczur za kasę którą utopil w lotnisku moglibyśmy mieć kolej na północ i nowe przystanki kolejowe. Tory przecież sa i to prawie nowe.

      • 22 2

      • Teraz wywala kolejne 3 milony na Nikomu niepotrzebny pomnik

        • 6 0

    • Gdynia Główna z pominięciem Chylonii

      to czasowo optymalne rozwiązanie.

      • 4 2

    • (1)

      Po tej linii 228 z Chylonii na Oksywie (Gdynia Chylonia - Gdynia Rzeźnia - Gdynia Port - Gdynia Pogórze - Gdynia Obłuże Leśne - Gdynia Obłuże - Gdynia Port Oksywie) to czemu już pociągi osobowe nie jeżdzą? Nie można puścić autobusu szynowego? Z Wikipedii:

      "Do 1993 w godzinach szczytu linią kursowały 4 pary pociągów z Gdyni Chyloni do stacji Gdynia Port Oksywie. Pierwszy kurs pociągu na Oksywie przyjeżdżał z Kościerzyny i tam też wracał ostatni kurs z Oksywia. Pociągi te zestawione były przeważnie z wagonów piętrowych ciągniętych lokomotywą spalinową SP42 lub SU42, a w sezonie zimowym - ze względu na trudny profil trasy - lokomotywą serii SU46. Przed wprowadzeniem trakcji spalinowej obsługę trakcyjną zapewniały parowozy. Pociągi te dowoziły pracowników na Oksywie na godziny siódmą i ósmą oraz odwożąc do domów po piętnastej i zwane były potocznie baną (kaszb. ban, bana = pociąg) lub - z uwagi na porę odjazdu z Oksywia - 15.10 do Jumy."

      • 6 0

      • Nie inaczej. To byly piekne czasy

        I zawsze przeganialy ogorki lub berliety, ktorymi ja podrozowalem jako pasazer. I co najwazniejsze, pociagi byly zawsze pelne

        • 3 0

  • Szkoda linii Kolbudy - Stara Piła - Łeba. (4)

    I wąskotorówki z Gdańska stacja pod Biskupią przy Bastionie Gertrudy aż po Krynicę przez Przegalinę, tam do niedawna jeszcze było widać tory, nie wiem czy nadal są, przez Sztutowo... Tą drogą Polacy jechali do obozu, szyny są zabytkiem

    • 63 6

    • (2)

      Nie Kolbudy a Pruszcz Gdański bo tam jej początek był.. A waskotorowka ma się dobrze w sezonie regularnie kursuje Mikoszewo- Sztutowo i do Nowego Dworu Gdańskiego

      • 7 0

      • niestety tylko do Nowego Dworu Gdanskiego (1)

        a przeciez rozpoczynala z centrum Gdanska

        • 8 0

        • Zbudować całkowicie nową linię kolejową Gdańsk - NDG - Elbląg.

          • 7 1

    • Wójt Kolbud nie jest zainteresowany. Do tematu można wrócić po wyborach co najwyżej - jeśli się zmieni.

      • 5 0

  • KiK (3)

    W Straszynie jest infrastruktura kolejowa jest torowisko, jest dworzec ( obecnie jakaś imprezownia) - nie ma tylko woli do reaktywowania - lepiej tworzyć korki i wk... ludzi!

    • 74 4

    • korki tworzą ludzie (1)

      do budowy linii kolejowych potrzebni są odpowiedzialni ludzie z wyobraźnią w dobrych układach instytucjonalnych.

      Sama spontaniczna współpraca może nie wystarczyć.

      • 6 0

      • Są odpowiedni ludzie.

        Rudziński żyje i chyba ma się dobrze. Skoro zbudował całą PKM, to i ten krótki kawałek da radę.

        • 6 0

    • Ta. Wladza g. Kolbudy blokuje reaktywacje linii...

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane