- 1 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (448 opinii)
- 2 Były wiceprezydent Gdańska skazany (92 opinie)
- 3 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (84 opinie)
- 4 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (306 opinii)
- 5 Kredkami w kierowców przy przejściu (81 opinii)
- 6 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (158 opinii)
Powstał poradnik dobrych manier dla pasażerów komunikacji miejskiej
Poradnik dobrych obyczajów, czyli zbiór zasad, jak kulturalny pasażer powinien się zachowywać w autobusach i tramwajach, wydał Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Książka w pierwszej kolejności trafi do młodych. Będzie ją można także zdobyć podczas miejskich festynów.
Wielu do tej listy dołożyłoby jeszcze jeden: kulturę pasażerów. Przykłady? Chociażby głośne rozmowy przez telefon, zajmowanie miejsc siedzących dla osób starszych, zastawianie drzwi czy picie alkoholu w pojazdach. Dlatego powstał wydany przez ZTM poradnik "Savoir-vivre w pojazdach komunikacji miejskiej, czyli dobre obyczaje w podróży".
Książka zawiera wiele porad. Wśród nich także te podstawowe. Takie jak ta, by - zanim zajmiemy miejsce siedzące w autobusie czy tramwaju - rozejrzeć się, czy nie potrzebuje go osoba starsza, niepełnosprawna lub kobieta w ciąży, czy z małym dzieckiem.
- Pojazdami komunikacji miejskiej najczęściej przemieszczamy się w towarzystwie nieznanych nam osób. By takie podróże przebiegały w kulturalnej i w jak najprzyjemniejszej atmosferze, każdy ze współpasażerów powinien zwracać uwagę na to, co dzieje się wokół niego. Dlatego opracowaliśmy zbiór podstawowych zasad - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM.
Rozkłady jazdy autobusów i tramwajów
Książka jest przeznaczona głównie dla najmłodszych. Zasady reguł grzecznościowych, pożądanych wśród pasażerów komunikacji miejskiej, są wytłumaczone w sposób zrozumiały dla każdego. Wydawnictwo zawiera też kilkanaście obrazków do pokolorowania. Do rozwiązania jest także komunikacyjna krzyżówka.
- Z tej wiedzy mogą również skorzystać dorośli pasażerowie. Na pomysł stworzenia poradnika wpadła Elżbieta Oleksiuk z Sekcji Komunikacji i Marketingu Zarządu Transportu Miejskiego, natomiast ilustracje przygotował plastyk ZTM, autor m.in. projektów biletów gdańskiej komunikacji miejskiej od 2008 roku, Jakub Hoły - informuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM. - Wszyscy wiedzą, że należy ustępować miejsc siedzących m.in. osobom starszym, kobietom w ciąży i matkom z dziećmi, zdejmować z ramion zastawiające drogę plecaki i torby, nie rozmawiać głośno przez telefon komórkowy. Wydawałoby się więc, że odpowiedź na pytanie, co wolno, a czego nie należy robić w autobusach i tramwajach, jest prosta. Okazuje się, że wcale tak nie jest.
Czytaj też: Lektor zapowie przystanki w autobusach i tramwajach?
Broszura trafi do uczniów gdańskich szkół w trakcie organizowanych przez ZTM lekcji komunikacyjnych. Będzie ją można także zdobyć podczas festynów miejskich oraz innych wydarzeń, w których uczestniczy Zarząd Transportu Miejskiego.
Miejsca
Opinie (562) ponad 20 zablokowanych
-
2020-02-14 09:29
Że takie rzeczy trzeba ludziom tłumaczyć i jeszcze robić instrukcje do życia...
Zauważam, że niestety z postępem cywilizacji ludzie sa coraz glupsi.
- 5 0
-
2020-02-14 09:40
Przesiądźcie się do aut!
- 2 0
-
2020-02-14 09:41
wreszcie dobry pomysł naszych urzędników
W Warszawie kilka lat temu (2015) była kampania społeczna Kierunek życzliwość w komunikacji miejskiej, pod hasłem "Bądź życzliwym pasażerem zamiast być monsterem
Na monitorach w komunikacji miejskiej wyswietlano krótkie filmiki animowane.
W sposób żartobliwy przedstawiono rózne typy pasażerów:
1) Knyszojad smrodliwy < pasżer jedzący
2)Kłapodziób wylewny- 1 1
-
2020-02-14 09:42
Poradnik nie tylko dla dzieci
Z tego poradnika powinni też skorzystać ludzie starsi a nie tylko dzieci i młodzież.
Zdarza mi się jeździć Komunikacją Miejską i to co wyczyniają ludzie starsi czasami woła o pomstę do nieba.
Nie dadzą wysiąść z autobusu czy tramwaju, nie patrzą tylko wsiadają i od razu biegną na miejsca wolne.
Ostatnio zwróciłam uwagę takiemu starszemu Panu, który wsiadał do autobusu i mało co nie przewrócił dziecka wysiadającego z tegoż autobusu, bo on musi wsiąść pierwszy. Nasłyszałam się od niego takich słów, że włos na głowie się jeży. Zaznaczam elegancki Pan po 70-tce.- 4 2
-
2020-02-14 09:43
Fizyka!
Uwielbiam jak ludzie podczas hamowania tramwaju wstają z krzeseł i pędzą do drzwi. Nagle wszyscy muszą zrobić im miejsce wpadając na siebie i depcząc sobie po nogach. Wystarczy te kilka chwil poczekać
- 4 1
-
2020-02-14 09:55
blokowanie opinii, bądź poparcia dla negatywnych opinii nie spowoduje u społeczeństwa zmiany zdania o komunikacji w Gdańsku (1)
3 miejskie spółki a komunikacja nie funkcjonuje prawidłowo
- 3 0
-
2020-02-14 10:17
dokladnie tego chcial Paweł, pamietam pomysl z kontenerami zamiast budowych nowych lokali komunalnych.
- 0 0
-
2020-02-14 10:10
Najgorsi są ludzie kopcący fajki przed autobusem i tramwajem. Co z tego, że dana osoba odeszła od przystanku i tam sobie wypaliła papierosa, jak wsiada ze mną do tramwaju i śmierdzi?
Ludzi z plecakami poproszę o zdjęcie ich z pleców, słuchających głośno muzykę o ściszenie a śmierdzieli? Nic.- 1 1
-
2020-02-14 10:16
Że takie rzeczy trzeba ludziom tłumaczyć i jeszcze robić instrukcje do życia...
Zauważam, że niestety z postępem cywilizacji ludzie sa coraz glupsi.- 3 0
-
2020-02-14 10:19
Autobusy miejskie nie powinny być wcale wyposażone w siedzenia. Tylko same poręcze do trzymania.
Nie byłoby problemu z ustępowaniem miejsca, problemu zaszczanych przez meneli siedzeń, problemu bąbelków wchodzacych brudnymi kopytami na siedzenia przy aprobacie i zadowoleniu swoich niewychowanych rodziców, stawiania zmęczonych siatek z zakupami... Nie przesadzajmy- nikomu korona z glowy nie spadnie jak te trzy lub cztery przystanki nie usiądzie. To samo w SKM.
- 5 0
-
2020-02-14 10:25
Nie mam zamiaru nikomu ustępować miejsca:
Seniorzy jadą za darmo, młodziez szkolna za darmo, karta dużej rodziny za darmo, menele za darmo... Ja jestem tym frajerem, który płaci za bilet i jeszcze mam ustępować? Niedoczekanie!
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.